Regler, lagar, hyfs och tjafs El-cykel

frause sa:
Min uppfattning av situationen är ungefär såhär:
- Det finns ingenting som säger att du inte får köra elcykel i terrängen. (Terrängkörningslagen gör tvärtom undantag för detta.)

- Markägare råder över sin egen mark, med en hel massa undantag. Däribland Terrängkörningslagen som begränsar körning med motorfordon och Allemansrätten som tillåter andra att vistas på markägarens mark utan markägarens medgivande.

- Det finns ingenting (inte helt glasklart, jag vet, men säg att vi antar att Naturvårdsverket tolkar rätt.) som säger att man får cykla elcykel på någon annans mark utan markägarens medgivande.

Slutsats: Ska man bruka elcykel på annans mark måste man först inhämta markägarens tillstånd.

Min syn
- Det finns ingenting som säger att du inte får köra elcykel i terrängen. (Terrängkörningslagen gör tvärtom undantag för detta.)

- Markägare råder över sin egen mark, med en hel massa undantag. Däribland Terrängkörningslagen som begränsar körning med motorfordon och Allemansrätten som tillåter andra att vistas på markägarens mark utan markägarens medgivande.

- Det är oklart och ännu inte rättsligt prövat om elcykel är att betrakta som cykel även i skog och mark och om den därmed ingår i Allemansrätten. Om elcykel är en cykel även i skog och mark, bör den den inkluderas i Allemansrätten och därmed borde det vara tillåtet att färdas på någon annans mark utan markägarens medgivande (under samma förutsättning som muskeldrivna cyklar).

Slutsats: Tills dess det är utrett bör man först inhämta markägarens medgivande för att få bruka elcykel på annans mark för att inte skapa onödig friktion och i förlängningen försämra förutsättningarna för alla som vill kunna cykla i skogen.

NLC sa:
frause sa:

- Det finns ingenting (inte helt glasklart, jag vet, men säg att vi antar att Naturvårdsverket tolkar rätt.) som säger att man får cykla elcykel på någon annans mark utan markägarens medgivande.

Slutsats: Ska man bruka elcykel på annans mark måste man först inhämta markägarens tillstånd.

Min syn

- Det är oklart och ännu inte rättsligt prövat om elcykel är att betrakta som cykel även i skog och mark och om den därmed ingår i Allemansrätten. Om elcykel är en cykel även i skog och mark, bör den den inkluderas i Allemansrätten och därmed borde det vara tillåtet att färdas på någon annans mark utan markägarens medgivande (under samma förutsättning som muskeldrivna cyklar).

Slutsats: Tills dess det är utrett bör man först inhämta markägarens medgivande för att få bruka elcykel på annans mark för att inte skapa onödig friktion och i förlängningen försämra förutsättningarna för alla som vill kunna cykla i skogen.

+1

UrTomas sa:
Och samma sak gäller ju vid mitt exempel: om du inte uttrycker att jag inte får vara i ditt hem så kommer inte det heller ast leda någon vart, eller hur?

Då är det ett brott mot hemfriden..

Bilagor

• 2017-05-17 09-43-12.jpg
    2017-05-17 09-43-12.jpg
    37.2 KB · Besök: 63
NLC sa:
frause sa:

Min syn

Suck, antingen vill man ju förstå eller inte.. Din slutsats är det jag sagt hela tiden med tillägget "i den mån det är relevant och möjligt". Du missar dessutom min poäng totalt och vill inte förstå det jag menar så jag lägger ner denna diskussionen nu.

Bra tråd detta, verkar faktiskt som det utkristliserar sig en konsensus och iaf jag har lärt mig lite om vad som gäller för elcyklar.
(Inte för attt jag skulle röra en sådan med tång ens så länge jag kan trampa för egen maskin)

/T

Kan inte någon ut och el-cykla på någons mark och se till att bli polisanmäld? Det finns väl någon greve nere i Skåne som gärna skulle ställa upp på anmälarsidan.

För övrigt är min åsikt att man måste fråga markägaren innan man el-cyklar på dennes mark. All annan tolkning är befängd.

Sen att denna mishmashen av lagar och regler/föreskrifter gör det snårigt är ju en sak. Bäst vore om terrängkörningslagen drog gränsen vid motor punkt.

Är väl bara att elcykla lite på Greve Douglas mark så lär det nog hända något rätt kvickt. Gamla Roslagsvägen indikerar i alla fall att han inte har så mkt till övers för velocipedryttare över huvud taget.

NLC sa:
fhansson925 sa:
jag lägger ner denna diskussionen nu.

Lovar du?

Ingen idé när folk inte ens vill förstå. Men så fort någon nämner att det är olagligt att cykla elcykel i naturen i någon tråd kommer jag givetvis raskt hänvisa till denna evighetstråden.. Så kan vi vara enas om att elcyklar kan diskuteras fritt på detta forumet nu?

JTF sa:
Vad är anledningen till att så många är emot el-cyklar i skogen? Egentligen?

