Rengöring av driv och vevpartiet.

Lansgren

Medlem
Hej!

Jag har nyligen demonterat drivlinan och vevpartiet på min vitus escarpe för rengöring. Eftersom jag är helt jävla noob på det här så står jag nu och funderar på vad jag ska använda för rengöring och smörjning.
Tänkte bada kasettdelarna, kedjan och alla andra små metalldetaljer i diesel för avfettning, kanske är bättre med någon cykel avfettning eller fotogenolja? Men vad ska man använda för att olja in de igen? Räcker det att montera ihop allt rent och sen använda kedjeolja för infettning av kedja och kassetten?

Hur många oljor behöver jag?
sprayolja för små drev?
finns det nått allaroundfett för velager å axel eller måste man använda något specifikt?
går det att använda wd40 till något?

bromstvätt funkar att rengöra med. Sen vill du inte olja in kassett eller klinga. Du kan köra PTFE spray på kedjan. Sen funkar universalfett för axlar och vevlager.

Använd Wd40 till fettlösning/rengöring av hårt sittande skit/fett.
Jag brukar använda lampolja för kedjerengöring då den rengör men tar inte bort den fina infettningen i kedjerullarna.
I övrigt grönsåpa (i hög koncentration med ljummet vatten) och olika metallborstar. Använder Weldtite teflon spray för små detaljer och rörliga delar, till kedjan valfri wetlube eller drylube beroende på användningsområde eller väderlek. Nu till vintern så kan jag rekommendera lite tjockare konsistensfett för att skydda styrlager och vevlager från saltinträngning, kräver rengöring och omfettning lite då och då men det skyddar och förlänger livet på känsliga lager.
mvh /C

Nu är jag ingen miljöexpert. Men tänkte lite utifrån tidigare inlägg.

PTFE är väl Teflon? Det är ett högfluorerande ämne som är mycket svårt för naturen att bryta ned (källa kemikalieinspektionen, kemi.se). Vanlig olja torde vara mer miljövänlig (utan PTFE även om orden ”olja” och ”miljövänlig” rimmar illa ihop). Vilken typ av smörjmedel för kedjan är den bästa kompromissen mellan funktion och miljötänk?

Så. Här finns att läsa. Senaste rönen om hur man gör. Bara några dagar gamla. En tråd om att ta bort olja och fett och en om den omvända processen. Eller var det tvärtom?

Tillbaka
Topp