Rekommendation 27.5" däck fram

• Trådstartare Trådstartare ed1
  • Start datum Start datum

ed1

Aktiv medlem
Hallå där, finns det någon som fortfarande kör MTB på 27.5 tums däck som jag, här i forumet?

Behöver byta framdäck på min begagnade hoj.

Nuvarande har jag en tung klumpeduns fram (Bontrager G5 Team Issue 2.5", som "..tämjer även de mest aggressiva Down Hill-banorna."). Väger 1390g enl. tillverkaren och det känns, och jag tänkter nu att detta är lite överkurs för mig då jag endast kör stökiga stigar i skog och mark. Över stock och sten, visst, och det blir ett och annat hopp då och då, men det är inte 100% nerför fullt ös medvetslös så att säga, och det är oftast i hyffsat torrt väder om än på en del bergshällar jag cyklar.

Tänkte pröva att hitta något lättare att lägga på nu, utan att förlora för mycket av slitstyrkan från nuvarande.
Rullar det dessutom bra/bättre så är det ingen nackdel heller.

Jag kör med slang, och är inte direkt sugen på att konvertera till slanglöst.
Jag väger en hel del över genomsnittet så däcken gör en del av dämpningen, så det kan inte vara ett för "klent" däck av den anledningen.

Bak ligger det Maxxis Minion DHR II, 2.4", och de har jag inget att anmärka på, de är dessutom i bättre skick (det är klart att om någon nu föreslår ett framdäck och har en perfekt superlättrullande men tålig kombination som passar bak, så nämn gärna det föralldel, men det är som sagt framdäcket som behöver bytas "nu"!

Maxxis Minion DHF har jag sett själv verkar vara populär. Kan det vara en kandidat? 2.5" som sitter nu kanske heller inte är något tvång. Jag vet dock att original satt det tom 2.6" på cykeln fram, så det ryms.

Rekommendationer?

Såg att det finns billiga Purgatory Grid Trail 2Bliss Ready T7 på specialized. Undrar hur de är jämfört med om jag skulle sätta DHR fram. Väger ungefär samma. Har aldrig haft däck från specialized

Specialized Butcher T9 2.3" Grid Trail (mer som 2.4") fram är ett mycket trevligt däck som jag skulle placera lite i mellan EXO och DD i casing på Maxxis-skalan. Bra dämpat, vettig vikt och verkar hålla rätt så bra. Funkar fint med DHR2 bak, men annars är en fin kombo att sätta Eliminator T7 bak..

Köpte och krängde på (efter några om och men) Specialized Purgatory Grid Trail T7 fram. Vi får se om det håller för mig :)
Bak: Butiken har Specialized Ground Control Grid T7 och Michelin Force AM2. Vilket av dom rullar lättast?

Hade DHR2 som standard fram på min Canyon Spectral 27.5 när jag köpte den och det har ju funkat kanon. Men nu när jag byggde om den till Mullet så satte jag på DHF på den nya 29''-fälgen. Vet inte med säkerhet om det var däcket eller faktumet att jag ökat storleken på framhjulet som gör att det nu känns som att jag flyger nerför backarna. Kanske en kombo... :)

DHR2 fram funkar bra. Jag hade inte valt ett så lättrullat framdäck att du har mer grepp på bakhjulet jämfört med framhjulet.
Hmm... Så då borde jag kanske skifta så att jag istället tar mitt "gamla" bakdäck DHRII och sätter det fram, och kränger på det nya Specialized Purgatory Grid Trail T7 bak?

Hade DHR2 som standard fram på min Canyon Spectral 27.5 när jag köpte den och det har ju funkat kanon. Men nu när jag byggde om den till Mullet så satte jag på DHF på den nya 29''-fälgen. Vet inte med säkerhet om det var däcket eller faktumet att jag ökat storleken på framhjulet som gör att det nu känns som att jag flyger nerför backarna. Kanske en kombo... :)
Spännande med mullet, det har jag ingen erfarenhet av. Du fick byta gaffel då antar jag. Blev inte geometrin konstig?

