Rift Zone 3

Halvdan

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Edit/ Bytt namn på tråden, nu handlar den ju bara om Rift zone 3 efter att Dricko och jag skaffade varsin. /edit

Ska skaffa något trailvänligt med budget ca 30k som funkar både i de brötiga hemmaskogarna i Borås och i flowig tallskog i sydhalland på semestern. Har en XC som jag köpte på semestern och som är perfekt i stugan men som begränsar vad som är cykelbart i den kuperade steniga terrrängen hemma (har jag upptäckt nu). Framkomlighet är alltså prioriterat men vill gärna kunna hänga med någorlunda på de långa sommarturerna också utan att känna mig som Gimli....

Hade jag haft ett pengaträd så hade jag behållit XC:n som stugcykel. Men får nog bli byte. Kikar just nu på Marin Rift Zone 3 och NS Bikes Snabb 130 plus 2? Erfarenheter av dem? Tänker jag rätt sorts hoj för behoven?

Senast ändrad:

LDG

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Båda är kapabla bra cyklar. Plusdäck begränsar däckval och är inte för alla så skulle nog rekommendera 29" hjul. Med det sagt är låga tryck med plusdäck underbart på brötig stig men då måste man ju anpassa sin cykling efter däcktrycket.

Halvdan

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Ah ja det är ju en faktor. Kan inte mycket om däck. Den levereras ju med NN 2.35”. Men betyder ”plus” att hjulen är anpassade för plusdäck?

Apropå hjul var jag precis hos närmsta LBS och kollade utbudet. Innehavaren förklarade fackmannamässigt att jag med mina 174 cm är för kort för 29” (!). Av en händelse hade han bara 27.5” hemma.

Fundadores

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Ah ja det är ju en faktor. Kan inte mycket om däck. Den levereras ju med NN 2.35”. Men betyder ”plus” att hjulen är anpassade för plusdäck?

Apropå hjul var jag precis hos närmsta LBS och kollade utbudet. Innehavaren förklarade fackmannamässigt att jag med mina 174 cm är för kort för 29” (!). Av en händelse hade han bara 27.5” hemma.

Det låter som BS. När jag köpte cykel till min fru (hon är 163) så tyckte de absolut hon skulle ha 29” för att lättare kunna köra över stök.

Halvdan

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Ja jag försökte protestera men han stod på sig och förklarade (korrekt i och för sig) att 27.5 ger bättre acc och teknisk navigering men det var fortfarande oklart hur min kroppslängd var avgörande för det. Jag borde ställt motfrågan då hur lång man maximalt får vara för att kunna utnyttja det bättre axet hos 27.5 enligt den logiken :unsure: Nåja.

Men vad menas alltså med Plus i Snabben? Jag hade inte tänkt på innan att det hade med hjul/däck att göra. Jag trodde det bara var ett påslängt nonsens för att det ska låta fräckt typ ”Super 3000 Extra Plus”

Maakus

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Ja jag försökte protestera men han stod på sig och förklarade (korrekt i och för sig) att 27.5 ger bättre acc och teknisk navigering men det var fortfarande oklart hur min kroppslängd var avgörande för det. Jag borde ställt motfrågan då hur lång man maximalt får vara för att kunna utnyttja det bättre axet hos 27.5 enligt den logiken :unsure: Nåja.

Men vad menas alltså med Plus i Snabben? Jag hade inte tänkt på innan att det hade med hjul/däck att göra. Jag trodde det bara var ett påslängt nonsens för att det ska låta fräckt typ ”Super 3000 Extra Plus”

Att du kan köra med 27,5x3.0" däck om du vill. Men du får 29"

yonsson

Aktiv medlem
Rift Zone 3
77ED321C-19F0-459A-9B11-FA148F2D8985.jpeg
59CCE292-2E0D-4769-829F-0D0B3BA564AA.jpeg
954A97FB-F3F2-499E-BF89-EC8E3132C0CA.jpeg

Älskar min Snabb 130. Kör med 29”.
Tycker den känns extremt trampeffektiv, gungar i princip ingenting bak när man trampar uppför men den har ändå bra grepp vid teknisk klättring. Samtidigt är den väldigt kapabel utför, bakänden sväljer mer stök än gaffeln, ju snabbare man kör ju stabilare känns hojen. Kommer nog öka till 150mm fram för att få lite lättare att lyfta fronten men utöver det är jag supernöjd.

Den har inte krånglat det minsta heller. Behövde bara dra åt bussningarna efter första rundan, därefter har de suttit stilla.

Sam00

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Nej, jag hade lagt undan en 27,5 men de tyckte 29 var bättre för den terräng vi beskrev och min fru tyckte den modellen var skönare att cykla på (båda kostade lika mycket).

Jag skämtar bara. Det är klart att en kortare person kan ha en 29. Men många modeller kommer med 27,5 i mindre storlekar.

Försöker bara antyda att försäljare kan säga vad som helst för att få dig att köpa. T.e.x. verkar de alltid äga samma cykel/produkt som man själv är intresserad av. Har alltid undrat förut, hur försäljaren alltid råkar ha det man är ute efter själv.🙂

Senast ändrad:

Halvdan

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Vilken storlek tog du? Jag är 175 och velar mellan M och L (om det blir den är jag inte helt hundra på heller 🤪)
Ja det var inte helt självklart. Enligt Bikesters mätmojäng hamnade jag precis över L-strecket men enligt Marins egen tabell skulle det vara M. Jag valde M eftersom jag hellre offrar lite av köra långt-effektiviteten för bättre teknisk rörlighet. Ger la sig om det var rätt tänkt...

Maakus

Aktiv medlem
Rift Zone 3

Nu får ju alla tycka som dom vill. Men det ser lite ut som om dom har tagit en SC ram och knäckt den på två ställen.

Samt att den är förväntad i november.
Och det där "starts from" £2756 (31600) brukar man få ta med en nypa salt, då det sällan verkar finnas alla grejer inne. Det blir oftast dyrare.

Snabbt kollat vad det billigast gick på, RS 35 gaffel, Shimanos billigaste 2 kolvs bromsar, Deore 12x, fick göra avsteg på dropper och hjul då de inte fanns, så landade bas Aerisen på 35k. Inte värt.

Senast ändrad:

Halvdan

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Lång levtid är en dealbreaker oavsett. Har cykelstopp på XC:n och säljpreppar den. Men custom är ju onekligen kul annars, hade gärna skräddarsytt en orbea occam tex om det inte var för prislappen!

Maakus

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Coolfiber runt 30k är inte så kul, då får man oftast göra lite avsteg från specen.
Köpte min Rocky Mountain Thunderbolt 730MSL, coolfiber fram, alubak, för 35k.
19mm hjul, shimano instegsbromsar, ingen dropper. Fick iofs en Fox34.

Aluhoj för 30k är ju bättre specade.

sdx

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Nu får ju alla tycka som dom vill. Men det ser lite ut som om dom har tagit en SC ram och knäckt den på två ställen.

Samt att den är förväntad i november.
Och det där "starts from" £2756 (31600) brukar man få ta med en nypa salt, då det sällan verkar finnas alla grejer inne. Det blir oftast dyrare.

Snabbt kollat vad det billigast gick på, RS 35 gaffel, Shimanos billigaste 2 kolvs bromsar, Deore 12x, fick göra avsteg på dropper och hjul då de inte fanns, så landade bas Aerisen på 35k. Inte värt.
Du missade att beställer man rs 35 så är det minus135 pund annars så är det piké select som standard. Så vad du har fått fram för fantasi priser på Aerisen är en gåta.

Maakus

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Du missade att beställer man rs 35 så är det minus135 pund annars så är det piké select som standard. Så vad du har fått fram för fantasi priser på Aerisen är en gåta.

Klickade på Hojen.
Valde de billigaste hjulen som fanns inne.
Vade den Piken som fanns inne och kostade lika mycket.
Valde styret som fanns inne.
£ 3401 = 39038SEK

TS budget var runt 30k.
Där av RS 35:an och annat.

birrrrd.PNG

sdx

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Varför ens föreslå en hoj som är över TS budget utan sadelstolpe?
Ser du på bilden en cykel utan sadelstolpe nä det gör du inte så det är ingen synvilla.
Jag vet inte om du förstår hur man köper en cykel för tittar man i konfigurationen så är det en bock på dom delar som sitter på hojen som bilden visar men om delarna är slut så får man välja ett annat alternativ och då blir det dyrare.

Maakus

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Ser du på bilden en cykel utan sadelstolpe nä det gör du inte så det är ingen synvilla.
Jag vet inte om du förstår hur man köper en cykel för tittar man i konfigurationen så är det en bock på dom delar som sitter på hojen som bilden visar men om delarna är slut så får man välja ett annat alternativ och då blir det dyrare.

Jag tror att vi inte förstår varandra bara.

Samt att TS redan köpt en schysst hoj.
ingen_sadelstolpe.PNG

Dricko

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Det blev precis en beställning på en Marin rift zone 3. Tack för inspirationen 😄! Har velat mellan den, Orbea occam och några andra cyklar. Tror att Marinen blir perfekt för min typ av cykling

Dricko

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Kul! Vi kan väl utbyta intryck om nån vecka
Apropå occam ja jag kollade också på den (H30), verkar köttig och rolig för bra pris men sedan lockade ändå ”downcountry” stuket mer
Vi kan absolut byta intryck när vi testat hojarna. Ja Occam lockade verkligen länge men kände till slut att jag ville ner i slag lite. Geometrin ser också ut att vara precis det jag letar efter. Kommer från 150-140 (och en stighardtail med 130 slag). Marinen har jag också haft koll på ett tag men det som fick mig att tippa över var ett blogginlägg från Helena Engquist. Plus den här tråden och någon recension på nätet 😄.

Halvdan

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Vi kan absolut byta intryck när vi testat hojarna. Ja Occam lockade verkligen länge men kände till slut att jag ville ner i slag lite. Geometrin ser också ut att vara precis det jag letar efter. Kommer från 150-140 (och en stighardtail med 130 slag). Marinen har jag också haft koll på ett tag men det som fick mig att tippa över var ett blogginlägg från Helena Engquist. Plus den här tråden och någon recension på nätet 😄.
Gött, Helena Enguist är bra. Hon hade en likadan Superior xc som jag precis sålde. Gillar verkligen Superiors koncept, var grymt sugen på en XF 939 TR nu men hitta inte i rätt stl vilket landade i Marinen istället 🤠

HelenaE

Medlem
Rift Zone 3
Men kul att det blev en Marin! (och det där med mitt blogginlägg ;-) Jag är fortfarande riktigt nöjd med Marinen..den växer lite för varje tur!

Halvdan

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Men kul att det blev en Marin! (och det där med mitt blogginlägg ;-) Jag är fortfarande riktigt nöjd med Marinen..den växer lite för varje tur!
Tänker att jag kommer sakna remote lockout som det var på issuen men det kan man leva utan kanske? 🧐
kopiös cykelabstinens för övrigt, stort misstag sälja gamla innan nya landat😵

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer