Rift Zone 3

Halvdan

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Tack ska kolla hjullager. Har kört 6 rundor hittills. Byta däck har jag tänkt att göra oavsett. Är lite sugen på hans dampf fram och nobby nic bak. Alternativt Michelin Wild am fram och Force bak.
Snackat lite mer med den andre rift zone-ägaren. Tydligen är det bara inkapslade lager på ena sidan i navet så det kan ju säkert vara boven till det tröga rullet. Han hade bytt till Hope-nav.

Har hört gott om Hunts hjul så funderar på att satsa på ett par såna, verkar relativt prisvärda. https://eu.huntbikewheels.com/colle...trailwide-mtb-wheelset?variant=31723704352823

Edit: du kanske redan kollat naven och vart där och rotat?

Dricko

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Snackat lite mer med den andre rift zone-ägaren. Tydligen är det bara inkapslade lager på ena sidan i navet så det kan ju säkert vara boven till det tröga rullet. Han hade bytt till Hope-nav.

Har hört gott om Hunts hjul så funderar på att satsa på ett par såna, verkar relativt prisvärda. https://eu.huntbikewheels.com/colle...trailwide-mtb-wheelset?variant=31723704352823

Edit: du kanske redan kollat naven och vart där och rotat?
Lite har jag pillat på naven och jämfört med en annan cykel. Men när jag bytte däck så blev det faktiskt riktigt bra rull igen.

tack för tips om hjulen. Det blir nog uppgradering nästa höst. Funderar du på att byta hjul?

Halvdan

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Lite har jag pillat på naven och jämfört med en annan cykel. Men när jag bytte däck så blev det faktiskt riktigt bra rull igen.

tack för tips om hjulen. Det blir nog uppgradering nästa höst. Funderar du på att byta hjul?
Jo är inne på att lyxa till det med byte både fram o bak. Inga problem framtill iofs men, ja, när plånboken ändå är framme 🤗 och Hunthjulen säljs ju i set.

Var inne först på att nästa pengabränn skulle bli kolfiberstyre men detta ger nog mer utdelning.

Kikar på att byta förlänga luftfjädern i Z2:an till 140 också.

Halvdan

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Men det här att hjulet inte rullade särskilt länge när du satte fart på det i frihängande, det kan ju inte ha hjälpt med annat däck? Eller hur har det gått med det?

Dricko

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Men det här att hjulet inte rullade särskilt länge när du satte fart på det i frihängande, det kan ju inte ha hjälpt med annat däck? Eller hur har det gått med det?
En kompis till mig drog i någon smörja (vad han använde vet jag inte) och pillade lite, det blev bättre efter det. Det är forfarande ganska trögt men inte alls som när jag testade att rulla det.

Halvdan

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Nu har gaffeln fått sig en omgång: satt i ett längre air shaft 140mm, inte särskilt krångligt faktiskt. Inte natt & dag kanske men ännu lite stökvänligare nu. Ska ta ut spacern också för att testa skillnaden men behöver inhandla en ofasad hylsa först.

Dekaltrimmat för att matcha ramen också 👌
7F40BA91-0759-4D4B-B54B-EA6F08DA8F35.jpeg
Kan även tipsa om Wolf tooth mini roll top bag, om man vill ha lite förvaring på hojen. Aningen mkt pengar för 0,6 l förvaring kanske, men den passade så perfekt under flaskhållaren där den extra vikten hamnar lågt och centrerat. Diskret också, man tänker knappt på den eftersom ramen är svart där. Rymmer slang, växelöra, kedjebrytare, däckjärn och co2!

Bilagor

• 9E110382-C4E7-4D7C-A3D4-BF0BCF17ABD2.jpeg
    9E110382-C4E7-4D7C-A3D4-BF0BCF17ABD2.jpeg
    1.7 MB · Besök: 25

Dricko

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Nu har gaffeln fått sig en omgång: satt i ett längre air shaft 140mm, inte särskilt krångligt faktiskt. Inte natt & dag kanske men ännu lite stökvänligare nu. Ska ta ut spacern också för att testa skillnaden men behöver inhandla en ofasad hylsa först.

Dekaltrimmat för att matcha ramen också 👌
Visa bilaga 466902Kan även tipsa om Wolf tooth mini roll top bag, om man vill ha lite förvaring på hojen. Aningen mkt pengar för 0,6 l förvaring kanske, men den passade så perfekt under flaskhållaren där den extra vikten hamnar lågt och centrerat. Diskret också, man tänker knappt på den eftersom ramen är svart där. Rymmer slang, växelöra, kedjebrytare, däckjärn och co2!
Det blev ju riktigt snyggt! Du får skriva här om det blir någon skillnad när du tar ut spacern 👍🏻.

Dricko

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Jag har en liten fundering. Jag blir inte riktigt kompis med geometrin och känner att jag inte är riktigt lika snabb och säker som med mina två tidigare cyklar varken, utför eller uppför (Radon cragger och Canyon spectral). M kanske är något i underkant rent storleksmässigt för mig. Jag har nu en 45 mm lång styrstam och kommer att byta till 50 i ett första steg. Mitt största problem är nog det branta sadelröret som gör att det känns som att jag trampar rakt ner och tappar kraft och fart. En oval klinga kanske hjälper till att få bort det lite? Behöver även experimentera lite med sadelns position.
Är det någon som känner igen sig från att ha bytt till en cykel meden mer modern geometri?

Senast ändrad:

Halvdan

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Jag har en liten fundering. Jag blir inte riktigt kompis med geometrin och känner att jag inte är riktigt lika snabb och säker som med mina två tidigare cyklar varken, utför eller uppför (Radon cragger och Canyon spectral). M kanske är något i underkant rent storleksmässigt för mig. Jag har nu en 45 mm lång styrstam och kommer att byta till 50 i ett första steg. Mitt största problem är nog det branta sadelröret som gör att det känns som att jag trampar rakt ner och tappar kraft och fart. En oval klinga kanske hjälper till att få bort det lite? Behöver även experimentera lite med sadelns position.
Är det någon som känner igen sig?
M funkar ju precis för mig och du var väl nån cm längre? Han med carbon 1 är 186 och menar att hans L är lite liten. Så man kanske borde gått på Bikesters mätverktyg ändå istället för Marins storlekstabell. Som för övrigt är borttagen nu från modellens webbbsida... 🤷‍♂️

Om du ökar gaffelslaget till 140 så minskar ju styrvinkeln ca 0.5, samma med sadelröret antar jag? Då kan du flytta ner styret en spacer (om det inte redan är slammat) så kommer styret framåt lite också som kompensation för att geometrin blivit mer bakåtlutad. Vi snackar millimetrar men för att jobba med det du har.

Eller bara sälj den lagom till vi går in i ny säsong och alla behöver cykel (förutsatt att du hittar ett nytt åk då). Jag ångrar inte att jag sålde min förra hoj med förlust efter bara ett kort tag. Synd åka omkring på något som inte känns helt hundra! Sunk cost.

Jag funderar för övrigt på nytt styre, nukeproof horizon v2 kolfiber. Om jag tolkar recensionerna rätt så har det lite annorlunda geometri som flyttar fram händerna något.

Dricko

Aktiv medlem
Rift Zone 3
..hjulbasen blir ju pyttelite längre också med mer slag. Den är ju 1186 på våra M, det är väl ganska kort?
M funkar ju precis för mig och du var väl nån cm längre? Han med carbon 1 är 186 och menar att hans L är lite liten. Så man kanske borde gått på Bikesters mätverktyg ändå istället för Marins storlekstabell. Som för övrigt är borttagen nu från modellens webbbsida... 🤷‍♂️

Om du ökar gaffelslaget till 140 så minskar ju styrvinkeln ca 0.5, samma med sadelröret antar jag? Då kan du flytta ner styret en spacer (om det inte redan är slammat) så kommer styret framåt lite också som kompensation för att geometrin blivit mer bakåtlutad. Vi snackar millimetrar men för att jobba med det du har.

