Romic!

Romic!
Zabull skrev:
-------------------------------------------------------
> stämmer!

Vilken del av min fråga stämmer?

Hur ska du få in gas i den igen, om du nu tagit isär en bakdämp? Var glad att du inte omkom under proceduren förresten, jag har hört att man kan göra det om man inte vet vad man gör. Jag har iaf. aldrig vågat prova... Sugen på Marzocchi Rocco av den enda anledningen att man kan serva den själv.

Romic!
Zabull, gör en kvalificerad uppskattning av oljenivån. Tror inte det är som på gafflar där det ska vara viss mängd tomrum utan olja för att kunna komprimeras. Ganska fullt med olja i bakdämparen mao då det inte är en teleskopisk variant.
Det finns en snubbe till här på forumet som har haft isär Romic. Han sade att det var lurigt att få ihop dämparen.

Romic!
Det är inte frågor om hur mycket olja, men om hur stort gaskammare man behöver.
I den Romic, den gaskammare ligger mellan den yttre "tube" och den inre; och den IFP sitter här. Gas fylls genom ventil i sealhead ( 3mm insex om jag minns rätt). Gaskammare måste vara tillräckligt stort att den volume är lite mer än den total volume av den dämpershaft och kolv i fullslag position. Den nära man är till den volume desto mera progressive kommer dämper att vara.
Oljan ska fylla allt annat i dämpare utan någon luft.
Man kan räckna ut volume:
1.Hur mycket shaft sitter i dämpare i rest läge?
2.Hur mycket i ihoptryckt läge?
2-1 ger ungefärligt volume.
3.Att var mer exakt räknar ut volume av returstång
i.e. 2-1-3 = volume för gaskammare.

IFP position blir: om Yttre rör inre radius =R Inre rör yttre radius =r

(?R2 - ?r2) x distance från sealhead to IFP = 2-1-3 (+10%) - for safety!

Then all you need is a tool to fill the gas....

Romic!
Träffade på en kanadesisk gubbe på Amasa back trail med en XC Ellisworth som blev glad att se en annan cyklist med en Romicdämpare, han kändes sig tydligen rätt ensam med sin. :)

Han berätttade att han skickade den på service till USA en gång om året. Det tyckte jag lät ambitiöst! :)

Fast det är nog som sagt inget man skall fippla med själv.

Senast redigerad av en moderator:
Romic!
42Hz skrev:
> Han berätttade att han skickade den på service
> till USA en gång om året. Det tyckte jag lät ambitiöst! :)

300h är ett rätt lagom serviceintervall på både bak- och framdämpare. Jag har inte bestämt vart jag ska skicka min än, Dr. Spoke verkar ju inte vilja ta i Romic med tång ens en gång. ;)

Helst vill jag erstätta den med en Fox DHX-Coil men min dimension finns bara som OEM numer. :( Marzocchi Rocco har ingen plattformsteknik alls, nu är iofs. inte 5-Spoten speciellt känslig för pedalgung men ändå. :/

Skulle vara skoj att testa en Rocco för att se hur den funkar där man måste trampa sig fram.

Romic!
the_TnT skrev:
> GummiAnkan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> http://www.romicmfg.com/romic_twin_tube_manual.pdf
> (pdf)
>
> Den där säger ju inte ett jota om hur man tar isär
> och sätter ihop den igen, annat än att man har en
> form av sprängskiss...

Underskatta aldrig en sprängskiss ;)
Seriöst: Resten av min text försvann tydligen när jag skulle posta, där hade det iaf stått: "Här har du en sprängskiss, vet inte hur mycket du hjälper men om man har tur så :)"

Romic!
Zabull skrev:
> Att plocka isär och ihop var inte så svårt,
> problemet är hur man skall få dit kvävgasen.

Det borde de flesta crosshandlare/verkstad kunna hjälpa dig med. Eventuellt måste någon adapter/nippel fixas men det kan ju inte vara nåt omöjligt.

Romic!
Zabull!
Efter nästan 3års försök att köpa verktyg och reservdelar för Romic, inklusiv aktuellt beställning men ingen leverans: jag blev trött!
Spelar ingen roll hur bra dämpare är, om man få ingen stöd det är CRAP! Hotlines, i storbritannien kan göra service...
Lycka till...

Romic!
Jag för min del tycker det låter väldigt trist med "det där är nog inget man ska pula med själv". Beror väl alldeles helt på hur duktig man är och vilka verktyg man har. Finns säkert en och annan här på happy som gör betydligt mer komplicerade saker än att plocka isär cykeldämpare på dagarna (och många som inte gör det också).

Hur som helst så vill jag bara säga att jag tycker att nyfikenhet och gör-det-själv-insatser borde uppmuntras. Känns som det här med att serva bakdämpare själv är någon slags suspekt tabu. När kommer första "Hur man servar bakdämparen-guiden" med 114 detaljrika bilder från någon av forumrävarna här? Vi har ju redan nästan allt annat.

Och jag skulle nog tro att risken att man skulle lyckas dö eller skada sig själv allvarligt på en bakdämpare är ganska liten. Naturligvis bör man försöka pysa den på gas innan man skruvar isär den. Om man inte kommer på hur man kan pysa den på gas och vill skruva isär iaf kanske det är bra att sätta på sig lite skyddsutrustning. Sen ska man kanske tänka lite på hur man står när man skruvar isär den. Dämparen lär ju inte explodera liksom. Snarare två klumpar som far iväg i rakt motsatta riktningar och man ska inte stå i någon av klumparnas bana.

Zabull:
Ursäkta mitt svammel. Jag vet inte hur mycket olja du ska ha i din romic eller hur du ska fylla den med gas sen. Men jag hoppas att du åtminstone försöker få ihop dämparen igen på egen hand. Dokumentera gärna dina insatser för det är nog fler än jag som är intresserade.

Romic!
tkb!
Risk att dö när man servar bakdämpare?
Jag gör den dagligen, var lite slarvigt ett d'an. Tänkt på n'åt annat...plötsligt 200gram av dämpare flyg UT skruvstäd, förbi huvud, och lämnade 4cm djup hål i betong tak 2 m över bänk...2 cm nära till huvud och jag tror inte att jag kunna skriver den här!
Om man vet vad man göra och är väldigt noggran är det helt ok, men upp till 500psi - ibland i fel plats - kan vara farligt.

Romic!
Den lilla mängd gas som kom ut när jag öppnade insexskruven, var så liten att vi från början inte trodde det skulle vara gas.(har troligtvis läckt gas)
Och i och med att retur "pistongen" hade rostat fast så var det inte så mycket att göra än att plocka isär.
Olje mängden hade vi sparat men man vet ju inte om den kanske hade läckt olja, där av frågan på forumet.
Tror att AVA-mc kanske skulle kunna klämma in lite gas, vi får se efter påsken.
Har jobbat som motormekanier på fartyg,ligger nog över medel när det gäller att mecka med mekanik.
Förtsättning följer..

Romic!
Dr.Spoke-Home skrev:
> Tänkt på n'åt annat...plötsligt 200gram av dämpare
> flyg UT skruvstäd, förbi huvud, och lämnade 4cm
> djup hål i betong tak 2 m över bänk...2 cm nära
> till huvud och jag tror inte att jag kunna skriver
> den här!

Finns ju naturligtvis en liten anledning att jänkarna ska ha varningstexter på allting. Man kan ju dö av nästan vad som helst. Personligen så tror jag att det är vanligare att folk dör av att cykla än att dom dör av att serva sina bakdämpare.

Om jag var i stånd att pilla isär bakdämparen och inte hade kommit på nåt sätt att pysa den så skulle jag naturligtvis vara väldigt försiktig. På med skyddsutrustning och sen inte stå i banan för flygande delar. (Bör ju vara ganska självklart åt vilket håll prylar kommer flyga om dom nu flyger). Sunt förnuft liksom...

Risken att dö dämpardöden är nog mycket större för just proffsmekar som dr.spoke än för vanliga hemmapulare. Har man servat tusentals dämpare så blir det nog lätt att man glömmer att vara försiktig precis som i historien ovan. Men det klart. Den som lämnar sin dämpare till ett proffs slipper ju iaf att ta risken själv.

Sammanfattningsvis så tycker jag att man ska vara precis lagom rädd för tryckladdade metallgrunkor. Dom kan vara farliga och det är alltid en liten risk om man slår hål på dom eller om man pillar sönder dom. Är man bara medveten om att det finns en risk och är försiktig så ska man nog ha mycket otur för att skada sig ordentligt. Trist bara när hemmapulare som fixar precis allt annat på sina cyklar själva inte ger sig på bakdämparna bara för att dom är rädda att dö... Samma människor som kastar sig utför åreskutan.

Romic!
Ska jag ta åt mig här någonstans?

Alltså, jag skulle gärna serva min bakdämpare själv - om jag hade haft möjlighet att tryckstätta den igen och i förväg kunde hitta information om hur man gör det på ett säkert sätt. Det är ju inte helt otänkbart att den hurtiga gör-det-självaren inte ens vet att en bakdämpare är trycksatt och glatt skruvar isär den.

Så länge man bara riskerar att ha sönder det man skruvar på uppmuntrar jag hemma-mekande, men finns det även en trolig risk att man skadar sig själv allvarligt eller tom avlider avråder jag från hemma-mekande.

Hur lätt är det inte att ovetande stå böjd över dämparen och titta noggrant medan man skruvar isär den?

Det är ju inte helt ovanligt att folk tar livet av sig på kontorsstolar...

Romic!
Som amatörmekare är jag helt inne på The_TNTs linje, bakdämparen känns som enda komponenten jag inte vill ta isär utan att ha pålitliga instruktioner och tillgång till rätt verktyg (vilket jag knappast har då jag råkar ha en Romic...). Dessutom har jag ingen lust att skjuta omkring bakdämpardelar i lägenheten även om jag själv inte blir träffad :)

Romic!
Låter som att jag får ta o läggaupp det önskade bakdämparservicereportaget snart.. dock vet jag inte riktigt hur jusst en romics ventil serut? är den inte som på "alla" andra dämpare bara en gummipackning? lägg gärna upp en bild.

Romic!
Skicka den till Stendec (Tack Erbe!) och passa på att få den inställd till din cykel, vikt och åkstil. Helt klart värt det. Kostade ca 1000 pissetassar.

Jag är mycket nöjd!

Romic!
Aron skrev:
> Varför använder man kväve i dämparna? Är det för
> att kväve leder värme bättre än luft?

Det kan ju även ha något med att den kanske inte förändrar sitt gastryck så mycket när dämparen blir varm? Min gaslära är väldigt liten så det är bara en teori ur luften.

Romic!
Luft Vs. kväve:

Orsaken till att man började använda kväve till dämpare var att man då körde med öppna system såsom vi fortfarande har i våra framdämpare. Ett problem så där uppstår är oxidation av oljan som då alltså som bekant blir sämre med tiden, detta gör även att man kan få viss expantion av gasen i framgafflar som många av oss märkt, därav fins det lufthål på vissa gafflar.

Nu är det dock som så att man nuförtiden har separerat olja från gas med en kolv innuti dämparna och man lider inte längre av detta problem.

om jag inte missminner mig helt så skiljer sig "termiska expationen"(tryckförändring när det gäller gaser..) väldigt lite åt för luft och kväve nånstans i faktor 1/1000 så det e inget du på nått vis kommer märka.
Enda nackdelen som kan finnas med luft är att där fins lite gaser med mindre molekylstorlek som faktiskt kan smitaut genom både gods och packningar om allt inte står rätt till med din dämpare.
Detta är dock inget jag märkt av de år jag kört med luft i mina bakdämpare så kan inte se det som ett problem heller.

Zabull: hur ser det ut innanför insexa/oring då? på andra sidan själva locket alltså. kan det möjligt va så att där bara är en backventil så det enda man behöver är en adapter? eller är de så knasiga att det är helt öppet in? fota gärna!

Romic!
Jag är en såkallad hemmafiaxare som vill kunna fixa det messta själv, det är i mitt stora intresse att kunna serva en bakdämapre. Men det verkar tydligen vara svårt att få den informatonen man behöver för att utföra servisen korrekt, med oljenivåer gas osv.
Jag och en kompis provade att serva en Manitou swinger 6-way, vi provade på de messta sätten, men resultatet blev dock negativt. Jag provade även serva min Manitou Metel RP men resulatet blev dock negativt.. De måsste ju finnas någon i den stora världen som kan förklara på ett begripligt sätt hur man utför en servis, för det utförs ju trotsallt av männoskor.

