RockShox Pike RC 29 vs ROCKSHOX PIKE RCT3?

Marham

Medlem
Stora skillnaden är att rct3 har 3 fasta intsällningslägen, open, trail, och firm medans rc har ett vred med typ 15 klick mellan open och firm. Jag har en rc på min jeffsy och saknar inte trestegsfunktionen...

marr sa:
Där är ett extra vred att skruva på om du tar rct3 :p
rct3 är också en mer avancerad dämpare. Vad jag kunnat läsa mig till (och det jag känt när jag provat) så är det skillnad på de två dämparna i faktisk prestanda också. kanske inte så mkt, men den ska finnas där.

H.

Aktiv medlem
Makten sa:
rikhal sa:
Om jag minns rätt så saknar RC justering av High speed compression.
Om jag minns rätt så saknar RCT3 det också. Den lilla ratten är för LSC.
Har man en RCT3 kan man skicka den till Fillariosa så bygger de om den så att den stora ratten blir HSC-justering och den lilla LSC. Funkar mycket bra om jag får säga det själv. :)

marr

Moderator
Forumvärd
H. sa:
Makten sa:
rikhal sa:
Om jag minns rätt så saknar RC justering av High speed compression.
Om jag minns rätt så saknar RCT3 det också. Den lilla ratten är för LSC.
Har man en RCT3 kan man skicka den till Fillariosa så bygger de om den så att den stora ratten blir HSC-justering och den lilla LSC. Funkar mycket bra om jag får säga det själv. :)
Har de nån info om detta på sin site? Hittade nada :p

Swoop

Aktiv medlem
Jag har jagat som fan efter att förstå vad det är för skillnad och det enda jag får fram är det marr skriver, alltså att det bara är ett extra vred. Jag har också snabbkollat sprängskiss om jag inte missminner mig, och även för såg det lika ut. Men jag ser gärna lite länkar på andra idéer?

Luthman Photography sa:
marr sa:
rct3 är också en mer avancerad dämpare. Vad jag kunnat läsa mig till (och det jag känt när jag provat) så är det skillnad på de två dämparna i faktisk prestanda också. kanske inte så mkt, men den ska finnas där.

Swoop sa:
Jag har jagat som fan efter att förstå vad det är för skillnad och det enda jag får fram är det marr skriver, alltså att det bara är ett extra vred. Jag har också snabbkollat sprängskiss om jag inte missminner mig, och även för såg det lika ut. Men jag ser gärna lite länkar på andra idéer?

Luthman Photography sa:
marr sa:
RCT3 har tre olika plattformslägen som justeras med det stora vredet. Med det lilla vredet justerar man lsc(i det öppna läget har jag för mig). Tittar man i serviceinstruktionerna ser man att dämparna är olika.

marr

Moderator
Forumvärd
Vänster är rc och höger är rct3. Frågan är vad skillnaderna är mer än att man kan ställa en ratt till bara?

Screenshot_20160914-073345.png

mikaeljc

Aktiv medlem
Kapar tråden lite.
Skall man känna någon skillnad när man vrider på LC vredet i det öppna läget åt RCT3. Jag tycker inte jag känner någon skillnad över huvud taget.

När jag upplevde det i i min RC så berodde det på att det inte var tillräckligt med olja i chargern. Oklart om detsamma kan vara problemet med din gaffel. Men om inte LSC-ratten gör någon skillnad i något läge så kan det vara där skon klämmer.

Swoop

Aktiv medlem
Nä, fuck it, jag skriver till SRAMs kundservice och frågar. Jo, jag vet, det låter idiotiskt att fråga dem som vet när man istället skulle kunna internetcykla och spekulera.

Swoop

Aktiv medlem
Fråga till SRAM:

Jag:
"I'm curious if there is a (noticeable?) difference between the Pike RC and the RCT3 regarding damping performance? I get that there's an extra dial on the RCT3, but are the internals less advanced on the RC, or is it as simple as there is just one less dial?"

SRAM:
"Yes, there is a noticable amount of damping difference between the Charger RCT3 and RC. The RC is a rebound and compression (stiffer compression amount, no lockout) adjust; and the RCT3 is a rebound, compression to hard lock, 3 position intermediate compression damping control, and threshold platform- a settable rate of blowoff force to have your fork "auto-open" after a sizable hit to return to full compression after lockout."

Jag:
"A follow-up though, is there a difference between them, technically, when running the forks fully open with no compression damping?"

SRAM:
"The forks will still pass oil through the compression damper as the fork compresses, but full open they will feel similar."

Inte helt solklart vad de säger, men jag tycker det känns som samma sak vi kommit fram till; att de är samma i öppet men det är mer inställningar på RCT3.

SOm en vanlig "onördig"-cyklist så är RCT3:an helt jävla onödig! Ännu mer man ska försöka justera in och förstå meningen med! ^^

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer