Rose-tråden

Rose-tråden
velovin skrev:
> 3 Och så den obligatoriska storleksfrågan: Jag
> är 190 cm, har 94 cm i innerbenlängd och 65 cm
> axel till knuten hand när jag sträcker ut armen.
> Det tycks luta åt en 62 cm ram, men hur lång
> bör styrstammen vara? Jag har hellre en lite för
> tight än alltför utsträckt position, och
> landsväg kommer att vara det huvudsakliga
> användningsområdet.

Du har alltid möjlighet att byta styrstam inom 30 dagar brukar standardsvaret vara :)

Rose-tråden
velovin: Jag skulle rekommendera storlek 62 med 110mm styrstam, och som garfunkah skriver så kan vi byta inom 4 veckor från att du har fått cykeln om den känns för kort eller för lång.
En uppdatering i slutet av förra veckan gjorde att en del val försvann ur konfiguratorn. Vår IT-avdelning jobbar på att få tillbaka det som försvann. Det går bra att få Xeon DX 1850-hjulen på 3000-modellen (Rose 1900-hjulen funkar endast för 10-växlat). Har för mig att uppgraderingskostnaden ligger strax under 1000kr. Du kan t.ex. skriva på engelska i meddelandefältet/fältet för extra önskemål att du önskar Xeon DX 1850-hjulen på din cykel.
Jag tror att hydrauliska 105 kommer först på våra 2015 modeller.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
lindahl skrev:
-------------------------------------------------------
> velovin skrev:
>
> > 1) Är mest sugen på 3000-modellen, men kommer
> > mest att rulla på 25mm däck. Går det att få
> > Xeon DX 1850-hjulen istället,
>
> Det gick fint för mig :)
> http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=237068/f
> ilename=DX3000.jpg

Lindahl: Är du nöjd med cx77 bromsarna? Själv har jag bb7 på mitt vinterök och tycker nog att de kunde prestera lite bättre och låta lite mindre, särskilt vid blött väglag.

Rose-tråden
Razzr: Jag förstod inte att frågan var riktad till oss på Rose, nej, vi har ingen personlig erfarenhet av varken Easi Pro Navigation eller Garmin. Någon annan här på forumet som har?

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Ok tack ! Tänkte eftersom ni säljer Easi ,lite vanskligt då ingen verkar ha erfarenhet och det finns ju bara tyska test på dom. Men jag kan vara testpilot om ni ger mig ett bra pris ;)

Rose-tråden
Tack för svar...en följdfråga på det. Hur är blöjan på kalsongmodellerna, t ex:
http://www.rosebikes.se/artikel/northwave-inner-pants-x-round/aid:619187
http://www.rosebikes.se/artikel/protective-inner-pants-men/aid:185499
http://www.rosebikes.se/artikel/gore-bike-wear-inner-shorts/aid:616981
http://www.rosebikes.se/artikel/protective-inner-pants-pro/aid:486615

är tanken att man har byxor utan stoppning utanpå, eller är de mer tänkta som en extra dämpning under andra dämpade byxor? Någon som ni särskilt kan rekommendera av de ovan, eller andra som jag missat? Jag vill ha mycket dämpning, låg risk för skav och bra hållbarhet.

Mvh

Rose skrev:
> andmob: angående våra shorts, så får man mer
> för pengarna, ju dyrare byxor man köper, desto
> bättre är de. Ett litet smakprov:
>
> Den billigaste serien:
> http://www.rosebikes.se/artikel/rose-design-iii-bi
> b-shorts/aid:561021 har rätt tunn och mjuk
> stoppning. Jag har använt de långa byxorna från
> den här serien rätt mycket och jag tycker att de
> funkar väldigt bra med tanke på priset.
>
> Pro-serien är tillverkad av Giordana:
> http://www.rosebikes.se/artikel/rose-pro-ii-bib-sh
> orts/aid:639888 och är bra.
>
> Dessa har rätt tjock stoppning:
> http://www.rosebikes.se/artikel/rose-top-bib-short
> s/aid:313406
>
> Den nya Race Pro-serien är de bästa byxorna:
> http://www.rosebikes.se/artikel/rose-race-pro-bib-
> shorts/aid:688031 och
> http://www.rosebikes.se/artikel/rose-race-pro-fluo
> -bib-shorts/aid:712986
>
> /Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Razzr: Ja, det vore super om vi kunde ha personlig erfarenhet av alla produkter vi säljer, men eftersom vi har över 20 000 olika artiklar är det en total omöjlighet. Vi har försökt ha koll på Roses egna kläder, men nu finns det så många olika plagg där också så vi har svårt att hinna med. På navigeringssidan har vi testat en Polar RC3 GPS.

andmob: tanken med dessa är att ha under t.ex. freerideshorts, de har oftast mindre dämpning än cykelbyxor. Det är svårt att rekommendera byxor med dämpning eftersom vi har olika preferenser. De som har köpt Assos shorts har iallfall varit nöjda: http://www.rosebikes.se/produkter/k...&page=1&order=import&count=16#anchor_products
Jag rekommenderar att du beställer hem olika par shorts, och returnerar de som du inte vill behålla, med vår gratis returtjänst.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
är i Cyclocrossvalet och kvalet mellan Merida CC 4 eller Rose DX 2000 som båda har Shimano 105.
Meridan går att få tag på hos Dinvelo för knappa 10, är Rose värd 1500 kr till?

Rose-tråden
Rose: En kollega funderar på att beställa en Root Miller 1 eller Dr Z 1 som ni har på lager.
Hur lång leveranstid är det till Sverige på någon av dessa?

Rose-tråden
meringa: Fördelen med vår DX Cross jämfört med Meridan är att DX Cross är 1,2kg lättare, har indragna vajrar, har kolfibergaffel, har även 105 vevparti, samt att du kan speca den som du vill. 1500kr låter som en liten skillnad ;o)

JockeS: Om du menar nya cyklar som byggs enligt beställning är kön till produktion för tillfället 4 veckor + 1 vecka i frakt. Om du menar färdigt byggda cyklar (som finns i kategorin "styckevaror" packas de på 1-2 veckor + 1 vecka i frakt).

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> meringa: Fördelen med vår DX Cross jämfört med
> Meridan är att DX Cross är 1,2kg lättare, har
> indragna vajrar, har kolfibergaffel, har även 105
> vevparti, samt att du kan speca den som du vill.
> 1500kr låter som en liten skillnad ;o)
>
> JockeS: Om du menar nya cyklar som byggs enligt
> beställning är kön till produktion för
> tillfället 4 veckor + 1 vecka i frakt. Om du
> menar färdigt byggda cyklar (som finns i
> kategorin "styckevaror" packas de på 1-2 veckor +
> 1 vecka i frakt).
>
> /Jenni Ribacka ROSE

Jenni: Han vill köpa denna, utan att göra några ändringar.
Kan vi räkna med ca 3 veckors leverans då?

Rose-tråden
JockeS: Det är en ny cykel som byggs enligt beställning. Leveranstiden är den samma även om han inte gör några förändringar.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Först: Tack för svaren!

Sen: Jag beställde och valde leveransadress till jobbet eftersom det brukar funka bäst. Lyckades inte hitta nåt ställe att fylla i företagsnamn? Jag kanske tittar dåligt. Nu blev det ett litet lustigt namn, hoppas det kommer fram ändå...

Rose-tråden
Vad rekommenderas för ramstorlek av Mr. Ride? Är 182cm med benlängden 89cm.

Ser man på storlekstabellen verkar jag hamna ganska mellan M och L.

Senast ändrad:
Rose-tråden
Har en mr Big som går alla tiders på alla sätt utom ett. Den förbannande sadeln håller på att åka ner i bottenläge efter en halvtimmes cyklande. Och nej jag väger inte för mycket :) tycker sadeln skall sitta kvar uppe av en vikt på 80 kg. Cyklade Göteborgsgirot i helgen och fram till Ugglemossen gick allt toppen, men sen började helvetet med haveri på sadeln. Fick stanna 6 ggr och höja den innan jag korsade mållinjen. Vart så jävla arg ett tag att jag tänkte kasta bort cykeln i skogen och gå hem. Köper man en cykel för närmare 40 k så borde väl sadel kunna stanna kvar i önskat läge.

Någon som har samma problem eller en lösning...

Mvh David

Rose-tråden
mtber: Jag rekommenderar att du skall välja en cykel i storlek L eftersom du har så pass långa ben i förhållande till din totallängd.

wembrand: Torka rent sadelstolpe och sadelrör och lägg carbonpasta mellan (t.ex. som felldin länkade till) och kolla så att sadelklämman är tillräckligt spänd. Om du efter detta ännu har problem kan det vara tillverkningstoleranser på t.ex. sadelstolpen som spelar in.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose skrev:
> mtber: Jag rekommenderar att du skall välja en
> cykel i storlek L eftersom du har så pass långa
> ben i förhållande till din totallängd.
>
Jag trodde man skulle välja den mindre ramen om man har långa ben i förh till tot längd. Har jag missat nåt?

Rose-tråden
jonja: Vår erfarenhet visar att cyklister med långa ben mår bättre på en storlek större ram (ram enligt grenmåttet), eftersom det blir för trångt mellan sadel och styre speciellt om man har långa lårben. Dessutom blir det mer dropp mellan sadel och styre på en mindre storlek. Åker man landsvägscykel i elitklass så vill man gärna ha en storlek mindre ram, för att få mer aerodynamisk sittställning, men i övrigt är det bättre att välja ramen enligt grenmåttet (om man inte har extremt långa eller extremt korta ben i förhållande till totala längden), och justera resten med styrstam och sadelstolpe.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Rose: Fick min beställning idag, riktigt snabbt. Bibs i en storlek mindre gjorde susen på paddingen, nu höll den sig på plats istället för att åka fram.

Angenämt problem dock att ni gjort om designen på era müsliskålar, så nu måste jag ju snart beställa igen :)

Rose-tråden
Jag funderar på att köpa en Rose Xeon CW aerocykel och har en del funderingar.

Har någon köpt en sådan i någon version och provcyklat. Är den obehagligt stötig eller fungerar den att köra långt på också.

Hjulen som är standard på de lite enklare cyklarna är deras eget halvaerohjul Xeon Aero 1500 som är dyrare än Mavic Cosmic mm, men ett byte ökar ändå kostnaden. Vet någon något om detta hjul. Är det starkt nog för 85 kg ?

/Mats

Rose-tråden
Mats.E.S: nu har jag bara hunnit med en 5-6 träningspass(ett par av dom på över 3 1/2 timme) på min nya Rose Xeon CW 4400 än så länge. Men att den skulle vara stötig är inget jag tänkt på eller upplevt och då är min cykel utrustad med ett par MAVIC COSMIC CXR 80 T hjul.

Xeon Aero 1500 hjulen är inget jag har erfarenhet av själv men nog allt borde dom hålla för 85 kg.

Bor du i närheten av Märsta är du välkommen att provcykla min om storleken passar...jag är 178cm och har ramstorlek small.

140424_DSC_6947.jpg

//Källis

Senast ändrad:
Rose-tråden
Rose skrev:
> magnusahl79: Enligt ditt grenmått skulle jag
> rekommendera storlek 55 och enligt din totala
> längd storlek 57, men skulle du kunna
> kontrollmäta ditt grenmått (ta gärna hjälp av
> någon, coh mät flera gånger) enligt
> instruktionerna här:
> http://www.rosebikes.se/innehall/info/hitta-raett-
> storlek/hur-skall-man-maeta så hjälper jag dig
> vidare.
>
> /Jenni Ribacka ROSE

HAr följt erat tips på mätning. så det stämmer nog bra. har korta ben till min längd.

/Magnus

Rose-tråden
Hallå!
Först en eloge till snabb hantering av min order. Beställde på rosebikes.se i söndags. Igår (onsdag ca 10:00) skulle de ha levererats. Ingen särskild snabbhetsleverans beställdes. Otroligt fint!

Ett förslag dock som ni som beställare av transporter kanske kan ta med er till transportföretagen:
Åk inte hem med grejer till folk om man inte vill det. Nu tror jag inte vare sig posten eller DHL verkligen gör det trots att det står att "mottagaren inte var hemma" på leveransbeskedet. Det ser väl bra ut att man verkar erbjuda en sådan service. Jag blir bara lite fundersam för jag var hemma vid detta tillfälle.

Jag vill alltså kunna kryssa eller på annat sätt markera att man direkt levererar till utlämningsställe och att jag får ett SMS eller mail när paketet finns redo för utlämning. Samt vilken typ av info jag skall ha med mig för utlämning. Nu fungerar det väl så i princip men det går att bli tydligare här och jag behöver veta var jag ska söka för att få reda på var paketet finns. DHL meddelar nämligen att det finns att hämta men inte VAR. Sökning på postens hemsida visar viket utlämningsställe. Att veta att man kan söka på postens hemsida med DHLs trackingnummer, vet man det? Jag testade bara...

Det fungerar alltså på det hela taget bra men det går att förtydliga/förenkla vissa saker. Jag hade sparat en dag och blivit ÄNNU mer nöjd, hade inte behövt ringa kundservice på DHL och inte fundera på vad jag behöver för att hämta ut paketet (vänta på avi eller bara ha trackingnummer eller bara id).

Inget stort problem detta men det finns utrymme för förbättring och jag tror det är enkelt ordnat.

Och just det. Utkörning på helgerna! Fram för det! Tror många är sugna trots att det blir extra kostnad.

Med vänlig hälsning
Daniel

Edit! Och fem minuter efter jag skickat detta så kom nu avin. Det kom alltså en avi,vilket inte hade behövts. På den står också att porten var låst. Jag hade ju fyllt i portkod i min beställning vilket står att man kan göra. Återigen: förbättringspotential finns och det handlar bara om kommunikation/informationsöverföring.

Senast ändrad:
Rose-tråden
danboo, jag tror du har råkat ut för en klassisk lat utkörningskille som helt enkelt kryssat dig som inte hemma eftersom han inte hade tid att köra hem ditt paket.

Rose-tråden
danboo: Tack för din feedback. Problemet är om vi skulle ha många fina finesser som utkörning på helger, sms o.s.v. skulle frakten bli så dyr att ingen skulle vilja betala för det.
Många av våra kunder väljer att lägga leveransadress till jobbet, om de vet att de inte kommer att vara hemma när paketet körs ut.
Du kan gärna ge feedback till ditt lokala postkontor (funkar bäst om du kontaktar chefen) om att du varit hemma, men ingen ringt på dörren och att portkoden fanns på paketet.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Att det är svårt för Rose att påverka hur DHL och Posten skall bete sig har jag full förståelse för. Men ni kan ändå göra det hela mycket enklare genom att tydligt påpeka följande under beställningsflödet:

#1 DHL tar emot paketet i Tyskland men det kommer i Sverige att levereras av svenska Posten. Samma spårningsnummer fungerar på posten.se för att se var paketet befinner sig och för uthämtning när det ligger hos det lokala ombudet. (Förutom om man beställer olja eller andra produkter där DHL måste leverera hela vägen, inte beställt på ett tag så vet inte om detta förklaras heller?)

#2 Posten kommer försöka köra ut alla paket vare sig mottagaren vill eller inte. Om man inte är hemma men vill ha paketet så snabbt som möjligt (dvs en dag innan det anländer till lokala ombudet) använd ditt jobb som leveransadress om du kan.