Hmm... Så då borde jag kanske skifta så att jag istället tar mitt "gamla" bakdäck DHRII och sätter det fram, och kränger på det nya Specialized Purgatory Grid Trail T7 bak?

Det berör på gummiblandningen. Om det är MaxxTerra, så ja. Om det är Dual skulle jag säga nej.

Spännande med mullet, det har jag ingen erfarenhet av. Du fick byta gaffel då antar jag. Blev inte geometrin konstig?
Jag kör också 27.5 och byggde också om till Mullet för några veckor sen. Ja man får byta gaffel. Jag har inte märkt av så mycket av ändringen i geometri, men antar att en bättre cyklist än mig hade gjort det. Kanske att den klättrar sämre än innan. Men min cykel var aldrig en bra klättrare från början

Man behöver "bara" byta nederdelen av gaffeln. I alla fall för Rockshox. Ändå svindyrt (ca 4000 bagis för nederdelen). Finns bra video på Youtube hur man gör (nån amerikansk firma som heter Butter... ?) Nä, geometrin blev svinbra tycker jag. Framförallt kom pedalerna upp lite grann vilket innebär mindre kontakt med stenar och annat elände. (Tror faktiskt Canyon fuskar lite här och sätter på en 29'' bakgaffel för 27.5-cyklarna vilket innebär att pedalerna hamnar för lågt.)
Men som sagt det jag är mest nöjd med är att man får bättre rull!

Man behöver "bara" byta nederdelen av gaffeln. I alla fall för Rockshox. Ändå svindyrt (ca 4000 bagis för nederdelen). Finns bra video på Youtube hur man gör (nån amerikansk firma som heter Butter... ?) Nä, geometrin blev svinbra tycker jag. Framförallt kom pedalerna upp lite grann vilket innebär mindre kontakt med stenar och annat elände. (Tror faktiskt Canyon fuskar lite här och sätter på en 29'' bakgaffel för 27.5-cyklarna vilket innebär att pedalerna hamnar för lågt.)

Jag köpte en begagnad 29-gaffel. Verkar enklare att hitta 29-gafflar än 27.5. därför jag gav mig på detta

Kul!
Det där med "mindre kontakt med stenar och annat elände", löste jag istället med rejält kortare vevarmar. Vi diskuterade det i en annan tråd om du är intresserad:

Det är MaxxGrip, så... ja eller nej?

Maxx Grip ska absolut sitta fram, men det är ju bara lämpligt om du cyklar mest utför. Jag kör Maxxgrip i fram på vintern när det är halt och på min Enduro.. Tror en bättre variant är att sätta ett Ground Control i bak, Men vet ju inte riktigt hur du tänker cykla.

Maxx Grip ska absolut sitta fram, men det är ju bara lämpligt om du cyklar mest utför. Jag kör Maxxgrip i fram på vintern när det är halt och på min Enduro.. Tror en bättre variant är att sätta ett Ground Control i bak, Men vet ju inte riktigt hur du tänker cykla.
När du skriver "mest utför", hur menar du då ?
Jag är mest en glad motionär som cyklar för hälsan på en begagnad "alliallo-hoj" (Spectral AL6) som funkar bra. Vet inte hur man ska klassificera åkningen. Det är väl röda, på gränsen till svarta ibland, naturliga skogsstigar mest hela tiden som kan vara nerför til viss del, visst, men noll "rullande med hopp och lek i parker".

Som jag kanske skrev i inledningen av tråden har jag väl (först nu) upptäckt att jag eventuellt dragit runt på onödigt tung utrustning (däcken). Det är ju ingen renodlad enduro-hoj, inte heller XC. Den är tillräckligt tung som den är i sig, mer typ all mountain tror jag den kan kallas?
Det enda som är grejen som gör det lite svårvalt med däck och därmparjustering är min tunga kroppsvikt. Jag tror att däcken inte bör vara alltför tunna då de utgör en del av dämpningen så att säga.