Eller bara sälj den lagom till vi går in i ny säsong och alla behöver cykel (förutsatt att du hittar ett nytt åk då). Jag ångrar inte att jag sålde min förra hoj med förlust efter bara ett kort tag. Synd åka omkring på något som inte känns helt hundra! Sunk cost.

Jag funderar för övrigt på nytt styre, nukeproof horizon v2 kolfiber. Om jag tolkar recensionerna rätt så har det lite annorlunda geometri som flyttar fram händerna något.
Tack för tipsen. Ska testa mig fram. Tanken att sälja och köpa nytt har slagit mig men ska engagera mig lite mer först. Min lokala cykelkran kan nog ordna fram en fin Giant.
Du får återkomma med intryck från det nya styret. Låter som något jag borde testa också.
Nä cykeln har inte så kort hjulbas, yt izzo i storlek M har 1183 exempelvis.

Dricko

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Nu har jag flyttat bak sadeln ca 5 mm och bytt styrstam till 50 mm. Känns bättre än tidigare. Ska testa ordentligt imorgon i skogen så får vi se. Kanske ska labba lite med spacers också.

Dricko

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Nu börjar det likna något. Nu börjar det kännas bra efter styrtsamsbyte och ha skjutit bak sadeln lite. Kände mig mycket tryggare utför idag. Kände mig också snabbare än vanligt pga att kraften inte går rakt ner när jag trampar i samma utsträckning som tidigare. Tänk att några millimeter hit och dit faktiskt gör skillnad 😄.

Halvdan

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Nu börjar det likna något. Nu börjar det kännas bra efter styrtsamsbyte och ha skjutit bak sadeln lite. Kände mig mycket tryggare utför idag. Kände mig också snabbare än vanligt pga att kraften inte går rakt ner när jag trampar i samma utsträckning som tidigare. Tänk att några millimeter hit och dit faktiskt gör skillnad 😄.
Vad härligt att höra! 🙌 du ska nog ignorera det jag skrev tidigare om öka slaget, det gör kanske tvärtom cykeln ännu långsammare, utom vid brötigt utför.
Men testa slamma styret helt också kanske om du inre redan gjort det, för ännu mer xc ställning! Om ryggen går med på det... Gött att du börjar få ordning på grejerna hur som helst. Jag gillar fortf min ännu mer för varje gång, är ute just nu tex, chokladpaus 😁

Dricko

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Vad härligt att höra! 🙌 du ska nog ignorera det jag skrev tidigare om öka slaget, det gör kanske tvärtom cykeln ännu långsammare, utom vid brötigt utför.
Men testa slamma styret helt också kanske om du inre redan gjort det, för ännu mer xc ställning! Om ryggen går med på det... Gött att du börjar få ordning på grejerna hur som helst. Jag gillar fortf min ännu mer för varje gång, är ute just nu tex, chokladpaus 😁
Ja det är en rolig cykel 😄! Har cykeln inne på verkstad nu. Får inte till växlingen. Mekanikern ringde igår och sa att bodyn inte mår bra och att det kan påverka växlingen. Han får inte riktigt till det. Har mailat bikester så får vi se vad de kan göra.

Martinmat

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Ja det är en rolig cykel 😄! Har cykeln inne på verkstad nu. Får inte till växlingen. Mekanikern ringde igår och sa att bodyn inte mår bra och att det kan påverka växlingen. Han får inte riktigt till det. Har mailat bikester så får vi se vad de kan göra.
Bodyn verkar vara en svag punkt tog loss på polarens då hans hjul rullade supertungvikt lagret i bodyn helt slut efter 30 mil.... slängt på nya body och hoppas den håller bättre. En annan kompis har också fått byta body tidigt på sin Rift zone. Baknavet verkar vara ngt man nog bör byta ut....

Halvdan

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Bodyn verkar vara en svag punkt tog loss på polarens då hans hjul rullade supertungvikt lagret i bodyn helt slut efter 30 mil.... slängt på nya body och hoppas den håller bättre. En annan kompis har också fått byta body tidigt på sin Rift zone. Baknavet verkar vara ngt man nog bör byta ut....
Kan bara bekräfta. Min body är ett tröskverk också, kör på lånat bakhjul från fruns Honzo nu. Marin-naven är beryktat dåliga, tydligen. Får nya Hunt-hjul med microspline om en månad och har redan en SLX-kassett och nya bromsskivor som väntar i garaget, så ska det förhoppningsvis vara fason på det sedan. 6.000 kr senare... Plus de 1.000 som jag redan lagt på verkstad som kollat på det i två omgångar. Vad ska man ha pengar till när man kan inte ha dem istället!

Halvdan

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Det är konstigt för på modellen under är det ju shimanonav istället och microspline med rätt kassett för den drivlinan även om det är Deore. Men sedan på vår modell och även carbon 1 så är det husnav och sunrace-kassett! Då hade man kanske hellre tagit en deore-drivlina som är byggd som den ska...

Dricko

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Trist att höra. Jag har inte kört 30 mil på min. Runt 15 mil som max. Behövs det npgot speciellt verktyg för att få loss bodyn? Mekanikern som jag pratade med igår sa något om det men jag kan ha missförstått honom. Eller han var snarare osäker på vilket verktyg han skulle använda till just den här bodyn.

Senast ändrad:

Dricko

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Vad bytte ni till för body?

Halvdan

Aktiv medlem
Rift Zone 3
En lång jäkla insexnyckel, kommer inte ihåg strl nu men typ 15 el 17 tror jag. Köpte body från marin UK
Aha, trodde det var ett verktyg av den här typen som behövdes https://soshanger.com/epages/box11137.mobile/en_GB/?ObjectPath=/Shops/box11137/Products/"VCM+OUT+TB-1018"&Locale=en_GB Men det kanske är för att öppna själva bodyn inser jag.

Så man tar bort axeln först med konnycklar och sedan kommer man åt med insex att ta bort bodyn eller hur är det uppbyggt?

edit: det är samma modell rift zone dina bekanta har förresten? Om det är alu 1 eller 2 eller carbon 2 så är det ju annorlunda nav+body kombo än på våra. Carbon 1 är dock samma som vår också.

Senast ändrad:

Dricko

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Nu har jag ett pågående reklamationsärende igång hos Bikester gällande bodyn och kassetten. Fick bekräftat från Marin idag att kassetten är felspecad som har nämnts tidigare i tråden. Marin skriver också de har kommunicerat det till återförsäljarna. Får se hur det går 😄.

Halvdan

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Nu har jag ett pågående reklamationsärende igång hos Bikester gällande bodyn och kassetten. Fick bekräftat från Marin idag att kassetten är felspecad som har nämnts tidigare i tråden. Marin skriver också de har kommunicerat det till återförsäljarna. Får se hur det går 😄.
Vilket genombrott att Marin själva bekräftat det! Då borde ju inte reklamation vara något problem tänker man.

jonte987

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Sunrace kassett passar inte på navet eftersom navet har dålig tolerans? Inte för att jag kontrollmätt men shimano kassetter har väl samma bredd som sunrace?
Sunrace tillverkar en kassett specifikt för shimano 12s mz903 men för många verkar det även funka bra med nx.

Halvdan

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Sunrace kassett passar inte på navet eftersom navet har dålig tolerans? Inte för att jag kontrollmätt men shimano kassetter har väl samma bredd som sunrace?
Sunrace tillverkar en kassett specifikt för shimano 12s mz903 men för många verkar det även funka bra med nx.
Ja det är en bra fråga och det är därför jag aldrig kommit till skott med en reklamation själv eftersom det är oklart exakt vad problemet är. Alla är bara överens om symtomet att det är svårt få den växla helt rent. Har haft inne min både på Sportsson och Henrikssons och det enda de sagt har varit att att om man sätter dit en shimano slx-tolva så borde det bli bättre. Men jag är inte heller säker på att kassetten i sig verkligen är problemet.

edit: för min del fungerar växlingen nu också för det mesta. Inte perfekt men hyfsat, den bara tvekar lite ibland. Blev bättre efter att drivlinan tajtades till med att ta bort några länkar ur kedjan och justera b-skruven så att växlaren går så nära kassetten som möjligt på de låga växlarna.

Senast ändrad:

Halvdan

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Vad skrev marin specifikt om kassetten och problemet?

Martinmat

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Aha, trodde det var ett verktyg av den här typen som behövdes https://soshanger.com/epages/box11137.mobile/en_GB/?ObjectPath=/Shops/box11137/Products/"VCM+OUT+TB-1018"&Locale=en_GB Men det kanske är för att öppna själva bodyn inser jag.

Så man tar bort axeln först med konnycklar och sedan kommer man åt med insex att ta bort bodyn eller hur är det uppbyggt?

edit: det är samma modell rift zone dina bekanta har förresten? Om det är alu 1 eller 2 eller carbon 2 så är det ju annorlunda nav+body kombo än på våra. Carbon 1 är dock samma som vår också.
Japp det är en 3:a. Ur med axeln å in med fet insexnyckel 😄

jonte987

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Huh ja det stämmer ju faktiskt, 50 på min också. Då blev det plötsligt konkret vad man kan reklamera gentemot modellens spec. Gött att du lyckades få fram detta!
Det lär ju inte vara så att det är 50T som är problemet eftersom shimano normallt fungerar både på 45T och 51T. Det känns rimligt att även 50 funkar.
Däremot så har mycket riktigt shimano specifika MZ903 51T med den vanliga MX90 har 50T.

Stervelo

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Det där med storlek på hjul kan, eller gör nog ganska ofta, skillnad i mindre storlekar, genom att med en dropper i bottenläget kommer bakdäcket att äta upp sadeln, den slår i när du är nära bottning.

Jag är lång så jag vet inte hur mycket av ett problem det är. Däremot har jag fast jag är lång märkt att jag sätter mig på bakhjulet klart lättare än med 26 tums hjul, men det är inget stort problem på något sätt, men det kanske blir ett problem för en kortare person?
Eller har de lägre tyngdpunkt från början så de behöver inte hänga bak lika mycket? Så ja, jag tror det finns skäl till att mindre storlekar ibland har 27.5.

Martinmat

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Det där med storlek på hjul kan, eller gör nog ganska ofta, skillnad i mindre storlekar, genom att med en dropper i bottenläget kommer bakdäcket att äta upp sadeln, den slår i när du är nära bottning.

Jag är lång så jag vet inte hur mycket av ett problem det är. Däremot har jag fast jag är lång märkt att jag sätter mig på bakhjulet klart lättare än med 26 tums hjul, men det är inget stort problem på något sätt, men det kanske blir ett problem för en kortare person?
Eller har de lägre tyngdpunkt från början så de behöver inte hänga bak lika mycket? Så ja, jag tror det finns skäl till att mindre storlekar ibland har 27.5.
Hmmmmm möjligen felpost?! 🤔🤣

Halvdan

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Hmmmmm möjligen felpost?! 🤔🤣
Tänkte också snepost först men vi diskuterade faktiskt precis i början om det låg något i att korta cyklister på mindre cykelstorlekar borde köra 27.5. Det här med rumpans eventuellt utsatta position har jag aldrig tänkt på så det var ju en ny intressant synvinkel! Om än lite sent ute...

Halvdan

Aktiv medlem
Rift Zone 3
En generell mekfråga kanske men postar här. Har dragit ny droppervajer och som med allt annat är det inte det man trodde som var svårt. Att få höljet genom ramen gick bra men vilket h-e sedan att få grommetarna (gummiplupparna?) att samarbeta! Har förstört två av dem särskilt den nertill på diagonalröret som nu är halvt isärriven och glappar.

Kan man beställa de här plupparna som generiska reservdelar eller är det original som gäller? Hittar bara den här från Australien (typ D till Rift zone 2021 alu): https://www.bicyclesonline.com.au/polygon-marin-rubber-grommets

Eller kan man fulmeka det här med silikon eller nåt?

manneblask

Aktiv medlem
Rift Zone 3
En generell mekfråga kanske men postar här. Har dragit ny droppervajer och som med allt annat är det inte det man trodde som var svårt. Att få höljet genom ramen gick bra men vilket h-e sedan att få grommetarna (gummiplupparna?) att samarbeta! Har förstört två av dem särskilt den nertill på diagonalröret som nu är halvt isärriven och glappar.

Kan man beställa de här plupparna som generiska reservdelar eller är det original som gäller? Hittar bara den här från Australien (typ D till Rift zone 2021 alu): https://www.bicyclesonline.com.au/polygon-marin-rubber-grommets

Eller kan man fulmeka det här med silikon eller nåt?
Nu har jag ingen Marin, men har en Commencal Meta '19 och har haft exakt samma problem med att man förstör de där gummiplupparna. I de nyare modellerna har de äntligen plasthöljen med en skruv istället.

Just nu har jag fulmekat det med en gammal innerslang och tejp runt. Har inte haft orken att kapa bromsslangar (ännu en gång) bara för att trä på en ny gummiplupp. Köpte nya via Commencal som var snordyrt, men jag skulle tro att det går att använda sig av andra märken också.

Dricko

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Tror ni att en slxkassett kan fungera med marins husnav? Bikester kan inte erbjuda en alternativ kassett så jag letar själv som de sedan får bekosta. Den slx-kassett jag har hittat i lager är kompatibel med slx microspline-body. Har ni några förslag. 1300 får det kosta. Jag skulle ju kunna beställa ett sunrace-kasset 11-51 men hittar ingen butik som har den i lager.

Halvdan

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Tror ni att en slxkassett kan fungera med marins husnav? Bikester kan inte erbjuda en alternativ kassett så jag letar själv som de sedan får bekosta. Den slx-kassett jag har hittat i lager är kompatibel med slx microspline-body. Har ni några förslag. 1300 får det kosta. Jag skulle ju kunna beställa ett sunrace-kasset 11-51 men hittar ingen butik som har den i lager.
Måste som sagt vara microspline-body för slx och det är det ju inte nu, vi har vanlig HG-body. Går inte sätta shimano-tolva på den. På Marincyklar med microspline så är det tredjepartsnav har jag för mig tex Shimano-nav. Det betyder ju inte att det inte går att sätta en microspline-body på marinnavet, skriv till Marin och fråga.
Ser inte ut att finnas några microspline-bodys hos marin uk dock https://marinbikes-shop.co.uk/search?q=Freehub

Dricko

Aktiv medlem
Rift Zone 3
Måste som sagt vara microspline-body för slx och det är det ju inte nu, vi har vanlig HG-body. Går inte sätta shimano-tolva på den. På Marincyklar med microspline så är det tredjepartsnav har jag för mig tex Shimano-nav. Det betyder ju inte att det inte går att sätta en microspline-body på marinnavet, skriv till Marin och fråga.
Ser inte ut att finnas några microspline-bodys hos marin uk dock https://marinbikes-shop.co.uk/search?q=Freehub
Tack. Jag har pratat med min LBS, han fixar fram en kassett som funkar till HG-body.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer