rock shox från 2002 är det bra?

ska du köpa begagnad gaffel från 2002? På den tiden var väl Rockshox nere på knäna pga kvalitetsproblem? Oavsett, köp inte en begagnad gaffel som är 4 år gammal om du inte har mkt bra koll på gafflar och då hade du nog inte ställt frågan...

holger skrev:
-------------------------------------------------------
> är rock shox nåt att ha?

Om den är ny, du får den för gratis, eller för en bråkdel av nypriset. Jag hade en SID 2001, som jag var ganska nöjd med fast den kändes flexig vid aggresiv åkning i teknisk terräng. En begagnad bör var extremt billig. Det har hänt mycket med gafflarna sedan 2002.

En gaffel från 2002? Det skulle kunna funka för att hålla fast framhjulet på pendlarhojen ;-)
Som sagts ovan, det har hänt en del på 4 år och det är ju ibland svårt att veta i vilket skick gaffeln är.

Att köpa RS från -02 är som att be om problem..
Det var under den tiden deras numera oförtjänta rykte
om att ha kvallitetsproblem skapades..

Jag minns! Jag minns! Jag minns! *ropade han glatt!*

RS marknadsförings-avdelning. Gubbarna diskuterar vilt...

- "Vi har dåliga packningar i våra gafflar..."
- "Ja, det är sant..."
- "Om vi istället för att göra en bra packning, bara sätter in tre dåliga packningar på varandra..."
- "Ja, det borde ju hålla!"
- "Och bara tänk på utvecklingskostnaderna vi spar..."
- "Ja, för dåliga packningar har vi ju flera containrar fulla av!!"
- "Halleluja!"

...och läckte likförbannat, gjorde det ändå - bara att nu blev det ännu dyrare att byta packningarna!

Håll dig borta från RS före 2003 då den stora förändringen kom och skiten faktiskt började fungera på allvar. Tro mig, jag har ett par RS-gafflar under bältet :)

Har haft: Boxxer World Cup, Judy SL, Judy TT, Judy XLC, Pike SL U-Turn, Psylo SL U-Turn, Psylo XC...

Att Niko skulle genomlida 7 RockShox utan att byta gaffelmärke låter lite lustigt för att inte säga tragikomiskt :)

Njähh... inte så många om man slår ut det på resten av gafflarna jag haft...

Fox 40RC2, Manitou Mars TPC+, Manitou Sherman Breakout, Manitou Super TPC+, Marzocchi Bomber Super T Pro ´01, Marzocchi Bomber Super T Pro ´04, Marzocchi Dirt Jam Comp, Marzocchi Dirt Jumper II, Marzocchi Mr. T, Marzocchi Shiver DH ´01, Marzocchi Shiver SC ´02, Marzocchi Shiver SC ´04, Marzocchi Super Monster T, RST Sigma XL´00, Suntour SF: XCC, Sync Spinner Elixer, Zoom Gordo 1000 USD... för att nämna några...

Men överlag så har faktiskt alla RS före 03 fungerat sämre än samtliga övriga om vi talar livslängd och service-intervaller. Sen var ju reservdelarna dyrare än knark med...

;-)

Senast redigerad av en moderator:
Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> En massa gafflar...
>
> Zoom Gordo 1000 USD

Tidernas ballaste gaffelnamn!

jag har en gammal rockshox som efter dyr service hos doktor eker (+1000 kr) har en annan uppgraderad packning. (gummibälgarna var borta efter service vilket tydligen berodde på att de inte behövdes med den nya packningen) Nu är jag ingen guru på det här, kan det vara så att en uppgraderad dämpare är helt ok, om än ej värd några pengar att tala om?/J :)

Jäädrans vad många gafflar.
Jag har bara haft två RS. 1990 och 2005. Det får nog gå 15 år innan jag byter tillbaka så det hinner hända något i utvecklingen ;)

Johan44, personligen tycker jag alltid både det inre och det yttre har fungerat som man kan förvänta sig på RS, det är mer packningar/bussningar som inte håller måttet och att diverse reglage har en otrevlig vana att trilla av och försvinna ut i skogen (typ juster-ratten för returen var en klassiker som man oftast fick behålla i 2-3 månader i bästa fall...)

Men med uppgraderade bussningar/packningar så borde även en gammal, om nyrenoverad, RS vara något att hålla hårt i även när det blåser lite motvind :-)

Hängde några 'lik' på väggen hos Revolution Bikes i Salt Lake City:

revolution.jpg

Liten men trevlig butik med trevlig personal.

revolution2.jpg

Har en Mag 20 med polerad bromsbrygga som gjorde att det såg ut som en Mag 21 SL. Häftigt va? ;)

Från vänster: Nr 2 är en Mag20, nr 4 Mag21 SL tror jag.
file=12498

Tillbaka
Topp