Reba race

magura

Medlem
Reba race
Jag håller på att ställa in min reba men lyckas inte få den att rocka ihop med min rp3. Därför är jag lite intresserad av andra reba åkare kör för förhållande mellan positiv och negativ kammare,hur mycket sag.
Olle

Reba race
Jag väger 72 kg och prioriterar bra guppsväljning före liten bobbing och liten brakedive, och har 90/60 psi (pos/neg), liten floodgate, minimal lågfartskompressionsdämpning (Compression-ratten) och liten returdämpning. Sag är cirka 10-20% på min hardtail. Det är just förhållandet mellan pos och neg som bestämmer sagen, och den totala mängden luft som bestämmer fjäderns hårdhet.

Öka båda trycken om du bara vill ha en hårdare fjäder, minska båda om du bara vill ha mjukare.

Ändra tryckfördelningen om du bara vill ändra sag (öka pos & minska neg = mindre sag, minska pos & öka neg = mer sag).

Reba race
Jag väger 74 kg och kör på 100 pos och 110 neg. Syftet är att få en aktiv gaffel när den är öppen och med en liten floodgate är den nästan stel vid låst pos. Returen är i mitten, dvs snabb utan att studsa tillbaka.

Reba race
Jag väger 76kg och ligger på samma värden som du Enduromannen. Lågfartskomp har jag ingen. är ute efter en aktiv gaffel i öppet läge men har inte hittat riktigt till de perfekta. Jag förstår inte riktigt ditt resonemang med guppsväljning andenx.Gaffeln borde reagera bäst på hårda smällar med lite tryck i negativa eller har jag fel?

Reba race
magura skrev:
-------------------------------------------------------
> Gaffeln borde reagera bäst
> på hårda smällar med lite tryck i negativa
> eller har jag fel?

Ju högre tryck i negativa kammaren desto snabbare/aktivare är gaffeln. Det borde innebära att gaffeln reagerar *snabbare* även vid hårda smällar. Men om det är "bäst" är en annan fråga.
Jag är inte heller helt nöjd än så länge. Som gaffeln är inställd nu funkar den bra på gropiga grusvägar/skogsvägar men är inte så mjuk att den sväljer mycket rötter på stigar. Ska prova att sänka trycket idag till 90 pos, 90 neg och se om det ger bättre stigegenskaper.

Reba race
magura skrev:
> Gaffeln borde reagera bäst
> på hårda smällar med lite tryck i negativa
> eller har jag fel?

Hjulet är via en kolv i gaffelbenet inklämt mellan två luftkuddar, den "positiva" över och den "negativa" under. När du pumpar in luft i någon av kuddarna så innebär det att du kommer att ha högre tryck i båda kuddarna när du sitter på cykeln, eftersom tryckskillnaden på kolven alltid är lika stor för samma person som sitter likadant på cykeln, eftersom systemet alltid ställer sig i jämvikt (med lite mer positivt än negativt tryck). Du har aldrig mer negativt än positivt tryck då du sitter på cykeln, annars skulle gaffeln fortsätta att tryckas ihop. Testa gärna att låta en kompis mäta och justera trycken då du sitter på cykeln, det ger helt andra värden. Pumpar du in mer luft någonstans, så dels flyttar sig kolven lite (sag ändras) och dels får kolven lite svårare att röra sig eftersom den nu hålls fast hårdare mellan kuddarna (fjädern blir hårdare).

Mer luft = hårdare fjäder. Ändrad luftfördelning = ändrad sag. En tjusning med dubbelluftgaffel är att vem som helst kan få vilken fjäderhårdhet som helst vid vilken sag som helst.

Gaffelns användarmanual säger att du har rätt. Jag tror att den har fel (och att den har bidragit till utbredda missförstånd).

Reba race
Vad för pump ska man ha? Har precis fått min nya cykel med Reba SL gaffel, men har ingen aning om vad för pump man ska ha... Funkar alla gaffelpumpar? Spelar det nån roll om den går upp till 200 eller 300 psi? Vad för slags ventil?

Tacksam för svar

Senast redigerad av en moderator:
Reba race
Jag väger ca 80 kg och kör med 85 pos 65 neg, ett varv från full öppen floodgate och kompressions- dämpning satt till ca 1/4 och returen ett varv från full öppen.

Ovanstående tycker jag ger mig en skön känsla på mina normala stigar med rötter och stenar, jag kommer upp i 90-95% av maximal fjädringsväg ett par ggr per tur. Skulle nog fylla i mer luft om jag ska ge mig på nåt lite hårigare. Den "bobbar" en del om jag ställer mig upp och tar i, men det gör mig inte så mycket och i värsta fall så kan man ju lägga på mer kompressionsdämpning för att hindra det.

Har även testat att köra den med mer luft i neg än pos, 90/100 men jag gillade inte det lika mycket som min beskrivna setup. Jag fick mer känslighet för små hinder men det kändes som om den bara rusade igenom fjädringsvägen, och jag upplevde det som om jag fick mer brake dive. Lite konstigt eftersom jag hade mer luft totalt och borde ju ha en hårdare fjäder.

Bara några av mina erfarenheter, jag testar fortfarande olika setup.

/micke

Reba race
Mickew, intressant att höra en motsatt upplevelse av vad mer neg-tryck gör. Hade du inte mer sag med 90/100 än med 85/65? I sådant fall kan du bromsdyka djupare och slå igenom lättare trots att du har en hårdare fjäder. Genomslagskraften beror på både fjäderhårdhet och sag. Mer sag kan också påverka känslan av småguppsväljning eftersom man vilar tyngre på gaffeln och då inte skjuts upp lika mycket av guppen. En tanke bara.

orj, en sån marzocchipump som cyclecomponents.com säljer funkar utmärkt

Reba race
Jo, helt klart hade jag mer sag, tom mindre slagländ, mer tryck i neg drar ihop gaffeln även utan mig på. Så du har helt rätt, det bidrar säkert till att jag upplever gaffeln som mjukare trots mer luft.
Med mer neg tryck så upplever jag den som väldigt "lättstartad" och är märkbart känsligare för små hinder, det gillade jag, fast jag gillade inte hur den uppförde sig sen.

/micke

Reba race
andenx skrev:
> Jag väger 72 kg och prioriterar bra
> guppsväljning före liten bobbing och liten
> brakedive, och har 90/60 psi (pos/neg), liten
> floodgate, minimal lågfartskompressionsdämpning
> (Compression-ratten) och liten returdämpning. Sag
> är cirka 10-20% på min hardtail. Det är just
> förhållandet mellan pos och neg som bestämmer
> sagen, och den totala mängden luft som bestämmer
> fjäderns hårdhet.
>
> Öka båda trycken om du bara vill ha en hårdare
> fjäder, minska båda om du bara vill ha mjukare.
>
> Ändra tryckfördelningen om du bara vill ändra
> sag (öka pos & minska neg = mindre sag, minska
> pos & öka neg = mer sag).

Jag tycker du skall läsa manualen en gång till.

Edit: OJ så störig jag lät nu, det var ju inte meningen. Men ibland så orkar man inte mer:)

Jag är igentligen trevlig..=D

Reba race
Ville skrev:
> Jag tycker du skall läsa manualen en gång till.
>
>
>
> Edit: OJ så störig jag lät nu, det var ju inte
> meningen. Men ibland så orkar man inte mer:)

Jag tycker ostörigt att du inte blint ska tro allt som står i manualer.

Reba race
Jag skulle vilja summera om jag förstått hittills. Ex 85/65= mindre sag, längre fjädringsväg, mjukare men mindre aktiv gaffel. Ex 90/100=mer sag, kortare fjädringsväg, hårdare men aktivare gaffel.
Ovanstående låter lite pradoxalt i mina ögon.
Dr Spoke, give us the truth!

Reba race
Enduromannen, jag kanske var otydlig, försöker igen.

Det jag menar är att jag upplever det som om min gaffel var mjukare, mer småguppskänslig men för mjuk för min smak med 110/90 neg/pos, än med 65/85 som jag kör med nu. Vilket jag inte fattar, det borde ju inte vara så eftersom jag har mer luft=hårdare. Anden har ju en teori om varför, som jag köper.

Jag har inte lusläst manualen, och jag testar mig mest fram, inte helt vetenskapligt, jag kan tex ha haft olika inställningar för compressiondamping och detta har påverkat min upplevelse.

/M

Reba race
Anden skrev:
> Ville skrev:
> > Jag tycker du skall läsa manualen en gång
> till.
> >
> >
> >
> > Edit: OJ så störig jag lät nu, det var ju
> inte
> > meningen. Men ibland så orkar man inte mer:)
>
> Jag tycker ostörigt att du inte blint ska tro
> allt som står i manualer.

Det har jag aldrig påstått. Men i detta fallet tycker ivf jag att manualen har ganska många fler rätt än vad du lyckas få till på dessa få rader.

Reba race
enduro: för att försöka förtydliga min uppfattning en smula:

mer pos => mindre sag och hårdare fjäder
mindre pos => mer sag och mjukare fjäder
mer neg => mer sag och hårdare fjäder
mindre neg => mindre sag och mjukare fjäder

Så om du vill ändra antingen sag eller fjäderhårdhet och hålla det andra konstant, så måste du ändra båda trycken.

Jag skriver "hård" och "mjuk" fjäder istället för "aktiv", "känslig", "reagerande", "lättstartad" och andra ord som kan betyda både hård och mjuk beroende på hur man ser det.

Reba race
jag ändrade värdena från 100 pos/110neg till 85/70 och testade en kort runda. Gaffeln har faktiskt full slaglängd nu, känns mjukare men ändå tillräckligt aktiv. Anden och MickeW, era synpunkter verkar stämma. Gaffeln känns bättre men får återkomma efter en längre runda.

Reba race
Anden skrev:

>
> mer pos => mindre sag och hårdare fjäder
> mindre pos => mer sag och mjukare fjäder

Ja, såhär långt håller jag med.

Men här slutar jag hålla med och jag tror du har missupfattat lite hur funktionen på din gaffel fungerar.

> mer neg => mer sag och hårdare fjäder

Mer negativ ökar startbelastningen på gaffeln och minskar på så sätt saget och ökar det inte. Även om du tycker gaffeln ser kortare ut så är det för att den negativa kammaren trycker upp mot den posetiva och minskar slaglängden, Men saget blir även det kortare. Sag är alltså den bit av gaffeln som fjädrar ut utan belastning.

> mindre neg => mindre sag och mjukare fjäder

Du får bara mjukare fjäder i början, Eftersom den negativa kammaren är väldigt mycket mindre än den postitiva så påverkar den bara slaget i början och sedan har du väldigt lik inställning in i slaget på gaffeln.Du påverkar alltså inte "fjädern" med den negativa kammaren mer än precis i början av slaget.

Därför är det även lite motsägelsefullt när du skriver att du "prioriterar bra guppsväljning före liten bobbing " och sedan har en negativ kammare som har 60% av luften som du har i posetiva kammaren, Det om något är ju en inställning för att göra gaffeln mindre kännslig.

Sen har du ingen lågfartscompresion. Det närmaste du kommer det är flodgaten men den påverkar inte gaffeln om du inte har ställt in compresionen.

Du får självklrt ställa din gaffel hur du vill och även rekomendera andra att göra det. Men du bör nog förklara för andra varför du går så långt från manualen och enligt mig kommer du få en klart bättre gaffel fall du faktiskt läser den igen då den inte är helt fel.

Dagens inställningstipps från Ville för den som inte orkar läsa manualen.

Ställ posetiva kammaren så du får efterlängtad sag. Det är en bra grund att utgå ifrån men undersök gärna under körning hur mycket av slaget som används. Ställ den negativa kammaren på samma tryck som den positiva.
Om man skall laborera här skulle jag rekomendera att ha mer luft i den negativa än den posetiva för att göra gaffeln mer kännslig men samtidigt kommer du tappa lite slag. För lite luft i den negativa kammaren gör att du får mer "sticktion" kännsla på gaffeln vilket alltid varit en nackdel på luftgafflarna. Personligen tycker jag hela inställningen är en onödig finess som ofta används till det sämre.

Börja sen köra gaffeln med så låg inställning som möjligt på både returen samt compresionen. Ju mindre dessa är påskruvade ju mindre bromsar de gaffeln och låter den jobba så fritt och snabbt som möjligt. Men självklart finns det gränser.

Om gaffeln känns instabil och osäker i tex ingången i kurvor så pröva att höja kompresionen för att få lite mer kontroll och stabilitet. Men för mycket så kommer gaffeln kännas stötig.

Om gaffeln jobbar tillbax för snabbt och/eller är för studdsig så justerar du in lite på returen för att få mer kontroll där. Med för mycket retur kommer gaffeln inte hinna ut och den packar ihop över ojämna stigar.

Flodgaten påverkar som sagt bara gaffeln ju mer du ökar kompresionen, Den är till för att användas som en blowout ventil när du har gaffeln i låst läge. Helt suverän funktion om du frågar mig då man kan ställa gaffeln hårt utan att den blir helt stel vilket känns naturligare om du är van att ha en dämpad gaffel. Det är nog en av anledningarna till att jag använder min poplock så mycket.

Detta är självklart bara grunder och inget är skrivet i sten, men man kommer rätt långt med dem. Fram för allt på en xc-hoj som går på så otroligt många olika stigar så man sällan optimerar gaffeln för dagens bana.

Puss och kram!

/Ville

Reba race
Ville, kommentarer:

* Den vanligaste betydelsen av "sag" är slaglängd förbrukad av cyklistens tyngd. Förklaringen till att högre neg-tryck ger mer sag trots att fjädern blir hårdare, är att preload (för att använda en stålfjäderjämförelse) blir mindre. Jag tog för givet att man inte har pumpat i så mycket neg-luft att gaffeln har sjunkit ihop redan obelastad. Om du har gjort det, så försvinner preloadeffekten och då stämmer det att sag blir mindre med mer neg-tryck. Om man istället skriver så här så blir det universellt:

mer pos => högre sagläge och hårdare fjäder
mindre pos => lägre sagläge och mjukare fjäder
mer neg => lägre sagläge och hårdare fjäder
mindre neg => högre sagläge och mjukare fjäder

Sagläge = kvarstående slaglängd då du sitter på cykeln

* Trots att den negativa kammaren bara är en femtedel så stor som den positiva (beroende på hur många spacers du har installerade), så är den en del av fjädern under hela dess längd. Därmed påverkas hårdheten utmed hela längden.

* "Stiction", eller vilofriktion, har inget med fjädern (alltså luften) att göra, utan beror på den mekaniska friktionen i tätningarna mellan kolv och rör. Mindre frigöringskraft kan du få med mjukare fjäder (mindre luft), men luften påverkar inte friktionen.

* Floodgaten skulle jag kalla en högfartskompressionsdämpare (fjäderbelastad öppning), och Compressiondelen en lågfartskompressionsdämpare (fast öppning). Floodgaten öppnar även om inte Compression är stängd, då slaget blir tillräckligt hårt.

* Eftersom justerbar negativ fjäder tillåter oberoende inställning av fjäderhårdhet och sagläge, skulle jag inte kalla den en onödig finess. Både tyngre och lättare cyklister tillåts prioritera som de själva vill mellan komfort och minimal bobbing, och alla kan samtidigt få samma sagläge om de vill. Jämför med en Foxgaffel med endast positiv kammare och fast negativ stålfjäder, där kan du inte ändra fjäderhårdheten när du har pumpat upp trycket till önskat sagläge, och omvänt kan du inte korrigera sagläge om du har pumpat upp trycket till lagom fjäderhårdhet.

Reba race
Ahhh, något att göra unde reftermiddagen ser jag:)

Anden skrev:
> Ville, kommentarer:
>
> * Den vanligaste betydelsen av "sag" är
> slaglängd förbrukad av cyklistens tyngd.
> Förklaringen till att högre neg-tryck ger mer
> sag trots att fjädern blir hårdare, är att
> preload (för att använda en
> stålfjäderjämförelse) blir mindre. Jag tog
> för givet att man inte har pumpat i så mycket
> neg-luft att gaffeln har sjunkit ihop redan
> obelastad. Om du har gjort det, så försvinner
> preloadeffekten och då stämmer det att sag blir
> mindre med mer neg-tryck. Om man istället skriver
> så här så blir det universellt:

Hur kan du få lägre preload med högre negtryck? Ju högre negtryck du har ju längre in i slaget börjar du jobba på huvudcammaren vilket snarare skulle tyda på motsattsen? Och sen behöver du inte trycka i särskillt mcyket luft i negkammaren för att påverka slaglängden 50/50 gör klart synlig skillnad.

> mer pos => högre sagläge och hårdare fjäder
> mindre pos => lägre sagläge och mjukare fjäder
> mer neg => lägre sagläge och hårdare fjäder
> mindre neg => högre sagläge och mjukare fjäder

Här har du ju skrivit lite emot dig själv igen, men jag kanske missförstår. men högre pos är ju samma sak som mindre pos. Men på det ena ger det hårdare fjäder och på det andra mjukare???

> Sagläge = kvarstående slaglängd då du sitter
> på cykeln
>
> * Trots att den negativa kammaren bara är en
> femtedel så stor som den positiva (beroende på
> hur många spacers du har installerade), så är
> den en del av fjädern under hela dess längd.
> Därmed påverkas hårdheten utmed hela längden.

Nu har jag ingen aning om exact hur stor skillnad det är mellan stora och lilla mer än att det är en skillnad för annrs skulle det aldrig fungera som det gör. Men säg att dte är en femtedel. Då har du redan vid 20% compresion tappat halva trycket i negkammaren. så skillnaderna blir väldigt små när du jobbar dig in i slaget. Det är hela vittsen annrs skulle gaffeln bara gå på något mellanläge.

> * "Stiction", eller vilofriktion, har inget med
> fjädern (alltså luften) att göra, utan beror
> på den mekaniska friktionen i tätningarna mellan
> kolv och rör. Mindre frigöringskraft kan du få
> med mjukare fjäder (mindre luft), men luften
> påverkar inte friktionen.

Ju högre tryck du har på packningarna ju högre friktion ger de. Har du en negativ kammare som hjälper till att trycka ihop gaffeln men gör det så progresivt att den inte på¨verkar resten av slaget nämnvärt råder bot på detta. därför hittade man på negativ kammare.

> * Floodgaten skulle jag kalla en
> högfartskompressionsdämpare (fjäderbelastad
> öppning), och Compressiondelen en
> lågfartskompressionsdämpare (fast öppning).
> Floodgaten öppnar även om inte Compression är
> stängd, då slaget blir tillräckligt hårt.

Nu har inte jag öppnat rebagaffeln men är inte flodgaten en säkerhetsventil på själva compresionen? Dvs om du stryper kompresionen och den får tillräkligt hårt tryck så väljer man med flodgaten när den skall öppnas upp. Hög och lågfartscompresion är väll mer en justering med olika stackar för att få dämpen att jobba olika i olika frekvenser?...oj, detta var länge sedan.

> * Eftersom justerbar negativ fjäder tillåter
> oberoende inställning av fjäderhårdhet och
> sagläge, skulle jag inte kalla den en onödig
> finess. Både tyngre och lättare cyklister
> tillåts prioritera som de själva vill mellan
> komfort och minimal bobbing, och alla kan
> samtidigt få samma sagläge om de vill. Jämför
> med en Foxgaffel med endast positiv kammare och
> fast negativ stålfjäder, där kan du inte ändra
> fjäderhårdheten när du har pumpat upp trycket
> till önskat sagläge, och omvänt kan du inte
> korrigera sagläge om du har pumpat upp trycket
> till lagom fjäderhårdhet.

Du menar alltså att ju mindre negatift tryck du har i förhållande till huvudkammaren så får du mer bobbing men en känsligare gaffel?

Reba race
Hej igen, kommentarer till de nya frågorna:

* Om du minskar preload för en spiralfjädergaffel, så krävs det mindre kraft innan du börjar komprimera gaffeln, eftersom fjädern är lite mindre ihoptryckt från början. På en kraft-sträcka-graf så flyttas hela fjäderkurvan neråt. Men fjäderhårdheten (kurvans lutning) ändras inte, eftersom det fortfarande är samma fjäder. Du får mer sag. Om du ökar neg-trycket så drar du luftfjäderkurvans vänstra del neråt, och då ökar sag. Det kan man kalla en minskad preload om man vill.

* Med "pos" menar jag tryck i positiva kammaren.

* Att den negativa kammaren skulle motverka friktion genom att hjälpa till att trycka ihop gaffeln är en missuppfattning. Eftersom gaffeln alltid ställer sig i jämvikt när du sitter på cykeln, så om du ökar neg-trycket så att det "hjälper till" mer så kommer pos-trycket när du sitter på cykeln att vara precis lika mycket större som neg-trycket och "hålla emot" precis lika mycket extra som neg-trycket "hjälper till". Ditt resonemang skulle innebära att ett tryck på något sätt skulle ligga avvaktande och precis när du slår i ett gupp så skulle plötsligt trycket "aktiveras" och börja "hjälpa till". Den verkliga effekten är att båda trycken blir större, att fjädern därmed blir hårdare och att gaffeln då blir mer "svårstartad", och att du får mer sag. Okej att högre tryck skulle kunna ge högre packningsfriktion, men det skulle i sådant fall bara ytterligare tala emot att högre negtryck motverkar lägre friktion.

* Det snabbare fallande negativa trycket är precis det som ger den brantare kurvan (=den hårdare fjädern). Du har rätt i att effekten är större i början av slaglängden än i slutet.

* Om det är fjädrande brickor i en stack eller en fjädrande öppning spelar ingen roll, det är fortfarande en hastighets/tryck/kraft-beroende dämpare som ökar genomströmningen i höga dämparhastigheter. Att öka "Floodgate" är som att ha styvare brickor i stacken. En högfartskompressionsdämpare av stacktyp kan också den kallas för säkerhetsventil.

* Med "känsligare" så antar jag att du menar mjukare. Ett sänkt negativt tryck ger mjukare fjäder. Det ger mer bobbing men kan också ge bättre komfort om den fjädern passar dig och terrängen. Jag tycker att också en alltför mjuk fjäder kan kallas "okänslig" eftersom det gör så att du får sämre kontakten med marken i hög fart. Det är inte så att procentförhållandet mellan neg och pos bestämmer fjäderhårdheten. 90/90 (pos/neg) är samma förhållande som 70/70, med den tidigare är en hårdare fjäder. Men 90/70 är en mjukare fjäder än 90/90, och ger mindre sag.

...det är i alla fall hur jag ser det :)

Reba race
lugn och fin nu, Nu tar vi dethär från början.

Jag vet inte vad din första text hänvisar till så jag skippar den för att inte bara förvirra. tittar istället närmre här.

"mer pos => högre sagläge och hårdare fjäder"

Mer pos är högre tryck hårdare fjäder mindre sag. inte högre sagläge som du skriver. Eller menar du att alla dämpartillverkare har missat på den punkten?

"mindre pos => lägre sagläge och mjukare fjäder"

Samma sak här. mindre pos är mukare fjäder och mer sag. ingen hemlighet.

"mer neg => lägre sagläge och hårdare fjäder"

Om du trycker i mer luft under så får du inte en hårdare fjäder? Mängden luft i övre kammaren är konstant. Det funkar alltså inte som en stålfjäder där du skruvar ihop fjädern och den får jobba hela slaget i ett mer komprimerat läge. Då måste du påverka mängden luft i kammaren. Dock får du en annorlunda dämparkurva då den undre kammaren prelodar stora kammaren en aning. Men ju längre in i slaget ju mer lik blir den kurvan med mindre neg luft.

Möjligt att det påverkar saget till att bli lite mindre då luften komprimerar något men det är en biverkan av funktionen du är inne och justerar här. Lite som att pumpa olika mängder luft i däcken för att ställa höjden på sadeln. Dte funkar oxå.

"mindre neg => högre sagläge och mjukare fjäder"

Samma här.

Och så friktionen. Det är ingen hemlighet att man kunde minska firktionen genom att minska trycket på packningen, det visste du ju om. Och vad är det då som gör skillnaden?

Om du har 100 bar på ena sidan av en packning och 1 bar på andra så är det ju skillnaden på 99 bar som gör att packningen deformeras och ger mer friktion. om du tömmer gaffeln och får 1 bar på båda sidorna så blir firktionen klart mindre. ellerhur?

Hur blir det då om du har 100 bar på varje sida?

Men om du inte tror mig och rockshox så kan du väll testa lite praktiskt. Ta din gaffel. tryck i 60 psi (lågt tryck så du kan trycka med händerna) i den stora kamamren och så prövar du 90 respektive 10 i den lilla och känn skillnaden. Den är klart uppenbar! Kanske fungerar gaffelsn osm rockshox faktsikt sakriver att den skall fungera?

Oavsett hur gaffeln ser ut inuti så är högfartscompresion gjort för påverka de snabba slagen med hög frekvens och lågfartscompresion gjord för att ta de långsammare rörelserna med lägre frekvens.

Eftersom de enklare motioncontrollgafflarna bara har utrustats med en gemensam compresion så gissar jag att den är ställd något mitt imellan men med tanke på hur mycket den styper i högfrekvensen så fattar jag inte hur du kan kalla den lågkopresion. Den dödar ju gaffeln helt.

jaja, du får vända och vrida hur mycket du vill på utryck och inställningar och tycka att rockshox har gjort en helt värdelös bruksanvisning men jag tar helt avstånd från dina inställningar och tycker att de faktiskt har lyckats med en helt Ok gaffel och följer man bruksen till punkt och pricka får du riktigt bra funktion.

Så dagens tipp gällande reban. RTFM...;)

Reba race
Ville skrev:

> Jag vet inte vad din första text hänvisar till
> så jag skippar den för att inte bara förvirra.
> tittar istället närmre här.

Jag försökte svara på din fråga om varför du får mer preload med mindre negtryck.

> "mer pos => högre sagläge och hårdare fjäder"
>
> Mer pos är högre tryck hårdare fjäder mindre
> sag. inte högre sagläge som du skriver. Eller
> menar du att alla dämpartillverkare har missat
> på den punkten?

Återigen, med sagläge menar jag kvarstående slaglängd då du sitter på cykeln, alltså inte sag. Högre sagläge är alltså lika med mindre sag. Jag har också förklarat varför jag gick över till att tala om sagläge istället för sag.

> Om du trycker i mer luft under så får du inte en
> hårdare fjäder? Mängden luft i övre kammaren
> är konstant. Det funkar alltså inte som en
> stålfjäder där du skruvar ihop fjädern och den
> får jobba hela slaget i ett mer komprimerat
> läge. Då måste du påverka mängden luft i
> kammaren. Dock får du en annorlunda dämparkurva
> då den undre kammaren prelodar stora kammaren en
> aning. Men ju längre in i slaget ju mer lik blir
> den kurvan med mindre neg luft.
>
> Möjligt att det påverkar saget till att bli lite
> mindre då luften komprimerar något men det är
> en biverkan av funktionen du är inne och justerar
> här. Lite som att pumpa olika mängder luft i
> däcken för att ställa höjden på sadeln. Dte
> funkar oxå.

Ja just det, fjädern blir hårdare.

> Och så friktionen. Det är ingen hemlighet att
> man kunde minska firktionen genom att minska
> trycket på packningen, det visste du ju om. Och
> vad är det då som gör skillnaden?
>
> Om du har 100 bar på ena sidan av en packning och
> 1 bar på andra så är det ju skillnaden på 99
> bar som gör att packningen deformeras och ger mer
> friktion. om du tömmer gaffeln och får 1 bar på
> båda sidorna så blir firktionen klart mindre.
> ellerhur?
>
> Hur blir det då om du har 100 bar på varje
> sida?

Jag är inte säker på att jag förstår vad du kommenterar här. Du påstod att mer negativt tryck råder bot på friktionskraften. Jag påpekade du alltid har lika stor tryckskillnad mellan kamrarna så att högre tryck snarare då ökar friktionen än minskar den. Och att det du kan göra för att minska startkraften är att välja en mjukare fjäder (=lägre tryck).

> Men om du inte tror mig och rockshox så kan du
> väll testa lite praktiskt. Ta din gaffel. tryck i
> 60 psi (lågt tryck så du kan trycka med
> händerna) i den stora kamamren och så prövar du
> 90 respektive 10 i den lilla och känn skillnaden.
> Den är klart uppenbar! Kanske fungerar gaffelsn
> osm rockshox faktsikt sakriver att den skall
> fungera?

Om du tycker att 60/90 är mjukare än 60/10 så tror jag att du inte jämför på relevant sätt. Sätt dig på cykeln så som du cyklar (så att gaffeln har rätt sag) och skaka lite och se hur mycket det rör sig. Stå inte bredvid och känn hur lätt det är att trycka ner den den första biten - då bara jämför du preloaden. 60/90 är enligt min uppfattning en hårdare fjäder som har mycket mindre preload. Testa om du vill att cykla över några rötter med 60/10 och sedan med 60/90.

> Oavsett hur gaffeln ser ut inuti så är
> högfartscompresion gjort för påverka de snabba
> slagen med hög frekvens och lågfartscompresion
> gjord för att ta de långsammare rörelserna med
> lägre frekvens.

Ja just det.

> Eftersom de enklare motioncontrollgafflarna bara
> har utrustats med en gemensam compresion så
> gissar jag att den är ställd något mitt imellan
> men med tanke på hur mycket den styper i
> högfrekvensen så fattar jag inte hur du kan
> kalla den lågkopresion. Den dödar ju gaffeln
> helt.

Den ratt som är märkt "Compression" (som jag menar är lågkompressionsreglaget) "dödar" inte gaffeln, om du ställer det reglage som är märkt "Floodgate" (som jag kallade högkompressionsreglaget) lågt. Prova att ställ Floodgate lågt så får du se att du inte kan låsa gaffeln med Compressionratten. Det beror på att du har ställt högfartskompressionen så lågt att du enkelt kan åstadkomma sådan kraft genom att bara pressa på styret med händerna.

> jaja, du får vända och vrida hur mycket du vill
> på utryck och inställningar och tycka att
> rockshox har gjort en helt värdelös
> bruksanvisning men jag tar helt avstånd från
> dina inställningar och tycker att de faktiskt har
> lyckats med en helt Ok gaffel och följer man
> bruksen till punkt och pricka får du riktigt bra
> funktion.
>
> Så dagens tipp gällande reban. RTFM...;)

Bra att manualen fungerar för dig. Jag är också glad att mina inställningsregler fungerar för mig. Då är alla nöjda och glada.

Reba race
Och dagens stora fråga. En gaffel som redan är utrustad med hög- samt låg- fartskompresion + flodgate.

Vad kallar du reglagen på en sån gaffel?

Såg en tankemiss jag hade, Även fast man tryckkompenserar en packning så lär det ju sitta en annan packning som inte tryckkompenseras så man lär få högre friktion där ändå. Men du trodde ju ivf inte på fenomenet att packningar med högre tryckdifferans får högre friktion.:)

Reba race
Ville skrev:
> Och dagens stora fråga. En gaffel som redan är
> utrustad med hög- samt låg- fartskompresion +
> flodgate.
>
> Vad kallar du reglagen på en sån gaffel?

Jag kallade Floodgaten (inre ratten) för högfartskompressionsdämparen och den som det står Compression på (yttre ratten) för lågfartskompressionsdämparen.

Reba race
Anden skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Och dagens stora fråga. En gaffel som redan
> är
> > utrustad med hög- samt låg- fartskompresion +
> > flodgate.
> >
> > Vad kallar du reglagen på en sån gaffel?
>
> Jag kallade Floodgaten (inre ratten) för
> högfartskompressionsdämparen och den som det
> står Compression på (yttre ratten) för
> lågfartskompressionsdämparen.

Men då missar du ju en ratt. Blir inte han ledsen då?

Reba race
Oj vilken lång tråd. Så här gjorde jag:

Först:
Körde lika mycket pos som neg med tryck i underkant för min vikt. Upplevde gaffeln som orolig, den liksom "försvann" under mig speciellt vid kanter / steg nedför.