Svensk jantelag och avundsjuka. Det var samma diskussioner när dämpade framgafflar kom. Helst ska alla cykla runt på gröna militärcyklar i skogen för att vara riktigt sportmanship..

Militärcykel? Du ligger alldeles för långt fram i cykelutvecklingen för mig ;-)

Bilagor

• _20170517_122735.JPG
    _20170517_122735.JPG
    265.9 KB · Besök: 48
fhansson925 sa:
Suck, antingen vill man ju förstå eller inte.. Din slutsats är det jag sagt hela tiden med tillägget "i den mån det är relevant och möjligt". Du missar dessutom min poäng totalt och vill inte förstå det jag menar så jag lägger ner denna diskussionen nu.

Problemet har hela tiden varit att du inte skriver det du nu påstår att du menar. Jag kan bara förstå det du de facto skriver, om du menar något annat än det du faktiskt skriver kan du ju inte skylla på att jag inte vill förstå.

fhansson925 sa:
JTF sa:

Svensk jantelag och avundsjuka.

Där kom det där trötta gamla jantelags- och avundsjukeargumentet. Det har väl i själva verket framkommit rätt tydligt att det i första hand är personer som cyklar i (stor)stadsnära skogsområden som är oroliga för att emtb skall innebära ökad konfrontationsrisk med andra brukargrupper - något som självfallet aldrig kommer vara ett problem för personer som cyklar i skogsområden i glesbygd.

Våldsamt sladdande och hoppande endurocyklister är nog en större konfrontationsrisk och nävhyttarrisk än försiktiga elcyklister.

JTF sa:

Min egna uppfattning är att "vanliga" mtb:are har dåligt rykte som adrenalinhöga fartdårar som det är utan att behöva blanda in motorer i ekvationen.
Jag har inget emot el-cyklar i sig. om alla som cyklar mtb börjar åka runt i skogarna i 20-25 knyck så kommer skogscykling strykas ur allemansrätten inom ett år.
Utöver det boooorde dödsmarkslitaget öka i och med att det är högre farter inblandade.
Än en gång, detta är mina personliga och subjektiva åsikter.

Oskar sa:
fhansson925 sa:

Problemet har hela tiden varit att du inte skriver det du nu påstår att du menar. Jag kan bara förstå det du de facto skriver, om du menar något annat än det du faktiskt skriver kan du ju inte skylla på att jag inte vill förstå.

Jag har inte ändrat någonting men man läser ju också som man vill tolka det.. Vill man enträget få det till att elcyklar är förbjudna i naturen så tolkar man allting så.

Oskar sa:
Där kom det där trötta gamla jantelags- och avundsjukeargumentet. Det har väl i själva verket framkommit rätt tydligt att det i första hand är personer som cyklar i (stor)stadsnära skogsområden som är oroliga för att emtb skall innebära ökad konfrontationsrisk med andra brukargrupper - något som självfallet aldrig kommer vara ett problem för personer som cyklar i skogsområden i glesbygd.

Det är väl lika tröttsamt för oss lantisar att höra era pjämmeliga storstadsproblem! Dessutom finns inget direkt belägg för att det skulle bli mer problem eller ökad risk för förbud heller så lägg ner den diskussionen. Finns lika många argument för att det skulle bli tvärtom. Iallafall sluta att tjafsa sönder varenda tråd om elcyklar med anklagelser och olika juridiska tolkningar. Tack.

NLC sa:
frause sa:

Min syn

Om detta är din slutsats så bör ju varje kombination av cykel och cyklist "typgodkännas" eller besiktas innan man får bege sig ut på stigar. Beroende på hur vältränad man är och vilken utväxling man har så kommer man ju lätt upp över effekten/slitage från dagens elcyklar. Troligtvis är det bättre för naturen att förbjuda all Stravacykling i skogen än el-cyklar, om man nu är rädd för ökat slitage. Det resoneras lite här på forat som att det vore något "gift" i el-cykeln, det enda den gör är ju att putta på lite och lägga på några kg.

Denna tråden får mig nästan att köpa en stigcykel med 250W motor och köra omkring i skogen tills dess jag blir dömd för något.
Undrar om det sker innan jag (50+) eller cykeln trillat av pinn? ;)

fhansson925 sa:
GoranS sa:
Jag vill härmed uttrycka att det är "tillträde förbjudet" till mitt hem.

Ok, jag läste dåligt. Gäller det bostad så blir du skyldig för hemfridsbrott... tjafs tjafs...

Det där skulle kunna tolkas som efterhandskonstruktion efter fel ordningsföljd; hitte-på-kunskap-statement vs. googla-om-vad-som-gäller.... Men det får man väl förutsätta att det inte är. :)

Palle Kuling sa:
Min egna uppfattning är att "vanliga" mtb:are har dåligt rykte som adrenalinhöga fartdårar som det är utan att behöva blanda in motorer i ekvationen.
Jag har inget emot el-cyklar i sig. om alla som cyklar mtb börjar åka runt i skogarna i 20-25 knyck så kommer skogscykling strykas ur allemansrätten inom ett år.

