Recall på Öhlins.

Recall på Öhlins.
Luthman Photography skrev:

Jag tror nog att Specialized är mer missnöjda med det samarbetet än vad Öhlins är. Fatta att skriva ett avtal med vad du tror är topnotchprylar som ska sitta på dina PREMIUM-modeller och sen visar det sig att de där svenska skoterhuckarna inte vet hur en luftdämpare ska byggas. Om man nu ska vara krass.

Nu verkar de ju ha lanserat sina nya grejer. Ska vara the bees knees, the dogs bollocks, antagligen var det marran som gick in och styrde upp skiten.

Jo, jag har hojat med (samt ätit middag med EN av dem) ett par av deras anställda i diverse stuationer, samtliga kör ifrån mig. Ingen bedift i sig visserligen, men ändå. Jag utgår ifrån att de vet vad de sysslar med.

Där kom "källan" och inte ens en liten pudel hjälper här....

Du vårdar inte direkt ditt varumärke som skribent och testare fotograf eller allmänt trevlig filur med dessa uttalanden Luthman. Har du tänkt på det? Du säger dig inte ha en aversion mot Öhlins men ändå känns det bra att skriva åsikter och påståenden från vaga "källor" eller påstådda "jag har hela bakgrundsinformationen". Det känns inte riktigt som man kan ta dig på allvar i det du skriver, recenserar, fotar eller allmänt talar om. No offence men du skjuter dig själv i foten här!

Glisseur skrev:
Det hade varit märkligt om ett företag INTE hade hyllat sina nya prylar :) Min första reaktion på recallen var att Öhlins står bakom sina produkter hela vägen. Sen misstänker jag att Specialized USA har ett ganska tjockt finger med i spelet också.

Efter att ha träffat och cyklat med folket på Öhlins kan jag inte säga annat att det är en samling superentusiastiska tekniknördar som verkligen, verkligen bryr sig om sin slutprodukt. Och dom har koll på vad cyklister efterfrågar, just eftersom dom är cyklister själva. Bland annat Marran.

Kan bara hålla med Glisseur och tycker detta är tråkigt för ett skönt svenskt företag. Men som tur är står de bakom sina kunder.....

Senast ändrad:
Recall på Öhlins.
Du verkar tolka saker jättekonstigt.

Om du vill kalla representant för Specialized och anställd på Öhlins som uttalar sig om saker angående just Specialized och Öhlins för vaga källor så får det stå för dig. Att Öhlins inte heller var nöjda med prestandan i sina luftgrejer i första generationen gick de ju även ut med vid presseventet i Järvsö (läs Paul Astons text på pinkbike). Så jag fattar inte vad du hakar upp dig på.

Men kul att du blir så känslosam, det är alltid roligt att skriva saker som engagerar!

Senast ändrad:
Recall på Öhlins.
Jilster sa:

Jag tror nog att Specialized är mer missnöjda med det samarbetet än vad Öhlins är. Fatta att skriva ett avtal med vad du tror är topnotchprylar som ska sitta på dina PREMIUM-modeller och sen visar det sig att de där svenska skoterhuckarna inte vet hur en luftdämpare ska byggas. Om man nu ska vara krass.

Nu verkar de ju ha lanserat sina nya grejer. Ska vara the bees knees, the dogs bollocks, antagligen var det marran som gick in och styrde upp skiten.

Jo, jag har hojat med (samt ätit middag med EN av dem) ett par av deras anställda i diverse stuationer, samtliga kör ifrån mig. Ingen bedift i sig visserligen, men ändå. Jag utgår ifrån att de vet vad de sysslar med.

Där kom "källan" och inte ens en liten pudel hjälper här....

Du vårdar inte direkt ditt varumärke som skribent och testare fotograf eller allmänt trevlig filur med dessa uttalanden Luthman. Har du tänkt på det? Du säger dig inte ha en aversion mot Öhlins men ändå känns det bra att skriva åsikter och påståenden från vaga "källor" eller påstådda "jag har hela bakgrundsinformationen". Det känns inte riktigt som man kan ta dig på allvar i det du skriver, recenserar, fotar eller allmänt talar om. No offence men du skjuter dig själv i foten här!

Glisseur skrev:
Det hade varit märkligt om ett företag INTE hade hyllat sina nya prylar :) Min första reaktion på recallen var att Öhlins står bakom sina produkter hela vägen. Sen misstänker jag att Specialized USA har ett ganska tjockt finger med i spelet också.

Efter att ha träffat och cyklat med folket på Öhlins kan jag inte säga annat att det är en samling superentusiastiska tekniknördar som verkligen, verkligen bryr sig om sin slutprodukt. Och dom har koll på vad cyklister efterfrågar, just eftersom dom är cyklister själva. Bland annat Marran.

Kan bara hålla med Glisseur och tycker detta är tråkigt för ett skönt svenskt företag. Men som tur är står de bakom sina kunder.....
Ursäkta, men är du affilierad med Öhlins? För du verkar ha en långt mer obalanserad syn på detta än Luthman. Vad har Luthmans fotografering att göra med vad han skriver på Happy? Vilket jävla skämt till inlägg.

Du skriver att "som tur är står de bakom sina kunder". Rent konkret, hur då? Jag har en RXF 36a som just nu agererar (förvisso ganska snygg) framhjulshållare. Jag har inte fått någon indikation om när jag kommer kunna använda den som en gaffel igen eller egentligen någon information alls. Känner inte direkt att Öhlins "står bakom mig" just nu. Men du kanske sitter på mer information?

Recall på Öhlins.
Inte för & vara sån, men det är ju inte sådär jättesvårt att kolla så att top cap’en sitter fast. Oddsen på att den skulle va lös är ju tydligen 4 på 17 000 så även om chansen är minimal, så är ju åtgärden plättlätt.

Recall på Öhlins.
Crossmax! Förväntar du dig ett serviceteam som kommer hem till dig och servar den å bjussar på popcorn så kanske du kan bli lite besviken. Har du kollat med din återförsäljare? Eller är det kill-gissningar och spekulationer på internet som kommer lösa ditt problem?

Recall på Öhlins.
Jilster sa:
Crossmax! Förväntar du dig ett serviceteam som kommer hem till dig och servar den å bjussar på popcorn så kanske du kan bli lite besviken. Har du kollat med din återförsäljare? Eller är det kill-gissningar och spekulationer på internet som kommer lösa ditt problem?
Är det så här man vårdar sitt varumärke och är en allmänt trevlig filur?

Recall på Öhlins.
Jilster sa:
Nej, men jag förväntar mig klara besked om vad problemet är, om det finns något man själv kan göra eller om det verkligen krävs att hela enheten skickas in, och när det i så fall kan ske. Inget av detta har varken Öhlins eller TFTuned (som in sin tur inte kan göra annat än fråga Öhlins) gett svar på.

Kan du inte svara på hur Öhlins står bakom sina kunder?

Recall på Öhlins.
Tydligen. Iallafall bakom öronen.
S4032430.JPG

Recall på Öhlins.
xdr sa:
Lars.E sa:
Crossmax sa:
Gusthoren sa:
Fox är det ända rätta!!!
Men står de bakom sina kunder då?

Jag som kör FOX blir lite nojig nu. Lite läskigt om det skulle stå en livs levande räv bakom mig hela tiden och bara vänta på att jag skulle få något problem.

Möt supportavdelningen.
Fyfan tack för mardrömmarna!! Nästan värre än Gripsholms slotts lejon.

Recall på Öhlins.
Finns det någon underliggande hoppfullhet att Ö ska misslyckas? Man kan ju nästan tro det.
Skit händer, skit går sönder. Förhoppningsvis löser de det. Jag gillar ju min jävla gaffel. Tycker det har varit den bästa gaffel jag haft. Jag är dock ingen elitåkare, inte ens medioker.

Brink som jag har handlat av har kommunicerat vad som händer och de inväntar Ö. Som inväntar svar från nån amerikansk myndighet? (om man läser spezz uttalande) om att deras fix är reko.

Jag kör vidare sålänge.

Recall på Öhlins.
Henrik83 sa:
Inte för & vara sån, men det är ju inte sådär jättesvårt att kolla så att top cap’en sitter fast. Oddsen på att den skulle va lös är ju tydligen 4 på 17 000 så även om chansen är minimal, så är ju åtgärden plättlätt.

Word! Eller så kan man sitta bakom datorn å hoppas att problemet löser sig. Det märks att den större delen av dessa oroade användare aldrig har öppnat sin gaffel och utfört en enkel service.

Man kan verkligen undra var denna underliggande hoppfullhet att Ö ska misslyckas med kommer ifrån? Håller verkligen med dig Marr. Från prisade dämpar experter till skoterhuckare på en natt.

Crossmax? Har du bytt olja och gjort en service på din Öhlinsgaffel någon gång? Alltså själv? Av ren nyfikenhet? Jag känner mig iaf ganska bekväm med att kunna se om min gaffel håller på att gänga ur sig och exploderara
Jag har full respekt för de som inte har det eller inte känner sig bekväma i att serva, men 4 fall av 17000st för att ta lite statistik. Dessutom kan man se på utsidan av gaffeln itan att öht öppna gaffeln om enheten håller på att gänga sig ur?!?!

Jag kör vidare så länge.

Senast ändrad:
Recall på Öhlins.
Jilster sa:
Henrik83 sa:

Word! Eller så kan man sitta bakom datorn å hoppas att problemet löser sig. Det märks att den större delen av dessa oroade användare aldrig har öppnat sin gaffel och utfört en enkel service.

Man kan verkligen var denna underliggande hoppfullhet att Ö ska misslyckas med kommer ifrån?

Crossmax? Har du bytt olja och gjort en service på din Öhlinsgaffel någon gång? Av ren nyfikenhet? Jag känner mig iaf ganska bekväm med att kunna se om min gaffel gängar ur sig och exploderar i mitt nylle.
Jag har full respekt för de som inte har det eller inte känner sig bekväma i att serva, men 4 fall av 17000st å så kan man dessutom se på utsidan av gaffeln om enheten håller på att gänga sig ur?!?!

Jag kör vidare så länge.

Jag blev dock sugen på en ny, coil. Bra pris. Samma som mrp typ.

Recall på Öhlins.
marr sa:
Finns det någon underliggande hoppfullhet att Ö ska misslyckas? Man kan ju nästan tro det.
Skit händer, skit går sönder. Förhoppningsvis löser de det. Jag gillar ju min jävla gaffel. Tycker det har varit den bästa gaffel jag haft. Jag är dock ingen elitåkare, inte ens medioker.

Brink som jag har handlat av har kommunicerat vad som händer och de inväntar Ö. Som inväntar svar från nån amerikansk myndighet? (om man läser spezz uttalande) om att deras fix är reko.

Jag kör vidare sålänge.

De skriver om myndigheten ifråga och lite annan info här:
https://www.ohlins.com/recall/mtb-air-forks-rxf-36-29-27-5-rxf-34/

Recall på Öhlins.
poqa sa:
marr sa:

Jag kör vidare sålänge.

Ska vi gissa på blå loctite?

Recall på Öhlins.
Jilster sa:
Henrik83 sa:

Man kan verkligen var denna underliggande hoppfullhet att Ö ska misslyckas med kommer ifrån?

Crossmax? Har du bytt olja och gjort en service på din Öhlinsgaffel någon gång? Av ren nyfikenhet? Jag känner mig iaf ganska bekväm med att kunna se om min gaffel gängar ur sig och exploderar i mitt nylle.
Jag har full respekt för de som inte har det eller inte känner sig bekväma i att serva, men 4 fall av 17000st å så kan man dessutom se på utsidan av gaffeln om enheten håller på att gänga sig ur?!?!

Jag kör vidare så länge.
Jilster, hur fan ska jag kunna veta vad felet är när Öhlins inte skriver ut det i klartext? Är det verkligen så enkelt att top capen långsamt gängar ur sig, och man kan se om det är på väg att hända? Varför kan de då inte skriva att om man regelbundet kontrollerar och/eller loctitar fast skiten så är gaffeln safe att använda? Utifrån den minimala informationen jag har att gå på så kan problemet lika gärna vara ett plötsligt haveri som inte går att värja sig mot.

Recall på Öhlins.
Jimel sa:
xdr sa:
Lars.E sa:
Crossmax sa:
Gusthoren sa:
Fox är det ända rätta!!!

Jag som kör FOX blir lite nojig nu. Lite läskigt om det skulle stå en livs levande räv bakom mig hela tiden och bara vänta på att jag skulle få något problem.

Möt supportavdelningen.
RVar.jpg

Med det teamet så hoppas man att supportavdelningen inte står bakom en när det gått åt skogen i skogen.
Tur att man missat Gripsholms lejon iallafall.
Denna supportavdelning med rävar känns inte som de mest lyckade exemplaren. Riktigt läskiga personligheter på alla tre.
Men den nedersta räven blir mest bara komiskt ful när chocken släppt efter första intrycket. Ju fler gånger jag ser den desto mer skrattar jag. Den ser ju så otroligt dum ut. Minen, blicken och kroppshållningen... Den ser helt knäpp ut.

Recall på Öhlins.
Luthman Photography sa:
Hör du Patrik, du får gärna förklara ditt charmanta lilla påhopp tidigare. Det verkar inte vara någon som förstår hur du fick ihop dina anklagelser.

Ah! Var det inte i den här tråden man kunde skriva vad som helst utan någon form av täckning eller verklighetsförankring. Kill-gissa spekulera, hoppa på folk, spela lite internet-allan och allmänt rasa lite? Då har jag kommit fel. Sorry!

Recall på Öhlins.
marr sa:
poqa sa:
marr sa:

Jag kör vidare sålänge.

Ska vi gissa på blå loctite?
Skulle vara intressant att veta hur många gafflar har det hänt på som är sålda i Europa.

Recall på Öhlins.
Jilster sa:
Luthman Photography sa:
Hör du Patrik, du får gärna förklara ditt charmanta lilla påhopp tidigare. Det verkar inte vara någon som förstår hur du fick ihop dina anklagelser.

Ah! Var det inte i den här tråden man kunde skriva vad som helst utan någon form av täckning eller verklighetsförankring. Kill-gissa spekulera, hoppa på folk, spela lite internet-allan och allmänt rasa lite? Då har jag kommit fel. Sorry!

Alltså, Öhlins är ett vinstdrivande företag, det är ingen välgörenhetsorganisation som botar cancer. Om de väljer att släppa en produkt till marknaden som inte fungerar får de vara beredda på att få negativ feedback. Särskilt när de marknadsför det som en premium-produkt.

Sen är det säkert trist för de som jobbar där, men kunderna kommer nog i slutänden bedöma dem på hur de väljer att lösa problemet, inte problemet i sig.

Recall på Öhlins.
Lars.E sa:
Jimel sa:
xdr sa:
Lars.E sa:
Crossmax sa:
Gusthoren sa:
Fox är det ända rätta!!!

Möt supportavdelningen.

Med det teamet så hoppas man att supportavdelningen inte står bakom en när det gått åt skogen i skogen.
Tur att man missat Gripsholms lejon iallafall.
Denna supportavdelning med rävar känns inte som de mest lyckade exemplaren. Riktigt läskiga personligheter på alla tre.
Men den nedersta räven blir mest bara komiskt ful när chocken släppt efter första intrycket. Ju fler gånger jag ser den desto mer skrattar jag. Den ser ju så otroligt dum ut. Minen, blicken och kroppshållningen... Den ser helt knäpp ut.

Det är så fult så det har varit med i ”tidningen” https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wRBgE/daligt-uppstoppade-djur-en-natsucce

Recall på Öhlins.
Jilster sa:
Luthman Photography sa:

Så du menar alltså att återberätta information från officiella och inofficiella källor på de företag som informationen gäller är att spekulera och killgissa? Då är det väldigt svårt att ta dig på allvar. Pax vobiscum.

Senast ändrad:
Recall på Öhlins.
Humor med paniken....i bilbranschen återkallas miljoner med bilar dagarna i ända av både premium och svennemärken utan att någon knappt ens orkar höja ett ögonbryn. Shit happens, hoppas de löser det smidigt för kunden.
Vad som är mycket mycket mycket värre än recallen är grafiken på de nya prylarna.
Där snackar vi tack för mardrömmarna. :)

Recall på Öhlins.
glitch sa:
Humor med paniken....i bilbranschen återkallas miljoner med bilar dagarna i ända av både premium och svennemärken utan att någon knappt ens orkar höja ett ögonbryn. Shit happens, hoppas de löser det smidigt för kunden.
Vad som är mycket mycket mycket värre än recallen är grafiken på de nya prylarna.
Där snackar vi tack för mardrömmarna. :)

Exakt, de gamla är betydligt snyggare.

Recall på Öhlins.
marr sa:
De som har mest problem med öhlins verkar definitivt vara de som inte har någon. Det är lite kul.

Berätta gärna för mig, som om jag vore ett dagisbarn, varför jag skulle ha problem med Öhlins för att jag inte har det märket på mina gafflar.....

Tillbaka
Topp