MDahlis sa:
Selast sa:
Vet inte hur relevant detta är men jag hade problem med min Dura Ace bakväxel av första genrerationen för några år sedan. Den växlade sämre och sämre trots att batteriet var bra. Felsökning på Cykelcity i Stockholm slutade med att jag fick köpa en ny bakväxel. Enligt killen på Cykelcity så var det ingen idé att försöka laga elektroniska växlar med mindre än att man var expert på microelektronik. Dom hade kopplat upp min växel på något datorprogram dom hade utan resultat också. När du säger att den är död efter en krasch så har jag för mig att jag hört att det finns någon skyddsmekanism i de elektroniska växlarna som frikopplar mekanismen vid en krasch för att skydda dom. Du har kanske redan testat att återställa detta krasch skydd?
Växeln funkade direkt efter kraschen, men la av helgen efter när grabben raceade. Racet gick över ett pavéavsnitt och växeln la av där.
Har du kontrollerat kablar/kontakter för att ev. finna några skador på dessa? Kan vara värt att prova med ny kabel mellan växel och kopplingsbox för att utesluta att det är problemet. Dålig kontakt/glapp känns ju sannolikt då problemet uppstått efter skakigt parti, även om problemet då också kan vara internt