Sen:
Ökade pos trycket minskade neg trycket och vred högerbensprylen åt sköldpaddshållet. Gaffeln blev segare hårdare och mindre orolig, vilket passar mig bättre. Nu beteer den sig ungefär som min MX comp som jag körde med tidigare.

Om det stämmer med vad som skrivits ovan vet jag inte.

Reba race
Ville skrev:
> Men då missar du ju en ratt. Blir inte han ledsen
> då?

Min gaffel har inga fler kompressionsdämparreglage. Sen finns bara returdämpare, postryck och negtryck.

Reba race
Ja, men de lite större gafflar från rockshox som oxå jobbar med motioncontroll men har både låg/hög och flodgate.....vad kallar du dem.

Är ju i prinicip samma gafflar förutom att de har delat upp compresionen inuti.

Reba race
Oj!,..detta kanske var dumt. för nu blandades nya saker ihop igen.

Anden skrev:
> Gamla och nya Floodgate är olika saker. Den gamla
> Floodgate (del av "Motion Control"-kassetten) är
> en fjäderbelastad öppning.

Den gammla?, OM du menar att du och jag har den "gammla" på våra gafflar så är ju den bortkopplingsbar. Hur du gör står i manualen.;) Läste inte texten så tydligt för jag har inte tiden på min sida men pratar inte de om den "gammla" som den som satt i psylo?

Den nya Floodgate
> (del av "Mission Control"-kassetten) är
> "dramatically downsized" och bortkopplingsbar
> jämfört med den gamla, samtidigt som den nya
> "high-speed compression damper" är en
> fjäderbelastad shimstack... (se
> http://www.cyclingnews.com/tech/?id=2007/features/
> inside_mission_control)

Så du menar alltså at den vi har är den gammla och på den "nya" (den med fler rattar) så har de fått allt rätt? Så grabbarna på rockshox vet vad de gör när de jobbar med den men samtidigt säljer de en mindre verison samma år men där har de blandat ihop allt om hur saker och ting fungerar? Är de olika arbesttyrkor som gjort olika saker i fabriskerna eller som aldrig pratar med varandra eller?..:)

Detta tycker jag verkar vara intresant.

"This wealth of adjustment means that the new damper design should offer a suitably wide range of adjustment for a correspondingly wide range of conditions. At the same time, however, many users may be intimidated by the potential for getting things wrong. Thankfully, all of the compression damper adjustments are located atop the crown (with nicely machined, anodized, and laser-etched finger-friendly aluminum knobs), and are also detented for easy recording of settings. Moreover, Rock Shox also has a setup guide in the works for easier deciphering of adjustments. "

Btw, Jag prövade leka lite med gaffeln på stigar med bottentrycket igen. Förstår inte alls vad du pratar om. Fyller jag på kammeren i botten mer så märks det att det trycket hjälper till att trycka upp gaffeln. Tyvärr hade jag ingen filmkamera där men jag skall försöka göra en film för att visa. Det är så uppenbart att det lätt syns på filmen.

Edit,...tror jag lämnar tråden nu...den kan nog behöva sjunka lite:)

Reba race
Ville skrev:
>
> Dagens inställningstipps från Ville för den som
> inte orkar läsa manualen.
>
>
> Ställ posetiva kammaren så du får efterlängtad
> sag. Det är en bra grund att utgå ifrån men
> undersök gärna under körning hur mycket av
> slaget som används. Ställ den negativa kammaren
> på samma tryck som den positiva.
> Om man skall laborera här skulle jag rekomendera
> att ha mer luft i den negativa än den posetiva
> för att göra gaffeln mer kännslig men samtidigt
> kommer du tappa lite slag. För lite luft i den
> negativa kammaren gör att du får mer "sticktion"
> kännsla på gaffeln vilket alltid varit en
> nackdel på luftgafflarna. Personligen tycker jag
> hela inställningen är en onödig finess som ofta
> används till det sämre.
>
> Börja sen köra gaffeln med så låg inställning
> som möjligt på både returen
samt compresionen.
> Ju mindre dessa är påskruvade ju mindre bromsar
> de gaffeln och låter den jobba så fritt och
> snabbt som möjligt. Men självklart finns det
> gränser.
>
> Om gaffeln känns instabil och osäker i tex
> ingången i kurvor så pröva att höja
> kompresionen för att få lite mer kontroll och
> stabilitet. Men för mycket så kommer gaffeln
> kännas stötig.
>
> Om gaffeln jobbar tillbax för snabbt och/eller
> är för studdsig så justerar du in lite på
> returen för att få mer kontroll där. Med för
> mycket retur kommer gaffeln inte hinna ut och den
> packar ihop över ojämna stigar.
>

Du menar att haren och sköldpaddan-reglaget skall vara vridet så långt åt harens håll som möjligt?

Tillbaka
Topp