Regler, lagar, hyfs och tjafs El-cykel

Jaja, er tilltro till myndigheterna är beundransvärd. Hade vi haft samma inställning 2002 hade vi inte cyklat i skogen då.

Bra tjafsat!
Det är intressant hur mycket skit e-mtb får här i Sverige, nere i alperna ser man väl mer på det som en praktisk och miljövänlig variant av shuttling (tex så är det vanligt att dh och enduro teamen kör e-mtb på träning). Att det skulle slita mer på stigarna än att låsa bakbromsen på trenduro hojen lär väl knappast inte vara fallet, och uppför lär det ju sprätta mer när man ställer sig på pedalerna än om en motor hjälper till att hålla konstant kadens. Vore det inte bättre också om folk kunde ta hojen ut till skogen istället för att köra i bil?

Sen så är det väl typiskt svenskt att vänta på vad myndigheterna säger innan man beger sig ut i skogen :)
Tex. så är det både i Österrike och Slovenien "olagligt" att cykla mtb i skogen utom på speciellt anvisade stigar eller där markägaren givit tillåtelse. "Alla" är dock medvetna om detta och kör ändå, utom i nationalparkerna där det hårdare förbudet verkar respekteras. Vet inte hur bra organiserade vi är i Sverige egentligen men man kanske borde göra något vettigt istället för att gnabba här på forat? Hade ju varit bra att få en översyn av vad som gäller i olika länder och lobba för laglig mtb i hela europa (tror inte det finns nån europeisk intresse organisation)?

konken sa:
Bra tjafsat!
Det är intressant hur mycket skit e-mtb får här i Sverige, nere i alperna ser man väl mer på det som en praktisk och miljövänlig variant av shuttling (tex så är det vanligt att dh och enduro teamen kör e-mtb på träning). Att det skulle slita mer på stigarna än att låsa bakbromsen på trenduro hojen lär väl knappast inte vara fallet, och uppför lär det ju sprätta mer när man ställer sig på pedalerna än om en motor hjälper till att hålla konstant kadens. Vore det inte bättre också om folk kunde ta hojen ut till skogen istället för att köra i bil?

Sen så är det väl typiskt svenskt att vänta på vad myndigheterna säger innan man beger sig ut i skogen :)
Tex. så är det både i Österrike och Slovenien "olagligt" att cykla mtb i skogen utom på speciellt anvisade stigar eller där markägaren givit tillåtelse. "Alla" är dock medvetna om detta och kör ändå, utom i nationalparkerna där det hårdare förbudet verkar respekteras. Vet inte hur bra organiserade vi är i Sverige egentligen men man kanske borde göra något vettigt istället för att gnabba här på forat? Hade ju varit bra att få en översyn av vad som gäller i olika länder och lobba för laglig mtb i hela europa (tror inte det finns nån europeisk intresse organisation)?

Den svenska jantelagen visar sig i sin bästa form! :) Det var inte tillräcklig "sportsmanship" med elcyklar som någon uttryckte det..

Jag tycker ni som vill ha elmtb lagligt ska driva saken själva. Se till så att era argument når fram till naturvårdsverket eller politiker. Så att det blir lagligt innan ni ger er ut. Istället för att kriga på nätet. För all otillåten cykling drabbar alla andra cyklister.

Max_max sa:
Jag tycker ni som vill ha elmtb lagligt ska driva saken själva. Se till så att era argument når fram till naturvårdsverket eller politiker. Så att det blir lagligt innan ni ger er ut. Istället för att kriga på nätet. För all otillåten cykling drabbar alla andra cyklister.

Vad menar du? Det ÄR redan lagligt med elcyklar i naturen men markägaren måste ge sin tillåtelse. Visst skulle man önska att även elcyklar ingick i allemansrätten men det funkar bra som det är också. Problemet är ju att vissa personer på detta forum anser att elcyklar är en motorcykel och därmed förbjudna i skog och mark enligt terrängkörningslagen. Sedan kapas varje tråd av otrevliga inlägg och anklagelser om olaglighet osv fast TS bara skrivit en oskyldig fråga. Det är störigt att inte kunna diskutera seriöst och i god ton för det är ett bra forum att kunna utbyta kunskap, idéer tankar och roliga historier etc. Tråkigt när andra bara vill förstöra..

fhansson925 sa:
Max_max sa:

Vad menar du? Det ÄR redan lagligt med elcyklar i naturen men markägaren måste ge sin tillåtelse. Visst skulle man önska att även elcyklar ingick i allemansrätten men det funkar bra som det är också. Problemet är ju att vissa personer på detta forum anser att elcyklar är en motorcykel och därmed förbjudna i skog och mark enligt terrängkörningslagen. Sedan kapas varje tråd av otrevliga inlägg och anklagelser om olaglighet osv fast TS bara skrivit en oskyldig fråga. Det är störigt att inte kunna diskutera seriöst och i god ton för det är ett bra forum att kunna utbyta kunskap, idéer tankar och roliga historier etc. Tråkigt när andra bara vill förstöra..

Det här är faktiskt tjafstråden ;)
Att ni själva ska driva igenom att det blir tillåtet utan att be markägaren om tillåtelse först är det jag menar. Det är ingen som kommer att springa runt och be markägarna om lov. Folk kommer att cykla på sina elcyklar ändå utan tillåtelse, med andra ord olovligt.

Ja det är väl bra med lite tjafs men det som är intressant är ju att detta "bara" är en politisk fråga. Det finns ingen saklig grund till stigslitage med dagens e-cykel klassning. Handlar det verkligen om det så är ju enduro cykling ett större frågetecken (som jag ägnar mig åt till 100%), även förbud för cx hojar i skogen vore aktuellt för att det är alldeles för smala däck. I princip borde väl stigkörkort utfärdas till de som vill ut i skogen om det är "naturen" som är frågan. Men e-mtb har ju lyckats polarisera oss totalt i sverige av någon anledning.

konken sa:
Ja det är väl bra med lite tjafs men det som är intressant är ju att detta "bara" är en politisk fråga. Det finns ingen saklig grund till stigslitage med dagens e-cykel klassning. Handlar det verkligen om det så är ju enduro cykling ett större frågetecken (som jag ägnar mig åt till 100%), även förbud för cx hojar i skogen vore aktuellt för att det är alldeles för smala däck. I princip borde väl stigkörkort utfärdas till de som vill ut i skogen om det är "naturen" som är frågan. Men e-mtb har ju lyckats polarisera oss totalt i sverige av någon anledning.

Har du sett diskussionen i USA? Där är det dessutom vanligare med vapeninnehav, och hoten blir därefter. Av någon anledning är det nästan enbart motståndarna som är hotfulla...
Ropen på bojkott av de märken som lanserar en elmtbmodell börjar bli lite löjliga nu när alla större tillverkare har några i sortimentet.

Max_max sa:
Det här är faktiskt tjafstråden ;)
Ja, och den tillkom därför att varje elcykel-tråd blev söndertjafsad av olika regeltolkningar .

Max_max sa:
Att ni själva ska driva igenom att det blir tillåtet utan att be markägaren om tillåtelse först är det jag menar. Det är ingen som kommer att springa runt och be markägarna om lov.
Både ja och nej. I den mån det är relevant och även möjligt så bör man givetvis fråga. Åker man iväg till fjällen och vill cykla på leder bör man ta reda på vart det är tillåtet osv. Sen handlar det om att man tänker lite själv hur man beter sig i naturen också. Jag kan förstå att Naturvårdverket inte vill släppa elcyklar helt fritt eftersom det är nytt och man inte vet hur det påverkar naturen. Det finns alltså en viss poäng i att möjligheten finns att inte tillåta elcyklar.

Max_max sa:
Folk kommer att cykla på sina elcyklar ändå utan tillåtelse, med andra ord olovligt.
Så är det, men det går heller inte att säga att det är olovligt utan att veta vad markägaren tycker. Bara att hoppas att folk visar hänsyn och respekterar att inte cykla där det inte är tillåtet.

fhansson925 sa:
Så är det, men det går heller inte att säga att det är olovligt utan att veta vad markägaren tycker.

Ordet olovlig betyder väl ändå att göra något utan lov. Så per definition är det olovligt om du inte frågat markägaren om lov först.

Jag har väldigt svårt för din inställning att man inte behöver fråga eftersom man i förväg inte kan veta vad man skulle få för svar. Och att man enbart på grund av detta ska uppföra sig som om man fick ett jakande svar.

ForesterGuy sa:
Har du sett diskussionen i USA? Där är det dessutom vanligare med vapeninnehav, och hoten blir därefter. Av någon anledning är det nästan enbart motståndarna som är hotfulla...
Ropen på bojkott av de märken som lanserar en elmtbmodell börjar bli lite löjliga nu när alla större tillverkare har några i sortimentet.

