[Redo för 2019!] Smuggler 2018 - long, low & slack och ett as till #enduro

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
?‍♂️

Helt sinnes vad många sådana där dom måste sälja. Äger cykeln själv men har mera avsky mot den än Specialized och Trek tillsammans. Men Jeffsyn är väl #enduro?

durietz sa:
?‍♂️

Helt sinnes vad många sådana där dom måste sälja. Äger cykeln själv men har mera avsky mot den än Specialized och Trek tillsammans. Men Jeffsyn är väl #enduro?

Hehe. Har det sagts något om 2017 Fuel Ex i tråden förresten? Dämperiet får ju fina vitsord i recensioner i alla fall.

Köp en Evil the Following ram istället, jag har sett dem på rea för 1799 GBP nu. Alla grejer du har på Rosen, H, funkar väl?

Swoop sa:
Köp en Evil the Following ram istället, jag har sett dem på rea för 1799 GBP nu. Alla grejer du har på Rosen, H, funkar väl?

+1 alt. en Trek Fuel Ex-ram.
Ska du överväga Jeffsy kan du lika gärna köpa en ny Rose'ram, mera sällsynt en Jeffsy...

Fast jag bryr mig väldigt lite om sällsynthet. Jag har haft ett par unika hojar i världsklass, nu vill jag ha en billig och bra trotjänare. Man kör snabbare när man vet att man har råd att köra sönder grejerna.

För övrigt är väl evil typ lika vanliga som yt i Stockholmsskogarna?

Tror att polaren har en splirrans Strive för 26" med lite kol på. Det är ju udda 26" :) i large

H. sa:
Fast jag bryr mig väldigt lite om sällsynthet. Jag har haft ett par unika hojar i världsklass, nu vill jag ha en billig och bra trotjänare. Man kör snabbare när man vet att man har råd att köra sönder grejerna.

För övrigt är väl evil typ lika vanliga som yt i Stockholmsskogarna?

Nja att döma av aktiviteten på Jeffsy-tråden vs. Evil-trådarna så skulle jag nog inte säga det. Finns vad jag vet en 5-6st Evil. Men visst om du inte bryr dig om svenne-faktorn tycker jag iaf du ska test-hoja den först. Nu bor ju jag inte i trakterna längre men det finns nog minst en att testa på nästa tisdagsrajd med barmark. Jag har fortfarande inte kommit upp i samma gilla-faktor som min Enduro 29a ännu, men har inte lyckats lokalisera varför ännu. Iom att geon är så pass lik så handlar det väl bara om små justeringar tills den blir "egen", eller så gillar jag helt enkelt längre mera plush/linjär bakdämp.

Det där med evil var lite på skoj ;)

Men än så länge har jag ändå sett fler evils än Jeffsys...

Jag brukar lära mig köra det mesta, och av recensionerna att döma är Jeffsyn en bra hoj. Sen är min plan att byta ut bakdämparen också.

Men Salsa Ponyrustler lr Horsethief då? Dom är ju 29"\27,5+ 130dämpning och backcountry\epictrailadventure.

H. sa:
mikipedia_ sa:
Men Salsa Ponyrustler lr Horsethief då? Dom är ju 29"\27,5+ 130dämpning och backcountry\epictrailadventure.

Vad gör den bättre än en koljeffsy?

Vet inte? Personligen gillar jag utsende, dwlink (tror jag iaf☺)och att det verkar vara robusta ramar som är smakfult färgsatta.

Nu när mitt skägg börjat ta sig så börjar jag mer och mer känna att "less is more" faktiskt.. Hade egentligen tänkt ha kvar det till efter vasan som en extra halsduk men vi får väl se..

H. sa:

Jag brukar lära mig köra det mesta, och av recensionerna att döma är Jeffsyn en bra hoj. Sen är min plan att byta ut bakdämparen också.

Blir det inte en massa mek med att köpa en Jeffsy bara för att komma åt ramen? För jag misstänker att du behåller din fintrimmade Gädda...
Tid är pengar o då är det ju smartare att köpa en lös ram direkt...

larsaw sa:
H. sa:

Blir det inte en massa mek med att köpa en Jeffsy bara för att komma åt ramen? För jag misstänker att du behåller din fintrimmade Gädda...

