Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
jofahjalm sa:Äsch, marr är ju nöjd.
jofahjalm sa:Lillördagspepp!
Crossmax sa:Kommer Öhlins återkalla sin återkallning om det visar sig att loctite är den heliga lösningen? Sug på den va...
Paco sa:Crossmax sa:Kommer Öhlins återkalla sin återkallning om det visar sig att loctite är den heliga lösningen? Sug på den va...
Om det visar sig att loctite är den heliga lösningen, finns det egentligen nåt att gnälla på då?
Fixa skiten och cykla vidare.....
Det är väl en ganska vanlig lösning på många ställen på en cykel?skier sa:Paco sa:Crossmax sa:Kommer Öhlins återkalla sin återkallning om det visar sig att loctite är den heliga lösningen? Sug på den va...
Om det visar sig att loctite är den heliga lösningen, finns det egentligen nåt att gnälla på då?
Är loctite verkligen en lösning, är det inte lite som att ha ketchup på maten för att den ska smaka bra?
Vernersson sa:Ja fy faaan för alla usla konstruktioner som kräver någon form av gänglåsning för att fungera optimalt!!!
:-P
Fredrik Z sa:Det är väl en ganska vanlig lösning på många ställen på en cykel?skier sa:Paco sa:Crossmax sa:Kommer Öhlins återkalla sin återkallning om det visar sig att loctite är den heliga lösningen? Sug på den va...
Är loctite verkligen en lösning, är det inte lite som att ha ketchup på maten för att den ska smaka bra?
H. sa:Det brukar väl sitta en o-ring på toocapen som fixerar ganska hårt, samt förebygger risk för vibrationspåverkan.
Hur ser det ut på öhlinsgafflarna?
happymtb.fr sa:Oringen är där för att hålla tätt och den brukar smörjas innan montering så att jag tvekar på att det går att använda den som loctite...
marr sa:Minns inte på rak arm, orkar inte demontera nått nu. Men är inte gängorna grövre på en typ rs? Ser ganska fingängat och smått ut på Öet.
konken sa:Kan inte marino göra en ny airshaft i stål?
Jag tycker det ser ut som en ganska kort och grov gänga på din bild jämfört med hur manitous topcap ser ut. Det är en jäkla massa varvs skruvande för att få ur den.marr sa:Minns inte på rak arm, orkar inte demontera nått nu. Men är inte gängorna grövre på en typ rs? Ser ganska fingängat och smått ut på Öet.
Mät gäng höjden upp till oringen det är fingängat .marr sa:H. sa:Det brukar väl sitta en o-ring på toocapen som fixerar ganska hårt, samt förebygger risk för vibrationspåverkan.
Hur ser det ut på öhlinsgafflarna?
Rattnalle sa:Jag tycker det ser ut som en ganska kort och grov gänga på din bild jämfört med hur manitous topcap ser ut. Det är en jäkla massa varvs skruvande för att få ur den.marr sa:Minns inte på rak arm, orkar inte demontera nått nu. Men är inte gängorna grövre på en typ rs? Ser ganska fingängat och smått ut på Öet.
Luthman Photography sa:Rattnalle sa:Jag tycker det ser ut som en ganska kort och grov gänga på din bild jämfört med hur manitous topcap ser ut. Det är en jäkla massa varvs skruvande för att få ur den.marr sa:Minns inte på rak arm, orkar inte demontera nått nu. Men är inte gängorna grövre på en typ rs? Ser ganska fingängat och smått ut på Öet.
+1
Fast på RS. Jag har ibland glömt att tömma min gaffel på luft när jag börjat skruva av locket, jag kan således meddela att luftkammaren på en Pike håller tätt trots att halva locket är urskruvat.
marr sa:Luthman Photography sa:Rattnalle sa:Jag tycker det ser ut som en ganska kort och grov gänga på din bild jämfört med hur manitous topcap ser ut. Det är en jäkla massa varvs skruvande för att få ur den.marr sa:Minns inte på rak arm, orkar inte demontera nått nu. Men är inte gängorna grövre på en typ rs? Ser ganska fingängat och smått ut på Öet.
+1
Fast på RS. Jag har ibland glömt att tömma min gaffel på luft när jag börjat skruva av locket, jag kan således meddela att luftkammaren på en Pike håller tätt trots att halva locket är urskruvat.
Frågan är kanske mer vad det är som lossnat på ö gafflarna. För luftbenet som jag har på bilden ovan är trycksatt. Den flyger ingenstans när man plockar ur det. Eller skruvar av topcap. Dvs inte alls som på en rs. Där du har tryck på andra sidan.
1.0 i stigning är mera troligt 0.5 är så fint att det skulle vara lätt att skruva på top delen snett.H. sa:marr sa:Minns inte på rak arm, orkar inte demontera nått nu. Men är inte gängorna grövre på en typ rs? Ser ganska fingängat och smått ut på Öet.
RS har väl 0.5mm-stigning. Det är ju tämligen fingängat. De har väl även bytt till lägre stigning på senare år jämfört med äldre gafflar.
marr sa:Luthman Photography sa:Rattnalle sa:Jag tycker det ser ut som en ganska kort och grov gänga på din bild jämfört med hur manitous topcap ser ut. Det är en jäkla massa varvs skruvande för att få ur den.marr sa:Minns inte på rak arm, orkar inte demontera nått nu. Men är inte gängorna grövre på en typ rs? Ser ganska fingängat och smått ut på Öet.
+1
Frågan är kanske mer vad det är som lossnat på ö gafflarna. För luftbenet som jag har på bilden ovan är trycksatt. Den flyger ingenstans när man plockar ur det. Eller skruvar av topcap. Dvs inte alls som på en rs. Där du har tryck på andra sidan.
qma sa:marr sa:Luthman Photography sa:Rattnalle sa:Jag tycker det ser ut som en ganska kort och grov gänga på din bild jämfört med hur manitous topcap ser ut. Det är en jäkla massa varvs skruvande för att få ur den.marr sa:Minns inte på rak arm, orkar inte demontera nått nu. Men är inte gängorna grövre på en typ rs? Ser ganska fingängat och smått ut på Öet.
+1
Den biten har ju förklarats ordagrant - fyra ägare av c:a 17000 har råkat ut för att air cartridge 'abruptly spring out of the stanchion tube causing a risk of injury to the rider'. Men det är väl inte solklart exakt hur den kom loss förutom att huvudanledningen är 'top cap working itself free through riding' med förklaringen 'right-side top cap on some forks may not be adequately torqued'.
qma sa:marr sa:Luthman Photography sa:Rattnalle sa:Jag tycker det ser ut som en ganska kort och grov gänga på din bild jämfört med hur manitous topcap ser ut. Det är en jäkla massa varvs skruvande för att få ur den.marr sa:Minns inte på rak arm, orkar inte demontera nått nu. Men är inte gängorna grövre på en typ rs? Ser ganska fingängat och smått ut på Öet.
+1
Den biten har ju förklarats ordagrant - fyra ägare av c:a 17000 har råkat ut för att air cartridge 'abruptly spring out of the stanchion tube causing a risk of injury to the rider'. Men det är väl inte solklart exakt hur den kom loss förutom att huvudanledningen är 'top cap working itself free through riding' med förklaringen 'right-side top cap on some forks may not be adequately torqued'.
H. sa:Om gaffeln plötsligt tappar all slaglängd kan man ju krascha, dvs skada sig. Även om top capen inte katapultar upp i ögonhålan.
ForesterGuy sa:Hur var det med Marzocchi?
qma sa:ForesterGuy sa:Hur var det med Marzocchi?
I allmänhet eller tänker du på nån liknande recall-grej som hänt?
OT: Några från Marzocchi USA var med och startade DVO. Fox köpte nyligen rätten till varumärket Marzocchi inom MTB och några produktnamn (kanske +ANNAT) och använder det till sina budgetgrejor. Tillverkningen i Italien var då borta sen 10 år och resten (OEM från SR Suntour Taiwan) började väl stegas ner 2015 eller så.
ForesterGuy sa:qma sa:ForesterGuy sa:Hur var det med Marzocchi?
OT: Några från Marzocchi USA var med och startade DVO. Fox köpte nyligen rätten till varumärket Marzocchi inom MTB och några produktnamn (kanske +ANNAT) och använder det till sina budgetgrejor. Tillverkningen i Italien var då borta sen 10 år och resten (OEM från SR Suntour Taiwan) började väl stegas ner 2015 eller så.
För ett par år sen var det ju problem med att de exploderade...
qma sa:ForesterGuy sa:qma sa:ForesterGuy sa:Hur var det med Marzocchi?
För ett par år sen var det ju problem med att de exploderade...
Det ringer ingen klocka för mig, förutom recall på en del av de första Suntour-tillverkade grejorna 2009. Det är oklart om Fox även köpte den beryktade apan som fyllde på olika random mängder olja vid montering...
skier sa:Fredrik Z sa:Det är väl en ganska vanlig lösning på många ställen på en cykel?skier sa:Paco sa:Crossmax sa:Kommer Öhlins återkalla sin återkallning om det visar sig att loctite är den heliga lösningen? Sug på den va...
På små skruvförband där man inte kan använda höga moment är det vanligt ja, men på en plugg med 30mm diameter?
De andra fabrikaten har ju uppenbarligen löst det utan loctite, så helt omöjligt borde det ju inte vara.
Det gjorde det inte kan man konstatera.Antracith sa:Ser ut att komma mer info i mitten av nästa vecka
https://www.ohlins.com/recall/mtb-air-forks-rxf-36-29-27-5-rxf-34/