Jag räknade lite på vikter på skoj. Om jag nu tar av MaxxGrip bak, och sätter på Michelin Force AM som ser ut att ha rätt bra styrka, istället (och så har jag nu precis kränkt på Specialized Purgatory Grid Trail T7 fram), då sparar jag nästan 700gr! som det verkar och det borde väl märkas? Frågan är om det blir för klent. Tittar man fram nu med Purgatory och MaxxGrip bak så ser ju framdäcket rentav spinkigt ut. Hehe! Det blir kanske en "helt fel" kombination som någon sade?

Oavsett vad man kör så vill man väl ha mer grepp fram? Har iofs någon bekant som tydligen bara vill ha grepp i leriga uppförsbackar....Men det begriper jag inte riktigt

Oavsett vad man kör så vill man väl ha mer grepp fram? Har iofs någon bekant som tydligen bara vill ha grepp i leriga uppförsbackar....Men det begriper jag inte riktigt
:ROFLMAO:
Visst.
Det blev ett litet väl långt inlägg (en del orkar läsa ändå), men det är ibland enda sättet att undvika putslustiga kommentarer :)

Jag tänker om du har den mest för att trampa upp och bomba ner. Om du kör blandad stigcykling är DHR Maxxgrip väldigt mycket däck. Skulle som sagt byta till det på senhösten och ha som vinterdäck.

Force AM känns som ett bättre bakdäck än DHR Maxxgrip, i varje fall på pappret.

Jag tänker om du har den mest för att trampa upp och bomba ner. Om du kör blandad stigcykling är DHR Maxxgrip väldigt mycket däck. Skulle som sagt byta till det på senhösten och ha som vinterdäck.

Force AM känns som ett bättre bakdäck än DHR Maxxgrip, i varje fall på pappret.
Vad skulle du sätta fram då isåfall ? (så får jag öva på att kränga av purgatory igen, klicka på beställ, lägga ut en "endast påkrängd"-annons, springa till butiken och haffa de sista Force AM, och... hoppas på regn ett par veckor till) ? :)

Jag börjar bli lite förvirrad. Trodde du hade ett Purgatory i fram och stod i valet mellan Force AM och DHR II i bak?

Jag börjar bli lite förvirrad. Trodde du hade ett Purgatory i fram och stod i valet mellan Force AM och DHR II i bak?
Det är lugnt, jag är själv konstant förvirrad och nu är det semester:)
Det stämmer. Nu sitter det Purgatory i fram, och tänkte köpa Force AM som fanns inne i butik och sätta bak, men en del svar här i tråden har fått mig att tveka för man menar att det blir för dåligt "fäste" med purgatory fram...

Ah fattar. Purgatory är väl mer bakdäck kanske. Brukar väl matchas med Butcher i fram eller om man vill ha snabbrullat Purgatory fram med Ground Control bak. Jag har dålig koll på Michelines däck så vet inte om Force AM är ett bättre framdäck. Maxxis DHR Maxxgrip kan ju sitta fram, men som sagt är ju väldigt mycket däck på sommaren.

Jag gör det enkelt för mig och väljer framdäck först och sen kan man välja samma eller snabbare bak beroende på tycke och smak.
Personligen gillar jag inte att trampa extra så undviker gärna enduro däck på enklare stigcykling.
Har man ingen aning kan man alltid testa rocket ron fram och bak.

Ah fattar. Purgatory är väl mer bakdäck kanske. Brukar väl matchas med Butcher i fram eller om man vill ha snabbrullat Purgatory fram med Ground Control bak. Jag har dålig koll på Michelines däck så vet inte om Force AM är ett bättre framdäck. Maxxis DHR Maxxgrip kan ju sitta fram, men som sagt är ju väldigt mycket däck på sommaren.
Enligt vad jag har läst mig till via tester på internet, så är Force AM ett mycket snabbrullat bakdäck så nu är jag om möjligt ännu mer förvirrad

Jag tycker att Purgatory bak och DHR II MaxxGrip fram är en bra kombo. Om det ruller för tungt skulle jag köra Purgatory fram och Specialized Eliminator eller Ground Control bak (som redan nämndes), både i T7.

Vad du skulle föredra berör på persolig preferens. Du kan prova de däck du redan har nu.

Jag tycker att Purgatory bak och DHR II MaxxGrip fram är en bra kombo. Om det ruller för tungt skulle jag köra Purgatory fram och Specialized Eliminator eller Ground Control bak (som redan nämndes), både i T7.

Vad du skulle föredra berör på persolig preferens. Du kan prova de däck du redan har nu.
Tack för svar! Uppskattas. Jag ska definitivt pröva! Ground control verkar vara på rea såg jag, skall kolla mera!

Det är ju så kul att kränga på (och av) däck. Börjar få rätt bra kläm på det nu :)

Nu precis ikväll testade jag med Michelin Force AM2 bak som jag köpte sista exet av, verkar populärt! Fram: Purgatory.

Och... jäklar vad det rullade! Speciellt på grusvägen, och ute på halvsumpiga hyggen var det stor skillnad för mig . Känns lite som om man varit på höghöjdsträning och precis kommit tillbaks, och jag tror inte att det bara är inbillning, för det är ju nästan 700gr som skalats bort.

jag har ju kört med den där supertunga kombinationen ett bra tag så det var så jag "kände igen" min cykel så att säga, men jösses...! Uppför känns det betydligt lättare och inga problem att lyfta fram!

Körde den vanliga rundan, men ändå inte så aggressivt, för jag kände inte 100% att jag litar på styrkan i det "spinkiga" framdäcket. Man känner det i styret att den där dämpningen som den gamla betongklossen gav faktiskt ger en ganska trygg känsla i stökiga områden även om det rullar alldeles för tungt och är mycket svårare att lyfta över hinder. Märkte också att det kändes svårare att pumpa mig fram. Vet inte om det är inbillning.
Fästet är jag faktiskt osäker på om det verkligen är så "jättedåligt". Jag är nog inte så bra åkare för att avgöra det. men det kanske kommer med en crash. Då skyller jag på däcken :)

Tack för svar! Uppskattas. Jag ska definitivt pröva! Ground control verkar vara på rea såg jag, skall kolla mera!

Det är ju så kul att kränga på (och av) däck. Börjar få rätt bra kläm på det nu :)

Nu precis ikväll testade jag med Michelin Force AM2 bak som jag köpte sista exet av, verkar populärt! Fram: Purgatory.

Och... jäklar vad det rullade! Speciellt på grusvägen, och ute på halvsumpiga hyggen var det stor skillnad för mig . Känns lite som om man varit på höghöjdsträning och precis kommit tillbaks, och jag tror inte att det bara är inbillning, för det är ju nästan 700gr som skalats bort.

jag har ju kört med den där supertunga kombinationen ett bra tag så det var så jag "kände igen" min cykel så att säga, men jösses...! Uppför känns det betydligt lättare och inga problem att lyfta fram!

Körde den vanliga rundan, men ändå inte så aggressivt, för jag kände inte 100% att jag litar på styrkan i det "spinkiga" framdäcket. Man känner det i styret att den där dämpningen som den gamla betongklossen gav faktiskt ger en ganska trygg känsla i stökiga områden även om det rullar alldeles för tungt och är mycket svårare att lyfta över hinder. Märkte också att det kändes svårare att pumpa mig fram. Vet inte om det är inbillning.
Fästet är jag faktiskt osäker på om det verkligen är så "jättedåligt". Jag är nog inte så bra åkare för att avgöra det. men det kanske kommer med en crash. Då skyller jag på däcken :)

Om det är bra förhållande på stig, som det är nu i Stockholm, räcker de flesta rimliga MTB däck för fästa. Däck med mer grepp behövs när det är blött och när man kör snabbt utför i park. Sen är däck med bra dämpning trevligt i stök, som du skriver. Personligen tycker jag att MaxxTerra fram och Dual bak är bra på stig. Jag är riktigt nöjd med båda Eliminator och Ground Control I T7 bak. Men fram skulle jag gärna har ett däck med T8 gummi från Specialized (som inte finns). T7 har lite för lite dämpning och T9 dämpar otroligt bra men är lite för klistrig.

Tillbaka
Topp