#3 Posten struntar oftast i att ens försöka leverera paket om de upptäcker att adressen går till ett lägenhetshus och portkod inte står med på paketet. De kommer med all sannolikhet aldrig att ringa ett telefonnummer som står på paketet och inte heller använda porttelefon om sådan finns. Om portkod finnes, skriv tydligt in den som adressens andra rad "Portkod: XXXX"

Rose-tråden
Mayhem: Tack för din feedback, jag skickar den vidare till Tyskland och ser om vi kan få in lite mer information om leveransen till våra svenska kunder. Det borde nu också finnas ett skilt fält där man kan skriva in portkoden när man fyller i sin adress. Ifall det inte är online än, så jobbar vår IT-avdelning med det. Det borde underlätta lite iallafall.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Hej Rose!
Är intresserad av denna hoj http://www.rosebikes.se/bike/rose-count-solo-1-275-2014/aid:651688
Får när jag kollar storlekarna 18" vid koll allmänt, och s i specen för denna cykel.
Tycker inte s och 18" rimmar riktigt.
Jag är 173cm kort med ett grenmått på ca 80cm.
Finns en i direkt leverans, hur lång leverans är det totalt då?

Är det några Rosecyklister där ute som kör på denna cykel får ni gärna kommentera den lite här.

Rose-tråden
1888: Jag är själv 170cm med 82cm i grenmått och jag trivs bäst på cykeln i storlek S. Jag tror att du kan cykla lika bra på båda storlekarna, om du föredrar en lite mindre cykel skall du gå på S med lite längre styrstam än standard, och om du föredrar en lite större cykel skall du gå på M med standard styrstam.
Alla våra cyklar byggs enligt beställning och just nu är det högsäsong och ca 4 veckors kö till produktionen. Om det finns en cykel i direktleverans är leveranstiden ca 2-3 veckor. Om du hittar en cykel bland våra styckevaror: http://www.rosebikes.se/produkter/cyklar/styckevaror/ så är de cyklarna färdigbyggda och kan skickas på 1-2 veckor från Tyskland, men någon 27,5" Count Solo tror jag inte att du hittar där.

/Jenni Ribacka ROSE

Rose-tråden
Okej, jävla post igen...

Deras kundtjänst svarar inte ens nu, i förmiddags satt jag 20min i kö utan att komma fram.

På DHL står det att paketet ligger på utlämningsstället men sköts av mitt lands delivery service. Jag kan inte hämta ut från posten med DHL nummer och jag kan inte ringa posten, eller ja, då, de svarar inte, eller svara or svarar, de automatsvarar att man inte kan ringa dom.

Jag mailade rose och berättade att mitt paket inte kommit fram, då fick jag svar efter några få timmar och de gav mig det svenska kollinumret. Grymt bra service!

.__...._____.._.._..____....____.._____..___..____..............
(..)..(.._..)(.\/.)(.___)..(.._.\(.._..)/.__)(.___).............
.)(__..)(_)(..\../..)__)....).../.)(_)(.\__.\.)__)..............
(____)(_____)..\/..(____)..(_)\_)(_____)(___/(____).............
._..._....__...____..____....____.._____..___..____..____.._.._.
(.)_(.)../__\.(_.._)(.___)..(.._.\(.._..)/.__)(_.._)(.___)(.\(.)
.)._.(../(__)\..)(...)__)....)___/.)(_)(.\__.\..)(...)__)..)..(.
(_).(_)(__)(__)(__).(____)..(__)..(_____)(___/.(__).(____)(_)\_)

Rose-tråden
garfunkah skrev:
> Du kan söka på DHL-numret på Postens hemsida,
> då bör du även få det svenska numret direkt.

Kan du ge mig en direktlänk till en sida man kan göra det på? Jag kan inte ens söka tyska dhl-nummer på svenska dhl.

Rose-tråden
Misärpendlaren: Det beror också på om man har beställt något "farligt gods" då är det DHL som transporterar hela vägen, då börjar tracking nummern med 003... Du ser inte heller paketet på postens sidor innan paketet har kommit in i Sverige.

/Jenni Ribacka ROSE

Tillbaka
Topp