Regler, lagar, hyfs och tjafs El-cykel

Du har alltså ingen aning överhuvudtaget? Fint, det är just detta som är min poäng. Naturvårdsverket har gjort något väldigt konstigt här.

För nytillkomna tittare kan jag meddela att Naturvårdsverkets hållning till MTB inte var helt olikt denna för 15 år sedan. Då lades det ut dimridåer om att cykling i princip inte var tillåtet eftersom det orsakar markskador, även om det inte finns något direkt förbud. Det var bland annat de breda och mönstrade däckens fel. I diverse informationsbroschyrer fanns också sådana formuleringar, bland annat i information som delades ut till skolbarn. För varje uppdatering av Naturvårdsverkets hemsida som har gjorts har skrivningen blivit tydligare och tydligare, att det inte är någon egentlig skillnad på vandring. Jag gissar att det hänger ihop med en växande kritik och medvetenhet mot slarviga formuleringar med dold agenda som det saknas egentligt lagstöd för.

Nu för tiden är udden riktad mot organiserad cykling, med ungefär samma dimridåer. Organiserade aktiviteter är inte tillåtna enligt allemansrätten, med hänvisning till forsränningsmålet. Nu var det ju så att poängen med forsränningsmålet är ju att den skapar skada och olägenhet för markägaren. För om problemet handlade om organiserade aktiviteter: är det då ens möjligt för en skolklass att åka på utflykt i det gröna utan markägarens tillåtelse? Och hade det varit så enkelt som att organiserade aktiviteter inte är tillåtna, hur kommer det sig då att den organiserade bärplockningen kan fortgå utan att markägaren får ersättning för den skada det innebär att bären försvinner?

För några år sedan uppmärksammades att många nationalparker och naturreservat hade föreskrifter som inskränkte allemansrätten i större utsträckning än vad som var nödvändigt utifrån skyddsbehovet. Naturvårdsverket fick ett regeringsuppdrag att göra en översyn av samtliga föreskrifter för nationalparker och statliga naturreservat. Resultatet vad gäller cykling? I samtliga fall skulle förbuden mot cykling finnas kvar, och i flera fall skulle förbud skrivas in. Tivedens nationalpark är ett exempel där det skrevs in efter genomgången. Inte i något fall redovisades skäl för varför de skulle vara kvar. Det redovisades heller inga skäl till varför de skulle skrivas in. I det enda fall där jag noggrannt gått igenom handlingarna (Tiveden) så finns det inga skrivningar kring varför ett cykelförbud behövs och vilket skydd det är tänkt att utgöra.

Så vad har det då för betydelse? Här har vi en myndighet som smyger in något slags halvförbud, som aldrig kommer att kunna prövas. Däremot kan man vara säker på att folkdomstolen kommer att ta hand om bestraffningen i form av en modern skampåle: arga gubbar och gummor kommer att skälla på folk på stigarna, insändare i tidningen och facebook-grupper. För det Naturvårdsverket egentligen säger med denna formulering är att det visserligen inte är förbjudet, men att det är omoraliskt och respektlöst och att medborgarna bör värna om detta.

Som jag redan sagt: personligen tycker jag att e-mtb gott kan rullas i tjära och fjädrar. Men det är ett hot mot cyklingen att Naturvårdsverket hanterar frågan på det här sättet, om och om igen.

oxr sa:
Du har alltså ingen aning överhuvudtaget? Fint, det är just detta som är min poäng.

Din poäng borde snarare vara att rättsväsendet inte har tagit ställning i frågan. Vad jag tror har ju ingen betydelse. Det enda som betyder något är vad en högre domstol säger och till dess att frågan är prövad där så är rättsläget oklart, och det gäller i princip samtliga bestämmelser i samhället.

oxr sa:
Så vilken lag handlar det då om som man ska åtalas för att ha brutit mot? Terrängkörningslagen är det uppenbarligen inte. Brott mot allemansrätten är ingen lag. Så vad återstår?

Om någon mot all förmodan skulle ta mig för olovlig körning kommer det inte hända någonting utan ärendet kommer att läggas ner snabbare än jag laddar batteriet för ännu en tur. Med det sagt ska man ändå respektera att inte köra där det kan uppfattas som störande eller orsaka skada.

NAnders sa:
oxr sa:
Du har alltså ingen aning överhuvudtaget? Fint, det är just detta som är min poäng.

Din poäng borde snarare vara att rättsväsendet inte har tagit ställning i frågan. Vad jag tror har ju ingen betydelse. Det enda som betyder något är vad en högre domstol säger och till dess att frågan är prövad där så är rättsläget oklart, och det gäller i princip samtliga bestämmelser i samhället.

Men har du helt missat att det inte finns något brott att ta ställning till???

fhansson925 sa:
oxr sa:
Så vilken lag handlar det då om som man ska åtalas för att ha brutit mot? Terrängkörningslagen är det uppenbarligen inte. Brott mot allemansrätten är ingen lag. Så vad återstår?

Om någon mot all förmodan skulle ta mig för olovlig körning kommer det inte hända någonting utan ärendet kommer att läggas ner snabbare än jag laddar batteriet för ännu en tur. Med det sagt ska man ändå respektera att inte köra där det kan uppfattas som störande eller orsaka skada.

oxr sa:
NAnders sa:
oxr sa:

Men har du helt missat att det inte finns något brott att ta ställning till???

Du får väl anföra det som försvar när du står åtalad i hovrätten.

Senast ändrad:
Finns det verkligen olika domslut för allt som står i allemansrätten? Och innan man ska ge sig ut i skogen ska man läsa igenom alla domslut som handlar om fel som begåtts i skogen? Vilken domstol beslutade att man inte får skada lavar på bergshällar? Vilken dom säger att man inte får sätta upp egna skyltar i skogen?
Det blir väldigt enkelt att bara säga att det inte finns något domslut och då får jag göra som jag själv bedömer är bäst.

Senast ändrad:
Kan vi inte bara betrakta el-cykel i det vilda för civil olydnad så länge? Ett äventyr i en juridisk gråzon..

Om det nu inte ser ut som personen i fråga har roligt vill säga, då kanske det är rekreation det är frågan om, eller någon som vill ha lite extra kräm på vägen hem ifall det är motvind, eller som sagt civil olydnad i en handling för att stärka cykelns rätt i skogen, eller alla tre.

Kanske ska vi införa nån slags el-MTB-fond som betalar rättegångskostnader för den stackare som fastnar i lagens långa arm? Finns pengar på fonden kvar när (om) elcyklar i skogen tillåts kan man ju satsa det på något downhillprojekt utan lift exempelvis.

För att vara tydlig: som jag ser det så är det inte alls olagligt att cykla elcykel på stigar i skogen, för det vet vi inte förrän saken har varit i domstol. Naturvårdsverket är ingen domstol.

Senast ändrad:
GeniusAnton sa:
På transportstyrelsen står det klart och tydligt att man får cykla med den typen av EL-ASSISTERADE cyklar man köper i Sverige.

Var står det på Transportstyrelsens hemsida att de även anser att det gäller utanför vägen?

oxr sa:

Enligt naturvårdsverketstolkning av lagarna så borde du väl kunna bli åtalad för att göra något på annans mark som du inte har rätt till att göra (en variant av tresspassing).

Enligt naturvårdsverket så gäller inte allemansrätten, terrängkörningslagen gäller inte heller så det finns inget generellt förbud men det är ju inget som säger att du får sykla el-cykel på någons mark och då är det väl ett brott att göra det.

Nu har jag inte läst så mycket om allemansrätten men den är väl rätt diffus och oklar har jag fått för mig så det är ju inte alls säkert att naturvårdsverkets tolkning stämmer.

Så jag gissar att du kan bli åtalad för att cykla el-cykel på någons mark eftersom det är markägarens mark och det inte finns någon lag som säger att du får cykla el-cykel där.

Sen får väl du lägga upp ett försvar där du visar att du visst får cykla el-cykel på någons mark enligt allemansrätten.

görveln sa:
oxr sa:

Enligt naturvårdsverketstolkning av lagarna så borde du väl kunna bli åtalad för att göra något på annans mark som du inte har rätt till att göra (en variant av tresspassing).

Enligt naturvårdsverket så gäller inte allemansrätten, terrängkörningslagen gäller inte heller så det finns inget generellt förbud men det är ju inget som säger att du får sykla el-cykel på någons mark och då är det väl ett brott att göra det.

Nu har jag inte läst så mycket om allemansrätten men den är väl rätt diffus och oklar har jag fått för mig så det är ju inte alls säkert att naturvårdsverkets tolkning stämmer.

Så jag gissar att du kan bli åtalad för att cykla el-cykel på någons mark eftersom det är markägarens mark och det inte finns någon lag som säger att du får cykla el-cykel där.

Sen får väl du lägga upp ett försvar där du visar att du visst får cykla el-cykel på någons mark enligt allemansrätten.

Allting handlar om vad markägaren tycker om hen är villig att driva målet vidare i domstol. Att bara cykla i elcykel i skogen är inte något brott, bara om markägaren säger att det inte är tillåtet.

GoranS sa:
Ligger det ens på Transportstyrelsens bord att uttala sig om vad som sker ute i terrängen?

Nej, det gör Försvarsmakten.

stoppcykel.jpg

Äh, är ju nog känsligt med MTB på stig. Blir det elmoppe/hoj så lär det inte förbättra läget. Två naturrerservat nära mig har kört på slentrianförbud för cykel på stig nyligen.

nikasp sa:
Äh, är ju nog känsligt med MTB på stig. Blir det elmoppe/hoj så lär det inte förbättra läget. Två naturrerservat nära mig har kört på slentrianförbud för cykel på stig nyligen.

Det blir väl mindre trängsel och slitage om inte alla väljer samma stig?

fhansson925 sa:
Att bara cykla i elcykel i skogen är inte något brott, bara om markägaren säger att det inte är tillåtet.

Det är ju ett brott om han säger att det inte är tillåtet. Jag tror väl också att det är ett brott om markägaren inte vill att folk ska cykla el-cykel på hans mark men att han explisivt inte har sagt eller skrivit det någonstans, dvs att man nog bör fråga markägaren först.

Hur troligt det är att åka fast vet jag inte men det är ju möjligt att en markägare vill driva målet till domstol om de upptäcker att någon cyklat olagligt på deras marker.

fhansson925 sa:
Allting handlar om vad markägaren tycker om hen är villig att driva målet vidare i domstol. Att bara cykla i elcykel i skogen är inte något brott, bara om markägaren säger att det inte är tillåtet.

Det här lilla tankefelet har du gjort tidigare. Det är inte så att det är markägaren som uttryckligen måste förbjuda elcykling i sin egen skog, utan du som måste kolla med markägaren om det är okej att du kör elcykel i dennes skog.

Sen att det i realiteten sannolikt inte kommer bli någon grej av det hela är en annan sak. :-)

görveln sa:
oxr sa:

För att kunna åtalas för brott måste brottet finnas omnämnt i brottsbalken. Det du kallar tresspassing kan man säga finns i två brott: olaga väg och hemfridsbrott. Det är dessa två brott som kan sägas utgöra allemansrättens gräns. Olaga väg betyder i princip växande gröda eller motsvarande, och hemfridsbrott är förenklat när man är på någons tomt.

Här är en utförligare beskrivning: https://happyride.se/2012/09/14/var-far-man-cykla/

Färdsätt omnämns inte. Alltså är dessa brott inte tillämpbara.

Tror jag håller med dig. Allemansrätten är riktigt diffus och och man läser texten som professorn Bengtsson skrivit så kan man lika bra byta ut cykel med el-cykel och dra slutsatsen att man får använda en el-cykel.

Det viktiga är om något förstör eller inte och det är inte lätt att bestämma.

Oskar sa:
fhansson925 sa:

Det här lilla tankefelet har du gjort tidigare. Det är inte så att det är markägaren som uttryckligen måste förbjuda elcykling i sin egen skog, utan du som måste kolla med markägaren om det är okej att du kör elcykel i dennes skog.

Sen att det i realiteten sannolikt inte kommer bli någon grej av det hela är en annan sak. :-)

Det är inget "tankefel" utan bara olika sätt att tolka det som Naturvådsverket egentligen menar. Somliga hävdar att det är totalförbjudet enligt terrängkörningslagen men det kan det omöjligt vara för då skulle inte ens markägaren kunna ge tillåtelse. Andra hävdar att man måste ha ett tillstånd innan man ger sig ut för att kunna visa upp i skogen för polisens skogspatrull och det är jag också tveksam till. Min tolkning är att så länge det inte finns något uttryckt förbud så kan man inte avgöra om det är förbjudet eller inte för det är upp till markägaren att avgöra. Den som studerat kvantfysik kan likna det med tillståndet av en kvantpartikel (eller Schrödingers katt). Man måste öppna lådan för att kunna avgöra tillståndet.

görveln sa:
Tror jag håller med dig. Allemansrätten är riktigt diffus och och man läser texten som professorn Bengtsson skrivit så kan man lika bra byta ut cykel med el-cykel och dra slutsatsen att man får använda en el-cykel.

Det viktiga är om något förstör eller inte och det är inte lätt att bestämma.

Exakt. Och om något förstör så är det den skada som den individen orsakar som är olaglig, oavsett om man rider eller promenerar iförd dykardräkt från 1800-talet.

fhansson925 sa:
Min tolkning är att så länge det inte finns något uttryckt förbud så kan man inte avgöra om det är förbjudet eller inte för det är upp till markägaren att avgöra.

I liknande fall brukar folk fråga markägarna. Jag har svårt att förstå varför inte den praxisen skulle tillämpas i detta fallet också.

görveln sa:
fhansson925 sa:
Min tolkning är att så länge det inte finns något uttryckt förbud så kan man inte avgöra om det är förbjudet eller inte för det är upp till markägaren att avgöra.

I liknande fall brukar folk fråga markägarna. Jag har svårt att förstå varför inte den praxisen skulle tillämpas i detta fallet också.

Självklart, det är väl ingen som påstått annat heller? Men det måste också sättas i relation till vad som är relevant och även möjligt. Är det en uppmärkt cykelled är det ganska enkelt att ta reda på vad som gäller. Är det ett känsligt område som ett naturreservat kan man också ganska enkelt ta reda på vad som gäller. Ibland kan det vara snårigt med vem som egentligen äger marken och en enslig stig kan gå över många ägor så då är det knepigare. Sen finns det flertalet personer här som gett exempel där de rent av skulle bli utskrattade om de frågade om tillåtelse att cykla på deras mark.

fhansson925 sa:
Oskar sa:
fhansson925 sa:

Det är inget "tankefel" utan bara olika sätt att tolka det som Naturvådsverket egentligen menar. Somliga hävdar att det är totalförbjudet enligt terrängkörningslagen men det kan det omöjligt vara för då skulle inte ens markägaren kunna ge tillåtelse. Andra hävdar att man måste ha ett tillstånd innan man ger sig ut för att kunna visa upp i skogen för polisens skogspatrull och det är jag också tveksam till. Min tolkning är att så länge det inte finns något uttryckt förbud så kan man inte avgöra om det är förbjudet eller inte för det är upp till markägaren att avgöra. Den som studerat kvantfysik kan likna det med tillståndet av en kvantpartikel (eller Schrödingers katt). Man måste öppna lådan för att kunna avgöra tillståndet.

Jag tolkar ingenting, och jag vet inte vad som gäller. Vad jag försöker förklara är att OM det skulle vara så att det är upp till markägaren att avgöra om denne tycker att det OK eller inte OK med elmtb på dennes mark så är det ändå du som är skyldig att känna till vad markägaren anser. Om markägaren inte tycker att det är OK kan inte du hävda att "jamen du har ju inte uttryckligen förbjudit elmtb på din mark".

Som du ser skrev jag även att det i realiteten sannolikt inte kommer bli någon grej av det hela. Jag vet hur skogsskiften ser ut i områden som inte omarronderats och att det blir löjligt att inhämta ngt slags godkännande från ägarna till de femtielva skiften som stigen löper genom. ;-)

Faan vad ni tjafsar och tror ni kan något men inte ens känner till regeringsformen, miljöbalken, terrängkörningslagen samt vem som är tillsynsmyndighet :-)

Oskar sa:
så är det ändå du som är skyldig att känna till vad markägaren anser. Om markägaren inte tycker att det är OK kan inte du hävda att "jamen du har ju inte uttryckligen förbjudit elmtb på din mark".

Vilket är det jag menar.. Det går inte att säga om det är olagligt eller inte innan det blir en rättslig prövning beroende vad markägaren tycker.

emmer sa:
Faan vad ni tjafsar och tror ni kan något men inte ens känner till regeringsformen, miljöbalken, terrängkörningslagen samt vem som är tillsynsmyndighet :-)

Mina svar:

Regeringsformen = fyrkant
Miljöbalken = fyrkantsbalk
Terrängkörningslagen = lag bestående av svett och kaffe
Tillsynsmyndighet = Gud är den vi alla ska svara inför på den yttersta dagen (eller hur det nu var)

Hur många rätt fick jag?

emmer sa:
Lejon sa:
Jo, men tyvärr gäller den definitionen bara på vägen - det är det som är själva kärnan i pudeln hur mycket vissa envisas med att inte vilja fatta ett skit...

Nej, jag har lite svårt att förstå hur en lag som lutar sig mot lagen om vägtrafikdefinitioner plötsligt blir tillämplig. Det är alldeles riktigt. Men du menar alltså att det är ett brott mot terrängkörningslagen att cykla e-cykel i skogen?

oxr sa:
emmer sa:
Lejon sa:
Jo, men tyvärr gäller den definitionen bara på vägen - det är det som är själva kärnan i pudeln hur mycket vissa envisas med att inte vilja fatta ett skit...

Nej, jag har lite svårt att förstå hur en lag som lutar sig mot lagen om vägtrafikdefinitioner plötsligt blir tillämplig. Det är alldeles riktigt. Men du menar alltså att det är ett brott mot terrängkörningslagen att cykla e-cykel i skogen?

Fordonsdefinitionerna gäller överallt bara det att Naturvårdsverket har krånglat till det och skiljer på cyklar och elcyklar för cykling i naturen. Terrängkörningslagen gäller bara motordrivna fordon (läs definition) vilket många verkar ha svårt att förstå...

Tillbaka
Topp