Har du aldrig cyklat i mer än 20-25km/h på en trampcykel (utan motor) ?
Jag tycker inte att man kategoriskt kan säga att 25km/h är en fruktansvärt hög dödsföraktande hastighet.
Om det är för fort eller inte beror på omständigheter. Sikt, om det är någon i vägen eller djur, hinder, etc.
Jag tycker inte att 25km/h behöver vara ett problem, men däremot så får man anpassa sig efter omständigheterna.
Ibland får man sakta ner mera.

fhloston sa:
Militärcykel? Du ligger alldeles för långt fram i cykelutvecklingen för mig ;-)

Urfixie :p
Verkar lite väl spännande med OTB på en sån.
Hinner man utlösa fallskärm?

Sambal Oelek sa:
Satt och läste lite i Bicycling till morgonkaffet, där är det flera artiklar om elcyklar nu. De är väldigt heta kan man ju säga.

Så känns det att cykla elcykel:
http://www.bicycling.se/artiklar/sa-kanns-det-att-cykla-elcykel.htm

Definition av de olika klasserna:
http://www.bicycling.se/artiklar/nu-testar-vi-elcyklar.htm
(sedan kan man klicka sig vidare till diverse test)

För pendling är ju elcykel ganska värdelöst. Har själv en Merida Crossway som jag tycker funkar bättre och går snabbare. :)

Bilagor

• m168970_1.jpg
    m168970_1.jpg
    191.1 KB · Besök: 30
fhansson925 sa:
För pendling är ju elcykel ganska värdelöst. Har själv en Merida Crossway som jag tycker funkar bättre och går snabbare. :)

Jag tänker precis tvärt om. Som pendlare måste ju elcykel vara strålande. Elassistans gör det möjligt för fler att pendla längre sträckor och utan behöva duscha när man kommer fram.
Elassistans i skogen tycker jag verkar värdelöst.

Men det är bara min åsikt.

desmo sa:
fhansson925 sa:

Jag tänker precis tvärt om. Som pendlare måste ju elcykel vara strålande. Elassistans gör det möjligt för fler att pendla längre sträckor och utan behöva duscha när man kommer fram.

Håller med. Får det fler människor att ställa bilen och istället ta (el-)cykeln så är det bra. I övrigt ser jag i normalfallet inte så mycket vits med elcyklar. För mig handlar glädjen med cykling om att med egen kraft ta sig framåt.

desmo sa:

Själv är jag i god fysik, tränar regelbundet och har inga problem att hålla 25 km/h på cykelbana och tycker bara att det är krångligt att behöva ladda batterier och släpa på den extra vikten för normalt vardagsbruk. Blir inte så svettig att jag behöver duscha heller. I skogen däremot är det mer motiverat och den extra kraften behövs för att kunna ta mig till ställen jag inte kunde tidigare. Men alla är vi som sagt olika..

Det beror ju också på var du bor och hur cykel vägen ser ut. Det är inte väldigt lätt för de allra flesta att cykla i 25 km/h på vintern i backar på 5-10% utan att bli svettig.

Jag håller med. Verkar värdo med elmotor i skogen, bara ett sätt att reta upp folk som inte har koll ännu mer. Skulle "aldrig" sätta mig på en elcykel om jag inte får 30-40 km enkel (17 nu) eller är/blir skadad på något vis. Vitsen med cykel är ju att man tar sig fram för egen maskin, min åsikt.

Man köper inte en elcykel för att få träning. Tror man det så är man ju fel ute. Det är ett transportmedel. Ett väldigt bra transportmedel. Brukar varva lite med elcykel/vanlig cykel till jobbet, beroende på väder och dagsform. Skulle nästan kunna sälja bilen för elhojen med packväska ersätter den till 95% av allt jag brukade ha bilen till.

/edit: jag inser att både jag och alla här ser detta ur cyklist-perspektiv. Sådana icke-cyklister eller folk som aldrig rör på sig skulle ju såklart få ut lite träning av en elcykel.

Senast ändrad:
görveln sa:
Det beror ju också på var du bor och hur cykel vägen ser ut. Det är inte väldigt lätt för de allra flesta att cykla i 25 km/h på vintern i backar på 5-10% utan att bli svettig.

Exakt, alla är vi olika och har olika behov vilket var min poäng. Det går inte att säga att det ena är bättre än det andra eller att alla ska göra likadant vilket några verkar tycka på det här forumet..

Sambal Oelek sa:
Man köper inte en elcykel för att få träning. Tror man det så är man ju fel ute. Det är ett transportmedel.

Högst individuellt.. jag använder min endast för träning! :) För transport/pendling använder jag vanlig cykel, behöver ingen motor på cykelvägar ändå.

nikasp sa:
Jag håller med. Verkar värdo med elmotor i skogen, bara ett sätt att reta upp folk som inte har koll ännu mer.

Hmm.. på vilket sätt skulle det reta upp folk med elcykel? Om jag överhuvudtaget träffar någon i skogen så har ingen blivit uppretat för att man cyklar. :) De som kör motocross och fyrhjulingar på motionsspår och nära bebyggelse skapar dock en del irritation men aldrig en cykel kan jag tro..

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp