rövskav

• Trådstartare Trådstartare kenny
  • Start datum Start datum
K

kenny

Guest
rövskav
efter 2timmars cykling i terrängen så känns min röv riktigt sår mellan skinkorna, är det sadeln eller rövskägget som ställer till problem, vad rekomenderas, byta sadel eller raka röv ;-)

rövskav
Förmodar att du kör med cykelbyxor och inga kallingar under?

Finns de som smörjer upp saker och ting med vaselin också ;) Men det borde inte behövas på bara två timmar!?

Att raka röven rekommenderar jag inte, stor risk för inflammation i hårsäckarna (skriver jag med risk för att den här tråden går till historien - också).

rövskav
använd lite Helosan på skaven! det blir väldigt mycket bättre, fick rejäla skavsår efter diverse långa marscher i lumpen, inget helade dem bättre än helosan! fungerar även i förebyggande syften.

rövskav
Helosan har jag också använt med framgång. Smörjar man med det ett litet tag till skavet har gåt över bruakr man ha skaffat så pass till elefanthud efter att man klarar sig sen (iaf klarar sig längre tid)

rövskav
Byt byxor!?

Jag hade ett par byxor som jag köpte för de såg fina ut. Jag använde dem två ggr. Båda gångerna fick jag skav pga att stoppningen korvade sig i grenen. Andra gången var i början på en längre tävling så under de resterande 50 timmarnas tävling var "lite obekväma". Bytte dock byxor vid växlingen och använde andra byxor vid efterföljande cykeletapper.

Har nu skaffat andra byxor med annorlunda stoppning och de fungerar bra.

rövskav
Jag tycker du skall raka röven och samtidigt göra evt bildreportage och lägga upp hìr. Du kan ju alltid be grannen om hjälp om det blir svårt att se.

Sjyrre???

Stalle

rövskav
Kung Stalle Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker du skall raka röven och samtidigt göra
> ett bildreportage och lägga upp här. Du kan ju
> alltid be grannen om hjälp om det blir svårt att
> se.
>
> Sjyrre???
>
> Stalle

*skratt*

rövskav
*micke* Skrev:
-------------------------------------------------------
> Lol! Någon var ju tvungen att föreslå det eller
> hur?
>
> ;-)

Erkänn att du åxå var sugen på att föreslå detta? Jag har förövrigt blivit ombedd att göra ett bildreportage när jag byter styrlager med ballen. Vi får se hur det blir med det.

Stalle

rövskav
Angelägen fråga detta. Efter en stunds funderande kom jag fram till att raka röven med vidhängande bildreportage verkar vara det mest fruktbara, då vi andra kan få en bild av vad en sådan åtgärd (rakning) kan ge för resultat. I analogi med detta förslår jag ett reportage som möjliggör att man på forumet ges möjlighet att följa utvecklingen. En fråga som ligger nära till hands är exempelvis hur det kommer att se ut efter en en 6- timmars tur med nyrakad bakdel. Ser för övrigt med stort intresse framemot det utlovade reportage om styrlagerbyte med bar underkropp.

rövskav
Skratta ni, ni som uppenbarligen inte har så mycket hår...
Jag har problem med hår främst på insidan av låren som gnager och irriterar. Jag tror det är mer risk
för hårsäcksinflammation då än om man rakar sig. Jag har ivf. positiva erfarenheter av att raka av
en del. Men ställ maskinen på typ minst 3mm, annars blir det skitirriterande stubb. Och använd ALDRIG
hyvel e.d., DET är en killer... *drar sig till minnes*...
Som bonus blir det lite svalare och det känns liksom lite friare, dessutom ser det snyggare ut :)
/Nicke

rövskav
Nämnt skav kan vara lite konstigt då det kan uppstå mitt på säsongen har jag märkt.
Möjligvis har det med svettning att göra, under en riktigt varm dag eller?

rövskav
hår i röven... det finns faktiskt hyvlar för alla " moderna män" som vill verka tidsenliga :) Jag skulle gärna dra det hela till att bli en hygienfråga, men då kanske jag får konkelbärsfantasterna på mig, igen :)

rövskav
tack för ALLA svar, det är ett sant nöje att läsa! jag tror att jag börjar med byte av byxor för att sedan testa helosan och babypulver lösningen. Funkar inte detta så kommer ni få erat efterlängtade(?) bildreportage, se det som ett hot eller löfte ;-)

rövskav
Kroppsbyggare och styrkelyftare kan få problem med skavsår mellan låren när de går. Det kanske förvärras om de är håriga. Vet inte, nu ska jag gå och fika och sedan ha ett givande möte...bye.

rövskav
Johan S
tala om en kroppsbyggare som inte är vaxad över hela kroppen förutom huvudet?

annars så rekommenderar jag (som jag tyckte någon skrev) att testa andra byxor, för gamla byxor som stoppningen är slut på eller nya byxor som inte passar din "sittyta" kan leda till obehag.

alternativt att det är din sadel som inte är lämpad för dig, det var en på touren som hade problem med sin sadel pga att den var för smal helt enkelt.

får du problem även om du har ett par andra byxor? testa o byta sadel annars kan det helt enkelt vara fel sittposition.

Senast redigerad av en moderator:
rövskav
jag har en wtb sadel och cyklar antingen i ett par oakleyshorts eller ett par teflonbrallor av okänt märke. har aldrig fått skavsår men så cyklar man ju också franskt ;p

Tillbaka
Topp