Resa GBG till Finale Ligure

ohlslof

Medlem
Hallå där! Tänkte åka ner och hälsa på ett par kompisar i Finale nu i Oktober.
Tänkte bara kika här om tips på resvägar, smarta direktflyg/transfer göre/inte göra?

När vi var där i våras flög vi med lufthansa Landvetter > Frankfurt > Nice. Sedan tog vi tåget från Nice till Finale. Dock blev det rejält meckigt med tåget då vi fick byta två gånger. Om dina kompisar har bil kanske de kan hämta i Nice.

Gjorde typ samma sak förra året men flög med Brussels Airlines, Landvetter > Bryssel > Nice. Sen tog jag en taxi från flygplatsen till stationen Gare de Nice-Ville. Därifrån var det bara ett byte i Ventimiglia på vägen till Finale. Gissar att jag slapp ett byte för att jag tog mig direkt till Gare de Nice-Ville. Ser även möjligt ut att ta spårvagn L2 från flygplatsen och hamna hyffsat nära Gare de Nice-Ville, då får man gå de sista 900 metrarna enligt google.

Håller med om att det inte var helt smidigt med tåget för jag kunde bara köpa biljett till Ventimiglia från Nice, dessutom så var det tåget jag åkte med inte direkt dimensionerat för att ta bagage av modell cykelväska. Framme i Ventimiglia fick jag köpa ny biljett till Finale. Eftersom jag reste ensam den gången så fick jag först släpa all packningen till stationshuset för att köpa biljetten och sen släpa tillbaka allt till den nya perrongen igen.

Men det går absolut att göra men är lite meckigt om man har med sig cykeln, speciellt om man fått ut sin cykelväska på bagagebandet och ett hjul saknas :)

Det borde gå att ta tåget från Grand Arenas, som ligger ett stopp med spårvagnen från flygplatsen.
Då slipper man taxi och man slipper gå 1km.

Det borde gå att ta tåget från Grand Arenas, som ligger ett stopp med spårvagnen från flygplatsen.
Då slipper man taxi och man slipper gå 1km.
Så gjorde vi. Från flygplatsen med spårvagn till grand arenas. Sedan en liten promenad till tåget.
1663329326712.png

Min plan är att ta husbilen ned om nån vecka, rekommendationer på stigar?
Hur mycket tid har du?

Från Din:
• Rollercoaster
• Tobogga di Canova
• Cacciatore
• Madonna della Guardia
• Kill Bill
• Issalo Ecstasy
• Revenant (dom två sista startar ovanför Din)

Från Base Nato:
• Crestino
• Ingegnere
• Neverland
• Benevento Beeches
• Supergroppo
• H Trail
• Madre Natura
• Little Champery
• Ca Bianca
• Pino Morto

Osv, osv i all oändlighet. Det finns mer bra cykling än som går att lista här. Bäst är att hyra en guide:
https://www.mtbguidexp.com – Francesco Gozio, suverän italiensk guide
http://www.justridefinale.com – drivs av svenskan Louise Paulin

Hur hade du tänkt ta dig upp på berget?
Guide?
Single uplift?
Trampa?
E-bike?

Med single uplift kan man nå DIN och Nato basen som glisseur nämner. Men med de andra sätten att ta sig upp kan man nå fler och andra områden. Tex- bygger dom specifikt för E-bike i Pietra Ligure med "roligare" sätt att ta sig upp än grusväg om man sitter på el moppe.

Men om det är single uplift som du siktar på, så är Issalo Ecstassy+revenamt ett måste.
Och Crestio (om den är öppen nu, den var stängd när vi var där, nåt vindkraftverk som skulle upp)
Dessa två håller jag högt.

Sen "måste" man köra roller coaster till kill bill till madonna om man väl är där. En riktig klassiker :)

Hur mycket tid har du?

Från Din:
• Rollercoaster
• Tobogga di Canova
• Cacciatore
• Madonna della Guardia
• Kill Bill
• Issalo Ecstasy
• Revenant (dom två sista startar ovanför Din)

Från Base Nato:
• Crestino
• Ingegnere
• Neverland
• Benevento Beeches
• Supergroppo
• H Trail
• Madre Natura
• Little Champery
• Ca Bianca
• Pino Morto

Osv, osv i all oändlighet. Det finns mer bra cykling än som går att lista här. Bäst är att hyra en guide:
https://www.mtbguidexp.com – Francesco Gozio, suverän italiensk guide
http://www.justridefinale.com – drivs av svenskan Louise Paulin
Min plan är en 2 veckor lång resa där Finale står för en och halv dag. Så jag börjar långsamt förstå att trailforks kanske är min bästa vän i detta fall?

Min plan är en 2 veckor lång resa där Finale står för en och halv dag. Så jag börjar långsamt förstå att trailforks kanske är min bästa vän i detta fall?
Om du bara har 1,5 dag i Finale så hade jag hyrt en guide, utan tvekan. Du kan absolut leta dig fram med hjälp av Trailforks men lednätet är lite komplicerat och tar ett tag att lära sig hur allt hänger ihop och vilka som är dom bästa lederna.

Kør etter vederet. Aosta har også meget god cykling. Der kan du shuttle med Aosta Freeride. Sykler du emtb har du større muligheter. 1000+ høydemeter er friskt med vanlig endurohoj.
Jeg ville brukt Cushcore (eller tilsvarende) bak som et minimum. Ta også med alt av reservedeler.

I morgen sykler vi i Zagreb hvor det er gondol.

Sorry, var lite otydlig där. Vi åkte från Milano centralstation.
Bergamott ligger ju en bra bit därifrån, kan ni så är det bättre med den lilla flygplatsen Linate som ligger hyfsat centralt i Milano. Taxi från Linate till centralen tog väl 20 minuter kanske.

Tillbaka
Topp