mektabbar

mektabbar
Körde tydligen med tre skruvar pga trodde det skulle fungera.
Rätt var det var så hade en ramlat ur och skivan ”vred sig” så nu får man i 3-4 stycken rätt lätt, en med tvång och den sista är omöjlig:)
Köpte ny skiva, men funktionen är lika bra än!

Bilagor

• IMG_2744.webp
    IMG_2744.webp
    449.1 KB · Besök: 63
mektabbar
Ska man fuska med något på en cykel så är det bromsarna.😘
... Till min ursäkt så var det ju så att jag byggde ihop en cykel i vintras men råkade flytta dom hjulen till min tävlingsmässiga heldämpade skogsmaskin. Helt andra krafter än vad min gubbstålis skulle utsättas för... Och om sanningen ska fram så tror jag att jag saknade tre skruvar.

Det fina var att bromsarna nöp exakt lika bra med två skruvar "lite löst" som med 6 skruvar. Hade dock varit tråkigt om dom gick av :D Lät konstigt i slutet bara.

Skivan kördes ett par tuffa pass till men då med fem skruvar, nu är den nog pensionerad :)

mektabbar
Körde tydligen med tre skruvar pga trodde det skulle fungera.
Rätt var det var så hade en ramlat ur och skivan ”vred sig” så nu får man i 3-4 stycken rätt lätt, en med tvång och den sista är omöjlig:)
Köpte ny skiva, men funktionen är lika bra än!
Hade det varit någon viktig komponent hade jag kollat noga så gängorna är hela även på hjulets sida. Borde kunda bli rejäla krafter i olämpliga riktningar om skruvarna är lösa och man nyper hårt.
Men nu var det ju bara bromsarna, så det funkar säkert.

mektabbar
Fuck. Har haft cykeln (yeti sb140..) ihopbyggd i tre dagar, och idag gjorde jag en riktig mek(?)tabbe som orsakade följande lackskada + böjt växelöra + böjd (helt ny XT) växelförare.

WhatsApp Image 2026-07-03 at 13.39.07.webp

Det jag gjorde var att flytta över mina lättare stighjul inkl kedja (då den slits ihop med kassetten) från min izzo, något jag gjort med tidigare cykel (Ibis Ripmo) massa gånger utan problem. Det jag inte tänkte på var att Yetin har längre kedjestag och mer slag (än Izzon iaf), och därmed drar mer kedja. Så när jag kom till en klättring i fart, växlade till lägsta växeln och länkaget komprimerades, så var kedjan för kort .. vilket fick till följd att växelföraren drogs "fel" väg och skadade ramen .. plus att både växelförare och växelöra böjdes. Som tur är enbart kosmetiska skador på baktriangeln, så den slipper en tur till kid1000, iaf i nuläget.

Straffar mig själv genom att (tillfälligt) köra med en Deore 4120 (saknar clutch! ..något jag missade, men kollade tänkte nog på 5120) då det var vad LBS hade på hyllan, givetvis till hyffsat överpris:
WhatsApp Image 2026-07-03 at 21.36.21.webp

Dessutom med följande fulfix för att undvika samma problem på morgondagens cykling:
WhatsApp Image 2026-07-03 at 21.35.38.webp

mektabbar
Installerade mitt första helintegrerad styre idag. Började vid 14 och var klar efter 20, helt klart effektiv användning av en heldag!

Till tabben då. När bromsslangen skulle dras igenom drog jag den logiska slutsatsen att kabeln som sticker upp på vänster sida ska till vänster i styret, icket! Det hade varit för logisk för att vara cannondale. Istället är slangen till vänster bakbromsen. Efter fyra timmars pillande med tångar och sticknålar för att få genom de förbannade kablarna är allt monterat och klart, så jävla nöjd! Snurrar på framhjulet, drar i bromsen, hjulet fortsätter snurra, panik, har jag pajat bromsen??? Grov ångest i tio minuter innan jag inser att bakbromsen rör på sig.

Då var det bara att kapa kablarna, dra dom genom styret IGEN och sen montera igen. Otroligt tur att det fanns mycket kabel över så jag kunde kapa två gånger trots att styrstammen är längre. Otroligt gormigt första gången men det ser riktigt snyggt ut. Kan starkt rekommendera integreratstyre om någon av er vill öva på tålamodet!

Tillbaka
Topp