Regler, lagar, hyfs och tjafs El-cykel
frause sa:Min uppfattning av situationen är ungefär såhär:
- Det finns ingenting som säger att du inte får köra elcykel i terrängen. (Terrängkörningslagen gör tvärtom undantag för detta.)
- Markägare råder över sin egen mark, med en hel massa undantag. Däribland Terrängkörningslagen som begränsar körning med motorfordon och Allemansrätten som tillåter andra att vistas på markägarens mark utan markägarens medgivande.
- Det finns ingenting (inte helt glasklart, jag vet, men säg att vi antar att Naturvårdsverket tolkar rätt.) som säger att man får cykla elcykel på någon annans mark utan markägarens medgivande.
Slutsats: Ska man bruka elcykel på annans mark måste man först inhämta markägarens tillstånd.
Min syn
- Det finns ingenting som säger att du inte får köra elcykel i terrängen. (Terrängkörningslagen gör tvärtom undantag för detta.)
- Markägare råder över sin egen mark, med en hel massa undantag. Däribland Terrängkörningslagen som begränsar körning med motorfordon och Allemansrätten som tillåter andra att vistas på markägarens mark utan markägarens medgivande.
- Det är oklart och ännu inte rättsligt prövat om elcykel är att betrakta som cykel även i skog och mark och om den därmed ingår i Allemansrätten. Om elcykel är en cykel även i skog och mark, bör den den inkluderas i Allemansrätten och därmed borde det vara tillåtet att färdas på någon annans mark utan markägarens medgivande (under samma förutsättning som muskeldrivna cyklar).
Slutsats: Tills dess det är utrett bör man först inhämta markägarens medgivande för att få bruka elcykel på annans mark för att inte skapa onödig friktion och i förlängningen försämra förutsättningarna för alla som vill kunna cykla i skogen.