Ringsjön 2014

marr

Aktiv medlem
Ringsjön 2014
Nån som körde?
Inte så varmt som förra året, gillar verkligen nya bansträckningen som kom till förra året.

Trevlig dag, många cyklister och jag såg inga vurpor eller olyckor alls iår, skönt det. Flaggvakterna var exemplariska.

Ringsjön 2014
Mycketvillhamer skrev:
-------------------------------------------------------
> Pratar du LVG eller MTB? Jag körde MTB + 65 km
> LVG.

Både och såklart ;)

Ringsjön 2014
Tycker att de med rätt enkla medel skulle kunna förbättra det avsevärt. Anmälningsavgiften är ändå rätt hög så jag tycker deåtminstone kunde fixa en bulle när man kommer i mål. Kanske rent av en korv med bröd också. Dessutom kunde tänka igenom skyltningen ett varv till och kolla så att den är enkel att följa när man kommer i full fläng. Det hade ju varit bra om de såg till att det var stig överallt, nu fick man köra över en äng som var uppvuxen till midjehöjd där man inte såg ett skit vad som fanns på marken. Till sist, varför har de inte en flaggvakt vid rödljuset vid frostavallen på väg mot mål på mtb-rundan, eller dra om den banan så att man svänger upp mot starten där igen.

Ringsjön 2014
Mycketvillhamer skrev:
> Tycker att de med rätt enkla medel skulle kunna
> förbättra det avsevärt. Anmälningsavgiften är
> ändå rätt hög så jag tycker deåtminstone
> kunde fixa en bulle när man kommer i mål. Kanske
> rent av en korv med bröd också. Dessutom kunde
> tänka igenom skyltningen ett varv till och kolla
> så att den är enkel att följa när man kommer i
> full fläng. Det hade ju varit bra om de såg till
> att det var stig överallt, nu fick man köra
> över en äng som var uppvuxen till midjehöjd
> där man inte såg ett skit vad som fanns på
> marken. Till sist, varför har de inte en
> flaggvakt vid rödljuset vid frostavallen på väg
> mot mål på mtb-rundan, eller dra om den banan
> så att man svänger upp mot starten där igen.

Jag har aldrig kört mtb rundan, så är extremt dåligt insatt i den...

Ringsjön 2014
Ot men med öokal anknytning - glöm inte Husiesvängen i Malmö nästa helg! En trvligare runda enligt min smak. Mindre mängd cykelkorgar och mindre mängd Ingvar Oldsberg.

Ringsjön 2014
Snuten skrev:
> Ot men med öokal anknytning - glöm inte
> Husiesvängen i Malmö nästa helg! En trvligare
> runda enligt min smak. Mindre mängd cykelkorgar
> och mindre mängd Ingvar Oldsberg.

Ja jag har hört ryktas om den, finns det nån info? Jag kan inte själv, men hade några bekanta som var intresserade.

Ringsjön 2014
marr skrev:
> Snuten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ot men med öokal anknytning - glöm inte
> > Husiesvängen i Malmö nästa helg! En
> trvligare
> > runda enligt min smak. Mindre mängd
> cykelkorgar
> > och mindre mängd Ingvar Oldsberg.
>
>
> Ja jag har hört ryktas om den, finns det nån
> info? Jag kan inte själv, men hade några bekanta
> som var intresserade.

All info finns här, helt klart det bästa motionsloppet i Malmö
http://www6.idrottonline.se/KlubbenCyklisten-Cykel/Arrangemang/Husiesvangen2014/

Ringsjön 2014
marr skrev:
> Snuten skrev:
> -----
> > Ot men med öokal anknytning - glöm inte
> > Husiesvängen i Malmö nästa helg! En
> trvligare
> > runda enligt min smak. Mindre mängd
> cykelkorgar
> > och mindre mängd Ingvar Oldsberg.
>
>
> Ja jag har hört ryktas om den, finns det nån
> info? Jag kan inte själv, men hade några bekanta
> som var intresserade.

Googla. De har hemsida på idrottonline. Korv vid målgång och billig anmälningsavgift.

Ringsjön 2014
Mycketvillhamer skrev:

+1 på hög anmälninsavg och väldigt dåligt med mat dricka i mål. Banan och saft, inte ens en slät bulle. Rundan i övrigt var fin, lvg, tyckte det funkade mkt bra med flaggvakterna.

Ringsjön 2014
Mycketvillhamer skrev:

Håller med ovanstående. Nu blev jag bjuden på startavgiften och fick ett KOM, trots rödljusväntan så jag är nöjd men skulle inte betala för det.

Ringsjön 2014
Snuten skrev:
> marr skrev:
> -----
> > Snuten skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ot men med öokal anknytning - glöm inte
> > > Husiesvängen i Malmö nästa helg! En
> > trvligare
> > > runda enligt min smak. Mindre mängd
> > cykelkorgar
> > > och mindre mängd Ingvar Oldsberg.
> >
> >
> > Ja jag har hört ryktas om den, finns det nån
> > info? Jag kan inte själv, men hade några
> bekanta
> > som var intresserade.
>
>
> Googla. De har hemsida på idrottonline. Korv vid
> målgång och billig anmälningsavgift.

http://www6.idrottonline.se/KlubbenCyklisten-Cykel/Arrangemang/Husiesvangen2014/

Ringsjön 2014
Hej!

Jag körde MTB-varianten för 5 eller 6:e gången i år. Tycker det är en trevlig runda och det är alltid roligare att köra när det är lite folk. Tycker det är kul att det är mycket amatörer/ovana mtb-cyklister som kör, det ger rätt avslappnad stämning imho. Håller dock med om att startavgiften är väl saftig, med tanke på att det är rätt snålt med vad som bjuds på. Själv tog jag en hamburgare efter loppet för 55 pix och läsk för 20 pix, ganska hutlöst egentligen. När min dotter spelar fotbollscuper o dyl får man oftast köpa motsvarande hamburgare o läsk för 40- 50 kr.

Jag tycker pilning och markering i skogen är helt ok, dock är det lite rörigt när man kommer tillbaka från skogen. I stora rondellen ska vissa svänga vänster medans MTB-cyklisterna som är på väg mot mål, ska svänga höger. Det finns skyltning men här kommer man i 35-40 km/h och hjärnan är inte på topp. Jag hade en mtb-kille framför mig som svängde vänster, själv blev jag lite osäker då, saktade in och hojtade till en flaggvakt vilket håll det egentligen var till målet men fick inget svar. Ryggmärgen sa att jag skulle till höger så jag körde ditåt vilket visade sig vara rätt...

Jag är rätt långsam (48 år gammal, tempomage etc) så jag tampas ganska långt ner i startfältet. Många av de som jag körde med var starkare än jag uppför och på grusvägarna men så fort det gick lite utför eller på de fåtaliga stigarna så var jag snabbare. Ganska generellt problem vad jag förstår på motionslopp. Jag ska inte påstå att jag är någon fartfantast när det är tekniskt men man märker skillnad mot de som inte brukar cykla så mycket MTB - konstiga spårval, fel/för hög växel när det brötar till sig, bromsar så fort det skumpar lite osv. Men jag ska inte klaga, jag får skaffa bättre kondis så jag kan lämna dem bakom mig. Försöker i alla fall inte hetsa på dem framför mig på stigarna, det är ett motionslopp och man får ta det för vad det är. Ganska kul i alla fall att kunna gå om folk bredvid stigen, när de tycker det är brötigt på stigen. Kör för all del FS, det underlättar en hel del tycker jag även om det är overkill på en sån här bana. Min rygg uppskattar dock den extra komforten.

Min tid, ca 1:55.

Ringsjön 2014
Överlag var pilningen bra, men för mig blev det fel på två ställen och jag tänkte att det var dåligt på ett annat. Första stället kommer man uppför en backe till en glänta där det går en grusväg till vänster som känns naturlig att följa, men det går även en stig nästan rakt fram i gläntan som är lite svår att se, men här visste jag vart jag skulle (för jag och några andra körde fel där för två år sedan)och jag skymtade en pil en bra bit in på den stigen.

På andra stället satt en pil till höger på en trave timmer, där svängde jag direkt till höger men där tog det stopp direkt. Man skulle förbi timmerhögen och ut på grusvägen och först då köra höger. Blev bara en vändning så det var ingen katastrof.

Tredje stället kommer man i god fart på en grusväg som svänger vänster och pilen pekar till vänster, men här skulle man in på en stig som börjar mitt i svängen, 45 grader mot ursprungliga färdriktningen, den här felnavigeringen kostade mig 5 minuter och min fjärdeplats :(

Var helt ensam de sista tre milen, så jag hade ingen att följa. Fast skitsamma, det är ju ändå ingen tävling ;)

Senast ändrad:
Ringsjön 2014
Ja, jag svarar nog utifrån att jag har många cyklister runt omkring mig. På många ställen följer jag bara strömmen. Det är nog bara ibland som jag tvingas förlita mig på skyltningen, så min kommentar är nog inte så vederhäftig.

Jag cyklar X-cup loppen, Ringsjön Runt och Snapphaneturen. Det är min referensbakgrund vad gäller MTB. Ni som har kört Cykelvasan, hur är det loppet jämfört med Ringsjön runt? Är det liknande andel grusväg och stig? Jag fick ihop ca 540 höjdmeter på 39 km på Ringsjön, hur är motsvarande siffror på CV? (är medveten om att CV har netto-nerförsbacke). Jag har inte själv planerat att köra CV men jag hör ofta lvg-cyklister som vill testa MTB och ofta undrar de om CV är bra osv. Det skulle vara kul att kunna svara lite utförligare och kanske referera till Ringsjön (och kanske övertala dem att köra Ringsjön istället och supporta de lokala loppen istället för "storindustrin" :-) )

Ringsjön 2014
Cyklade idag för första gången, jag och min kompis från Kristianstad CK...fick dra själva då vi inte hittade någon grupp som passade, alla cyklade långsammare vilket var dåligt då vi fick massa vind att dela på, risken för att dö av syrebrist minimerades förvisso...tiden på 125 km blev 4:00:40 med 31,1 km/h i snitt.

Bra runda, varierat och bra väder, på gran fondo i eslöv den 17:e var det också bra väder men väldigt varmt, det slapp man idag vilket var skönt!

Tycker också att det var dåligt med mat vid målgång, något mer kunde man väl ha ordnat?

Ringsjön 2014
Håller med alla ovan. Kunde ganska enkelt kunna göras bättre. Var själv en av de som skickades på fel håll av flaggvakterna precis innan mål...

Vad är en okej tid på detta loppet (MTB)?

Tillbaka
Topp