Det är väl bara att läsa kommentarer på Youtube-klipp om E-bikes. :) En del är som sagt ganska hotfulla..

Skillnaden är att i USA och Kanada tillåts en högre motoreffekt på 750 respektive 500 Watt samt en hastighet på 20 mph (32 km/h) och inte bara pedalassist utan även gashandtag. Det blir med andra ord en elektrisk moped/cross. Där har man även en annan syn på allemansrätt och i princip all rekreationsvistelse i naturen är hänvisad till naturreservat där cykling förbjuds i allt större utsträckning pga elcyklarnas tillkomst. Svårt att jämföra det med hur det är i Sverige men vissa hävdar att elcyklar skulle vara en orsak till att förbjuda all cykling i skogen här också..

frause sa:
Ordet olovlig betyder väl ändå att göra något utan lov. Så per definition är det olovligt om du inte frågat markägaren om lov först.
Vilket inte är samma sak som att inte ha tillåtelse. Det går inte att säga om det är tillåtet eller inte utan att veta vad markägaren tycker. Kör du motocross i skogen vet du att det är olagligt enligt lag men elcykel går inte att avgöra utan att verkligen veta vad markägaren tycker. Stor skillnad..

frause sa:
Jag har väldigt svårt för din inställning att man inte behöver fråga eftersom man i förväg inte kan veta vad man skulle få för svar. Och att man enbart på grund av detta ska uppföra sig som om man fick ett jakande svar.

Läste du mitt senaste inlägg? Har du läst alla mina inlägg för den delen? Jag skrev: "I den mån det är relevant och även möjligt så bör man givetvis fråga."

fhansson925 sa:
Det går inte att säga om det är tillåtet eller inte utan att veta vad markägaren tycker. Kör du motocross i skogen vet du att det är olagligt enligt lag men elcykel går inte att avgöra utan att verkligen veta vad markägaren tycker. Stor skillnad..

Stor skillnad för vem? För den som ser dig är det självklart en stor skillnad att han kanske inte vet om det du gör är lagligt eller inte men för dig bör det ju inte vara någon skillnad. Du bör ju faktiskt anta att det inte är tillåtet om du inte vet att det är tillåtet.

fhansson925 sa:
frause sa:
Vilket inte är samma sak som att inte ha tillåtelse. Det går inte att säga om det är tillåtet eller inte utan att veta vad markägaren tycker. Kör du motocross i skogen vet du att det är olagligt enligt lag men elcykel går inte att avgöra utan att verkligen veta vad markägaren tycker. Stor skillnad..
frause sa:
Läste du mitt senaste inlägg? Har du läst alla mina inlägg för den delen? Jag skrev: "I den mån det är relevant och även möjligt så bör man givetvis fråga."
Ja jag läste att du skrev att:
fhansson925 sa:
Det går inte att säga om det är tillåtet eller inte utan att veta vad markägaren tycker.
Jag är av uppfattningen att markägaren råder över sin egen mark och alla andra måste därför ha tillåtelse att göra saker där. Jag kan dock ha fel. Det har hänt förut.

Min uppfattning av situationen är ungefär såhär:
- Det finns ingenting som säger att du inte får köra elcykel i terrängen. (Terrängkörningslagen gör tvärtom undantag för detta.)

- Markägare råder över sin egen mark, med en hel massa undantag. Däribland Terrängkörningslagen som begränsar körning med motorfordon och Allemansrätten som tillåter andra att vistas på markägarens mark utan markägarens medgivande.

- Det finns ingenting (inte helt glasklart, jag vet, men säg att vi antar att Naturvårdsverket tolkar rätt.) som säger att man får cykla elcykel på någon annans mark utan markägarens medgivande.

Slutsats: Ska man bruka elcykel på annans mark måste man först inhämta markägarens tillstånd.

Jag snackade med en del mtb kanadicker häromveckan, verkar ju vara ganska så anti e-mtb stämning i kanada ja. Personligen tror jag dock dom kan behöva 500-750 W med tanke på överviktsfaktorn där borta. En vältränad cyklist kan ju på egen hand utveckla över 1 kW momentant så det är väl inte helt orimliga siffror.
Jag tror dock att lobbyn mot e-mtb i nordamerika är ganska stark, har ju förekommet en del artiklar och "spokesperson" på pinkbike tex. En annan fråga som är värd att tänka på är ju om det är utövarna eller industrin som driver sporten framåt, tex. så har ställen som Whistler inte så mycket at tjäna på om folk började shuttla på egen hand/e-maskin. Kostnaden för en e-mtb och en vanlig fullsus skiljer sig inte åt så mycket heller, så i princip så tjänar man in mellanskillnaden på att inte behöva resa till "skidorter" eller köpa liftkort. Det är faktiskt lite löjligt att se så många som shuttlar i tex. Finale Ligure. Med det menar jag alltså, om man shuttlar så håller liksom inte argumenten mot e-mtb (en hel del hade dock e-mtb nu, kanske 10-20%). Framörallt är det nordamerikanerna som shuttlar...

