Reflexer på Vättern?

Reflexer på Vättern?
Ska köra min första Vätternrunda i år och har sett att man måste ha reflexer. Nån som vet vad det är för reflexer som krävs? Jag vill helst inte ha några fula, orangea plastbitar i mina fina racerhjul.

Reflexer på Vättern?
Från hemsidan om vätternrundan:

"Belysning och reflexer
Innan start och utefter banan görs kontroller av lyse samt reflexer. För alla som kör i mörker måste cykeln vara utrustad med godkänt lyse samt reflexer. Enbart lyse med fast vitt sken är tillåtet. Alla typer av blinkande lyse är ej tillåtet. Din cykel måste vara utrustad med vit reflex framåt, röd reflex bakåt och gul reflex åt sidorna (reflex i framhjulet rekommenderas ej). Belysningskontrollen upphör tidigast 02:50."

Det står att man måste ha gul reflex åt sidorna, Men du behöver inte fästa den i hjulet?

/Kalle

Reflexer på Vättern?
Köp orange reflextejp av bra kvalitet. Dra några varv runt sadelstagen och gaffelbenen. Vill du inte ha dem sen, kan du ju alltid ta av dem igen.

Reflexer på Vättern?
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Köp orange reflextejp av bra kvalitet. Dra några
> varv runt sadelstagen och gaffelbenen. Vill du
> inte ha dem sen, kan du ju alltid ta av dem igen.

Just så gjorde jag. Ett tips är att inte lägga reflextejpen direkt på ramen utan "grunda" med eltejp. Reflextejpen kan vara väldigt svår att få bort annars.

~K

Reflexer på Vättern?
~Kalle~ skrev:
> Från hemsidan om vätternrundan:
>
> "Belysning och reflexer
> Alla typer av blinkande lyse är ej tillåtet.
> /Kalle

Huuhu?
Så alla typer är inte tillåtna, men några är det alltså?

Annars kunde de ju skriva tex.
"Inga typer av blinkande lysen är tillåtna!"
eller tillochmed
"Alla typer av blinkande lysen är förbjudna!"

Reflexer på Vättern?
jag förstår ändå inte (dum idag...). Måste man ha reflexer oavsett starttid eller bara när det är mörkt? Jag startar 3.25 och räknar med att det ska vara ljust då, måste jag ändå ha reflexer?

Reflexer på Vättern?
Min cykel har vita reflexer på sidan. Både fram och bak. Är det godkänt?

Finns det någon fara att ha en reflex på fråmre hjulet? Noterat att min mtb inte har det.

Reflexer på Vättern?
viperi skrev:
> Min cykel har vita reflexer på sidan. Både fram
> och bak. Är det godkänt?

Ja, i alla fall i vardagen. Hur det är på VR vet jag inte.

viperi skrev:
> Finns det någon fara att ha en reflex på fråmre
> hjulet? Noterat att min mtb inte har det.

Nej, inte egentligen. Moderna reflexer är gjorda så spröda att de går sönder direkt om de tvärställs. Har man nåt annat än en racer är det sannolikt också för brett mellan gaffelbenen för att en reflex ens ska kunna tvärställas. Det kan man enkelt mäta själv med linjal.

Jag fick en tvärställd reflex en gång. Det enda jag märkte var att det smällde till och en bit plast träffade framsidan av överkroppen. Jag trodde det var en sten som smättes iväg av däcket först. Ingen inbromsning alls. Det var inte förrän jag tittade ner på hjulet ca 100 m senare som jag såg att en halv reflex hängde i en eker...

Reflexer på Vättern?
Har kört 7 ggr. Ingen har nånsin kollat ngnting i starten.
Sist gick jag in i en annan startfålla också pga av att mina kompisar stod där. Min starttid var fem min senare. Ingen som kollar det heller.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp