Uppgradera FS-PIKE-RC-A1 till Debon air

Hejsan! Undrar om någon vet var det år att hitta charger 2 dämpare till FS-PIKE-RC-A1 29 140mm, är det vär det vet ej vad det kostar? Tack på förhand

Förvirrande tråd: DebonAir i rubriken är en luftfjäder och har ingenting med dämparen att göra.

En passande Charger 2 dämpare finns att köpa här (kanske finns den annanstans med rabatt):

ROCKSHOX CHARGER 2 RCT3 UPGRADE KIT FÖR PIKE/​

Förvirrande tråd: DebonAir i rubriken är en luftfjäder och har ingenting med dämparen att göra.

En passande Charger 2 dämpare finns att köpa här (kanske finns den annanstans med rabatt):
Är detta samma? Hittade den för en tusenlapp billigare här

Har i och för sig inte prövat en Pike RC, men det är väl fortfarande en Charger, om än utan viss justering? Om du har en Pike utan Debonair-luftfjäder hade jag uppgraderat den sidan först och främst. Har tyckt att det har gjort enorm skillnad på mina Pike. Så kan man ta dämparsidan senare om man känner för det.

Har i och för sig inte prövat en Pike RC, men det är väl fortfarande en Charger, om än utan viss justering? Om du har en Pike utan Debonair-luftfjäder hade jag uppgraderat den sidan först och främst. Har tyckt att det har gjort enorm skillnad på mina Pike. Så kan man ta dämparsidan senare om man känner för det.

Är det verkligen redan en Charger RC dämpare på en Pike A1? Jag tycker att skillnaden mellan en Charger RC och en Charger 2.1 dämpare inte är så stor. Jag kör själva en Pike Select och ser ingen anledning att uppgradera, säkert inte till priset av en uppgraderingskit.

Skillnaden mellan en Motion Control och Charger dämpare är riktigt stor. Då är det värt att uppgradera, tycker jag.

Har i och för sig inte prövat en Pike RC, men det är väl fortfarande en Charger, om än utan viss justering? Om du har en Pike utan Debonair-luftfjäder hade jag uppgraderat den sidan först och främst. Har tyckt att det har gjort enorm skillnad på mina Pike. Så kan man ta dämparsidan senare om man
Sorry! Ett ögonblick

Ok, vad är skillnaden? Jag har ju en charger som ser ut så här, är det värt att lägga 2000 på dämparen?

Bilagor

• 20240727_121842.jpg
    20240727_121842.jpg
    551.4 KB · Besök: 33
Vilken gaffel kan man gämföra med då?

Jag vet inte om Charger i en Pike A1 RC är samma dämparen som en Charger RC i Pike Select. Som jag skrev tidigare är (nya?) Charger RC riktigt bra.

Frågan av Orwar ovan är bra.

Hursomhelst är en DebonAir uppgradering bra och billig. Jag skulle rekommendera det (om du kan hitta en som passar).

Vad är det som du vill ska bli bättre/annorlunda? Är det något specifikt du inte gillar med gaffeln idag?
Bra fråga! Jag har inte kört så värst mycket med den, däremot har jag kört med en sid sl ultimate på min xc hoj vilket jag upplever mer följsam än tex en reba jag körde med förra året. Har planer på att bygga en lite kraftigare cykel med 140 mm bak och fram, så är tacksam att du fråga, tror jag är lite impulsiv.

Jag har bytt en MotionControl dämpare i en Reba till en Charger 2, skillnaden var riktigt stor. En MotionControl packar ihop och blir nästan stel på andra slaget i rad. Men utan DebonAir luftfjäder var gaffeln fortfarande inte så känslig. Jag kör nu en Pike Select och är riktigt nöjd.

Jag vet inte vilken dämpare sitter i din Pike A1 RC. På småstök är DebonAir bättre uppgraderingen. Om din nuvarande dämpare är enkel och du kör stök eller stig med röttmattor är en Charger en bra uppgradering.

Tillbaka
Topp