Rl på gaffel

Fenion

Ny medlem
Rl på gaffel
Hej!
Har beställt en scott scale 960 och det sitter en recon silver rl på
Rl står för ridelock men vad menas med funktionen?

Är det att det går att ställa dämparen steglöst medans man cyklar?

Mvh John

Rl på gaffel
Trodde man kunde ställa typ hårdhet på dämparen som att justera lufttrycket. Om man vill ha mjuk eller hårdare dämpning

Har en fox 32 på min nuvarande och den kan man justera lufttryck med pump och retur samt låsa fast inte från styret.

Rl på gaffel
TK är namnet på den sortens dämpare, Turnkey tror jag. Det har inget med vad den har för inställningar att göra. RL är en TK dämpare.

Nästa steg upp är Motion control med RC som enklaste modell.

Rl på gaffel
Fenion sa:
Står dåligt vad dom betäckningarna står för samt funktion . Googlat massor ända jag fått fram är att rl är bättre än tk?
Stämmer, RL är bättre och något dyrare ja. TK sitter ofta på billiga "skräp cyklar"...

Rl på gaffel
Rattnalle sa:
TK är namnet på den sortens dämpare, Turnkey tror jag. Det har inget med vad den har för inställningar att göra. RL är en TK dämpare.

Nästa steg upp är Motion control med RC som enklaste modell.
Nej, TK och RL är inte samma dämpare.

Rl på gaffel
Fenion sa:
Okej tk ingen remot och rl remote
Nej, har inget med det att göra. Det finns TK-gafflar med eller utan remote, precis som för RL-gafflar. Och remoten kan vara antingen PopLoc eller OneLoc, den senare är modernare.

Rl på gaffel
Örjan Lax sa:
Fenion sa:
Okej tk ingen remot och rl remote
Nej, har inget med det att göra. Det finns TK-gafflar med eller utan remote, precis som för RL-gafflar. Och remoten kan vara antingen PopLoc eller OneLoc, den senare är modernare.
Men många föredrar utan remoten, och istället vrida nere på gaffeln om man måste låsa. För att få mindre "skräp" på styret... ?

Rl på gaffel
Fenion sa:
Vad är fördelen med rl mot tk?
Känner mig helt blåst med dessa benämningar
Det sägs att RL har en bättre och mer förfinad dämparenhet Motion Control som ska svälja ojämnheter effektivare.

Om du går in här https://www.sram.com/en/rockshox/series/recon?filters=&sort=Relevancy&page=1 och väljer en Recon-gaffel med TK och en med RL så kan du läsa mer under fliken "Technology" på respektive.

Sen vad det egentligen gör i verkligheten vete tusan. Men det är ju inga gigantiska skillnader. Så länge det är en luftgaffel så har man kommit över det viktigaste hindret...

Tillbaka
Topp