Nja. Dämpenheten i piken är ju bara att flytta över så det är inget problem. Hjulen är det jag kommer sörja.

Men visst, min tanke från början var ju att bara byta ram, jag är ju väldigt nöjd med min hoj men är sugen att testa nåt nytt.

Problemet är att ett byte till en splitter komplett kolJeffsy hamnar på kanske 15 k plus ev. tillskott för en fjäderdämp, och ska jag köpa lös ram får jag inte ens en ram för de pengarna. Men ja... :)

H. sa:
larsaw sa:
H. sa:

Nja. Dämpenheten i piken är ju bara att flytta över så det är inget problem. Hjulen är det jag kommer sörja.

Men visst, min tanke från början var ju att bara byta ram, jag är ju väldigt nöjd med min hoj men är sugen att testa nåt nytt.

Problemet är att ett byte till en splitter komplett kolJeffsy hamnar på kanske 15 k plus ev. tillskott för en fjäderdämp, och ska jag köpa lös ram får jag inte ens en ram för de pengarna. Men ja... :)

Ehm du menar att du får så pass bra pröjs för din nuvarande att mellanskillnaden blir 15Tkr?

larsaw sa:
H. sa:
larsaw sa:
H. sa:

Ehm du menar att du får så pass bra pröjs för din nuvarande att mellanskillnaden blir 15Tkr?
Om jag köper en Jeffsy så kan jag än så länge köpa för 3000 eur. Jag höftade ett pris på min nuvarande på 15k. Vet inte om det stämmer. Men i storleksordningen. Poängen är att jag inte ens får en ram (typ) för de pengarna som kan ge mig en komplett hoj.

H. sa:
Om jag köper en Jeffsy så kan jag än så länge köpa för 3000 eur. Jag höftade ett pris på min nuvarande på 15k. Vet inte om det stämmer. Men i storleksordningen. Poängen är att jag inte ens får en ram (typ) för de pengarna som kan ge mig en komplett hoj.

Lägsta pris på plast-Jefsy ligger idag på 3399Euro+frakt, så snart är du uppe i 20Tkr till ny ram. Men det blir nog svårt att hitta en premium plast-FS29 ram för dom pengarna...

Slår du till på Jeffsy'n lägger du dessutom press på att alla andra Jeffsy ägare ska lyckas köra lika tufft som du = mera spektakulära inlägg i Misär- alt. Rambrotts-trådarna... ;)

Yeti sb 4.5!
Såg ramen till salu i nån engelsk shop för dryga 2000£ för ett tag sedan men hittar den inte igen. Verkar jäkligt trevlig iaf.

larsaw sa:
H. sa:

Lägsta pris på plast-Jefsy ligger idag på 3399Euro+frakt, så snart är du uppe i 20Tkr till ny ram. Men det blir nog svårt att hitta en premium plast-FS29 ram för dom pengarna...

Slår du till på Jeffsy'n lägger du dessutom press på att alla andra Jeffsy ägare ska lyckas köra lika tufft som du = mera spektakulära inlägg i Misär- alt. Rambrotts-trådarna... ;)

De hade fortfarande 2016 M-hojar i outleten för 3000. Frakt blir det ju på allt så det räknar jag bort. Det skulle vara om det dök upp något spännande begagnat kanske.

H. sa:
Henrik83 sa:
leffo sa:
Yeti sb 4.5!
Såg ramen till salu i nån engelsk shop för dryga 2000£ för ett tag sedan men hittar den inte igen. Verkar jäkligt trevlig iaf.

http://www.ubyk.co.uk/yeti-sb45c-29er-frame-medium/63622

23000 + styrlager + vevlager + nytt bakhjul. Iaf 27000 kommer det kosta mig då...
Men en ram för runt 15 med 142 bakaxel kanske kan vara intressant.

Finns det inga bra adaptrar för nuvarande bakhjul? Men du behöver knappast ändå boost-styrka i bakhjulet för att kunna hålla din linjer ;)
Annars så insåg jag just att 2016-års Jeffsy CF-Comp kommer med DT M-1700 hjul (350-nav & EX471-fälgar), vilket ju ändå får anses som finhjul av hög kvalisort. Tvära kast från min sida idag må jag säga :D

larsaw sa:
H. sa:
Henrik83 sa:
leffo sa:
Yeti sb 4.5!

http://www.ubyk.co.uk/yeti-sb45c-29er-frame-medium/63622

23000 + styrlager + vevlager + nytt bakhjul. Iaf 27000 kommer det kosta mig då...
Men en ram för runt 15 med 142 bakaxel kanske kan vara intressant.

Finns det inga bra adaptrar för nuvarande bakhjul? Men du behöver knappast ändå boost-styrka i bakhjulet för att kunna hålla din linjer ;)
Annars så insåg jag just att 2016-års Jeffsy CF-Comp kommer med DT M-1700 hjul (350-nav & EX471-fälgar), vilket ju ändå får anses som finhjul av hög kvalisort. Tvära kast från min sida idag må jag säga :D
Jo, precis. Det är hjul som är så fina att det bara är att byta ut fälgarna när de blir trötta.

Överlag känns 2016-modellen som väldigt mycket bang for the buck. 2017 lockar inte alls lika mycket.

Kung Stalle sa:
Men bestäm dig nån gång då eller skall jag behöva vrida betalkortet ur handen på dig?

Stalle

Just nu kan du vrida hur mycket du vill, för det är tämligen tomt på kontot. Annars hade den nog varit hemma snart. Men det var inte jag som lyfte tråden, jag har i princip bestämt mig.

Luthman Photography sa:
Kung Stalle sa:
Men bestäm dig nån gång då eller skall jag behöva vrida betalkortet ur handen på dig?

Stalle

Var du inte med när han skulle köpa Rosen? Det tog ju ett halvår......minst.

Då har han fortfarande någon månad kvar att bestämma sig på...

Screenshot_2017-01-24-13-40-50.png

Tveksamt om 2016 Jeffsy CF Comp finns kvar då, våren kommer ju som ni vet tidigare i Tyskland :/

Är det verkligen EX471 på M1700-hjulen? Min fälg på mitt hjulpar är lite för skev för att vara en EX... Finns det ev. E1700 också? Sen är de ju 28h så inte helt perfekta.

Swoop sa:
Är det verkligen EX471 på M1700-hjulen? Min fälg på mitt hjulpar är lite för skev för att vara en EX... Finns det ev. E1700 också? Sen är de ju 28h så inte helt perfekta.

Ah' helt rätt! EX471'an sitter på E1700, M1700 ser ut att vara bestyckad med "XC"-fälgen XM401

larsaw sa:
Swoop sa:

Ah' helt rätt! EX471'an sitter på E1700, M1700 ser ut att vara bestyckad med "XC"-fälgen XM401

Nä, M1700 har M442 och E1700 har E512. Naven är ospecade av DT och går inte att köpa löst. Men i princip så är det polerade 240/350 med 18-kuggars ratchet.

Om det är något jag kan skriva under på så är det att m1700-fälgarna är ocyklingsbara. Cyklar med normalhögt tryck och burpade ur luften 3 rundor i rad innan jag bytte till fälgar av acceptabel bredd. Och detta var vid vanlig stigcykling och lite hoppande bara.

Sen tippar jag som ovan att 2016 års modell på CF Pro i din storlek är slut om ca 23 min.

Jag har kört på m1700 i två år tror jag, funkar fint för mig.

(Ok, jag kanske burpade framdäcket i den brantaste delen av "Under liften", men det skyller jag helt på Onzadäcken ;) )

theBrand sa:
Jag har kört på m1700 i två år tror jag, funkar fint för mig.

(Ok, jag kanske burpade framdäcket i den brantaste delen av "Under liften", men det skyller jag helt på Onzadäcken ;) )

Jag säger bara: du vet inte vad du går miste om.

Ok, får lägga till 2k i budgeten för nya fälgar om jag köpet en Jeffsy. Och blir det en -17 så får jag nog räkna med helt nya hjul.

theBrand sa:
larsaw sa:
Swoop sa:

Nä, M1700 har M442 och E1700 har E512. Naven är ospecade av DT och går inte att köpa löst. Men i princip så är det polerade 240/350 med 18-kuggars ratchet.

Helt rätt! Annars finns det ju ingen finfälg över till dom riktiga finhjulen XM1501...

Tillbaka
Topp