Egil verkar ju kunna det där med servis av bakdämapare.. jag och troligtvis andra skulle gärna uppskatt om någon kunde lägga ut en sån tråd.

// Anders

Romic!
Steg för steg är lite svårt....Vill n'ån filmar när jag servar ett 6-way, och lägg den upp. Den är kanske enklast dämpare att servar utan massor kosntigt verktyg - standard verktyg kan man svarvar själv eller köpa för ett par tusen lapp.

Romic!
the_TnT skrev:

> Helst vill jag erstätta den med en Fox DHX-Coil
> men min dimension finns bara som OEM numer. :(
> Marzocchi Rocco har ingen plattformsteknik alls,
> nu är iofs. inte 5-Spoten speciellt känslig för
> pedalgung men ändå. :/
>

CCDB? passar den i ramen så är det ju givet!
passar i min enduro ram iaf ;) det känns tryggt.

Romic!
TnT: DHX coil är jättemysig... :) *retas*

Edit: Fox kommer med en ny dämpare, Van eller något heter den. Vet inte hur bra den är men enligt Dr. Spoke/Phil (om jag minns rätt) ska den komma i 7.875*2.0" Vilket jag antar är vad du ska ha eftersom DHXn inte passar.

Romic!
Jag tycker oxå som Anders att någon här på happy borde kunna lägga upp nån vettig beskrivning på hur man gör när man servar en bakdämpare. För folk som kan finns det ju... tror det är lämpligare med en bra steg för steg beskrivning, om det är möjligt, än en film.

Själv har ja en swinger 6 way som ja har försökt servat men utan att lyckas nå vidare... Bara man hade förstått själva principen om hur de fungerar skulle det säkert vara enklare. Jag var isär med den helt och hållet och när ja satte ihop den igen kändes det som att ja hade gjort helt rätt men så var de tydligen inte...

Sen undrar jag om det här med verktyg, måste man verkligen ha specialverktyg? och i så fall va är de till för? Om Dr.spoke har det kan jag förstå eftersom de jobbar med de där dagligen men det känns ju lite tråkit för en vanligt hemma mekare att köpa verktyg för tusenlappar som man bara har använding av för kanske en gång per år:/

Romic!
Efter förfrågan hos romic på vilket verktyg som behövs för att fylla dämparen på gas fick vi detta svar..

We have a special tool basically a gas chamber that we put the shock into. We recommend that you send the shock into us for the service. it is $34.95 US dollars + Shipping cost's. If you wish to send it in I will need some basic info from you:
Your Name
Shipping Address
Year Make/ model of bike

Later Days
Curtis Z. @ Romic

En gaskammare låter dyrt och förklarar varför det inte sitter nogon ventil i fyllnings hålet.
Så som det verkar nu så skall "Zabull" skicka den till stendec-works i england.
Björn.

Romic!
Mårten skrev:
> TnT: DHX coil är jättemysig... :) *retas*
>
> Edit: Fox kommer med en ny dämpare, Van eller
> något heter den. Vet inte hur bra den är men
> enligt Dr. Spoke/Phil (om jag minns rätt) ska den
> komma i 7.875*2.0" Vilket jag antar är vad du ska
> ha eftersom DHXn inte passar.

Ny och ny. Vanilla R är den gamla vanliga standarddämparen som suttit på instegshojar ganska många år, fast ngt uppdaterad. Inte dålig för det dock.

Romic!
Westman:
Ehm, Vanilla R:
p_bike_vanilla_rear_l-2.jpg

Från Cykelnetto

Van R
1950-11.jpg

Från Singletrack World

Edit: Fast inte verkar den vara någon DHX om vi säger så...

Romic!
Mårten skrev:
> Westman:
> Ehm, Vanilla R:
>
> Van R
> http://www.singletrackworld.com/mod/submit/images/
> 1950-11.jpg
> Från Singletrack World
>
> Edit: Fast inte verkar den vara någon DHX om vi
> säger så...

Your point being..? Om jag visar dig en gammal BMW 320 och en ny BMX 320 så ser de också olika ut, right? Van betyder Vanilla. Nya Van R är den länge eftertraktade omarbetningen av Vanilla R. Som jag sa en väl fungerande instegsdämpare från Fox. Dvs ingen DHX..

Tillbaka
Topp