[RR] Julkalender - Skåpsmat med krydda [Alla luckor öppnade]

GoranS

Aktiv medlem
Insåg i somras att jag har några utländska cykelresor som jag aldrig har kommit mig för att skriva RR:ar för. Tänkte därför göra en skåpsrensning och dra ihop det jag har liggande till en julkalender. Lite kryddning kommer också till skåpsmaten.

Första RR-luckan öppnas imorgon. Sedan är tanken att det ska bli en ny RR-lucka varje dag fram t.o.m. julafton. Vissa luckor kommer att behandla en cykeldag. Om bildmaterialet varit magert någon cykeldag kommer jag typiskt slagit ihop den med föregående eller efterföljande cykeldag för att ingen lucka ska bli alltför kort.

Jag har än så länge bara gått igenom mina bilder för att se att det finns tillräckligt med material för en kalender. Detta gör att jag kommer att behöva skriva texten löpande. Jag gissar att detta kommer att hålla nere textmängden jämfört med några tidigare kalendrar där jag hade skrivit en del i förväg.

Hur som helst hoppas jag att kalendern kan ge lite underhållning i mörkret och kylan. Kommer med all sannolikhet att bli min sista kalender, i alla fall på rätt många år.
Mallorca 2009
Lucka 1 - Petra + Puig de Randa
Lucka 2 - Orient*2 + Petra
Lucka 3 - "Piggen" + Sant Salvador
Lucka 4 - Sa Calobra + Cap Formentor

Norge 2023
Lucka 5 - Røldal-Dyrskar/Haukelifjell

Giro delle Dolomiti (Italien) 2008
Lucka 6 - Aldino + daltur + Klobenstein
Lucka 7 - Passo Rombo/Timmelsjoch
Lucka 8 - Stelvio + daltur + Traumansdorff
Lucka 9 - Plan de Corones/Kronplatz
Lucka 10 - Sella ronda + daltur

Mallorca 2010
Lucka 11 - Es Verger/Sóller + San Salvador/Sineu
Lucka 12 - Sa Calobra + Orient
Lucka 13 - Sóller + Puig de Randa

Giro delle Dolomiti (Italien) 2010
Lucka 14 - Val Senales/Schnalstal
           Passo Erbe/Valparola/Pordoi/Costalunga
Lucka 15 - Passo Giovo/Jaufenpass
           Passo Duran + Forcella Staulanza
Lucka 16 - Rifugio Gardeccia
Lucka 17 - Monte Bondone + Frassineto
Lucka 18 - Stelvio + daltur

Norge 2023
Lucka 19 - Lysebotn

Giro delle Dolomiti (Italien) 2013
Lucka 20 - Passo Coe + Prati di Nago
           Gardasjön-Bolzano
Lucka 21 - Auna di Sopra + Passo Nigra/Pampeago
Lucka 22 - Alpe Siusi/Seiser Alm
           Gardeccia + Cornaiano

La Palma 2011
Lucka 23 - Los Brecitos + Mirador Cumbrecita + Rif. Pilar
           Faro de Fuencaliente

Norge 2023
Lucka 24 - Flistjønnskaret (Gaustatoppen)
Tidigare RR-julkalendrar från min sida.
2015 - En italiensk julkalender
2017 - En backig julkalender
2018 - Från Britain till Bozen
2019 - Ett udda cykelår

Senast ändrad:
Insåg i somras att jag har några utländska cykelresor som jag aldrig har kommit mig för att skriva RR:ar för. Tänkte därför göra en skåpsrensning och dra ihop det jag har liggande till en julkalender. Lite kryddning kommer också till skåpsmaten.

Första RR-luckan öppnas imorgon. Sedan är tanken att det ska bli en ny RR-lucka varje dag fram t.o.m. julafton. Vissa luckor kommer att behandla en cykeldag. Om bildmaterialet varit magert någon cykeldag kommer jag typiskt slagit ihop den med föregående eller efterföljande cykeldag för att ingen lucka ska bli alltför kort.

Jag har än så länge bara gått igenom mina bilder för att se att det finns tillräckligt med material för en kalender. Detta gör att jag kommer att behöva skriva texten löpande. Jag gissar att detta kommer att hålla nere textmängden jämfört med några tidigare kalendrar där jag hade skrivit en del i förväg.

Hur som helst hoppas jag att kalendern kan ge lite underhållning i mörkret och kylan. Kommer med all sannolikhet att bli min sista kalender, i alla fall på rätt många år.

Tidigare RR-julkalendrar från min sida.
2015 - En italiensk julkalender
2017 - En backig julkalender
2018 - Från Britain till Bozen
2019 - Ett udda cykelår
Ser fram emot den. ❤️

Börjar kalendern med en arrangerad resa till Mallorca i april 2009.

Flög ner på torsdagen i veckan före påsk. Var mellanlandning i Barcelona och tog sin lilla stund så vi var inte vid hotellet i Can Picafort förrän strax efter midnatt. Lyckligtvis skulle första dagens tur inte rulla iväg förrän vid elvasnåret så jag avvaktade med upplockning av cykel ur väskan till efter nattsömn.

Frukost vid kvart i åtta och sedan lite pillande för att få ihop cykeln. Var klar vid tiotiden så hade lite marginal till starten som blev lite efter elva då det tog några lite tid att bli klara. Molnen tornade upp sig och vi hade precis hunnit rulla iväg då regnet började falla. Det tilltog i styrka vartefter men blev i alla fall aldrig någon syndaflod.

Vi cyklade via Muro och vidare i riktning mot Inca. Slutade efter ett tag regna. Vi tog av väg Ma3440 mot Llubí och sedan Ma 3511 till Sineu för att sen fortsätta till Petra. På infarten dit började det åter regna så dagens det passade bra med en fikapaus där. När vi lämnade caféet var det fram med svabbarna för att återställa stället efter ca ett dussin blöta cyklisters besök. Inga klagomål dock. Antar att de varit med om det förr.

Hade när vi åter rullade iväg slutat regna. Färden gick mot nordost på Ma 3330. Inledningsvis lite kylslaget med fuktiga kläder och inte alltför hög temperatur men en uppförsbacke löste det problemet. Tog sedan Ma 12 tillbaka till Can Picafort dit vi kom efter ca sju mils trampande denna första dag. Lyckligtvis fanns tvättutrustning tillgänglig så det blev lite cykelvård. Som för att reta oss slängde vädergudarna ner några solstrålar när vi stod och gjorde ren cyklarna.

Vätan gjorde att jag helt glömde bort att fota under denna tur. Över huvud taget var jag betydligt mer sporadisk i mitt fotande på cykelresor på den tiden än jag är nu.

Resans andra dag bjöd på bättre väder. Vi startade åter med att åka mot Muro. I backen upp mot byn ligger jag i tät då jag hör det obehagliga ljudet av cykel som går i backen. Visar sig vara personen på tredje rulle som tappat kedjan och det blivit en inbromsningseffekt som en man i bakre leden inte klarat att bromsa för utan svängt och kört in i en stenmur. Han har skrapat fingertopparna men verkar i övrigt ok men beslutar sig dock för att cykla tillbaka till hotellet. Får senare höra att de skickat iväg honom till sjukhuset och det konstaterats att han drabbats av krossad armbåge och något/några brutna revben. Trist!

Osäker på om denna bild är tagen i anslutning till vurpan eller lite senare.
HPIM1141 (Large).JPG

Resten av gruppen trampar vidare upp genom byn och vidare söderut. Innan vi når Sineu hinner vi med ett stopp till. Denna gång är dock orsaken bara en punktering.
HPIM1143 (Large).JPG

Vidare gick färden till Algaida, inklusive en km på motorvägen efter vad jag gissar/hoppas var en felnavigering. Strax därefter inleddes resans första skapliga backe, upp till klostret Santuario de Nuestra Señora de Cura på toppen av Puig de Randa. Var ca halvmilen lång med ett par kortare flacka partier och i övrigt klart hanterbar lutning. Vi hade fri fart upp och en del tog i ordentligt medan jag tog mig upp i någon form av halvfart. Fin utsikt bjöds från toppen i alla fall.
HPIM1145 (Large).JPG

HPIM1149 (Large).JPG

Färden gick sedan till Montïuri där det blev fikapaus vilket var välbehövligt då jag på infarten till byn kände att jag började gå på tomgång.
HPIM1150 (Large).JPG

Gruppen delades efter fikat upp i en snabbare kvintett och vi övriga som "såsåkte" mot Petra. I Sant Joan stötte vi dock ihop med "snabbisarna" som haft navigeringsproblem. Från Petra gick färden tillbaka till boendet via Santa Margalida. Vid ett par tillfällen fastnade vi på den sträckan i bilköer p.g.a. något cykellopp där poliser var ute och stoppade trafiken. Klockan hade hunnit passera fyra innan vi var tillbaka efter en tur på tio mil.

Orkar inte mer nu då jag p.g.a. en miss blev tvungen att nu i kväll planera om upplägget för kalendern då jag missat en del av en resa. Lucka två hoppas jag dock ska täcka de tre nästkommande cykeldagarna på denna resa.

Senast ändrad:
Dag 3 på resan. Precis som tidigare dagar gick färden initialt mot Muro. Tror det blev ngn felnavigering för vi hamnade dock borta i Sa Pobla och fick snedda ner mot vägen mot Inca. Inte helt säker på det men tror att dessa två bilder togs på denna sneddningsväg. Alternativt var det lite senare.

HPIM1151 (Large).JPG

HPIM1153 (Large).JPG

Tog sedan det som gick under benämningen tyskvägen till Santa Maria del Camí vilket också ledde till skitiga cyklar då vi blev tvungna att passera ett vattenhinder vid passage under en annan väg. I Santa Maria var det marknad vilket gjorde passagen lite knölig. Väl igenom byn fortsatte vid till Bunyola. Efter att ha passerat den byn var det ett kort stopp och sedan fri fart uppför dagens backe som på 6 km ledde upp till Col d'Honor, 550 möh. Passade på att ta lite bilder från övre delen av backen på de som kom upp efter mig.

HPIM1154 (Large).JPG

HPIM1159 (Large).JPG

HPIM1161 (Large).JPG

Färden gick sedan ner till Alaró inkluderande en kortare uppförsbacke vid Orient.

HPIM1163 (Large).JPG

På torget i Alaró blev det fikastopp
HPIM1164 (Large).JPG

Färden gick sedan via Binissalem till tyskvägen och sedan via Llubí och Muro tillbaka till boendet dit vi anlände med tolv mil på dagskontot.

Fjärde dagen bjöd på en tämligen likartad tur som dagen innan. Bilden nedan tror jag är tagen på väg upp mot Bunyola.
HPIM1169 (Large).JPG

Ett par bilder på väg mot Orient
HPIM1171 (Large).JPG

HPIM1173 (Large).JPG

Efter fikat i Alaró blev det lite annan väg tillbaka då vi cyklade via Lloseta, Selva, Camparet, Búger och Sa Pobla. Bilden nedan tagen i samband med en punktering.
HPIM1176 (Large).JPG

Femte dagen på resan blev en vilodag för min del då jag hade lite känningar i halsen och inte ville utmana ödet utan istället såg till att vila ordentligt.

Sjätte dagen bjöd på lite svalare väder efter ett nattregn. Var även en hel del mörka moln på himlen när vi rullade iväg. Dagen bjöd förutom en runda som påminde om första dagens också på trepunkteringar i den grupp jag cyklade. Bilden nedan visar ett stopp i samband med en av dessa. Strax efter det stoppet fick vi en kortare regnskur på oss.
HPIM1180 (Large).JPG

I Petra var det fika med många svenska cyklister. Hade tydligen gått ut något meddelande i den svenska djungeltelegrafen om att försöka samla ihop olika svenskgrupper på ön för att fika i Petra denna dag. Inte så varmt, men solen gjorde det i alla fall lite angenämare.
HPIM1182 (Large).JPG

En bild tagen efter Petra på väg Ma-3330 då jag på en frifartssträcka fått för mig att sprätta till lite för att kunna stanna till och ta några bilder när mina medcyklister passerade.
HPIM1186 (Large).JPG

Morgondagens lucka blir den tredje av fyra från denna resa.

I Petra var det fika med många svenska cyklister. Hade tydligen gått ut något meddelande i den svenska djungeltelegrafen om att försöka samla ihop olika svenskgrupper på ön för att fika i Petra denna dag. Inte så varmt, men solen gjorde det i alla fall lite angenämare.
Visa bilaga 668738
Den där dagen var jag också där ?
Var på träningsresa tillsammans med ett gäng Uni-cyklister och jag tycker mig skymta ett par av dem på bilden. Jag sitter med stor sannolikhet vid samma bord.

På resan annonserades de planerade turerna kvällen innan. En färggradering (grön, gul och röd) användes som indikation på farten. Jag hade insett att jag i gula grupper hävdade mig väl men att röd grupp nog var lite för rask för att jag skulle trivas.

Då jag på kvällen av den sjätte dagen såg att röd grupp skulle åka till Sóller och sedan över bergen upp till Pollenca medan gula grupperna skulle undvika bergen beslutade jag mig för att se om jag kunde samla ihop en liten “utbrytargrupp” som på egen hand åkte röda gruppens tur, men i lite lugnare tempo än röda gruppen. Det var nämligen en tur jag kikat på innan resan och gärna ville cykla. Jag lyckades hitta ett par cyklister som var intresserade av att göra mig sällskap.

När vi sedan, den sjunde dagen, rullade iväg vid kvart över nio var vi en kvartett då en av mina kompanjoner raggat upp en gruppmedlem till. På tyskvägen fick vi, passande nog, draghjälp av ett gäng tyskar. De stannade liksom vi i Santa Maria för ett kort stopp innan vi rullade vidare mot Bunyola. Halvvägs dit vek dock tyskarna av så vi fick klara oss själva.

Passerade Bunyola och kom sen ut på den lite större vägen mot Sóller. Efter att ha tagit av den före tunneln (som är förbjuden att cykla i) och svängt in på vägen upp till Coll de Sóller, knappt 500 m.ö.h.ö, blev det dock trevligt. Var i runda slängar en halvmil med 5% snittlutning.

HPIM1187 (Large).JPG

HPIM1194 (Large).JPG

En av mina kompanjoner för dagen uppe vid passet.
HPIM1197 (Large).JPG

På andra sidan var det lite blött på vägen och vi tog det försiktigt och höll ihop nedför med tanken att vi inte skulle riskera att några åkte hela vägen ner om ngn vurpade eller fick mekaniskt strul. Vi kom dock ner helskinnade och utan cykelproblem. Vi tog oss sedan in till torget i Sóller, vilket f.ö. tåget passerar rakt över, och hittade ett ställe där vi kunde få oss en tallrik pasta till lunch.

Efter lunchen bar det av uppför. Ca 14 km med 6% snittlutning upp till tunneln. Vi körde fri fart upp med återsamling före tunneln. Jag fick rygg på en schweizare och vi körde någon sorts partempo där han dock i slutet var den starkare och fick göra huvuddelen av dragjobbet.

Uppe vid tunneln fick jag vänta några minuter på mitt sällskap. Drog på armvärmare och väst i det ganska kyliga vädret. Ångrade lite att jag valt väst istället för regnjacka. Och mer skulle jag få ångra det.

När vi kom igenom tunneln mötte vi några cyklister där det visade sig att två av mina kompanjoner kände så det blev ett litet stopp där.

HPIM1198 (Large).JPG

Rullade sedan bort till utsiktpunkten med vy över dammen. Inte så fantastisk vy denna dag.
HPIM1199 (Large).JPG

Blev sen en blöt och kall färd längs bergskedjan mot Pollenca. Var aldrig något kraftigt regn, men droppade konstant. Ett stopp vid macken vid avfarten till Sa Calobra då någon i gänget behövde lite dryck.

Tog en bra stund till Pollenca då vi tog det mkt lugnt utför. Sneddade sen åt sydost ner till Can Picafort dit vi anlände vid halv sex.

Morgonen därpå rann det ordentligt i näsan och jag hostade en hel del så cykling var inte att tänka på. Fokuserade istället på sängliggande.

Dan därpå kändes det bättre, men näsan rann fortfarande en del och jag hade en lite sliten känsla i halsen så jag valde att ta en vilodag till. Trist att se resten rulla iväg i solskenet, men hade jag försökt cykla denna dag hade nog sannolikheten för bakslag varit stor.
HPIM1203 (Large).JPG

Tog under dagen en ytterst lugn liten promenad längsmed stranden för att få njuta lite av solen i alla fall.
HPIM1216 (Large).JPG

HPIM1222 (Large).JPG

Efter två vilodagar kändes kroppen åter OK. För att inte riskera att luras med i något högre tempo än jag ville beslutade jag mig för att ta en solotur. Trampade först till Muro.

HPIM1243 (Large).JPG

Fortsatte via Santa Margalida, Petra och vidare söderut.
HPIM1245 (Large).JPG

Hade lite tur med vädret då jag färdades i en glugg i det mörka molntäcket. Tog det väldigt lugnt, dels pga den tidigare förkylningen och dels då toppen jag planerat att cykla upp till, som synes på föregående bild, var insvept i moln.

Vädret bättrade dock på sig vartefter.
HPIM1248 (Large).JPG

HPIM1251 (Large).JPG

När jag slutligen kom fram till Felanitx och klättringen upp till Sant Salvador var vädret inte så pjåkigt. Var runt halvmilen upp med ca 6,5% snittlutning. Första biten lite trist med en rak slakmota, men sen rätt trevlig
HPIM1254 (Large).JPG

HPIM1255 (Large).JPG

Efter att ha beundrat utsikten rullade jag tillbaka till Felanitx. Tog samma väg tillbaka. Fick dock betala för att jag haft medvind på vägen dit. Kunde dock njuta av fint blommande ängar.
HPIM1256 (Large).JPG

Efter återkomst samt tvätt av cykel och kropp avslutades dagen cykelmässigt med att se sista fem milen på Paris-Roubaix vilket slutade med Boonenseger.

Imorgon avslutas RR:en från denna resa med de två sista cykeldagarna där.

Som jag skrev i slutet av förra luckan kommer jag att i denna lucka avsluta kalenderns första resa med de två sista cykeldagarna. Hade jag inte lyckats strula till laddningen av kameran s.a. jag inte kunde ta några bilder hade det varit de tre sista dagarna för den tredje sista dagen gjorde jag resans längsta tur, 18 mil.

Turen gick något i stil med Can Picafort - Santa Maria del Camí- (nästan till) Esporles - Establiments - Calvià - Galilea - Valdemossa - S'Esgleita - Santa Maria del Camí - Can Picafort. Blir dock lite tråkigt med bara text så jag skippar den dagen och hoppar istället till näst sista dagen.

Researrangören anordnade denna dag en bergstävling uppför Sa Calobra-stigningen och det ville man ju inte missa. För att inte bränna benen i onödan valde jag att cykla med grön grupp dit. De rullade iväg redan klockan nio, men jag har absolut inget emot att vara ute länge så det passade mig fint. Vi cyklade via Sa Pobla, Búger och Campanet upp till Selva. Denna bild tror jag är tagen någonstans mellan Campanet och Selva.
HPIM1258 (Large).JPG

Efter Selva började backen upp till Lluc-macken. Var fri fart upp men jag höll huvudsakligen lågt tempo förutom sista km då jag testade att trycka på lite för att se hur benen kändes och hur mycket jag skulle försöka på bergstempot. Kändes trots sjukdom och föregående dags längre tur helt ok.
HPIM1259 (Large).JPG

Vid macken köpte jag en cola vilken gick ner tillsammans med en från frukosten medsmugglad macka med nutella. Trampade sedan bort till "nummerlappsutdelningen" vid parkeringen i toppen av backen. Vad en klisterlapp med ett nummer som man skulle ropa när man passerade mållinjen. Dumpade förstärkningsplagg sånär som på västen i en av bilarna som arrangören hade och rullade sedan ner till botten på backen.

Ett par bilder tagna på vägen ner.
HPIM1264 (Large).JPG

HPIM1265 (Large).JPG

Nere i botten fanns den andra arrangörsbilen och de fick ta hand om västen. Bild från hamnen.
HPIM1267 (Large).JPG

Starten var uppdelad i tre grupper som startade med en minuts mellanrum. Jag var inplacerad i första gruppen och ignorerade inledningsvis helt omkringvarande och försökte bara hitta ett bra tempo för mig. Började rätt snart komma ikapp cyklister som varit för optimistiska i sitt utgångstempo. Efter tre minuter sa det dock bara svisch när resans raskaste cyklist, som startat i andra gruppen, forsade förbi. Inte läge att ta den rullen!

Flöt på bra hela vägen upp och även om själva tävlingsmomentet var lite svåröverblickat så tyckte jag att jag lyckades hålla belastningen hela vägen upp samtidigt som det inte kändes som jag hade så mkt krafter över. Enda lilla strulet var med en buss som hade fått stopp i korkskruvskurvan. Jag lyckades dock smita förbi utan att behöva sakta in. Hade drygt 38,5 minut och fick stryk med närmare åtta minuter. Lite kul krydda på anrättningen var det dock.

Väntade sen in siste man upp och fotade lite under tiden.
HPIM1269 (Large).JPG

Vi trampade sedan i lite olika grupperingar till Pollenca.
HPIM1278 (Large).JPG

I Pollenca återsamlades vi och trampade därifrån i två grupper tillbaka till hotellet. En punktering i främre gruppen gjorde dock att grupperna slogs ihop sista biten.

Sista dagen var det dags att göra en annan av "måste-turerna" på ön, ut till Cap Formentor. Då ingen av arrangörernas grupper skulle åka dit denna dag fick det bli en solotur.

Hade en liten felnavigering vid Alcúdia, men rullade sedan på fint i medvinden. Backen upp efter Port de Pollenca höjde pulsen lite. Beläggningen i nedförsbacken som följde var bitvis inte så bra så jag tog det lugnt. Ett parti inne i skog följdes av att man åter fick utsikt.

Efter ett tag stötte jag sedan på den otrevligaste biten, en ca 300 m lång, på den tiden, oupplyst tunnel. Jag är rätt dessutom säker på att jag inte hade något lyse med mig. Vet att jag såg till att släppa förbi bilarna, försökte lyssna om jag hörde någon mer bil komma och när jag inte hörde det så drog jag på en 300 meter lång spurt som, om jag minns rätt, var svagt uppför. Kom igenom innan det kom några bilar och kunde stanna till kort senare och pusta ut och ta en bild.
HPIM1280 (Large).JPG

Trampade sen sista biten ut till fyren där jag tog några bilder innan jag vände tillbaka.
HPIM1281 (Large).JPG

En bild på fyren på återvägen.
HPIM1283 (Large).JPG

Tunneln gick bra även på hemvägen och medlutet gjorde att den var snabbare avklarad. Då jag kom till toppen innan utförskörningen ner till Port de Pollenca kom en annan cyklist fram och pekade på vägen som gick upp till vänster och frågade om jag visste vart den tog vägen. Svarade ärligt att det visste jag inte. Ficvk mig dock nyfiken så jag trampade upp där och kom nästan upp till toppen på kullen. Fanns några gamla byggnader i betong däruppe. Utsikten var dock fin, även om vädret väl inte var det allra bästa.
HPIM1285 (Large).JPG

HPIM1287 (Large).JPG

Trampade sen tillbaka till hotellet. Avslutar denna resa med några blommor då ett av de bestående minnena från resan trots allt var alla fint blommande ängar.
HPIM1289 (Large).JPG

Imorgon blir det "andra bullar" (eller åtminstone annan resa och annat land) ...

Kalendern byter nu land till Norge och år till 2023. Var över där under andra halvan av juli med ett par bekanta. Det var inte någon renodlad cykelresa, men vi hade med cyklar och några turer blev det. Den första av dessa tilldrog sig redan under första hela dagen i Norge och är temat för denna lucka.

Vi hade åkt från Sverige till Røldal dagen innan. Då väderprognoserna var lynniga och pekade på betydande regnrisk men ev. uppehåll några timmar på morgonen och tidig förmiddag var vi upp redan klockan fem för att kolla vädret. Var dock regn så vi sov vidare till halv sju då regnet bedarrat och efter frukost trampade vi iväg.
P7162649 (Large).JPG

Vi tog vägen österut (E134) och fick ganska snart fin utsikt ner mot Røldal och Røldalsvatnet.
P7162654 (Large).JPG

Då det var tidigt sändag morgon var det ytterst måttlig trafik, vilket var skönt. Efter en liten stund började det falla nederbörd. Lyckligtvis inte en form som gjorde att vi behövde beakta denna skylt.
P7162656 (Large).JPG

Flackade ut lite i dalen före första tunneln.
P7162658 (Large).JPG

Tunneln är förbjuden att cykla i, men lyckligtvis finns den gamla vägen kvar så man kan ta den och slippa tunneln.
P7162661 (Large).JPG

Efter fyra serpentinkurvor var vi åter uppe på stora vägen. Slutade i denna veva även att droppa från himlen, något som uppskattades.

Vi följde den i 1,5 km innan vi tog av höger och nyttjade åter Gamleveien efter att ha öppnat en grind som jag gissar var till för att hålla fåren borta från vägen. Här var vägen i sämre skick, men den hade nog funkat även med racer.
P7162662 (Large).JPG

Blev ett antal fotostopp på denna sträcka då det var fina vyer. Gödslar lite med bilderna även om de inte riktigt gör landskapet rättvisa.
P7162665 (Large).JPG

P7162667 (Large).JPG

P7162671 (Large).jpg

P7162675 (Large).JPG

Vägen blev sedan ordentligt asfalterad igen på en bit där vi undvek den andra tunneln. Efter det kom vi ut på stora vägen och blev tvungna att ta oss ann en tunnel. Den var dock både laglig att cykla i och väl upplyst. Dessutom var vi utrustat oss med lysen. Som extra finess fanns också en tryckknapp före tunneln där man kunde trycka och på så sätt aktivera en varning på ljusskylten före tunneln som varnade bilister för att det fanns cyklister i tunneln.

Tunneln böjde lite svagt höger och gick utför, så den var raskt avklarad. Efter någon km kom vi till nästa tunnel med cykelförbud och tog åter Gamleveien.
P7162683 (Large).JPG

Efter tre och en halv km kom vi fram till Dyrskar, högsta punkten på vägen. Vi åkte därifrån en liten bit på den gamla vägen som här var grusväg.
P7162684 (Large).JPG

P7162687 (Large).JPG

Det ska finnas en gammal tunnel längs vägen, men jag fegade ur innan vi kom dit. Har aldrig varit någon terrängcyklist och har blivit än fegare efter min vurpa med lårbenshalsbrott i Spanien för fyra år sen. Dessutom hade vi väderprognoserna med utlovad nederbörd att ta hänsyn till och långa utförskörningar i regn är inte så mysigt. Vi vände därför tillbaka. Blev några fotostopp på vägen.
P7162693 (Large).JPG

P7162696 (Large).JPG

P7162697 (Large).JPG

Tog på ett ställe stora vägen istället för Gamleveien och på slutet trampade vi genom Røldal på en mindre byväg istället för stora vägen.
P7162700 (Large).JPG

Karta och höjdprofil för turen.
Profil.JPG

Det kommer ett par luckor till från denna resa senare i kalendern. Detta gör att morgondagens lucka blir från ett nytt land och en återgång till "skåpsmaten".

Hoppar nu tillbaka till 2008 och min första resa till Dolomiterna.

Vi var ett gäng på ett drygt trettiotal cyklister som åkte buss ner. Vi skulle ha varit framme på fredag morgon/tidig fm, men lite trafikstrul i Tyskland/Österrike gjorde att vi blev lite försenade. Efter att ha kommit ner till hotellet strax söder om Bolzano vid lunchtid och gjort oss iordning samlade vi ihop oss på hotellets parkering innan det var dags att rulla iväg.
HPIM0880 (Large).JPG

Vi trampade genom grannbyn, Leifers, och tog sen sikte på cykelbanan som går söderut genom dalen ner mot Gardasjön/Verona. Vi tog av vid Ora och började där dagens klättring. Första delen, när vi kommit ut ur byn, gick på den stora vägen som leder upp till Val di Fiemme och sedan Val di Fassa. Bilden nedan är när vi stannat till i Ora för lite instruktioner. Noterad vägen på bergssidan i bakgrunden vilken var den vi sedan cyklade.
HPIM0882 (Large).JPG

Har för mig att vi hade fri fart upp till avtaget mot Aldino. Bilden nedan är i alla fall tagen vid avtaget.
HPIM0886 (Large).JPG

Jag är sen säker på att vi hade en sträcka med fri fart upp till Aldino. Är efter en liten bit där det går lite utför rätt tuff med 4 km med närmare 10% snittlutning. Uppe i Aldino fikade vi. Efter fikat åkte vi i mer samlad trupp, även om gruppen här och var spreds ut lite. Vägen är llite kuperad och går växlande genom skog och över öppna ängar.
HPIM0888 (Large).JPG

Jag har för mig att vi hade en återsamling när vi kom ner till vägen som leder upp till Passo Lavazè. Vi skulle dock inte upp över det passet utan snarare rulla vidare ner till Bolzano. Sista biten innan man kommer ner i Isarcodalen går vägen genom två tunnlar på totalt drygt tre km. Lutar på skapligt och jag har för mig att det var någon som var uppe en bit över 70 km/h. Nere i dalen följde vi den sen in mot och genom Bolzano, och vidare tillbaka till vårt hotell.

Karta och höjdprofil för turen.
GDD2008_1.JPG

Dag två på resan bjöd på en kortare tur nere i dalen. Vi passerade på hemvägen mässområdet i Bolzano. Detta då vi skulle hämta ut startpaket till Giro delle Dolomiti, loppet som var resans huvudsakliga tema. Har inte så mkt bilder från turen, så jag nöjer mig med en återsamlingsbild och en karta + höjdprofil för turen.
HPIM0890 (Large).JPG

1701885009813.png

Tredje dagen var loppets första dag. Vi rullade från hotellet i gemensam tropp vid halv åtta. Tog drygt tio minuter att ta sig in till mässområdet så det blev en stunds väntan innan starten som var klockan åtta.
HPIM0891 (Large).JPG

Var första gången jag cyklat i en så stor grupp, 400-500 cyklister. Till att börja med var det lite nervöst, men man vande sig rätt fort och lärde sig att slappna av även om man naturligtvis inte helt kunde sitta och sova.

Vi trampade norrut genom staden och kom ganska omgående fram till dagens tidtagningsbacke. Loppet var nämligen arrangerat så att man åkte med ledarbil, som inte fick passeras, och MC som såg till att varna/stoppa trafik då vi låg i en stor grupp. I en backe varje dag var det dock fri fart och tidtagning och det var dessa tider som tävlingsdelen av loppet baserades på.

Första dagens backe var från utkanten av Bolzano upp till Klobenstein/Collalbo, knappt 900 höjdmeter på 13,5 km med ganska jämn lutning. En åkbacke mer än brytbacke. Jag hade inga ambitioner att tävla utan mitt mål var bara att försöka genomföra loppets samtliga etapper så jag trampade på, inte i rent turisttempo men inte heller med någon direkt hög belastning. Vet att jag åkte och snackade lite med en norrman som hade likartad inställning till loppet. Start och mål för tidtagningssträckorna gick inte att missa då det var storauppblåsbara bågar över vägen och tidtagningsmattor på vägen.
HPIM0896 (Large).JPG

Efter tidtagningen var det depå med vätska och lite tilltugg samt ihopsamling av fårskocken.
HPIM0895 (Large).JPG

Vi trampade sedan vidare längs västra bergssidan av Isarcodalen i riktning mot nordost. Passerade några byar.
HPIM0900 (Large).JPG

Gick lite upp och ner, men mest ner, och vid Barbiano tog vi vägen ner till Ponte Gardena i botten på dalen och fortsatte sedan norrut upp genom dalen.

Då färden inte gick på större vägar eller då det var lite kuperat blev gruppen typiskt ganska utspridd.
HPIM0902 (Large).JPG

Efter Chiusa/Jausen tog vi av höger från väg SS12. Enligt instruktionerna skulle vi nu på ca 15 km klättra från drygt 500 möh till ca 1100 möh i Lajon där lunchen skulle vara. Det var väl i och för sig korrekt. Det som inte riktigt framgick var att det rätt omgående kom en backe på sex km med drygt 10% snittlutning. Stånkades på många håll över denna oväntade överraskning.

Efter backen var det inte heller platt utan gick ner och upp på en ganska smal väg till dess att vi äntligen var framme vid lunchen.
HPIM0905 (Large).JPG

Efter lunchen rullade vi sedan ner till botten på dalen och genom denna tillbaka till Bolzano och etappmålet.
1701885666817.png

Kände efter etappen mig nöjd med dagen. Hade gått bra och även om tuffare utmaningar väntade så hade jag inte haft några problem och kände mig inte speciellt sliten. Så jag var hoppfull men fortfarande inte alls säker på om jag skulle klara hela loppet.

Avslutar luckan med en bild från balkongen på hotellet.

HPIM0907 (Large).JPG

Morgondagens lucka kommer att täcka den andra etappen av loppet och ska förhoppningsvis bjuda på lite roligare bilder.

Senast ändrad:
Bör kanske tillägga/påpeka att jag väsentligen inte lagt ner något jobb på korrekturläsning av texten i denna kalender. Det finns därmed säkert en massa språkliga tokigheter. Tyvärr har jag dock inte tid att sitta och fila på det så det får vara "opolerat". Hoppas det inte stör alltför mkt för de som orkar läsa texten.

Dags för andra etappen på 2008 års lopp.

Om jag inte minns galet hade vi på denna etapp start 7.30, vilket innebar frukost från klockan 6.00.

Första 2,5 milen på etappen, var bara mkt svagt uppför till Merano. Om jag minns rätt tog vi sen vägen i östra utkanten av staden (SP8 + snedda ner till SS44) vilket i så fall gav en liten backe. Från Merano följde vi sedan väg SS44 upp genom Passeiertal/Val Passiria till San Leonardo och klättrade ca 300 höjdmeter på ett par mil.
HPIM0909 (Large).jpg

I San Leonardo var dagens första depå belägen. Direkt efter den började dagens huvudnummer, den 29 km långa stigningen som tog oss upp till Passo Rombo/Timmelsjoch. En stigning på i runda slängar 1800 höjdmeter. Man kan grovt dela in backen i fyra bitar. Första 14-15 km klättrar man knappt tusen höjdmeter och som brantast är det mellan 7 km och 10 km då det snittar runt 9%.

Försökte ta det lugnt på detta parti för att spara krafter. Är några serpentinkurvor men huvudsakligen söker sig vägen uppåt och inåt i dalen. Växlande skog och lite öppnare landskap.
HPIM0920 (Large).JPG
HPIM0922 (Large).JPG
HPIM0925 (Large).JPG

Efter det kommer ett parti på 4-5 km som är väldigt lättåkta med bara någon enstaka procents lutning. Man börjar här också kunna se tredje delen av stigningen som går i serpentiner uppför bergssidan (går att i alla fall ana på bilden nedan).
HPIM0926 (Large).JPG

Innan det var dags att ge sig i kast med detta parti var det dock en extradepå med möjlighet att fylla på vätskeförråden inför det som var att vänta.
HPIM0929 (Large).JPG
HPIM0931 (Large).JPG

Ganska snart efter depån började så det tredje partiet av backen. Inledningen är en 180-graderskurva över en bro. Där började även tidtagningsbacken denna dag.

Jag trampade inledningsvis på lite mer än jag gjort på första etappens tidtagningssträcka. Tidtagningssträckan kunde delas in två delar. De första 7,5 km upp till tunneln på ca 2400 möh där det lutar på skapligt med någon km runt 10%. Man har då också gjort rätt många höjdmeter, vilka är skapligt. Andra halvan var genom tunneln och upp till passet, någonstans 2-2,5 km, vilka var klart mer lättåkta och utgör även i mitt tycke den fjärde och sista delen av hela backen.

Jag märkte efter någon km att jag låg lite högre i belastning än vad jag kände mig helt bekväm med. Slog därför av en aning på takten och hamnade i en mer bekväm zon. Tunneln är drygt en halv kilometer och spikrak, vilket är tur då den är oupplyst. Vad jag läst ska man vara lite försiktig här för det kan ibland ligga is inne i tunneln som är lite fuktig. När vi var där var det dock inga problem.

När jag kom ut ur tunneln drabbades jag av en rejäl synvilla. Jag var helt övertygad om att vägen lutade svagt utför och la upp kedjan på stora klingan. Tyckte dock det gick fruktansvärt segt och började så smått fundera på om jag höll på att bonka. Insåg dock då jag som hastigast slutade trampa att det faktiskt inte alls var utför utan uppför. Inte brant, men så pass mycket att det tveklöst sänkte farten på ett sätt som inte inträffar på platt mark.

Trampade på lite mer energiskt sista biten upp då jag nu kände mig säker på att jag skulle komma upp och det ju väsentligen bara var nerför tillbaka till Bolzano.
HPIM0937 (Large).JPG

Uppe vid passet fanns ryggsäckarna vi skickat med arrangörens minibussar. Skönt med lite torra kläder inför utförskörningen. Passade på att ta några bilder på vägen tillbaka ner. Notera ingången till tunneln på den övre bilden.
HPIM0938 (Large).JPG
HPIM0939 (Large).JPG
HPIM0941 (Large).JPG
HPIM0944 (Large).JPG
HPIM0946 (Large).JPG

Nere i San Leonardo var det lunchstopp. Efter lunchstoppet var det en stunds väntan innan alla kommit ner från berget och fått något i magen. För de som var snabba måste det ha blivit en ordentlig väntan.
HPIM0949 (Large).JPG

Minns inte exakt, men tror att klockan var närmare fem innan vi var tillbaka i Bolzano och sen tog det ytterligare en stund innan vi fått tillbaka de inlämnade ryggsäckarna och tagit oss tillbaka till hotellet. Så, en lång dag på sadeln blev det.

Profil och karta för etappen var något i stil med detta.
Profil.JPG

Tredje etappen var en av två etapper under detta års upplaga av loppet som inte hade start/mål i Bolzano. Vi tog därför bussen till starten i Prato allo Stelvio, ca åtta mil bilvägen från Bolzano. Då vi skulle lasta av cyklarna och vägen inte är helt snabbkörd var vi ute i god tid. Minns inte exakt när det var frukost, men jag har för mig att vi åkte kvart över sex eller möjligen halv sju från hotellet så frukosten kanske var vid 5.15.

Tror vi var framme runt åtta och starten skulle gå vid nio så det blev en viss väntan innan starten som skulle gå klockan nio. Passade på att besöka toaletten på idrottsplatsen bredvid starten. Gick i övrigt ingen nöd på oss i det behagliga solskenet.
HPIM0951 (Large).JPG
HPIM0953 (Large).JPG

Etappen denna dag var lite intressant då tidtagningssträckan kom väldigt tidigt. Vi trampade igenom byn och i utkanten av byn var starten. Gjorde att en del var ute och värmde upp innan start. För en annan som inte hade några ambitioner var backens ca 24 km och närmare 1850 höjdmeter klart tillräckligt så jag nöjde mig med att veva på på låg växel när vi trampade genom byn. Var i bakre delen av startfältet när jag passerade startmattan.

I samband med middagarna på hotellet på kvällen gavs en kortfattad beskrivning av etappen kommande dag. Inför denna hade sagts att första biten upp till Trafoi var väldigt lättcyklad och att det kunde vara bra att försöka hitta en bra rulle och att man kunde gå på stora klingan en del. Skildrade nog i viss mån personen som beskrev det och jag tog det i mitt tempo och undvek stora klingan. Dock är det sant att den biten är lättcyklad relativt resten. Nu var det dock att ta sig upp som gällde.

Genom att jag startade långt bak så innebar det att jag vartefter kom ikapp folk vilket alltid är kul. Upp till Trafoi är det som sagt lättåkt och man cyklar nere i botten på en dalgång med en del skog.

Vid Trafoi öppnar det upp sig lite och man passerar i övre delen av ett ängsområde innan vägen åter går in i skogen. Man har dittills avverkat fyra av de 48 numrerade serpentinkurvorna. När man kommer in i skogen tar man sedan tolv till på drygt tre km varefter man har en dryg km fram till kurva 32. Man har då kommit upp till 1950 möh och har ca 800 höjdmeter kvar upp till Passo dello Stelvio.

Härifrån och upp är det mest hela tiden helt fantastiska vyer och man förstår verkligen varför passet har det rykte det har bland cyklister.
HPIM0954 (Large).JPG

På väg fram mot kurva 24 ser man för första gången upp till passet och vägen som slingrar sig upp dit längs bergssidan.
HPIM0957 (Large).JPG

Vid kurva 22, vid avtaget in till Berghotel Franzenshöhe, på knappt 2200 möh hade arrangören en liten extra vätskedepå där de langade muggar med dryck till cyklisterna. Minns att jag passade på att plocka en mugg cola i farten.

För egen del flöt det på fint hela vägen upp och jag pressade mig aldrig direkt utan kom upp på knappt 2.08. Som en liten anekdot så slog jag en senare OS- och världsmästare med 4-5 minuter, en då 17-årig Maiken Caspersen Falla som jag senare råkade notera i resultatlistan. Gissar att hon också turiståkte, men är man inte duktig får man ju ta alla antydningar till meriter man kan hitta.

Var inte speciellt kallt uppe vid passet trots att det ligger på 2758 möh. Var t.o.m. en norrman som satt i bar överkropp och solade där uppe. Jag nöjde mig dock med att njuta i solen och ta lite bilder i väntan på att några av mina medresenärer skulle dyka upp s.a. vi kunde slå följe ner på andra sidan.
HPIM0962 (Large).JPG
HPIM0963 (Large).JPG
HPIM0966 (Large).JPG

Fanns även en depå samt tillgång till ryggsäckarna uppe vid passet så åt och drack lite samt drog på mig väst och armvärmare innan vi började rulla ner. En bild tagen ner mot Passo Umbrail (2501 möh) som vi passerade kort efter att ha tagit av från vägen som leder ner till Bormio. Vi kom där också in i Schweiz. Kontrollen av pass var dock obefintlig utan vi rullade bara igenom passkontrollen.
HPIM0977 (Large).JPG

En bild upp mot Passo dello Stelvio när vi precis kommit in i Schweiz.
HPIM0982 (Large).JPG

Även om det finns bilar på denna väg är den klart mindre trafikerad än de från Prato och Bormio. Är nog i ärlighetens namn också den minst spektakulära av de tre.
HPIM0985 (Large).JPG

På den här tiden var det också ett par km grusväg när man började komma ner mot skogen.
HPIM0987 (Large).JPG
HPIM0988 (Large).JPG

Tog det försiktigt och kom förbi gruspartiet utan missöden. Efter det är det en riktigt rolig utförskörning ner mot Santa Maria i Val Müstair/Münstertal. Är ett antal serpentinkurvor och inte tokbrant så det är inte någon högfartsutförskörning men om man tycker det är kul med aktiv cykling med igångdrag efter kurvor och rejäla inbromsningar ini kurvorna kan den rekommenderas. Om jag inte minns helt galet är det inga kurvor som nyper till oväntat heller. Så är man bara uppmärksam så går det att ha lite kul utan att det blir osäkert.

Ner mot Santa Maria får man på några ställen vyer uppåt i Münstertal.
HPIM0990 (Large).JPG

När man kommer ner i Santa Maria kommer man ut på en större väg som man följer nedåt i dalen, passerar gränsen och kommer åter in i Italien. På infarten till Glorenza/Glurns tog vi höger och trampade sista kilometerna tillbaka till Prato och etappmålet där det var lunch.

En bild på tre av den tidens högprofilhjul.
HPIM0992 (Large).JPG

Etappkarta + höjdprofil. Av någon anledning vägrade RideWithGPS mig att rita in rutten över Stelvio så jag fick ta till komoot. Vet inte om det kan ha att göra med om vägarna är stängda, vilket ju Stelvio inte är nu.
1702053360994.png

Under bussfärden hem var det en och annan som var lite trött.
HPIM0993 (Large).JPG

Efter tredje etappen kom en vilodag. De flesta valde också att skippa cyklandet, men vi var fyra stycken som rullade ut och tog oss en liten sväng efter frukost. Cyklade väsentligen samma runda som dag 2 på resan..
HPIM0995 (Large).JPG
HPIM0998 (Large).JPG

En bild nere vid Kalterer See/Lago di Caldaro.
HPIM1000 (Large).JPG

När vi var tillbaka och hade duschat var vi ett antal i gruppen som åkte med vår buss upp till Traumansdorff utanför Merano och gick och tittade i trädgården där samt åt lunch. Var nog egentligen fel årstid då jag gissar att det är mer blomsterprakt på våren och tidigare på sommaren.
HPIM1017 (Large).JPG
HPIM1018 (Large).JPG

T.o.m. i trädgården hade de dock serpentinvägar!
HPIM1023 (Large).JPG

Tack för kalendern, mycket uppskattat! Ser riktigt häftigt ut! Stelvio är verkligen en drömklättring, hoppas få tillfälle att köra den någon gång.

Känns som att du körde fler arrangerade resor tidigare, och mer solo nu, om jag inte misstar mig. Är det för att kunna styra själv vad du ska cykla?

Tack för kalendern, mycket uppskattat! Ser riktigt häftigt ut! Stelvio är verkligen en drömklättring, hoppas få tillfälle att köra den någon gång.

Känns som att du körde fler arrangerade resor tidigare, och mer solo nu, om jag inte misstar mig. Är det för att kunna styra själv vad du ska cykla?
Tack!

Stelvio tycker jag absolut att du ska försöka få till att cykla någon gång. Inte den mest originella klättringen och kanske lite hajpad, men jag tycker faktiskt att den lever upp rätt väl till hajpen. För bästa vyn av "vägspagettin" ner på Pratosidan åker man lämpligen upp till Tibet Hütte. Jag gjorde det inte 2008, men vid senare tillfälle. Blir några höjdmeter extra och man får lite bättre vinkel neråt.
1702059134751.png

Angående arrangerade och egna resor är det nog en korrekt observation. När jag började med utlandscykling var det huvudsakligen arrangerade resor. Jag har alltid varit åt det lite försiktigare hållet och då var det skönt att veta att man hade någon som "höll en lite i handen" till att börja med. Efter hand blev det dock att jag insåg att mina önskemål om cyklingen och arrangörens inte alltid matchade så väl och då började jag mer ge mig ut på egna äventyr där jag helt kunde styra själv. Finns för- och nackdelar med båda. När jag är ute och cyklar på dagarna, och det inte strular, så tycker jag det är väldigt skönt att kunna låta cyklingen vara helt anpassad efter mig själv och hur jag för tillfället känner mig. Bristen på sällskap är då inget som stör mig. Däremot tycker jag nog att det är rätt trevligt med sällskap vid frukost och middag och för middag blir det ofta när jag är själv att jag bara tar det enklaste jag hittar, vilket egentligen är lite trist.

