Hej!
Jag körde MTB-varianten för 5 eller 6:e gången i år. Tycker det är en trevlig runda och det är alltid roligare att köra när det är lite folk. Tycker det är kul att det är mycket amatörer/ovana mtb-cyklister som kör, det ger rätt avslappnad stämning imho. Håller dock med om att startavgiften är väl saftig, med tanke på att det är rätt snålt med vad som bjuds på. Själv tog jag en hamburgare efter loppet för 55 pix och läsk för 20 pix, ganska hutlöst egentligen. När min dotter spelar fotbollscuper o dyl får man oftast köpa motsvarande hamburgare o läsk för 40- 50 kr.
Jag tycker pilning och markering i skogen är helt ok, dock är det lite rörigt när man kommer tillbaka från skogen. I stora rondellen ska vissa svänga vänster medans MTB-cyklisterna som är på väg mot mål, ska svänga höger. Det finns skyltning men här kommer man i 35-40 km/h och hjärnan är inte på topp. Jag hade en mtb-kille framför mig som svängde vänster, själv blev jag lite osäker då, saktade in och hojtade till en flaggvakt vilket håll det egentligen var till målet men fick inget svar. Ryggmärgen sa att jag skulle till höger så jag körde ditåt vilket visade sig vara rätt...
Jag är rätt långsam (48 år gammal, tempomage etc) så jag tampas ganska långt ner i startfältet. Många av de som jag körde med var starkare än jag uppför och på grusvägarna men så fort det gick lite utför eller på de fåtaliga stigarna så var jag snabbare. Ganska generellt problem vad jag förstår på motionslopp. Jag ska inte påstå att jag är någon fartfantast när det är tekniskt men man märker skillnad mot de som inte brukar cykla så mycket MTB - konstiga spårval, fel/för hög växel när det brötar till sig, bromsar så fort det skumpar lite osv. Men jag ska inte klaga, jag får skaffa bättre kondis så jag kan lämna dem bakom mig. Försöker i alla fall inte hetsa på dem framför mig på stigarna, det är ett motionslopp och man får ta det för vad det är. Ganska kul i alla fall att kunna gå om folk bredvid stigen, när de tycker det är brötigt på stigen. Kör för all del FS, det underlättar en hel del tycker jag även om det är overkill på en sån här bana. Min rygg uppskattar dock den extra komforten.
Min tid, ca 1:55.