Risk för fading med Hope X2

jonte987 sa:
jofahjalm sa:
Ram mot ram är det som är intressant.

Det låter optimisktiskt att din 29a skulle väga under 15 kg med riktiga däck?

Det får väl betraktas som en from förhoppning eftersom jag inte har någon riktig våg. Så i bästa fall är det väl +- ett par hekto.
Sen har jag ingen bash och xc pedaler.
Inga DH casing men MM / DHRII så det är väl ändå rimliga däck.

203/203mm så det börjar bli enduro av den.

14.8 ska den väga med lite bättre hjul så helt omöjligt är det inte.

Jag vet inte vad du har för spec, men även med EXO-däck i 29 så låter det som en glädjesiffra.

jofahjalm sa:
jonte987 sa:
jofahjalm sa:
Ram mot ram är det som är intressant.

Det låter optimisktiskt att din 29a skulle väga under 15 kg med riktiga däck?

Det får väl betraktas som en from förhoppning eftersom jag inte har någon riktig våg. Så i bästa fall är det väl +- ett par hekto.
Sen har jag ingen bash och xc pedaler.
Inga DH casing men MM / DHRII så det är väl ändå rimliga däck.

203/203mm så det börjar bli enduro av den.

14.8 ska den väga med lite bättre hjul så helt omöjligt är det inte.

Jag vet inte vad du har för spec, men även med EXO-däck i 29 så låter det som en glädjesiffra.

Den är alltså inte vägd, men de hoppas på under 15kg. Har jag förstått?

I praktiken...Lite så. Vägt på badrumsvåg. 14.8 ska den ialla fall kunna väga fullt utrustad enligt review. Men jag har troligen tyngre hjul.

Så oavsett min hoj så borde en 275 utan dropper kunna väga betydligt mindre.

Edit
Factory är det som uppges väga 14.8.
Oklart vilken casing. Vet inte hur Fox väger jämfört med rs.
https://enduro-mtb.com/en/nukeproof-mega-290-factory-review/
Antar att de väger skrotet om de gör en review.

Senast ändrad:
Jag tror säkert jag har postat vad min väger, men jag kan inte minnas det, eller hitta det. Den är dock över 15 kg. Jag tror inte avtagande av droppern skulle få den under 15 kg. Men sedan tror jag bara tomcaten överskattar betydelsen av vikten. Med åkare och utrustning snackar vi runt 100 kg systemvikt. Att ta bort lacken, skippa dropper eller skaffa xc-bromsar är mindre än 1 % förändring av systemvikten. Det kommer inte vara märbart. Det kommer dock vara märkbart att inte ha bromsar som fungerar, en dropper, eller ha garanti när man har brutit av en ram efter femtioelfte gången...

Eftersom tomcaten har flyttat siga grejer från Konan tror jag inte heller vikten har ökat signifikat. Jag tror seriöst att Mega-ramen är marginellt lättare jämfört med Konan. Om tomacten hade inlinedämpare på Konan och nu har piggy på Megan är det förmodligen ungefär samma? Att cykeln har mycket mer slaglängd gör däremot att den känns sävligare. I allt jag har försökt klocka har dock Megan varit snabbare jämfört med min kortslagigare lättare cykel, även om den kännts långsammare.

Inom EWS idag verkar lätta cyklar vara dött. Det är inte där man hitta fördelar för resultat.

Bra svar tack.

Ja, den kanske bara upplevs tyngre av en annan dämpare och konstruktion.

Systemvikten var ju intressant så jag ska se om jag kan banta ned ett par kg.

Annars är det ju roterande massa som sägs göra störst skillnad i känsla, dvs fälg och däck (och till mindre del bromsskivor). För utförsåkning skulle dock jag prioritera hållfasthet och grepp.

Och ja, har du fett att ta av på kroppen så börja där..

Tomcaten sa:
Bra svar tack.

Ja, den kanske bara upplevs tyngre av en annan dämpare och konstruktion.

Systemvikten var ju intressant så jag ska se om jag kan banta ned ett par kg.

efter en del experimenterande tycker jag även andra faktorer än den faktiska massan på cykeln kan påverka känslan av 'tyngd'.

-t ex vridcentrum för styret. är det nära styrrörets vridning upplevs cykeln lättare.

-brett styre ger mindre styrmotstånd, lättare känsla,

-biffiga däck med stela sidoväggar både är och känns tyngre.

-mer progressiv fjädring ger rappare och lättare känsla, mer linjär fjädring känns tyngre. på ett liknande sätt svarar en cykel med bra antisquat bättre på itramp och känns lättare. båda egenskaperna vad jag förstår nedprioriterade på endurobetonade cyklar?

Här hittade jag lite påtänkta komponenter https://titaniumskruv.se/titan.html

Även så upplevde jag en viss stress när jag såg att crc sålde ut kolfiber 27,5an för 17 K för en månad sedan. Den tog slut fort men när jag såg att viktbesparingen var ynkliga 300g så besinnade mig själv.

300g besparing gör jag på nya Mallet E-11, ingen/bantad kedjestyrare och kolfiber sadelstolpe.

Det kan upplevas löjligt för en utomstående att jag upplever en mild oro för att väga för mycket på hojjen när jag har mest skydd av alla i Hellas. Men den gången som jag blev utburen av blåljus-personal med syrgas satte sitt intryck på mig att alltid bära dessa skydd.

Men men man kan köpa nya oneal blade kolfiber hjälm och lättare knä och armbågsskydd. Troligen så sparar jag mera vikt som på ett ungefär kan vara 700-800g. Vi får se vad som händer för Hellas näst mest inkörda Mega...

Joe men när jag såg ett kolfiber styre gå av en gång så nej. Får hjärnspöken forever.

Man kan ju enkelt borra lämpliga hål i den befintliga styraren.

Ja eller tacon undertill. Den känns lätt att börja med men vikten man borrar bort måste vara minimal.

Med bilen som jag lättar nu är det betydligt lättare med tjock bra tysk plåt och inredning. Mycket vikt-material försvinner fort när en cykel har för lite komponenter att arbeta med liksom.

Samma med titan-skruvar på cykel som kommer kosta mycket per skruv men där riskerar man inget med hållfastheten.

Jag tänkte på broms-adaptrarna, om man kunde tillverka de i glasfiber som jag kommer att börja arbeta med nästa år 2020. Kan vara en bra nybörjar grej att börja försöka att kopiera.

Och så ett par nya Stealth E4or så kanske kanske 1 kg minus allt som allt.

Om du prompt ska försöka lätta cykeln så hade jag valt komponenter som inte är kritiska för cykelns egenskaper när du bombar utför: sadelstolpe, sadel, vevar (?), kassett... men svårt att säga utan att veta vad du har på cykeln för tillfället.

Förstår jag det rätt att det är bytet från Konan till Megan som fått dig att vilka kapa vikt? För i så fall tror jag som vissa andra här i tråden att det inte är någon viktökning du märker av, utan helt enkelt en annan geometri och länkage, och det kommer du inte lyckas kompensera för genom att banta bort vikt från cykeln.

Har kört tungt i alla år men känner att det är först nu som tekniken(den egna) tillåter lättare komponenter.

Man kan alltid pröva men ja det är marginellt detta.

Annars är idé nr 2 att köpa en kolfiber 275 mega och bygga den ultralätt från början. Träna och förstöra på mega alloy och fin-rejsa på mega kolfiber tror jag hade fungerat.

Fast att ha plus 50.000:- utlagt(om ändå på två) cyklar känns lite väl när jag aldrig skulle få tillbaks mera än 25% av det.

Det har du väl såklart rätt i MEN man kan komma undan. Som porscharna från 80-talet, har haft två stycken. Bådadera gjorde jag ingen förlust på efter sammanlagt men bara 5 års ägande fast de är också rubbat eftertraktade och i min mening numera övervärderade.

En på det förra arbetet helrenoverade en Mercedes SL Pagoda från 60 talet under 10 år och fick över 1 miljon av en norrman. Han betalade nog max 100 K för ett vrak. Men är man en fena på att lyfta på plåtdelar och laga bra så är den resterande elektroniken en baggis eftersom den modellen iallafall är en så gammal bil.

Den enda Ferrarin som jag vill släpa hem nu är 456 GT och när man kan få en blå nu sådan för 300 TKR så är det ett kap fast du kanske ska försöka få rabatt på servicen innan eftersom den kostar.

Dock upplever jag ett ett otroligt motstånd till bilismen i detta land så i första hand vill jag hellre se till ett landställe utomlands där man kan få göra lite som man vill med sina älsklingar.

Bilutspårningen:
Gamla bilar är lotteri, hade nåt dyrt gått sönder så hade de blivit dyra.
Om man inte helrenoverar ett vrak då förstås, men bara att köpa många udda reservdelar kostar, och räknar man in arbetstid så blir de nog förlustaffärer, fast det är ju roligare att fixa själv än att slava på vanliga jobbet för att sedan betala en verkstad med de pengarna.
Att ha en rolig bil nära Stockholm är rätt tröstlöst, bara att hitta ett roligt vägavsnitt som inte är fullt av bilar redan....

Tillbaka
Topp