Rose-tråden

Rose-tråden
Foppasudd: Vi har 30 dagars bytesrätt på styrstammen på en ny cykel. Vill man byta så kontaktar man oss med kundnummer, ordernummer och önskemål på ny längd på t.ex. info@rosebikes.se, så ordnar vi det.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Idag skulle jag gå igenom och serva cykeln men märkte då att gängorna i ramen till skruven som fäster växelörat i baksvingen på min Granite Chief, årsmodell 2014, hade pajat. Fråga 1.) täcks det av garantin och fråga 2.) Hur löser jag problemet?

Cykeln inköptes i slutet av augusti 2014 och levererades i slutet av september vilket innebär att garantiperioden åtminstone bör vara ok.

Bilagor

• Växelöra baksving.png
    Växelöra baksving.png
    443 KB · Besök: 81
Senast ändrad:
Rose-tråden
NickPick sa:
Happys skitigaste cykel?

Är växelörat bytt någon gång?

Växelörat är inte bytt, men skruven kontinuerligt åtdragen och det kanske inte syns här men bakom växelörat har jag gjort rent med avfettningsmedel så det är inte så att det är ett kontaktproblem. Det är gängpaj i ramen F ö var cykeln överlämnad i slutet av 2014 vilket innebär att Rose får fundera på om det är en garantiskada eller inte.

Rose-tråden
Om en skruv är kontinuerligt åtdragen (särskilt i aluminium) så har du ju helt enkelt dragit sönder gängorna. Det är riktigt enkelt!
Gå till en verkstad i din närhet och fråga om dom kan sätta dit en helicoilgänga. Då blir det bättre än nytt.

Ps allt på bilden är skitigt. Kontaktytan är renaste del;)

Senast ändrad:
Rose-tråden
NickPick sa:
Om en skruv är kontinuerligt åtdragen (särskilt i aluminium) så har du ju helt enkelt dragit sönder gängorna. Det är riktigt enkelt!
Gå till en verkstad i din närhet och fråga om dom kan sätta dit en helicoilgänga. Då blir det bättre än nytt.

Ps allt på bilden är skitigt. Kontaktytan är renaste del;)

Det är väl självklart att cykeln är skitig. Det är en bruksprodukt och inte en accessoar och nu skulle jag precis börja rengöra den när jag märkte att skruven var lite lös och att gängorna sedan inte tog . Att sedan en skruv är kontinuerligt åtdragen innebär ju givetvis att den enbart har dragits åt när det har behövts och inte att jag våldat på en gång i veckan för att jag känt för det. Helicoil är nästa tanke men inte innan jag fått garantiutlåtande från Rose.

EDIT: Nu har jag lugnat ned nerverna lite. Tack för tipset var så klart vad jag menade att säga. :-)

Senast ändrad:
Rose-tråden
Garanti är det inte. Kanske goodwill. Aluminium är fragilt som fan. Jag har pajat en massa gängor i aluminium. Kan nm på en dylik skruv vara 2-3?

Att ha skitigt cykel på Happy kan ju vara både positivt och negativt menat. Du tyckte helt klart att det var negativt.
Känner du dig #kränkt av mig då fyll i den bifogade blanketten och återkomma.;)

Bilagor

• 12393758_510517252456343_644670715_n.jpg
    12393758_510517252456343_644670715_n.jpg
    62.1 KB · Besök: 64
Rose-tråden
Det antyds i några artiklar om 2017 modeller att Granite Chief får ett ramskydd vid vevpartiet och att det ska gå att beställa till tidigare modeller. Hur ligger det till med det?

Rose-tråden
Hej, jag är en MYCKET nöjd ägare av Rose Granite Chief 2015 (Ordernr A4920713).

Men, jag håller på att bli vansinnig på ett knakande som kommer regelbundet vid beslastning på drivlina. Jag tror kanske att det kommer från länkage eller vevlager (har förgäves prövat att utseluta det mesta andra såsom gaffel, styre, sadelstolpe, klingbultar, kassett, pedaler och vevarmsmontering mm). Undrar således följande:

1) Har ni ngn "klassisk" punkt på denna hoj som brukar börja knaka?
2) Finns det ngn tabell övervilket moment div skruvar skall fästas med i länkage och dämpare?
3) Om jag behöver byta vevlager, vilket skall jag då ha? (pressfit-djungeln förvirrar migoch sedan skall man ha adapter till bsa osv...)

Räknar kallt med att återigen bli imponerad av Roses eminenta kundsupport!

Rose-tråden
Hej, wirehållaren under vevlagret på Uncle Jimbo, ska det sitta fast på något sätt i ramen? Min flickvän fastnade i något i sommras och drog ut alla wirarna nån dm. Jag petade tillbaka hållaren men efter det så åker de ut titt som tätt igen. Känns lite dodgy om en gren eller nått skulle fastna mer ordentligt vid stigåka.

Bilagor

• DSC_0206.JPG
    DSC_0206.JPG
    229.5 KB · Besök: 53
Rose-tråden
Kimbo: Trevlig att höra att du är nöjd, och det vore ännu trevligare om vi kan göra dig ännu nöjdare.
1: På ett par cyklar med samma ramkonstruktion (dock ingen Granite Chief) har vi löst ett mystiskt knakande genom att smörja lagren till länkaget som ligger bakom de blå "muttrarna" på vänster sida. Speciellt det nedre verkar att kunna "torka ut" av någon anledning och börja knaka. Det brukar kunna gå att lösa genom att droppa lite tunn kedjeolja i lagret och sen låter man cykeln ligga ner en tid så att oljan hinner söka sig in i lagret ordentligt. Kan vara värt att testa i ditt fall också.
2: De allra flesta skruvarna skall dras till ca. 6-7Nm på våra fulldämpare. Lite mutterlåsning på gängorna är aldrig fel om man vill förhindra att länkaget gängar upp när man har som trevligast.
3: Här hittar du rätt lager: https://www.rosebikes.se/artikel/shimano-xt-bb-mt800-bsa-bottom-bracket-cups/aid:812326

edvin_m: Vajerhållaren skall inte sitta fast i ramen, eftersom det behöver finnas ett visst slack i vajrarna för att baksvingen skall kunna röra sig fritt. Med för lite slack kan man skada vajrarna och tappa hela vajerhållaren.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Rose sa:
Kimbo: Trevlig att höra att du är nöjd, och det vore ännu trevligare om vi kan göra dig ännu nöjdare.
1: På ett par cyklar med samma ramkonstruktion (dock ingen Granite Chief) har vi löst ett mystiskt knakande genom att smörja lagren till länkaget som ligger bakom de blå "muttrarna" på vänster sida. Speciellt det nedre verkar att kunna "torka ut" av någon anledning och börja knaka. Det brukar kunna gå att lösa genom att droppa lite tunn kedjeolja i lagret och sen låter man cykeln ligga ner en tid så att oljan hinner söka sig in i lagret ordentligt. Kan vara värt att testa i ditt fall också.
2: De allra flesta skruvarna skall dras till ca. 6-7Nm på våra fulldämpare. Lite mutterlåsning på gängorna är aldrig fel om man vill förhindra att länkaget gängar upp när man har som trevligast.
3: Här hittar du rätt lager: https://www.rosebikes.se/artikel/shimano-xt-bb-mt800-bsa-bottom-bracket-cups/aid:812326

edvin_m: Vajerhållaren skall inte sitta fast i ramen, eftersom det behöver finnas ett visst slack i vajrarna för att baksvingen skall kunna röra sig fritt. Med för lite slack kan man skada vajrarna och tappa hela vajerhållaren.

/Mats Ribacka, ROSE

Hej Mats, tack!

1. Du imponerade igen, tog loss de blåa "muttrarna" (som jag tidigare hade rengjort och fettat in utan att det löste ngt) och droppade i lättflytande olja i lagret så gott det gick. Lät cykeln ligga ett tag och nu kan jag inte frambringa knaket. När förkylningen har släppt får det bli en ordentlig runda och kolla så det funkar i längden

2. Perfekt

3. Nu har jag ju 2015-modellen och då är det väl pressfit + pressfit-bsa adapter som sitter på? Länken du skickade är ju om jag hade haft gängat vevlager?

Stort tack igen, har god förhoppning att knaket nu försvunnit och min psykiska hälsa kommer att förbättras!

Rose-tråden
Fråga
När man konfigurerar ramstorlek så blir det skit har ett gren mått på 82 och konfiguration säger ram small men om man tittar på rekommenderade ramar till längden så hamnar man på large vilket skall man tro på ?

Rose-tråden
sdx: Vilken modell är det du funderar på?
Jag är själv 168 och har 78 i grenmått och kör på Small vad gäller Mountainbike.

/ Mikael Kippilä, ROSE

Rose-tråden
Rose sa:
sdx: Vilken modell är det du funderar på?
Jag är själv 168 och har 78 i grenmått och kör på Small vad gäller Mountainbike.

/ Mikael Kippilä, ROSE
Granit eller Miller men det finns flera saker som jag inte får att gå ihop men det kan vi ta igenom pm.

Rose-tråden
Halloj!

Har precis haft en fantastisk cykelhelg i Hemsedal på min Granite Chief 2015, som har gått som tåget på alla enduro-spår.
Men det gick tyvärr några ekrar på mitt bakhjul.

Det är ett DT swiss spline M1900, men jag lyckas inte hitta exakt vilka ekrar jag borde köpa (ffa längd är oklart).

Några tips?

Rose-tråden
Köpte ett gäng schwalbeslangar från rose. 100% av dem jag testade läckte från ventilen. Skickade därför tillbaka dem och även de jag inte testade. Men fick inte pengar tillbaka för alla. Liksom 50 spänn är ju ingenting utan det är ju allt obetalt krängande och sedan postande som är grejen. Viktigaste är ju att feedbacken når tillverkaren så att fler slipper uppleva detta.

Finns fler tillverkare och har aldrig haft problem med detta tidigare. Så aldrig mer Schwalbe för mig.
Bitter. Absolut.

Rose-tråden
Lingon: Du menar att det saknas en liten linje ovanför sadelröret som på bilden ?
Sättet att mäta är samma som på andra fabrikat , kanske skissen är lite missvisande om man kan sin sak ;)

Mikael Kippilä / ROSE

Bilagor

• 179112_raw_1.jpg
    179112_raw_1.jpg
    31.8 KB · Besök: 56
Rose-tråden
Hejsan!
Jag letar nytt framhjul med navdynamo till pendlarhybriden. Har idag skivbroms 6-skruv infästning som jag helst behåller men om det krävs kan jag byta till en CL-infästning. Vad kostar det att få ett hjul 28"/700C byggt av er med något av Shimanonaven 6V, 3W?

Rose-tråden
eriaxe sa:
Hejsan!
Jag letar nytt framhjul med navdynamo till pendlarhybriden. Har idag skivbroms 6-skruv infästning som jag helst behåller men om det krävs kan jag byta till en CL-infästning. Vad kostar det att få ett hjul 28"/700C byggt av er med något av Shimanonaven 6V, 3W?

Föredömlig fråga som jag också är intresserad av. En lite fågel har en gång viskat något om att man alltid ska försöka byta båda hjulen samtidigt. Ligger det någon sanning i det, eller kan man man lugnt köpa ett dynamohjul till fram och behålla sitt gamla bak?

Rose-tråden
eriaxe: Hej,
Skulle du kunna skicka lite mer info på mejlen (fälgbredd, antal ekrar, axelstandard ) så kan du få en offert.
mikael.kippila@rosebike.se

Mikael Kippilä / ROSE

Rose-tråden
Hej!

Hur kommer det sig att det skiljer nästan 4000:- mellan "ROSE XEON CDX CROSS-4400 1X11" och "ROSE XEON CDX CROSS-4400 GRAVEL 1X11", även om det konfigureras med samma däck och hjul?
Prisskillnaden ligger inte i de diffande sadlarna och styren, så vad är det jag missar?

Rose-tråden
emilh: Det är tyvärr en bugg i vår konfigurator som gör att priset för hjuluppgraderingen inte tas i beaktande. Vi är medvetna om denna bugg sedan tidigare och en lösning är på väg.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej!

Jag ska införskaffa all-season däck till min PRO SL 2000 och kollar på Continental 4-season däck. De däcken som sitter på nu är orginaldäcken på 700 * 25c. Jag vill gärna ha lite större däck om möjligt inför höstsäsongen och undrar om jag kan slänga på 700 * 28c däck utan att det blir några problem?

Mvh

Peter

Rose-tråden
Peppekött: Var maxgränsen går för däckbredden är alltid lite "flytande". Generellt kan man säga att Continentals däck är bredare än vad märkningen på däcksidan anger. De 25 mm Conti-däck som nu sitter på, har troligen en bredd på 27-28 mm om du mäter dem, och detta är också maximalt det vi rekommenderar. Någon annan tillverkares däck märkta med 28 mm kan funka, även om Conti märkta med 28 mm skulle bli för tajt. Hoppas att det blev lite klarare :o).

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej! Två frågor till Rose:

1) Jag har en Rose PRO DX Cross 2000 och undrar om de snygga slimmade skärmarna i aluminium går att köpa mer? Ser bara fula SKS i plast på hemsidan.
2) När jag skulle dra åt fästet för framskärmen så roterade bara gänginsatsen som verkar vara pressad i framgaffeln (hålet sitter ca 20 mm ovanför navet). Går sådana att köpa löst (sitter med buntband nu)?

/Niklas

Rose-tråden
Hej!

Håller på och drömmer om en ny racer och det står just nu mellan Xeon CDX 3000 i 62 cm eller en X-lite CDX 3000 i 64 cm.
Då jag har 99 cm i innerben-längd så kan tydligen inte er storleksberäknare ge ett förslag på storlek. X-liten finns i 64 cm men då kommer frågan om hjulen klarar min vikt på ca 100 kg. Hittar ingen info alls om hjulen ROSE CW-1550 Carbon Disc på hemsidan.

Mvh...
Elias

Rose-tråden
nikasp: 1: Vi har tyvärr inte aluminiumskärmarna längre. 2: Skicka bild åt mats.ribacka@rosebikes.se, så skall vi se vad vi kan hitta på.

Hireliath: Du har så pass långa ben, att det kan vara svårt att få till en bra sittställning på någon av modellerna du nämner. Vilken är din totallängd, så kan jag kolla med våra produktansvariga var den absoluta maxgränsen går för respektive ram.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hej!
Jag är 198 cm, inte extrem lång men med långa ben.
Det jag har idag är en ärvd 58 cm ram med stolpen nära max & ett rejält drop till styret, vilket fungerar bra, men inte är helt optimalt.

Mvh..
Elias

Rose-tråden
Hireliath: Nu har jag kollat med våra produktansvariga och hjulen skall klara din vikt utan problem. De rekommenderar även en 400 mm sadelstolpe i aluminium för att få till sittställningen.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
Hireliath: Ursäkta att jag var otydlig. Det är X-Lite CDX i storlek 64 det gäller. Orsaken till alustolpen är att det skulle bli för mycket flex med standardstolpen.

/Mats Ribacka, ROSE

Rose-tråden
nikasp sa:
Hej! Två frågor till Rose:

1) Jag har en Rose PRO DX Cross 2000 och undrar om de snygga slimmade skärmarna i aluminium går att köpa mer? Ser bara fula SKS i plast på hemsidan.
2) När jag skulle dra åt fästet för framskärmen så roterade bara gänginsatsen som verkar vara pressad i framgaffeln (hålet sitter ca 20 mm ovanför navet). Går sådana att köpa löst (sitter med buntband nu)?

/Niklas

Tips: Velo Orange har snygga slimmade skärmar i alu ner till 37 mm bredd.

Tillbaka
Topp