Rockshox Lyrik RC2L, justering?

Hej på er!
Jag är ny i mtb-världen och har precis skaffat min första hoj, det blev en Enduro Comp från 2012. Var direkt uppe i Åre och körde tre dagar Har kört tre dagar och är mycket nöjd hittills. Jag har dock inte tagit mig tid att justera dämparna än, men nu är det dags. Bakdämparen, en Fox Float, har jag fått ordning på, men en del frågetecken dök upp när jag skulle justera framdämparen, en Rockshox Lyrik RC2L. Vad jag förstår finns olika typer av den här modellen (kan ha fel dock) och när jag googlat runt så har jag inte hittat någon Lyrik-gaffel där reglagen ser ut som på min. Framförallt det röda reglaget (se bilden), ser lite skumt ut i mina ögon. På alla bilder jag hittat är reglaget blått och kan justeras för hand, men här krävs verktyg. Dessutom ser rebound-reglaget märkligt ut (hade ingen bild tillgänglig) och kan inte heller justeras för hand.
Någon här som har något klokt att säga?

Bilagor

• gaffel.jpg
    gaffel.jpg
    166.3 KB · Besök: 32
Jag har en Lyrik RC2L men den ser inte alls ut så där, min ser ut som bilden nedan där det är två rattar i en på ovansidan där den ena ställer högfartskompression och den andra lågfartskompression + lockout.

Är det rebound du har på ovansidan eftersom den är röd? Hur ser nederdelen av gaffeln ut, har du kompressionsinställningarna där istället?

EDIT: verkar som det är en Lyrik DFR du har, så den har nog blivit dekaltrimmad till en RC2L. Isf har den bara inställbar rebound och ingen ställbar kompression.

rockshox2.jpg

Senast ändrad:
Ah, tack skier, nu är vi nåt på spåren kanske! Jag har inte cykeln här just nu (står på Fix My Bike som skulle ta en titt) så kan inte visa bild på nedre änden av gaffeln. Det jag kan säga om den är som sagt att det inte sitter något justerbart rebound-reglage där. Det sitter en röd skalle där nere, men som alltså inte går att göra något med för hand. Googlade lite på DFR och fick se den här bilden. Det som sitter på min verkar bara vara den ena röda (vänstra) delen. Gissar jag rätt då om jag tror att själva ratten som man justerar med helt enkelt saknas?

Bilagor

• reboundreglage.jpg
    reboundreglage.jpg
    5 KB · Besök: 26
Senast ändrad:
Som folk innan har sagt så har du ingen RC2L utan nån variant som bara har extern retur justering, DFR eller rent av en R. Skulle chansa på att det inte är orginalunderbenen som sitter på gaffeln. Orginalen har nog blitt bytta till ett par beggade från en RC2L gaffel.

Det är precis som du gissar att du saknar bara själva ratten till retur justeringen men ratten behövs ej för det är bara en 2.5mm insexa så du kan använda en vanlig insexa för att ställa in. Det går att köpa nya rattar men ärligt talat så är dom så värdelösa att du troligtvis tappar den nya efter 5 min. Typ ovanligare att gafflarna har kvar ratten än inte.

Sen om du vill ha lite lite mer inställnings möjligheter så har jag en Lyrik RC2DH som är helt slut i både innerben och ytter ben men dämparenheten är så vitt jag vet i fint skick. Du kan få den om du vill så är det bara att ta dämparenheten och sätta den i din gaffel så får du i praktiken en RC2DH lyrik med extern retur justering samt låg och högfarts compression. En riktigt Franken gaffel.

Om du vill få reda på vad din gaffel började sitt liv som och hur gammal den är så finns det ett serienummer på baksidan av kronan och ur det kan man läsa ut vilken årsmodell och typ det är.

Tack för svar Kribati, grymt schysst! Att hitta någon info om gaffeln på SRAM:s hemsida är inte det lättaste... Får kanske ringa dem i så fall (finns ingen mailadress eller ens mailformulär på hemsidan!).
Tack för erbjudandet om gaffeln, låter intressant! Var finns den i så fall?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp