Röd klinga till Sram Apex ?

craftman

Medlem
Hej ! Har försökt att klura ut detta själv, men känner nu att jag behöver ha hjälp från de kloka personer som finns här på forumet . Har en Planet X London Road, med Sram Apex vevparti, 1x11.
Vill nu pimpa den till våren med ett nytt framdrev, då i rött . Har lyckats klura ut att jag behöver 110 bcd, 4 bultars drev. Dock så verkar det inte finnas överdrivet många fabrikat/varianter att välja mellan ?
Går det att använda bcd 104 med modifikation eller vad finns det för andra lösningar ?

All hjälp mottages tacksamt / Tomas

Fel. Det var två år sen. Då svarade Garbaruk så här.
6478F794-260C-4E67-85D2-61395ABD18F5.png

Är det detta Apex: https://m.bikester.se/sram-apex-1-vevparti-42-zaehne-11-fach-svart-745708.html?_cid=21_1_-1_9_73_745708_{creative}_{ifpla:pla}&ef_id=EAIaIQobChMIi4q3wLDA5wIVxoeyCh15LgIEEAQYASABEgKuGfD_BwE:G:s&gclid=EAIaIQobChMIi4q3wLDA5wIVxoeyCh15LgIEEAQYASABEgKuGfD_BwE ? I så fall är det (=var åtminstone för ett år sen) extremt svårt att hitta något utbytesdrev alls. Det är en asymmetrisk design som är unik för Apex1 (lärde jag mig den besvärliga vägen genom att köpa Asymmetric 110mm men för shimano - det passar inte).
Inte ett svar på orginalfrågan, men här finns i alla fall drev till Apex: https://www.erlan.se/sram-apex-1-xsync-framdrev-p-18027-c-2221.aspx

det finns gott om röda singelklingeframkransar på ebay.

annars kan du lämna vilken krans som helst till en eloxeringsfirma och få det rött för några hundralappar. helst ska den inte vara lackad. passa på att pimpa några andra aludelar från cykeln på samma gång : )

Tyvärr bara svart från wolftooth.
Superstars hade inte..

det finns gott om röda singelklingeframkransar på ebay.

annars kan du lämna vilken krans som helst till en eloxeringsfirma och få det rött för några hundralappar. helst ska den inte vara lackad. passa på att pimpa några andra aludelar från cykeln på samma gång : )

Finns det gott om som passar sram apex? Länka gärna.

sorry tänkte 104/4, där är utbudet färgade kransar stort. har faktiskt inte koll på 110/4.

om apex hör till dem som har lite annorlunda form på infästningen av armarna, kan det begränsa utbudet. men så länge bcd stämmer är min erfarenhet att man på några minuter filar till infästningen.

gebhardt.cz har jag handlat på och varit nöjd. de tillverkar på beställlning vilken krans och bcd i universum du kan önska, ser att det även finns röda varianter.

sorry tänkte 104/4, där är utbudet färgade kransar stort. har faktiskt inte koll på 110/4.

om apex hör till dem som har lite annorlunda form på infästningen av armarna, kan det begränsa utbudet. men så länge bcd stämmer är min erfarenhet att man på några minuter filar till infästningen.

gebhardt.cz har jag handlat på och varit nöjd. de tillverkar på beställlning vilken krans och bcd i universum du kan önska, ser att det även finns röda varianter.

Nu pratar vi en helt egen assymetrisk 110x4. Inget man filar till tyvärr. Framgår redan i första inlägget med.

Såhär skriver superstars under sina vanliga assymetriska 110x4.
This DOES NOT fit SRAM'S 4 bolt OE cranks (eg S350, Apex OE) which has stupid non-standard angles!

Absoluteblack har också, men bara svart där med tyvärr.

Nu pratar vi en helt egen assymetrisk 110x4. Inget man filar till tyvärr. Framgår redan i första inlägget med.

Såhär skriver superstars under sina vanliga assymetriska 110x4.
This DOES NOT fit SRAM'S 4 bolt OE cranks (eg S350, Apex OE) which has stupid non-standard angles!

jo tillverkarna som särskilt riktar sig till suckers gör gärna såna där avsteg för tror de att skydda sin eftermarknad. det slutar med att produkten och eftermarknaden helt dör ut, varje gång.

tur att det finns oberoende tillverkare som gebhardt som kan hjälpa oss gå runt idiotier som detta. ännu bättre är att från början skaffa vev där slitdelar betjänas av en större och bestående marknad.

jo tillverkarna som särskilt riktar sig till suckers gör gärna såna där avsteg för tror de att skydda sin eftermarknad. det slutar med att produkten och eftermarknaden helt dör ut, varje gång.

tur att det finns oberoende tillverkare som gebhardt som kan hjälpa oss gå runt idiotier som detta. ännu bättre är att från början skaffa vev där slitdelar betjänas av en större och bestående marknad.

Nu är detta en ganska enkel oem vev som sitter på många cyklar. Men visst, kalla du dem suckers. Klart alla ska vaska sin vev och köpa en ny direkt....

Tack för ert engagemang! Skall kolla gebhardt.cz som det tipsades om.
Följdfråga: ngn som har erfarenhet av att eloxera klinga? Blir det bra, finns det ngn som gör det bra i Sthlm?

vi är alla suckers : )

craftman, hos tjecken kan du säker få eloxerat direkt bara du frågar. räkna med en del ställtid, men resultatet blir bra.

lät eloxera fälgar hos en trevlig firma i arlandastad för några år sedan, stått emot fint. de hade tillräckligt stora bad, men en framkrans kan du nog få eloxerad lite varsom. lack kan vara ett problem.

craftman, om din nuvarande framkrans uppvisar slitage och det är därför du vill byta, kan du läsa på här om hur du rekondar den gamla så länge.

tänk på att kälkbacken som skall filas om på framkransar är tvärtom mot på kassetter. framkrans är en bra och förlåtande del att lära sig konceptet på.

nej nu sticker jag ut och hojar

och nu tillbaka från fyra timmar i skogen. man tänker bra när man cyklar.

nu vet man ju inte hur bra apexfattningen kommer att slå, det kanske blir det nya svarta?men en variant om man tvivlar på dess framtid är att när byte ändå står för dörren skaffa en annan spider, alternativt köpa eller låta tillverka en adapter - till ett mer gångbart system.

men näthandeln har ju gjort det lättare att hitta även mer obskyra produkter : )

Jävlars vad det ska krånglas till hela tiden...

Ts, du får helt enkelt köra svart drev, pimpa med röda klingbultar istället :)

och nu tillbaka från fyra timmar i skogen. man tänker bra när man cyklar.

nu vet man ju inte hur bra apexfattningen kommer att slå, det kanske blir det nya svarta?men en variant om man tvivlar på dess framtid är att när byte ändå står för dörren skaffa en annan spider, alternativt köpa eller låta tillverka en adapter - till ett mer gångbart system.

men näthandeln har ju gjort det lättare att hitta även mer obskyra produkter : )
Tänk om, tänk rätt. Sluta göra allting så förbenat svårt.

Får tacka herrarna för ert brinnande engagemang ? är inte i behov av ny framklinga för funktion, utan detta gäller bara utseende.
Vad skall man satsa för typ av vevparti för att göra det enklare i framtiden, tips?

Tillbaka
Topp