Senast ändrad:
frause sa:
- Det finns ingenting som säger att du inte får köra elcykel i terrängen. (Terrängkörningslagen gör tvärtom undantag för detta.)

- Markägare råder över sin egen mark, med en hel massa undantag. Däribland Terrängkörningslagen som begränsar körning med motorfordon och Allemansrätten som tillåter andra att vistas på markägarens mark utan markägarens medgivande.

- Det finns ingenting (inte helt glasklart, jag vet, men säg att vi antar att Naturvårdsverket tolkar rätt.) som säger att man får cykla elcykel på någon annans mark utan markägarens medgivande.

Slutsats: Ska man bruka elcykel på annans mark måste man först inhämta markägarens tillstånd.

Du kunde lika gärna skrivit en fjärde punkt:
- Det finns ingenting som säger att man inte får cykla elcykel på någon annans mark utan att ha frågat markägaren.

Slutsats: det är en moralfråga hellre än en juridisk.

Vi menar nog samma sak men det jag vill få slut på är alla tröttsamma juridiska diskussioner i alla trådar om att det är olagligt att cykla elcykel i skogen. Mitt svar är att det kan man inte veta förrens markägaren sagt sitt. Sen är det sunt förnuft som gäller och där det kan anses relevant bör man givetvis ta reda på vad som gäller. Den rättsliga påföljden om man skulle bli tagen i skogen är dock oklar..

görveln sa:
fhansson925 sa:
Det går inte att säga om det är tillåtet eller inte utan att veta vad markägaren tycker. Kör du motocross i skogen vet du att det är olagligt enligt lag men elcykel går inte att avgöra utan att verkligen veta vad markägaren tycker. Stor skillnad..

Stor skillnad för vem? För den som ser dig är det självklart en stor skillnad att han kanske inte vet om det du gör är lagligt eller inte men för dig bör det ju inte vara någon skillnad. Du bör ju faktiskt anta att det inte är tillåtet om du inte vet att det är tillåtet.

Har iofs svårt att tro att en som inte är insatt kan se skillnad på en elcykel och vanlig cykel. Men om den inte vet om det är lagligt eller inte är det lika mycket den personens ansvar att ta reda på det innan den börjar anklaga andra för att begå brott.

fhansson925 sa:
frause sa:

- Det finns ingenting som säger att man inte får cykla elcykel på någon annans mark utan att ha frågat markägaren.

Vi menar nog samma sak men det jag vill få slut på är alla tröttsamma juridiska diskussioner i alla trådar om att det är olagligt att cykla elcykel i skogen. Mitt svar är att det kan man inte veta förrens markägaren sagt sitt. Sen är det sunt förnuft som gäller och där det kan anses relevant bör man givetvis ta reda på vad som gäller. Den rättsliga påföljden om man skulle bli tagen i skogen är dock oklar..

Det är otillåtet. Vad är det du har svårt att fatta?

Bengt-re sa:
fhansson925 sa:
frause sa:

Det är otillåtet. Vad är det du har svårt att fatta?

Jag har svårt att fatta hur länge gagghökar som du ska tillåtas förorena forumet med sitt evinnerliga pjämmel?

Senast ändrad:
Fast fhansson, det enda som är säkert i den här tråden är att du har fel. Antingen så gäller naturvårdsverkets tolkning, då måste du fråga. Eller så gäller den inte, och då behöver du inget tillstånd. Den där hittepågrejen du kör är ju bara korkad.

oxr sa:
Fast fhansson, det enda som är säkert i den här tråden är att du har fel. Antingen så gäller naturvårdsverkets tolkning, då måste du fråga. Eller så gäller den inte, och då behöver du inget tillstånd. Den där hittepågrejen du kör är ju bara korkad.

Jo, en cykel är en cykel är min tolkning, och den övertrumfar Naturvårdsverkets tolkning i mina ögon. ;-)

oxr sa:

Öh.. Jasså.. Vad blir den juridiska påföljden om man inte frågar och det senare visar sig i rätten att markägaren tillåter elcykling?

Riksdagen snarligen kräfva att riktningshvisare anbringas på edra elektricitetsfordon.

turn_signal.gif

oxr sa:

Jag vill vara med och tjafsa i tjafstråden...
Så jag plus-ettar oxrs inlägg tiofaldigt för att jag tycker att han har en poäng.
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1
+1

Sen tycker jag att det borde vara fler som använder ord som "korkad", "vapeninnehav", "E-mtb", "gagghökar" och "pjämmel" i en tjafstråd för att få tråden att komma igång på riktigt :)

fhansson925 sa:
frause sa:

Det avhandlas under punkt två. Markägaren bestämmer vad får ske på dennes mark. Ingen annan får göra nånting utan markägarens tillstånd.

fhansson925 sa:
frause sa:

Enligt ditt sätt att tänka så kan jag kliva in i ditt hem med gott samvete utan din tillåtelse eftersom du inte har sagt att jag inte får. För OM du ger min tillåtelse är det ju ok.

frause sa:
Det avhandlas under punkt två. Markägaren bestämmer vad får ske på dennes mark. Ingen annan får göra nånting utan markägarens tillstånd.

Det som gör dessa diskussioner meningslösa är att somliga helt enkelt inte vill förstå. Vad blir den juridiska påföljden om du åker elcykel utan att markägaren sagt varken bu eller bä? Kan du svara på den frågan? Inget snack om moral eller vad man "borde" för det har jag redan förklarat utan vad som gäller i en domstol.

UrTomas sa:
Enligt ditt sätt att tänka så kan jag kliva in i ditt hem med gott samvete utan din tillåtelse eftersom du inte har sagt att jag inte får. För OM du ger min tillåtelse är det ju ok.

Ja, så är det. Om du har utryckt "tillträde förbjuden" så är det ett olaga intrång men annars gör du dig inte skyldig till något brott.

UrTomas sa:
GoranS sa:
Jag vill härmed uttrycka att det är "tillträde förbjudet" till mitt hem.

Hahaha! Jag som tänkte stå bredvid din säng och stirra på dig imorgon när du vaknade ;)

Allt handlar bara om att tolka saker rätt eller fel.

Han uttrycker tillträde förbjudet TILL sitt hem. Inget om tillträde I hemmet.
Så är man bara inne är det lugnt :P

Senast ändrad:
UrTomas sa:
Men bara nu när han uttryckligen sagt att det är förbjudet, annars hade jag kunnat stå och flåsa i hans öra på morgonen :)

Ja, om han tillåter det så. :)

Hemfridsbrott är faktiskt väldigt knepigt rent rättsligt dels för den luddiga gränsdragningen mellan allemansrätt och privat tomt och ibland står ord i mot ord vem som sagt vad och då går det inte att bevisa. Många har friats pga det precis som våldtäktsmän frias pga man skyller på varandra. Min poäng är att cykla elcykel i skogen kommer också inte leda någon vart rent juridiskt om inte markägaren uttryckligen säger att det inte är tillåtet. Ska det vara så svårt att förstå..

fhansson925 sa:
UrTomas sa:
Men bara nu när han uttryckligen sagt att det är förbjudet, annars hade jag kunnat stå och flåsa i hans öra på morgonen :)

Hemfridsbrott är faktiskt väldigt knepigt rent rättsligt dels för den luddiga gränsdragningen mellan allemansrätt och privat tomt och ibland står ord i mot ord vem som sagt vad och då går det inte att bevisa. Många har friats pga det precis som våldtäktsmän frias pga man skyller på varandra. Min poäng är att cykla elcykel i skogen kommer också inte leda någon vart rent juridiskt om inte markägaren uttryckligen säger att det inte är tillåtet. Ska det vara så svårt att förstå..

Jag tror heller inte det kommer leda till något såvida du skadar marken eller dylikt, men det betyder ändå inte att det är tillåtet.

frause sa:
Jag tror heller inte det kommer leda till något såvida du skadar marken eller dylikt, men det betyder ändå inte att det är tillåtet.

Och inte direkt otillåtet heller.. Så kan vi vara överens om att anklaga elcyklister för olagliga handlingar i forumtrådar är helt meningslöst och hänvisa till denna tråd då det förekommer?

fhansson925 sa:
UrTomas sa:

Och samma sak gäller ju vid mitt exempel: om du inte uttrycker att jag inte får vara i ditt hem så kommer inte det heller ast leda någon vart, eller hur?

Tillbaka
Topp