Jag har åkt med några olika arrangörer, men det stora flertalet av mina arrangerade resor var med en arrangör som numera inte längre finns. Då arrangörer ofta kör samma, eller likartade, resor år från år blir det för mig som ser cykelresorna som en chans att turista och se nya saker inte så lockande att åka på samma resa många gånger. Med detta inget ont sagt om de som gillar att åka på "samma resa" år efter år och gillar att de känner igen sig och vet hur saker funkar. Jag kan förstå det, men det är inte det jag gillar bäst.

Just Dolomitresan var undantaget för min del. Fanns några skäl till att jag åkte den hela nio gånger. Dels tycker jag det var den trevligaste resan hos den arrangören och den låg väldigt bra till tidsmässigt. Sen ändras loppets rutt varje år och även om backar återkommer då och då är det ofta en del nya backar eller att man cyklar uppför dem från annat håll än tidigare. Dessutom fanns det två dagar före loppet samt vilodagen som jag kunde utnyttja för egna äventyr, vilket jag första året inte alls utnyttjade utan följde med vad arrangören erbjöd. Vartefter blev det dock mer och längre turer för att utforska backar och områden som av olika skäl inte ingick på loppet. Senaste/sista gången jag var där nere, då privat med tre andra, valde jag att avstå loppet medan de andra åkte det och istället helt fokusera på mina egna äventyr. Jag fick dock sällskapsbiten vid frukost och middag då så det blev bra.

Som det ser ut nu så kommer det dock framöver att bli ytterst sparsamt med cykelresor för min del, både egna och arrangerade.

Efter vilodagen var det dags för den fjärde etappen på loppet. Precis som etapp tre hade denna inte start/mål i Bolzano. Bressanone/Brixen var istället start- och målplats för etappen så det var åter igen tidig morgon. Kortare transport och motorväg upp, men jag tror starten var redan klockan åtta så det måste ha varit uppgång vid femsnåret.

Etappen inleddes med en backe på knappt 200 höjdmeter innan vi efter en dryg halvmil kom ut på huvudvägen som går i öst-västlig riktning genom Pustertal/Val Pusteria. Det är en väg med rätt mycket trafik och det verkade som att arrangörerna inte ville ha en alltför utspridd grupp så ledarbilen höll tämligen måttlig fart.

HPIM1032 (Large).JPG

Låg i bakersta ledet tillsammans med en av jurybilarna.
HPIM1035 (Large).JPG

Efter två och en halv mil på den stora vägen uppe vid St. Lorenzen/San Lorenzo di Sebato och där tog vi av från den vägen. Det var också dags för dagens första depå.
HPIM1037 (Large).JPG

Vi tog sen vägen söderut, upp genom Val Badia/Gadertal och passerade även genom några tunnlar på väg uppför. I Longega tog vi av vänster från stora vägen och passerade sen San Vigilio/St Vigil. Då vi kommit igenom byn började också den dagens tidtagningssträcka. Första biten var relativt lättåkt, men det blev tuffare efterhand med några km på 10-11%. Det var dock bara uppvärmningen.

Strax innan vägen kom fram till passet svängde vi nämligen vänster in på en liten väg som var en blandning av asfalt i olika skick och grusväg. Jag hade dit upp tagit det väldigt lugnt för att spara krafterna för det som väntade. Redan efter några hundra meter kom en raksträcka på ca 400 meter med 15% lutning. Jag minns inte om det var grus eller dålig asfalt men jag vet att vi cyklade i två hjulspår och allt man kunde göra var att hoppas att den framför i ens eget hjulspår inte skulle få stopp för då kunde det bli besvärligt, ffa om det andra spåret var upptaget.

Gick dock bra och efter raksträckan blev det om jag minns grusväg, men rätt ok sådan om man valde rätt spår och med en del serpentinkurvor och inte lika brant lutning. Med ett par km kvar till toppen flackade det också ut påtagligt. Det var dock lite av lugnet före stormen. Minns också att vi här passerade kor som gick vid och låg vid och lite på vägen. Gick dock bra.

Man kom sen fram till en kraftig vänsterkurva och i samband med det återkom, om jag minns rätt, asfalten vilket var tur, för efter kurvan var det som att köra in i en vägg. Var nog i alla fall dittills det brantaste jag cyklat. Har för mig att arrangören av loppet hävdade att första rampen hade en maxlutning på 24%. Var inte jättelång, men räckte för att bygga upp skapligt med mjölksyra i mina ben när jag satt och tryckte på vad jag kunde för att hålla rimlig styrfart. Vågade inte ställa mig upp då det var en del grus på vägbanan.

Det flackade sedan ut lite och jag tog det väldigt lugnt för att bli av med syran inför nästa ramp som också var rejält brant men inte lika brant som den första. Gjorde på samma sätt efter den rampen och tog det lugnt innan den tredje rampen, vilken jag visste skulle vara det sista riktiga hindret för att nå dagens mål, att cykla upp utan att stanna eller behöva gå.

Då jag kom in i sista rampen hade jag en lite äldre italiensk herre framför mig. Både han och jag höll oss på högra sidan av vägen som jag har för mig på något sätt innehöll två hjulspår. Jag märkte att jag tog in på mannen framför och när jag inte var så långt bakom fick han slut på farten helt, tippade åt sidan och la sig och blockerade vägen. Jag försökte hojta något, men han hade fullt upp med att trassla ut sig och cykel och hann inte komma undan innan jag var framme vid honom.

Var på denna tid inte kapabel till något som ens liknar en trackstand. Är dessutom tveksamt om det hade hjälpt för det var rätt brant. Var bara att kliva av cykeln. Kändes inte som att jag skulle kunna starta i den branten så jag traskade, arg som ett bi, upp till där det började flacka ut och trampade sen på ren ilska upp till tidtagningsmålet uppe vid Plan de Corones/Kronplatz.
HPIM1039 (Large).JPG

Var inte tillåtet att cykla ner. Och jag tror inte att jag skulle ha velat försöka heller. Istället var det linbana ner. Tog sin lilla stund då det, om jag minns rätt, gick in fyra cyklister i en linbanevagn, men det krävdes att man var rätt rask på och fick upp cykeln på bakhjulet inne i den inte alltför stora vagnen. Var därför inte alla vagnar som verkligen fick med sig fyra cyklister.
HPIM1042 (Large).JPG

Linbanan gick ner till precis i närheten av där vi svängt av vägen upp till Plan de Corones. Var lunch där nere innan vi hade återstart borta vid själva passet.
HPIM1045 (Large).JPG

Därefter följde en bitvis skapligt brant utförskörning tillbaka ner i Pustertal. Bjöds dock på en del fin utsikt.
HPIM1046 (Large).JPG
HPIM1047 (Large).JPG

Sedan var det en drygt fyra mil lång och rätt seg transportsträcka tillbaka till Bressanone. Vet att jag nästan kände mig lite sömnig.

Ungefärlig karta och höjdprofil för etappen.
Profil.JPG

Denna resa avslutas i morgondagens lucka och så inleds nästa vecka med en ny resa.

Senast ändrad:
Dags att avsluta 2008 års Dolomitresa med de två sista etapperna på loppet.

Näst sista etappen var den med flest höjdmeter då totalt fyra pass skulle avverkas med i tur och ordning Passo Sella, 2239 möh, Passo Pordoi 2243 möh, Passo Campolongo 1875 möh och Passo Gardena 2121 möh och där den sista var dagens tidtagningsbacke.

Genom att det var en lång etapp så var det start klockan halv åtta vilket innebar frukost vid sex.

Första 2,5 milen av etappen gick upp genom Isarcodalen i riktning mot Bressanone/Brixen. Hade ganska stor respekt för denna etapp och vet att jag redan i de få små knixarna uppför genom denna dal såg till att gå ner på låg växel och försöka hålla bra kadens för att spara benmusklerna. I övrigt var denna del av etappen lite seg då det är lite monotont då man segar sig uppför i dalen.
HPIM1052 (Large).JPG

Vid Ponte Gardena/Waidbruck tog vi av och klättrade uppför på norra sidan av Val Gardena så vi kom upp till väg SS 242d. Det går även en väg nere i dalen (SS242) som jag personligen föredrar då den är mindre trafikerad. Den är dock bitvis brantare och ger lite sämre utsikt.
HPIM1057 (Large).JPG
HPIM1061 (Large).JPG

Några km före Ortisei/Überwasser (f.ö. där gamla discoproducenten Giorgio Moroder kommer ifrån) går vägarna ihop. Man börjar här också se bergen i Sellagruppen som vi på etappen skulle runda.
HPIM1066 (Large).JPG

Uppe i trakten av Selva Gardena var dagens första depå belägen. Fältet var så utsträckt att de tidigare kommande hade gjort slut på vattnet så vi eftersläntrare fick åka bort och fylla på vid en kran vid ett hus. Sedan trampade vi vidare uppför. Efter ett tag delar sig vägen och man kan ta vänster och komma till Passo Gardena eller till höger, vilket vi gjorde, och komma till Passo Sella. Bilden nedan är tagen kort innan där vägen delar sig.
HPIM1068 (Large).JPG

Klättringen upp till Passo Sella är aldrig riktigt brant, men det faktum att den är lång och att det totalt blir många höjdmeter gör den ändå ganska jobbig. Vyerna är dock inget att klaga på.
HPIM1078 (Large).JPG
HPIM1081 (Large).JPG
HPIM1084 (Large).JPG

Vid Passo Sella fanns en mindre depå med dryck. Tog någon mugg innan jag rullade vidare.

Från Passo Sella kan man se bort mot Marmoladaglaciären, vad som nu finns kvar av den.
HPIM1086 (Large).JPG

Från Passo Sella är det drygt 400 höjdmeter utför innan man kommer till vägskälet där man ska ta vänster om man inte ska fortsätta ner till Canazei utan ta vägen upp till Passo Porodi, vilket vi skulle. Minns att jag på denna sträcka kom i samspråk med några norrmän och vi pratade om att det var så skönt att det varit fint väder hela loppet och att vi sluppit regn. Visade sig vara ett rejält misstag.
HPIM1089 (Large).JPG

Blommade fint utmed vägkanten med en hel del orkidéer.
HPIM1092 (Large).JPG

Stigningen upp till Passo Pordoi är ca 6 km från avtagsvägen med runt 6,5% snittlutning. Lite brantare på några ställen men aldrig tokbrant.
HPIM1094 (Large).JPG
HPIM1098 (Large).JPG
HPIM1100 (Large).JPG

Om jag minns rätt fanns det även en depå vid Passo Pordoi. Alternativt kan det möjligen ha varit nere i Arabba i botten av backen ned från Pordoi.

Nedan, vy mot öster/nordost från strax nedanför passet.
HPIM1102 (Large).JPG

I Arabba, på ca 1600 möh, börjar man direkt klättringen upp till Passo Campolongo. Det är mindre än 300 höjdmeter upp, men det är en km med runt 8% och ett parti med 10% så jag har de gånger jag åkt den tyckt den varit lite segare än den borde.

Därefter följer en utförskörning på 350 höjdmeter ner till Corvara. En fin utförskörning, men det finns en kurva som jag tycker nyper till lite mer än de andra. Nu kör jag inte på gränsen utför, men jag vet att jag fått bromsa till lite mer resolut där.

Får erkänna att jag inte minns om det var någon depå i Corvara denna upplaga. Tycker dock att det borde ha varit det då det var så vid en senare upplaga då rutten var densamma.

Hur som helst, i utkanten av Corvara börjar backen upp till Passo Gardena/Grödnerjoch. Är ca 8 km med runt 7% snittlutning. Finns ett parti i början och några under senare delen där det går upp mot 10%.

Jag hade hittills under loppet inte satsat fullt på någon tidtagningssträcka, men då detta var sista egentliga backen på loppet, det var väsentligen mest utför på etappen efter den och benen dessutom kändes skapliga gjorde jag ändå ett försök och tryckte på vad jag kunde upp.

Hittade ett ganska bra tempo och när det började dugga lite med några km kvar tyckte jag det mest var skönt. Regnet tilltog dock och när jag kom upp till toppen var det närmast skyfall. Var dock rätt nöjd med min egen insats och var lite nyfiken på om jag kanske skulle kunna vara på den övre halvan av resultatlistan.

Fick senare reda på att tidtagningssträckan strukits p.g.a. en motorcykel lagt sig över vägen och andra fordon blockerat vägen när täten kom så de hade blivit hindrade. Lite snopet.

Ett par regnbilder från passet.
HPIM1112 (Large).JPG
HPIM1116 (Large).JPG

De 600 höjdmeterna ner från Passo Gardena till Selva Gardena där lunchen var belägen var inte jättekul. Det var som att åka i en konstant dusch med inte alltför varmt vatten med mkt vatten rinnande på vägen. I en innerkurva var nog vattendjupet runt 3 cm för det gick en bra bit upp på min fälg. Vågade inte alls släppa på utan det blev mycket bromsande ner. Risken för överhettade fälgar var dock noll med den konstanta vattenkylningen.

De som kom lite senare hade tydligen haft det ännu värre med blixtar och hagelskurar. Var tydligen en del cyklister som hoppat på en buss som kom, med cyklar och allt, och åkt med ner till Selva Gardena för att slippa cykla ner.

När vi kom ner till Selva Gardena fanns våra ryggsäckar så man kunde få på sig lite torra kläder innan man gick in och åt lunch. Skönt. Även om det inte var så farligt kallt, har för mig att jag såg en termometer som sa 15 grader, så var det en hel del nerkylda cyklister. När jag stod och bytte om var det en äldre tunn man som när han försökte byta om stod och skakade ordentligt.
HPIM1117 (Large).JPG

Var dock bara en lokal skur så när vi ätit färdigt var det åter uppehåll och det var bara att ta sig de sista knappa fem milen av etappen tillbaka ner till Bolzano, samma väg som vi kommit så när som på att vi nu tog vägen nere i botten av Val Gardena ner till Ponte Gardena.
1702232705880.png

Sista dagen där nere och sista etappen var det den klart enklaste etappen. Huvudsakligen gick turen ner ett drygt 4 mil på västra sidan av dalen söderut och sedan tillbaka på östra sidan dalen. För att få en tidtagningsbacke hade de lagt rutten så att vi från Appiano cyklade ca 4 km upp mot Passo Mendola. De snabbaste gjorde den på under 10 minuter. En bild från väntan på starten som var först halv nio denna dag.
HPIM1124 (Large).JPG

På väg söderut i dalen efter att vi klarat av tidtagningssträckan och rullat nedför backen därefter.
HPIM1126 (Large).JPG

I södra spetsen på rutten var etappens enda depå belägen vid någon sorts vinlastningscentral i Mezzocorona. Inte så inspirerande miljö, men i alla fall lite fina berg att titta på om man höjde blicken.
HPIM1129 (Large).JPG

Tillbaka till Bolzano och lunchen hade vi order att försöka hålla oss lite längre fram i klungan för att kommer hyggligt till i matkön och därigenom kunna komma tillbaka till hotellet hyggligt raskt för att duscha och packa in cyklar och bagage i bussen och bege oss hemåt.

För en annan som mest legat i svansen på gruppen under veckan blev dessa sista mil på loppet en lite annorlunda upplevelse och även om det naturligtvis inte alls är samma sak gav det ändå en aning av hur det är för de som tävlar i stora klungor såtillvida att man hela tiden måste se till att försvara sin position långt fram när det fyller på med cyklister på kanterna. Annars har man snabbt tappat väldigt många placeringar i klungan.
1702229315060.png

I morgon, ny lucka och ny resa.

Senast ändrad:
Hoppar tillbaka till Mallorca, men ett knappt år senare än vid förra besöket och nu ingen arrangerad resa utan en egen tripp med ett par bekanta, varav en var tvungen att avvika några dagar tidigare. Vi är alltså i mitten av mars 2010.

Precis som vid kalenderns tidigare Mallorcaresa var Can Picafort basen. Var morgonflyg ner så trots inte helt rask utplockning av hyrbil + incheckning på hotellet och att en tredjedel av gruppen av olika orsaker var tvungen att åka upp till Pollenca för att hämta ut sin hyrcykel (resterande två tredjedelar hade vår cykeluthyrare inom promenadavstånd från hotellet) så hann vi trampa en kortare tur (knappt fyra mil) på seneftermiddagen, dels för att få röra lite på benen och dels för att kolla att cyklarna var ok. Turen gick via Muro till Sta Margalida och sedan Ma-3400 och Ma-12 tillbaka. Inte helt säker på varför (glömt kamera eller glömde fota), men jag har inga bilder från den turen.

Dag två rullade vi iväg strax efter klockan nio och tog oss via Muro och tyskvägen till Santa Maria.
P1000386 (Large).JPG

Trampade sedan vidare mot Esporles.
P1000388 (Large).JPG

Strax före Esporles tog vi av in mot Palma och passerade Establiments innan vi svängde av in på Ma-1042, vilken snart förenades med Ma-1041. Blev dock bara drygt en km på denna väg då vi sen tog höger in på en liten väg.

Vi hade här en "frifartssträcka". Första två km gick det ganska modest uppför men sen kom ett par km där det var klart brantare uppför och den tuffaste backen jag cyklat på ön. Jag, som var ruttläggare för cykelturerna under resan, hade kanske inte informerat exakt om hur brant det var för gruppens bästa klättrare drog iväg i lite för optimistisk fart och blev tvungen att stanna en bit upp då syran tog honom medan jag kunde tuffa förbi i lite mer kontrollerad fart.
P1000391 (Large).JPG
P1000394 (Large).JPG

Vid ett krön med en liten utförsbacke och där asfalten också blev klart sämre vände jag ner för att se hur det gick för mina kompanjoner. Jag mötte han som stannat rätt snart och kompanjon två en bit längre ner då han precis funnit för gott att kliva av och gå en liten bit. Vi hade sen lite misskommunikation vilket gjorde att det tog en stund innan vi återsamlats uppe vid vägens högsta punkt, ca 150 höjdmeter högre än där jag vänt. Var ingen mobiltäckning så det kunde ha blivit sämre än det blev. Vi lärde oss i alla fall att försöka vara tydligare i kommunikationen för att undvika liknande framöver.

Vi rullade sen väldigt försiktigt ner genom Es Verger till Esporles på den allt annat än salsgolvssläta vägen. I Esporles blev det välförtjänt lunch.
P1000400 (Large).JPG

Vi snackade igenom planen för resten av turen där jag tänkt att vi skulle cykla norrut till Ma-10 och sedan följa den via Valdemossa och Deià till Sóller och sen över Col de Sóller. Efter lite dividerande blev det beslutat att vi skulle splitta på oss och att jag och gruppens klättrare skulle ta den vägen medan sista tredjedelen skulle ta söderut vid Valdemossa och skippa svängen höjdmeterna ner till Sóller och upp över passet.

Var inte några längre platta partier, men inte heller några branta backar. Mina dagboksanteckningar från resan beskriver vägen som trevlig, men kanske inte riktigt så imponerande/fin som jag hade läst på vissa ställen.

Blev inte så mkt fotat, men en bild från Deià lyckades jag i alla fall få till.
P1000401 (Large).JPG

Efter att ha tagit oss över Sóller-passer och kommit ner till Santa Maria och kommit in på tyskvägen fick jag mitt straff för ruttdragningen med backen upp mot Es Verger då jag blev rejält krokig och fick ligga på rulle större delen av vägen tillbaka. Ett par bilder tagna under den tämligen platta återfärden.
P1000406 (Large).JPG
P1000408 (Large).JPG

Klockan hade hunnit bli halv sju innan vi var tillbaka vid hotellet efter ca 18 mils trampande.

Tredje dagen av resan började vi med att cykla mot Artà, men tog av innan vi kom dit och tog oss söderut till Manacor.
P1000409 (Large).JPG

Från Manacor tog vi väg Ma-4015 mot kusten men tog efter en bit av höger in på en liten väg till Son Massia/Son Macià.
P1000411 (Large).JPG
P1000414 (Large).JPG

Vi fortsatte sen på småvägar mot Felanitx. Efter ett tag blev det dock grusväg. Inte helt idealiskt, men framkomligt.
P1000424 (Large).JPG

Någon km innan vi nådde Felanitx återkom asfalten. Vi trampade sedan upp till San Salvador och utsiktpunkten.
P1000428 (Large).JPG

Blev i brist på annan väg samma väg ner som vi kommit upp.
P1000431 (Large).JPG

Passade på att äta lunch i Felanitx innan vi trampade vidare norrut i medvinden upp till Petra och därifrån bort till Sineu där vi passade på att testa utomhusvelodromen.
P1000434 (Large).JPG

Vidare gick färden norrut.
P1000437 (Large).JPG

Passerade Muro.
P1000439 (Large).JPG

När vi kom tillbaka till hotellet visade mätaren fem mil mindre än dagen innan, och vi hade haft färre höjdmeter. Likväl en fin cykeldag dock.

Senast ändrad:
Halvvägs in i kalendern nu.

Dag fyra på resan trampade vi via Sa Pobla, Búger, Campanet och Selva till Caimari.
P1000441 (Large).JPG

Vi fortsatte vidare uppåt i bergen tills vi kom upp till Ma-10.
P1000444 (Large).JPG
P1000446 (Large).JPG
P1000447 (Large).JPG

Vi tog vänster på Ma-10 och sen höger till Sa Calobra.
P1000454 (Large).JPG

Nere i botten på backen stannade vi till och åt. På rekommendation av gruppens uppförsmässigt lite långsammare bidrag tog övriga 2/3 en liten promenad genom tunneln till Torrent de Pareis medan den sista tredjedelen "tjuvstartade" uppfärden.
P1000456 (Large).JPG
P1000457 (Large).JPG

Vi hann inte ikapp utbrytaren innan toppen utan han satt och väntade på oss när vi kom.
P1000459 (Large).JPG

Vi tog sen vägen via Pollenca tillbaka.
P1000460 (Large).JPG
P1000463 (Large).JPG
P1000464 (Large).JPG

Femte cykeldagen lovade prognoserna moln och även lite regn. Blev lite moln, men en hel del sol och inget regn. Inledningsvis tog vi oss bort till Muro.
P1000466 (Large).JPG
P1000470 (Large).JPG

Väl i Muro valde vår bergsget att vända tillbaka då ett knä trilskades och omöjliggjorde vidare cykling. Som en duo fortsatte vi i motvinden med undertecknad som lok. En bit in på tyskvägen fick vi sikte på ett gäng framför som vi lyckades ta oss ikapp och kunde få lite draghjälp till Santa Maria. Fortsatte sen, precis som flera gånger tidigare i denna kalender upp via Bunyola upp till Coll de Horno.
P1000473 (Large).JPG

Sen förbi Orient och ner mot Alaró.
P1000482 (Large).JPG

Vi gjorde ett experiment och cyklade en bit upp mot Castell d´Alaró. Beläggningen blev dock raskt sämre och vi enades om att det skulle bara bli eländigt att åka utför det så vi vände ner och åkte in till byn och åt lunch. Därefter trampade vi via Lloseta till Selva och sedan samma väg tillbaka som vi kommit dit på förmiddagen. Avslutade dagen cyklingsmässigt med att precis hinna se avslutningen av Milan-Sanremo med Freire som segrare.

Morgondagens lucka bjuder på avslutningen av denna resa.

Dags att avsluta denna resa, och stänga den spanska delen av kalendern.

Sjätte cykeldagen blev det bara en kortare tur på senare delen av em. Samma runda som första dagen och lika obefintligt fotande som då. Var ett par saker som kombinerat bidrog till det begränsade cyklandet. Dels droppade det fram till mitt på eftermiddagen och dels skulle en tredjedel av gruppen skjutsas till flygplatsen för hemfärd då jobbet kallade på uppmärksamheten. Hann under dagen i alla fall avnjuta lite längdskidor från VC i Falun med tysk kommentator. Tyvärr är min tyska för dålig för att uttala mig om kommentatorn var bra eller inte.

Dag sju gav sig vi två kvarvarande ut vid niosnåret. Planen var att se om vi kunde cykla till Sóller, över bergen till Pollenca och sydostut till hotellet.

Vi trampade via Sa Pobla och sneddade sedan ner mot tyskvägen på en lite mindre och rätt trevlig väg.
P1000488 (Large).JPG

På väg in mot Santa Maria.
P1000489 (Large).JPG

Från Santa Maria blev det färd via Bunyola och upp över Coll de Sóller. Gott om cyklister ute på vägarna.
P1000491 (Large).JPG

Uppe vid passet såg vädret lite hotfullt ut och jag fick en flashback till fjolårets tur på samma vägar som slutade med en blöt och kall upplevelse uppe i bergen på väg till Pollenca. Efter lite dividerande beslutade vi oss för att i alla fall rulla ner till Sóller och se hur läget såg ut där. Vi tog det i vårt eget tempo utför och samlade ihop oss i botten av utförsbacken.
P1000497 (Large).JPG

Vi tog en sväng ner till hamnen, vände och trampade tillbaka en bit tills vi hittade en restaurang längs vägen där vi kunde få lunch. Då vi kom ut såg vädret fortsatt lite hotfullt ut uppåt berget och vi funderade på hur vi skulle göra.

Då det var lite småkyligt beslutade jag mig för att hur som helst ta på mig armvärmarna. Det var dock bara ett problem. Det fanns bara en i ryggfickan där jag lagt den. Var tämligen säker på att jag lagt ner den på morgonen så slutsatsen blev att den måste ha fallit ur då vi stannat strax efter Sa Pobla och jag dragit fram kartan som jag hade i samma ryggficka som armvärmaren. Därmed blev ett slags indirekt beslut taget då jag inte hade lust att ge mig upp i bergen med bara en armvärmare givet vädret.

På vägen tillbaka över passet gjorde jag ett litet experiment och testade om jag kunde komma upp på stora klingan, vilket innebar 53/23 då jag inte ville gå till största bak. Blev en hel del ståcykling och ingen lysande kadens, men gick faktiskt då backen huvudsakligen är tämligen snäll. Återsamling på toppen, egen fart utför och återsamling i botten var i övrigt melodin.
P1000498 (Large).JPG

Trampade sedan tillbaka samma väg som vi kommit, lite med tanken att ev. se om vi kunde få syn på den bortsprungna armvärmaren. Förutom stället där jag visste att jag tittat på kartan hade vi gjort ett några ytterligare stopp och där försökte vi titta lite extra noga.

När vi inte spanade armvärmare fanns det fina blommor att titta på längs vägen.
P1000499 (Large).JPG

När vi kom bort till stället där jag visste att jag kikat på kartan såg jag på håll något rött ligga vid sidan av vägen och se på tusan om det inte var min tappade armvärmare. På slutet hängde regnet i luften och det kom något stänk men vi hann tillbaka till hotellet innan det kom en ganska ordentlig skur. Blev någonstans 14-15 mil totalt denna dag.

Sista dagen på resan blev det åter rätt bristfälligt fotat. Vi trampade 10-11 mil ner till Algaida via Muro, Sineu och Pina. Sedan upp till Puig de Randa. Därefter styrde vi kosan mot Montuïri där vi beslutade oss för att ta lunch. Råkade av en slump hamna på samma ställe som året innan (lucka 1, sista bilden). Därefter tillbaka till hotellet via Sineu, Sta Margalida och Ma-3410 + Ma-3413 + Ma12 tillbaka till Can Picafort.

Tre bilder från dagen.
P1000500 (Large).JPG
P1000502 (Large).JPG
P1000504 (Large).JPG

Efter att ha, duschat och checkat ut lämnade vi tillbaka cyklarna på uthyrningsfirman och gav oss sedan via ett par stopp till flygplatsen. Planet lyfte vid niosnåret och allt gick bra till dess att vi närmade oss Sverige. Då meddelades det att vi skulle landa på Sturup istället för Arlanda då planets två transpondrar inte fungerade och svenska flygledningen inte vill låta oss fortsätta utan fungerande sådana. Piloten hade tydligen lyckats övertala flygledningarna i Frankrike, Schweiz och Tyskland. Men danskar/svenskar satte stopp.

Blev drygt två timmars väntan i planet på Sturups flygplats mitt i natten då de hade hopp om att lyckas få fram nya transpondrar. Sen gav de upp så det blev buss in till Malmö och några timmars hotellsömn där innan vi efter sen frukost bussades tillbaka till Sturup. Kom slutligen till Arlanda klockan vid lunchtid. Lite seg avslutning på den resan.

I morgon ny resa och lite somrigare väder.

Senast ändrad:
Som sagt, ny resa idag. Flyttar oss drygt fyra månader framåt i tiden och landar i Dolomiterna i slutet av juli 2010.

Var min tredje tripp till Dolomiterna, samtliga med loppet Giro delle Dolomiti som huvudnummer. Jämfört med att som i den i denna kalender tidigare avhandlade första resan, 2008, åka med arrangörens turer på dagarna loppet inte gick hade jag denna gång ett fullmatat eget program för de två dagarna innan loppet drog igång och för vilodagen. Denna första lucka täcker in de två dagarna innan loppet.

Var precis som de tidigare dolomitresorna buss ner. Flöt detta år på fint så vi var nere så att vi kunde äta frukost på hotellet strax utanför Bolzano på fredagen. Efter frukost och att ha svidat om till cykelkläder stod jag och snackade med några andra av resenärerna på resan. Hade som sagt egna planer för dagen och var så smått på väg att ge mig iväg då en annan av resenärerna hörde om min plan och beslutade sig för att hänga med mig istället. Oväntat, men trevligt med sällskap.

Vi trampade igenom Bolzano och följde vägen på östra sidan dalen upp mot Merano. En navigeringsmiss i trakten av Sinigo gjorde att vi höll på att hamna ute på motorvägen så vi fick vända tillbaka lite. En liten bit senare, i utkanten av Merano, behövde jag stanna till för att kolla på kartan att vi var rätt. Såg en parkering in till höger och svängde in, men missade att det var en låg stenkant. Med för dålig vinkel mot stenkanten kom framhjulet inte över utan det blev fall. Blev dock inte värre än ett skrubbat knät som blödde lite och en skrapad armbåge.

Efter att ha tvättat av knät fortsatte vi och lyckades trassla oss igenom Merano på något, inte helt idealiskt, sätt. Är inte helt säker men vi kom på väg SS38 förbi Forst-bryggeriet. Var ett par tunnlar, men genom att ta en mindre väg på sidan kunde vi undvika dessa.
P1000881 (Large).JPG

Vi kom sen ut på stora vägen som går upp genom Val Venosta/Vinschgau. I detta avsnitt av dalen är lutningen närmast obefintlig. På väg fram mot Naturno/Naturn var vi på väg att komma in i en längre tunnel och fick trampa tillbaka något hundratal meter och ta vägen genom byn. I utkanten av byn kom vi åter ut på huvudvägen, men vi följde den bara en halvkilometer innan vi tog av och började dagens klättring upp genom Val Senales/Schnalstal, en klättring som på ca 24 km tar en 1450 höjdmeter uppför till precis över 2000 möh.

Klättringen börjar med en drygt kilometerlång, väl upplyst, tunnel. Klättringen går sen uppför i dalgången.
P1000882 (Large).JPG

Är knappt någon bebyggelse inledningsvis. Efter ca 6 km passerade vi denna restaurang.
P1000884 (Large).JPG

Min kompanjon för dagen var starkare än mig och gled emellanåt ifrån, men väntade sen in mig. Efter 8-9km kom vi upp till ett lite brantare parti, men å andra sidan blev det därefter några lite lättare km upp till byn Madonna di Senales.
P1000886 (Large).JPG

Genom byn och uppför serpentinerna mot dammen fick min kompanjon lite extra fart på benen medan jag gnetade på i mitt tempo. Kom upp till dammen men såg inte skymten av honom så jag fortsatte vägen som löper längs högra sidan av dammen (när man kommer nerifrån).
P1000895 (Large).JPG

En liten bit bort fick jag dock syn på honom där han stannat för att lätta på trycket utom synhåll från bebyggelsen.

Strax därpå stötte vi på dessa som bistod med gräsklippningen. Om vi från denna plats hade gett oss av uppför bergssidan, bakom ryggen på mig, hade vi på runt 3200 möh varit i närheten av den plats de hittade Ötzi på.
P1000897 (Large).JPG

Längs dammen är det ett par km som är helt platta och sedan ett par km där det bara lutar mkt försiktigt uppför. Därefter tar sista 3,5 km av klättringen vid. Lite ojämn lutning men knappt 7% i snitt. På slutet hade vi dock även en ganska envis motvind att kämpa emot så när det drog iväg upp mot 10% här och var gick det rätt segt.
P1000901 (Large).JPG

Asfaltsvägen slutar uppe vid Maso Corto/Kurzras, vilket är en samling hotell. Går en linbana därifrån upp till glaciären på runt 3000 möh. Har varit populär bland längdskidåkare och diverse landslag inkl. det svenska har varit där på försäsongsläger.
P1000903 (Large).JPG

Efter att ha pustat ut var det bara att rulla tillbaka, väsentligen samma väg vi kommit. En bild på väg ner genom Val Senales.
P1000907 (Large).JPG

I Naturno gick jag in och köpte lite dricka då jag kände att jag behövde både vätska och lite energi. Min kompanjon som hade två små flaskor hade dock en del vatten kvar. Började fundera på om han gick på luft.

Försökte oss på en lite annan väg genom Merano på tillbakavägen, men blev inte klockrent denna gång heller. Efter Merano dyker en annan cyklist upp och han verkar väldigt sugen på att få igång ett lagtempo med oss. Han väntar nämligen in oss och när vi är i kapp skruvar han gradvis upp farten. Dock skruvar han upp farten till sådan nivå att jag är ointresserad av att försöka hänga på. Känns onödigt att avsluta dagen med några mils mjölksyraöversköljning. Min kompanjon hakar på några gånger, men släpper sen av och väntar in mig.

Kom tillbaka till hotellet och kilade då direkt ner till affären för att hinna köpa lite frukostmat för kommande dag. Planen för den dagen var nämligen rätt ambitiös så jag ville starta innan frukosten öppnade på hotellet för att slippa stressa med cyklingen.

Trots vurpan var jag nöjd med dagen. Blev totalt 6,5 timmars trampande.
1702580837262.png

Andra delen av luckan och andra dagen på resan kommer i ett inlägg lite senare ikväll. Måste hinna röra lite på benen ikväll.

Vi lämnade hotellet några minuter över sju på lördagsmorgonen och trampade söder om centrala Bolzano och upp i riktning mot Bressanone/Brixen. Tyvärr missade vi infarten på cykelbanan som går längsmed väg SS12 så vi fick cykla på vägen upp till Prato Isarco där vi hittade en väg in på cykelbanan. Var inget större problem att cykla SS12 så pass tidigt på en helgmorgon, men cykelbanan är lugnare. Jag tror att det i alla fall bitvis är en gammal banvall så det är väldigt snällt lutningsmässigt.
P1000910 (Large).JPG

Efter Ponte Gardena blev dock beläggningen på cykelbanan allt sämre. För turistcyklisten var den dock rätt trevligt dragen genom några byar även om skyltningen på något ställe inte var tipp topp.
P1000911 (Large).JPG

Uppe strax före Chiusa/Klausen hade jag ledsnat på beläggningen så sista biten före vi svängde höger mot Gudon/Gufidaun och korsade floden trampade vi åter på SS12. Om det dittills varit snäll lutning var det nu dags att börja göra rätt för oss. Första knixen upp till Gudon är knappt två km.
P1000912 (Large).JPG

I Gudon fortsatte vi sedan väg SP141. Snart efter vi lämnat byn och börjat utförskörningen möttes vi av ett två meter högt staket som blockerade vägen och en skylt som sa att vägen var avstängd. Jag var beredd att vända tillbaka ner och ta en väg lite längre norrut som går upp i samma dal som vi var på väg ner i. Mitt sällskap tyckte dock att vi kunde testa och se om det gick att cykla. Så, vi tog oss förbi staketet utanför vägräcket och rullade neråt.

Efter en halvkilometer insåg vi varför staket var där. Halva vägbanan hade försvunnit i ett ras. Inga problem att komma förbi som cyklist men inte så lämpligt för bilar. Vi fortsatte neråt och kom ner till botten av dalen. Där möttes vi av ett nytt staket. Detta var dock placerat mitt på en bro; se streetviewbild nedan.

Jag var återigen på väg att kapitulera och vända tillbaka, men sällskapet var djärvare. Tilläggas bör att cemenblocken inte fanns på den tiden utan det var bara räcket som man kan se på utsidan av cementblocken på vänster sida av andra sidan av bron. Slutade med att min kompanjon klättrade på utsidan av räcket och tog sig förbi staketet. Jag lyfte sen upp cyklarna över räcket s.a. han kunde ta emot dem från andra sidan. Slutligen klättrade jag själv förbi staketet.
1702589517050.png

Efter detta var dagens gymnastiska avdelning avslutad och vi återgick till cyklandet. Var strålande väder då vi trampade uppför i Val di Funes/Villnößtal.
P1000914 (Large).JPG
P1000918 (Large).JPG

Brantaste bitarna kom efter San Pietro/St Peter, byn där den kände bergsklättrare Reinhold Messner växte upp. Är där tre km med ca 9% snittlutning, men den inte alltför breda vägen är inte helt jämn lutningsmässigt så bitvis är det brantare.
P1000921 (Large).JPG

När vi börjar komma upp mot där det är lite mer skog ändras dynamiken i duon. Från att det varit jag som varit bromsklossen har ganska plötsligt mitt sällskap svårt att hänga med mig. En bit efter avtaget där väg SP29 tar av vänster hittar vi ett ställe som har öppet. Vi går in och mitt sällskap köper två cola och byter till sig en bar jag haft med mig mot en cola. Efter att han fått i sig den kolhydratboosten trampar vi vidare upp mot Passo delle Erbe lite lugnt och försiktigt.
P1000928 (Large).JPG

När vi kommer upp till passet är det mkt bilar. Gissningsvis människor som är ute och vandrar i det härliga sommarvädret.
P1000934 (Large).JPG

Klockan är tolv och även om vi rent tekniskt passerat ett par pass på vägen upp är det moraliskt bara en av fyra planerade backar som klarats av. Vi rullar därför, utan något längre stopp, ner på andra sidan. I Antermoia tar vi av höger och genar till San Martino/St Martin. Får på vägen en liten backe på knappt 150 hm som bonus.
P1000935 (Large).JPG

Nere i San Martino kommer vi sen ut på väg SS244 och tar höger.
P1000937 (Large).JPG

Vi klättrar gradvis uppåt i Val Badia/Gadertal.
P1000938 (Large).JPG

I Pederoa stannar vi till vid en restaurang vid vägen och får oss en tallrik pasta var att stoppa i magen. Vi stressar inte direkt så klockan är närmare två innan vi kommer iväg igen. Vi fortsätter uppåt i dalen till La Villa där vi tar av vänster (väg SP37).
P1000943 (Large).JPG

Efter Armetarola börjar backen upp till Passo Valparola lite mer på allvar. Är sex km med runt 8% snittlutning. huvuddelen går inne i skog och det är inte de mest spektakulära vyerna i Dolomiterna man bjuds på.
P1000947 (Large).JPG

Detta kompenseras dock i mitt tycke mkt väl av vyerna när man kommer upp mot passet. Man passerar först Rifugio Passo Valparola.
P1000951 (Large).JPG

Vägen fortsätter dock att klättra lite till.
P1000954 (Large).JPG

När man kommer fram mot högsta punkten och själva passet har man fin vy bort mot Cinque Torri. Är f.ö. rätt säker på att den bergsformationen är den som finns avbildad i Giro delle Dolomiti-loppets logga.
P1000956 (Large).JPG

Från Passo Valparola rullade vi sedan ner till Passo Falzarego, knappt 100 hm lägre. Vid Passo Falzarego tog vi väg SR48 åt sydväst. En bild från nerfarten.
P1000958 (Large).JPG

Klockan hade hunnit bli halv fyra när vi lämnade Passo Falzarego och jag insåg att det vore väl vågat att åka ner till Caprile och därifrån över Passo Fedaia som jag ursprungligen tänkt. Vi struntade därför i avtag från SR48 utan fortsatte den till Arabba. Vi stannade till och köpte varsin dricka och delade på ett paket kakor innan vi påbörjade klättringen upp till Passo Pordoi.

Min kompanjons schackning från förmiddagen var som bortblåst så jag sa åt honom att åka upp i sitt tempo och vänta på mig uppe vid passet. Började kännas att vi trampat ett antal mil och höjdmeter, så klockan hinner bli halv sex innan jag är uppe.
P1000960 (Large).JPG

Tar bara en kort paus där uppe, men jag måste i alla fall ta en bild på Coppi-monumentet uppe vid passet. Hade lyckats missa det båda gångerna jag passerat där tidigare.
P1000961 (Large).JPG

Vi rullade sen ner till Canazei i övre delen av Val di Fassa och följde sen den dalen ner till Vigo di Fassa där dagens sista klättring, upp till Passo Costalunga/Karerpass påbörjades. Var 6 km med ca 400 hm följt av 4 km som var väldigt lättåkta innan vi nådde passet. Klockan hade passerat sju och det var riktigt fint där uppe i kvällssolen.
P1000964 (Large).JPG
P1000965 (Large).JPG

Stannade bara till för ett par bilder samt sätta på oss västarna innan en tre mil lång utförskörning ner till Bolzano tog vid. Gick utan missöden och vi kom också förbi staden och till vårt hotell där vi gjorde entré på terrassen där resten av gänget sitter och äter middag strax efter halv nio. De hade redan hunnit en bit in på middagen så vi beslutade oss för att duscha och gå ner och fira en bra cykeldag en pizza på tennisklubben.

Blev för min del 10,5 timmar på cykeln denna dag.
1702591091373.png

Efter 36 mil, troligen en bit över 6000 hm och 17 timmars cyklande på två dagar kände vi oss uppvärmda inför loppet som började dagen därpå.

Morgondagens lucka kommer att avhandla de två första etapperna på loppet.

Frukost vid sex och rullade iväg från hotellet strax efter kl sju för start på första etappen vid halv åtta.
P1000969 (Large).JPG

Inledningen på etappen var densamma som på andra etappen under upplagan 2008 (se lucka 7), d.v.s. förbi Merano och upp mot San Leonardo/St. Leonhard.
P1000973 (Large).JPG

I San Leonardo var första depån belägen.
P1000980 (Large).JPG

Ganska omgående efter första depån tog tidtagningssträckan vid. Till skillnad från 2008 var det dock nu inte vägen upp till Passo Rombo/Timmelsjoch vi tog utan den upp till Passo Giovo/Jaufenpass. Tidtagningssträckan var 19 km och bjöd på drygt 1400 hm uppför.

Jag hade för dagen inga som helst ambitioner att ta i speciellt mycket utan tog det i rätt behaglig fart uppför.
P1000982 (Large).JPG
P1000984 (Large).JPG
P1000993 (Large).JPG

Stannade faktiskt till i den lilla depån på vägen upp och tog ett par bitar crostata.
P1000994 (Large).JPG

Korna verkade betydligt mer intresserade av gräset än av cyklisterna som trampade förbi.
P1000997 (Large).JPG

En bit från toppen började det komma ner cyklister som varit vid väskdepån på andra sidan och var på väg tillbaka ner till San Leonardo.
P1010006 (Large).JPG

Här ser man nästan upp till passet. Själva stigningen har inte så många serpentinkurvor. Snarare är det antingen relativt rakt mellan kurvorna eller som på bilden nedan lite småslingrig väg.
P1010008 (Large).JPG

En bild ner då jag precis hade passerat passet. Då det inte fanns någon ordentlig parkering uppe vid passet var depån med väskorna belägen en liten bit ner på andra sidan passet.
P1010011 (Large).JPG

En bild då vi varit och hämtat västar och precis börjat färden tillbaka ner till San Leonardo och lunchen.
P1010017 (Large).JPG

Det mest dramatiska som inträffar på återfärden är att jag en bit upp i backen i Merano ser en av mina medresenärer stå vid sidan av vägen med en punktering. Jag hojtar och frågar om han har grejer, men har tydligen ingen slang så jag stannar till och ger honom en av mina två. Plockar fram min minipump, men precis då kommer lyckligtvis en av mekanikerbilarna och vi får låna en ordentlig fotpump.

När vi kommer iväg är vi rejält avhakade av klungan. Han jag hjälpt är stark och trycker på duktigt och jag känner att mina ben inte riktigt är med på noterna. Dessutom finns det ingen riktig poäng med att ligga och hårdköra oss sönder och samman på en transportsträcka på etapp 1 så vi slår av lite på takten.

Efter en stund kommer vi ikapp resans kanske mest originella deltagare, en man i 70-årsåldern som, om jag fattade det rätt, bodde i ett hus ute på någon ö på västkusten under rätt primitiva förhållanden och som hade en cykel som nog var från 1980-talet. Han hade f.ö. varit avhakad upp till första depån och lyckats missa den. Detta gjorde att han var klart först in i backen. Ledaren för vår resa, som var tämligen stark uppför, hade fått en mindre chock när han en skaplig bit in på tidtagningssträckan sett den äldre mannen framför sig.

Vi slog av ytterligare en bit på farten och bildade tillsammans med den äldre mannen och ytterligare en av våra medresenärer en liten gruppetto som tog oss tillbaka till Bolzano.

Passade efter dusch på att ta en liten tupplur innan det var dags att lasta cyklarna inför kommande dag då vi hade en bussfärd upp till starten.

Karta och profil för turen.
GDD2010_etapp1.JPG

Andra, och avslutande, delen av denna lucka kommer senare ikväll.

Som nämndes i föregående inlägg var det busstransport till starten på etapp 2. Denna var belägen i Arabba och då starten skulle gå 8.45 hade vi frukost 5.15 och avfärd 6.15. Är ca 12 mil den vägen vi åkte via Bressanone, Val Pusteria, Val Badia och Corvara.

Starten blev skjuten på ca tio minuter då det tydligen var en del som inte riktigt hunnit upp till Arabba i tid. Var en solig och fin morgon.
P1010026 (Large).JPG
P1010028 (Large).JPG

Vi trampade inledningsvis omvänt vägen jag och min kompanjon kommit till Arabba dag två på resan. Det mest dramatiska inledningsvis var att vi tvingades passera ett par partier med helt nylagd asfalt vilket ju förvisso är trevligt men också innebär att däcken suger åt sig en massa skräp och småsten så det blev några stopp för att försöka torka bort detta. Inte kul med någon liten sten som kilar in sig och orsakar punktering.
P1010029 (Large).JPG

Där SR48 fortsätter upp till Passo Falzarego i trakten av Cernadoi tog vi istället väg SR203 till Caprile och fortsatte sedan ner genom dalen till Agordo drä vi tog av österut och började klättringen upp till Passo Duran, 12 km med drygt 8% snittlutning och sex km mitt där km snittar 9-10%. Det var också dagens tidtagningsbacke.
P1010032 (Large).JPG

Startar tidtagningssträckan halvhårt med tanken att känna lite hur benen känns. Blir ganska tidigt passerad av en av mina medresenärer men märker att jag inte tappar så mycket sen. Håller honom 50-100 meter framför en bit. Blir lite taggad och börjar ta in på honom och efter en stund är jag ikapp och dra ifrån. Håller tempot upp till dess det är ett par km kvar. Då jag vet att det därifrån är mer lättåkt laddar jag på lite extra och kommer upp rätt nöjd med hur benen funkat. Hamnar ganska precis mitt i resultatlistan för etappen.

Uppe vid passet är det depå och återsamling.
P1010036 (Large).JPG

Orkar sen inte ligga i gruppen och bromsa mig nerför så jag släpper iväg gruppen för att kunna rulla på lite utför.
P1010039 (Large).JPG

Är ganska solo när jag kommer ner till Dont och svänger av norrut och börjar direkt klättra uppför igen. Kommer dock efter hand ikapp spridda skurar av cyklister utan att för den skulle stressa.
P1010043 (Large).JPG

En bild på kyrkan i Fusine på knappt 1200 möh.
P1010048 (Large).JPG

Här har jag kommit upp ytterligare ca 300 höjdmeter.
P1010054 (Large).JPG

Passet, Forcella Staulanza, är på runt 1770 möh (sett lite olika uppgifter på exakt höjd). Klättringen är knappt 13 km med i underkant 7% snittlutning.
P1010056 (Large).JPG

Fortsatte ner på andra sidan och passerade Selva di Cadore och fortsatte bortåt på SP51. En bild tagen österut, bakåt mot Selva di Cadore.
P1010060 (Large).JPG

Vi är en kvartett från resan som håller ihop. Går inte så fort då det även om det inte är några stora backar går lite upp och ner och vissa ben börjar bli lite trötta.
P1010066 (Large).JPG

Kommer tillbaka till Arabba och är bland de senare av resenärerna och cykellastning pågår redan. Vi lämnar cyklarna till lastarna och går bort och äter en väldigt sen lunch. Klockan fem rullar vi iväg och busschaufförerna får göra rätt för lönen på tillbakavägen då vi väljer vägen över Passo Pordoi och ner genom Val di Fassa och Val di Fiemme tillbaka. Är tillbaka vid hotellet runt klockan 7, så ytterligare en heldag.
GDD2010_etapp2.JPG

Fina cykeldagar :-) Har åkt skidor i området och jag tycker det är en av de vackraste platserna i europa, kul att se lite sommarbilder. En cykelresa till området ska hända någon gång..

Denna lucka avhandlar den tredje etappen på loppet.

Denna etapp hade start och mål i Bolzano så ingen busstransport, men starten var halv åtta så frukost var klockan sex.

Syns inte på bilden, men det är mörka moln som far över himlen när vi står och väntar på starten.
P1010071 (Large).JPG

Vi rullar iväg på utsatt tid, men kommer inte mer än en halvmil innan det börjar regna. Jag och ett par andra svenskar, en fader med son som dock inte är med på vår resa utan är där på egen hand, stannar till och sätter på oss regnjackor. Är fler som gör det också. En del ser man t.o.m. bryta etappen och vända tillbaka. Med tanke på att molnen rör sig fort och det inte är jämnsvart på himlen känns det klart överdrivet.

Vid Ora/Auer tar vi av från dalen och börjar klättringen upp till Passo San Lugano, 16 km med ca 850 hm. Är relativt jämn lutning och aldrig direkt brant. Vartefter vi klättrar får himlen alltfler blå inslag och vägbanan börjar torka upp.
P1010072 (Large).JPG
P1010075 (Large).JPG
P1010077 (Large).JPG
P1010079 (Large).JPG

Från Passo San Lugano är det en liten utförskörning innan vi svänger av vänster och tar oss in mot Cavalese. Värdet börjar nu bli riktigt trevligt.
P1010083 (Large).JPG

Vid idrottsplatsen i utkanten av Cavelse är dagens första depå belägen. Vi rullar sedan vidare uppåt i Val di Fiemme och vidare upp genom Val di Fassa och passerar Moena.
P1010090 (Large).JPG

Lutningen upp genom dalen är lite varierande, bitvis tämligen flackt och bitvis lite mer lutning men aldrig brant. Vi passerar Vigo di Fassa.
P1010093 (Large).JPG

Strax efter Pozza di Fassa tar vi av vänster och påbörjar kort därpå dagens tidtagningsbacke. Är ca 6 km och runt 10% snittlutning, men resans ledare har varnat oss för att den är tuffare än den låter då det inte alls är jämn lutning. Ffa avslutningen uppges vara brutal. Till historien hör att han kan utmåla tämligen jobbiga backar som "en liten knäppa", så jag har som enda målsättning att ta mig upp utan att behöva stanna eller gå. Jag försöker därför ta det lugnt.

Första km är dock för brant för att man ska kunna fincykla upp utan man behöver ta i lite. När man kommer upp till Ronch blir det lättare och genom Muncion är det faktiskt t.o.m. lite utför.

Ganska precis halvvägs upp, d.v.s. med 3 km kvar passerar man en svacka där det är cement istället för asfalt. Svackan är en sorts ränna för vattnet att rinna ner från berget i. Från denna ränna är det runt 12% snittlutning upp till slutet på vägen.

Det är ingen speciellt vacker klättring då den går rätt mycket inne i skog och det inte är så mycket till vyer.
P1010094 (Large).JPG

Fortsätter min defensiva taktik och jobbar mig uppför. Sista km har en ganska tuff ramp där lutningen går upp på 18%, men så farligt tycker jag inte det är. Kanske beror på att jag just tog det väldigt försiktigt. Sista 200-300 meterna kostar jag på mig en liten spurt och passerar fem eller sex cyklister. Alltid roligt att avsluta starkt!

Om klättringen upp inte är något eldorado av fina vyer så är det uppe vid Rifugio Gardeccia (byggd 1902) på 1949 möh vid vägens slut desto finare. Ligger i en svacka med typiska dolomitberg runt omkring. Är en depå däruppe och dessutom är det här väskorna finns denna etapp. Skönt att få på sig lite torra kläder för även om solen värmer är det inte jättevarmt i luften.
P1010097 (Large).JPG
P1010099 (Large).JPG

Blev av förklarliga skäl inte något fotat under senare delen av klättringen så jag passade på att stanna till och ta några bilder på nervägen. Bilderna nedan från översta km av stigningen.
P1010100 (Large).JPG
P1010101 (Large).JPG

Nere i Pozza di Fassa var det lunch innan vi började återfärden till Bolzano. Inledningsvis cyklade vi samma väg som jag och min kompanjon tagit då vi passerat där under resans andra dag, d.v.s. tog i Vigo di Fassa vägen upp till Karerpass. Det är f.ö. också en väg som går rätt mkt inne i skog.
P1010105 (Large).JPG

Efter passet blev det dock annan väg då vi tog av höger och klättrade lite innan vi började utförskörningen som efter någon km passerade Passo Nigra. Ner mot San Cipriano/St Zyprian lutar det på rätt skapligt.
P1010106 (Large).JPG

Efter San Cipriano lutar det mindre och är t.o.m. någon mindre uppförsbacke. Bjuds också på fin utsikt ner mot Bolzano.
P1010110 (Large).JPG

Sista 7-8 km ner till Isarcodalen lutar det på lite mer igen men är aldrig riktigt brant. Sedan var det den välbekanta vägen nere i dalen tillbaka till Bolzano. När vi kom dit vid halv sex var det en påtaglig vädermässig skillnad mot hur det var när vi trampade iväg på morgonen - strålande sol och skön värme. Blev sju timmar och en kvarts trampande den dagen för min del.
1702750191310.png

Efter tre etapper var det vilodag, d.v.s. en möjlighet till egna äventyr. Tyvärr kom jag inte iväg så tidigt då det blev ett besök hos en cykelmekaniker inne i Bolzano. De öppnade först klockan tio, men väl där så fick jag snabbt växelörat riktat, så att växlarna funkade lite bättre, och en ny styrändsplugg som ersättning för en förlorad.

Planen för dagen inkluderade ett hyggligt antal mil så jag försökte skynda mig lite på hotellrummet när jag gjorde mig iordning för turen. Tyvärr skyndade jag mig lite väl mycket och upptäckte när jag cyklat iväg och kommit bort till grannbyn att jag glömt vattenflaskorna. Inget annat att göra än att vända tillbaka och hämta dem då cykling i närmare 30 graders värme utan vatten inte är rekommendabelt.

Följde sen cykelbanan söderut i dalen. Tror bilderna ganska väl beskriver den.
P1010111 (Large).JPG

P1010113 (Large).JPG

Förekommer en och annan cyklist på racer, men är mer turistcyklister och en del touringcyklister skådas också.

Får efter ett par mil en cyklist på släptåg, en man på MTB med slicks. Håller tydligen lagom tempo, för han blir med hela vägen ner till Trento där han säger något som jag tolkar som ett tack för draghjälpen och svänger av in i staden.
P1010114 (Large).JPG

För egen del ska jag inte in i staden utan över på andra sidan floden och börja dagens klättring. Är ca 1450 hm på drygt två mil, så en skaplig backe.

Trampar uppför utan att stressa. Stannar efter drygt en halv mil till i Sardagna och fyller vattenflaskorna. Är huvudsakligen grönt på sidan av vägen och inte mycket till utsikt.
P1010118 (Large).JPG

Är en del serpentiner.
P1010120 (Large).JPG

Med ett par hundra höjdmeter kvar kommer man till Norge, d.v.s. byn Norge. Man ser också Monte Bondone.
P1010121 (Large).JPG

Finns uppe i närheten av toppen en minnesskylt över Charly Gauls etappseger på Monte Bondone 1956, en legendarisk etapp i fruktansvärt väder där totalsammandraget ändrades ordentligt och Gaul grundlade totalsegern i den upplagan. Om jag fattat rätt var dock målgången då lite nedanför högsta punkten på vägen.
P1010124 (Large).JPG

Uppe vid översta delarna av vägen bjuds på rätt fin utsikt.
P1010126 (Large).JPG

P1010127 (Large).JPG

Tog sen samma väg tillbaka som jag kommit då och med vattenflaskspåfyllning i Sardagna även på nervägen.

Det mest intressanta som hände var kanske när en man på tempocykel (tror det var en triathlet) passerade med ca en halvmil kvar av delen jag hade att avverka på cykelbanan. Första tanken var att strunta i honom men fick sen en impuls att ta rulle och komma tillbaka till hotellet lite raskare.

Karta och profil för turen, exklusive besöket hos cykelmekaniker och extrasvängen till grannbyn i samband med vattenflaskeglömmandet.
Vilodag.JPG

Efter vilodagen var det dags för fjärde etappen på loppet. Turen är den s.k. Sella Ronda, vilket innebär en ordentlig tur med fyra bergspass; se även lucka 10 för den turen fast med själva rundan åt andra hållet.

Då det är en lång etapp är starten klockan halv åtta. När vi rullar ner till starten är det mörka moln på himlen och när vi kommer till mässan så är beskedet att starten är skjuten på en timme och att det bara kommer att bli en kort färd till Terlano/Terlan och att vi där kommer att ha dagens tidtagningsbacke upp till Frassineto/Verschild för att sedan fortsätta upp förbi Meltina/Mölten och sedan ner via Valas och San Gensio/Jenesien till Bolzano.. Lite snopet, men nog också klokt. Att skicka upp 500 cyklister på vägarna uppe runt Sellamassivet om det är oväder hade varit direkt oansvarigt.

Blir därmed en stunds väntan på start i den inte alltför inspirerande mässhallen.
P1010128 (Large).JPG

Regnar när vi rullar iväg och de flesta cyklar i regnjackor. När vi närmar oss Terlano stannar jag och tar av mig regnjackan. Regnjacka i kombination med en backe som är milen lång och där första åtta km är närmare 10% är ingen bra kombination även om jag inte körde allt vad jag kunde upp utan höll igen lite.

Uppe vid slutet av tidtagningssträckan fanns väskorna. Plockade av mig på överkroppen och satte på mig en undertröja. Hade dock tyvärr glömt att få med mig en extra cykeltröja så jag fick dra på mig min blöta och sen regnjacka.

Förutom väskorna fanns också en depå och denna dag var varmt te populäraste drycken. Arrangörerna hade också beslutat att skippa planen med att fortsätta etappen via Valas. Istället blev det tillbaka samma väg som vi kommit upp då vi fortsatte efter en stunds väntan s.a. alla skulle hinna upp.

Tar det väldigt försiktigt utför och kommer tillbaka till mässan, där lunchen är, bland de sista. Känner inte för att stå och köa och sen sitta och äta i den kyliga mässhallen så jag rullar tillbaka till hotellet. Efter att ha duschat knallar jag ner till affären och handlar lite frukt. Hittar när jag kommer tillbaka på några andra av resenärerna som också skippat lunchen och vi går ner till tennisklubben och får oss något i magen. Lite cykelrengöring och en tupplur förgyller eftermiddagen.

P1010129 (Large).JPG

Etapp4.JPG

Denna resa avslutas i morgondagens lucka med de två sista etapperna på loppet.

Sista luckan för Giro delle Dolomiti 2010. Blir en lite snackig lucka då det inte är speciellt mkt bilder från själva cyklingen.

Den femte etappen var åter en dag med transport till starten så frukost var strax före sex och avfärd klockan sju. Färden gick grovt sett västerut bort till Prato allo Stelvio. M.a.o. var det Passo dello Stelvio som stod på schemat för dagen.

Starten skulle vara klockan nio, men den blev skjuten på en timme då många haft problem att hinna fram i tid. Blev en bra stunds hängande vid starten. Fick här också reda på att vi inte skulle cykla hela vägen upp till passet utan stanna vid Berghotel Franzenshöhe på knappt 2200 möh. Istället för runt 1850 hm skulle det därmed bli knappt 1300 hm. Anledningen var att vägen över passet var stängd p.g.a. det kommit snö under natten.
P1010135 (Large).JPG

Då jag, som rapporterats i lucka åtta redan varit upp dit var besvikelsen för mig lite mindre än för vissa som aldrig varit upp dit. Därmed inte sagt att jag inte gärna hade cyklat upp igen. Det som möjligen gjorde att det kändes lite skönt att de kortat etappen var att det hade blivit en väldigt lång och kall utförskörning om vi skulle ha cyklat hela vägen upp.

Jag var egentligen rätt laddad för etappen. Delvis då föregående etapp ju blivit väldigt kort och dels då jag tyckte det skulle vara lite spännande att se hur mycket jag skulle kunna pressa min tid från två år tidigare med. Jag var inte i sämre form än då och hade absolut inte maxat då. Hade t.o.m. en förhoppning om att kunna komma upp på under två timmar.

Gjorde ett överslag och kom fram till att med tanke på att det är lite flackare inledningsvis skulle kanske 1.20 upp till Franzenshöhe vara fart motsvarande 2 timmar på hela backen.

När starten äntligen gick var det först någon km genom byn innan tidtagningen. Såg till att spinna med höga kadens på ganska låg växel för att få igång benen. När vi så passerade starten för tidtagningen i utkanten av byn petade jag i en lite tyngre växel och försökte hitta en lagom belastning, inte för bekväm men inte heller galet hög.

Startade som på många gånger tidigare på loppet i bakre leden. Genom att klungan var rätt utdragen funkade det, men jag var tvungen att hålla lite uppsikt framåt för att se till att inte bli instängd och tappa fart. Jag gillar dock verkligen den mentala kicken av att jaga ikapp folk och jag brukar kunna hålla tillbaka den värsta entusiasmen i början. Det är ju annars en risk att man jagar för hårt i början och får räkningen högre upp.

Vid Trafoi, efter ca en mil, blir det brantare. Kändes riktigt bra när jag passerade där. Var ca tio grader i luften . Hade startat med armvärmare och knävärmare. Genererade dock tillräckligt med värme så att jag hade kavlat ner armvärmarna.

Några kilometer efter Trafoi började jag få kämpa lite mer för att hålla uppe trycket. Serpentinerna hjälpte dock till då jag kunde ta en kurva i taget mentalt. Kom sen fram till skylten med 3 km kvar. Dessa skyltar var ofta hyggligt rätt placerade, men inte helt att lita på. Slängde en blick på klockan och såg att den ännu inte passerat en timme. Tänkte att det borde max vara en kvart kvar. Var ganska ansträngd vid denna punkt och det var ganska långt över snacktempo.

Åkte och kämpade och önskade att tvåkilometersskylten skulle dyka upp och tyckte det tog en evighet. Till slut dök den dock upp till min lättnad. Efter ytterligare ca en halv km kom jag ikapp en karl som jag sedan hade en kamp med in till mål. Kampen gjorde det dock lite lättare att hålla att hålla uppe trycket och inte bli bekväm. Passerade enkilometersskylten och kändes då som att det borde hålla hela vägen upp. Vid ca 500 meter kvar försökte jag öka farten. Det där med spurter och fartökningar har aldrig varit min starka sida så det blir en ytterst modest farthöjning för att inte få totalstopp pga mjölksyra.

Fick tiden 1.12.20. I efterhand är jag helt säker på att jag hade grejat två timmar på hela backen. När vi cyklade upp samma backe året därpå tittade jag nämligen på klockan när jag passerade hotellet och då hade jag strax över 1.15 och kom upp på precis under 1.50.

En bild uppe vid hotellet där folk satte på sig vad de hade i klädväg inför färden tillbaka ner till Prato. Påstods att det var sju grader där uppe.
P1010136 (Large).JPG

En bild upp mot passet.
P1010138 (Large).JPG

Kossorna tog situationen med ro.
P1010139 (Large).JPG

Efter lite dryck och tilltugg var det så dags att rulla ner. Slog följe med fadern och sonen jag trampat lite med tidigare under loppet.
P1010141 (Large).JPG
P1010144 (Large).JPG

Vi stannade till i Trafoi och tog oss en varm dryck på ett hotell. Den lilla kyrkan i byn syns på bilden nedan.
P1010146 (Large).JPG

Lunch nere i Prato innan det var återfärd till boendet.
1702918251072.png

Efter ett par dagar med regn och kyla bjöd sista etappen på mer normalt väder. Etappen var identisk med sistaetappen 2008, så banprofil kan ses i lucka 10.

Väntan på starten.
P1010154 (Large).JPG

På väg upp mot tidtagningsstarten.
P1010156 (Large).JPG

På kul hade jag satt upp som mål för mig själv att se om jag kunde klara tidtagningsbacken på 50-klingan och inte använda de två största bak, d.v.s. ta backen på 50/21 då det aldrig var så flackt att det för mig fanns någon anledning att växla upp. Lutningen är ganska konstant mellan 6 och 7% vilket gjorde att det för min del blev stående mest hela tiden och ganska låg men inte helt bisarrt låg kadens.

När jag nu räknar bakvägen från längd och tid bör jag ha haft en snitt kadens på strax över 60 varv/min. Första dryga halvan gick förvånansvärt bra. Sista 1,5-2 km hade förmodligen varit effektivare att gå ner på lite lättare växel, men det höll ändå skapligt och ffa så kom jag upp utan att ha behövt växla ner.

Efter att ha pustat ut rullade vi ner i dalen. Stannade till i en kurva och tog några bilder.
P1010158 (Large).JPG
P1010159 (Large).JPG
P1010160 (Large).JPG
P1010164 (Large).JPG

I den tråkiga depån nere i Mezzocorona skålade några fransmän i bubbel över fullföljt lopp.
P1010168 (Large).JPG

Lunch i mässan efter fullbordad etapp.
P1010169 (Large).JPG

Prisbordet. En av de 38 kg tunga parmesanostarna fick vi med oss då vi vunnit en utklassningsseger i deltagandelagtävlingen. Vi var detta år över 50 cyklister på resan.
P1010170 (Large).JPG

Blir en kamp med osten då vi kommer tillbaka till hotellet då kökspersonalen är på lunch. Efter förtjänstfullt jobb av en av resenärerna som i det civila är kock hade vi dock sönderdelat klumpen så att alla skulle kunna få sig en ordentlig bit. Dessutom visar det sig att bussens batteri laddat ur då de glömt stänga av belysningen efter gårdagens tur. Med hjälp av startkablar försöker vi få liv i den mha en bil från en av resans deltagare som kört ner på egen hand. Går dock inget vidare så efter ett tag får vi order om att försöka skjuta bussen det tiotalet meter svagt uppför det är fram till den branta backenvid sidan av hotellet och se om det kan få igång motorn. Vilt jubel bryter sen ut när vi hör motorn tända och komma igång. Bussen kör runt hotellet och kommer upp s.a. vi kan koppla på cykelsläpet och kliva ombord för hemfärd.

Morgondagens lucka kommer att bjuda på en cykeltur i Norge.

Som sagt, tillbaka till Norge i denna lucka. Och tillbaka till i somras. Kommer att bli en bildintensiv lucka med kanske lite mindre text än vanligt.

Var lite blött på backen då vi rullade iväg från vårt boende strax efter halv sex
P7212951 (Large).JPG

Hade ca tre km till färjan som skulle gå från Lauvvik 5.55 och också gjorde det. Passerade ganska snart Lysefjordsbrua på väg in i Lysefjorden.
P7212958 (Large).JPG

Passerade efter en liten stund nedanför Preikestolen.
IMG_3620 (Large).JPG

Hengjanefossen.
IMG_3626 (Large).JPG

Flørli.
IMG_3635 (Large).JPG

Stora vita byggnaden är en kraftstation.
P7212979 (Large).JPG

På sidan av rören ner till kraftstationen går ett spår och på sidan om den världens längsta trätrappa med 4444 trappsteg.
IMG_3636 (Large).JPG

Fortsatte färden inåt i fjorden.
P7212985 (Large).JPG

P7212989 (Large).JPG

En bild från kajen.
P7212992 (Large).JPG

Vi hade nu ca en km hyggligt flackt som uppvärmning.
P7212995 (Large).JPG

Sen var det dags att börja klättra. Redan efter halv kilometer kom vi fram till en tunnel.
P7212997 (Large).JPG

Tunneln, som var väl upplyst, var drygt en km och lutade på rätt bra uppför. Kom någon bil, men inte farligt. Tror det var en positiv bieffekt av att klockan inte var mer än runt 8.20.
P7213001 (Large).JPG

Klättringen är ca 9 km med runt 9,5% snittlutning. Det är tämligen jämn lutning och 27 serpentinkurvor (brukar det sägas i alla fall; beror ju lite på hur man räknar).

På några ställen har man utsikt.
P7213002 (Large).JPG

Inledningsvis går vägen annars kanske mycket i lövskog.
P7213003 (Large).JPG

P7213012 (Large).JPG

Och där det inte är träd på sidan av vägen är det ganska ofta s.a. man ändå har svårt att se ner till dalen, åtminstone med mindre än att man riktigt hänger över kanten.
P7213015 (Large).JPG

P7213022 (Large).JPG

Intressant uppmaning(?).
P7213023 (Large).JPG

Upp mot Øygardstølen börjar träden försvinna och det är lägre växtlighet.
P7213026 (Large).JPG

Däruppifrån har man nog den bästa utsikten längs vägen.
IMG_3651 (Large).JPG

Jag tror f.ö. att Øygardstølen är målet för rullskidsloppet Lysebotn opp, vilket brukar locka stora delar av norska eliten och även en del utländska åkare.

Vi fortsatte dock uppåt.
P7213033 (Large).JPG

P7213040 (Large).JPG

P7213042 (Large).JPG

Strax före toppen stötte vi också på denna skylt.
P7213046 (Large).JPG

Fortsättning i kommande inlägg då man bara får ha 25 bilder i ett inlägg.

[Fortsättning på lucka 19]

En bild neråt ...
P7213051 (Large).JPG

... och en upp mot sista uppförspartiet innan vi nådde toppen på själva klättringen.
P7213052 (Large).JPG

Uppe vid toppen stötte vi på dessa.
P7213055 (Large).JPG

Därefter beslutade sig en tredjedel av sällskapet för att rulla tillbaka ner och ta båten tillbaka medan övriga två tredjedelar fortsatte. Vägen gick upp och ner en del uppe på fjället.
P7213059 (Large).JPG

Var inte alltför varmt så jackorna åkte på.
P7213063 (Large).JPG

Efter ett tag blev det dock huvudsakligen utför.
P7213066 (Large).JPG

Vi mötte också ett par cyklister som sista tredjedelen sedan träffade i väntan på färjan. De var tydligen på väg från Oslo till Bergen (om jag minns rätt).
P7213067 (Large).JPG

Blev åter björkskog när vi kom ner en bit.
P7213070 (Large).JPG

Renoveringsobjekt!?
P7213071 (Large).JPG

Efter ett tag kom vi ner på en större väg och om inte förr började mina undermåliga cykelförberedelser märkas här då jag gång efter annan blev avhakad trots att det var platt eller gick svagt utför. Insåg dock att det inte var läge att köra mjölksyreträning om vi skulle komma hem utan såg till att hålla mig i komfortzonen även om det inte gick fort.

Några km före Sinnes stannade vi till och fikade. En, förvisso god, bulle och en Solo kostade 108 NOK.
JGMA8997 (Large).JPG

Med lättat bankkonto och lite bränsle i magen trampade vi vidare. Såg en backe som såg rätt brant ut. Lyckligtvis skulle vi dock inte upp där.
P7213072 (Large).JPG

En liten uppförsbacke på väg upp mot Valevatn.
P7213073 (Large).JPG

P7213074 (Large).JPG

Var någon uppförsbacke till, men sen var det huvudsakligen platt eller utför ner genom dalen mot Byrkjedal och vidare ner mot Dirdal.
P7213078 (Large).JPG

P7213079 (Large).JPG

På ett ställe kunde man ta gamla vägen en kort bit.
P7213082 (Large).JPG

Snart efter detta kom det vi befarat men inte sett fram emot, regnet. Vi stannade till en liten bit före Byrkjedal och satte på oss regnjackorna och trampade vidare. Några km efter Byrkjedal kom vi in i en tunnel. Rullade där på skapligt så jag tror vi höll 55-60 km/h. När vi kom ut ur tunneln så möttes vi av ett mkt kraftigt regn och rejäl blåst. Var inte alls behagligt. Lyckligtvis kom väldigt snart en ny tunnel. När vi kom ut ur den hade regnet minskat kraftigt i styrka och det var inte alls lika otrevligt.

Från Dirdal går vägen upp genom en tunnel. På utsidan finns dock en fin, men relativt brant, cykelbana.
P7213087 (Large).JPG

P7213089 (Large).JPG

En bild ner äver Ragsvatnet från utförsbacken därefter.
P7213090 (Large).JPG

När vi närmade oss Oltedal sa jag till min kompanjon att cykla i förväg. Han hade nämligen blivit av med en keps dagen innan och vi misstänkte att det kunde ha varit på matstället i Oltedal där vi åt då. När jag kom fram till stället kom han ut och hade lyckats återfå sin keps.

Vi cyklade genom byn och i backen upp där började mina ben bli duktigt sega. Var inte energibrist utan bara dålig träning. Vi korsade sen i stort sett den lite större vägen vi tidigare cyklat på och fick en backe till. Första dryga 1,5 km var runt 8% och därefter en dryg km med 4-5%.
P7213092 (Large).JPG

Därpå var det lite uför, en kort uppförsbacke och sen väsentligen platt och utför tillbaka till boendet.
P7213093 (Large).JPG

Karta och profil för turen. Notera att båtturen är inkluderad.
Profil.JPG

I morgon blir det en ny resa, vilken delvis rapporterats från tidigare i en RR, så det är resterande delar som kommer att avhandlas i ett antal luckor.

Senast ändrad:
I trådtitelns anda så återvänder vi till Dolomiterna ännu en gång. Nu är dock året 2013 och det var betydligt färre resenärer på resan vilket ledde till att det var flyg ner medan cyklarna kördes ner.

Det var också den varmaste dolomitresa jag varit med om. En dag var officiella maxtemperaturen 29 grader i Bolzano, en dag 31 grader och resterande dagar mellan 34 och 38 grader.

Ur perspektivet att hinna med lite egna äventyr innan loppet började på söndagen var det idealiskt att komma ner redan torsdag kväll. Var flyg till Bergamo och buss därifrån. Gjorde att jag kunde sticka iväg redan klockan sex på fredagsmorgonen.

Trampade söderut i dalen på cykelbanan som jag nyttjat ett flertal gånger.
P1060088 (Large).JPG
P1060089 (Large).JPG

Fortsatte denna gång längre än jag gjort tidigare, ända till i trakterna av Besenello, där f.ö. den brutala stigningen upp till Scanuppia/Malga Palazzo börjar. Hade ett tag funderat på om jag skulle åka förbi foten på backen men beslutade mig för att strunta i det.
P1060093 (Large).JPG

Tog istället SS12 till Calliano och påbörjade där dagens första klättring då jag tog av in på SS350 och klättrade uppåt i en dalgång österut.
P1060098 (Large).JPG

Castel Beseno med anor från 1100-talet.
P1060100 (Large).JPG

Vägen höll sig på norra sidan av dalen. En vy över mot en liten by på södra sidan.
P1060104 (Large).JPG

Är en ganska tuff stigning upp till Passo Coe med drygt 1400 höjdmeter och en snittlutning på 7,5%. Är lite lättare runt Folgaria efter en dryg mil, men är å andra sidan dessförinnan en halvmil med ganska ihållande runt 9%.
P1060105 (Large).JPG

För att komma upp till Passo Coe tog jag i Folgaria av höger in på SP143. Slutdelen av klättringen gick en hel del i barrskog. Även om klockan inte var mer än halv elva hade värmen börjat göra sig påmind och det gick ganska segt. Har för mig att det innan resan till Italien var ganska modest temperatur hemma i Sverige, vilket kan ha varit en bidragande faktor till att jag de första dagarna på denna resa inte riktigt hade normal ork. Det var inte så att upplevde värmen som jobbig, bara att kroppen inte "gick på alla cyklindrar".
P1060107 (Large).JPG

Kom hur som helst upp till Passo Coe vid klockan elva. Monument över de som stupade i trakten under, tror jag, båda världskrigen.
P1060108 (Large).JPG

Gick en del kor och betade uppe vid passet.
P1060112 (Large).JPG

Innan jag vände tillbaka så stoppade jag, för att kyla ner mig, ner huvudet i en urgröpt stock som fungerade som uppsamling för vatten som rann ner i den. Drack även och fyllde även på vattenflaskorna. Har ingen bild på den så jag "stjäl" en från streetview:
1703097673382.png

Efter knappt fyra km tog jag av in på den lilla vägen till Serrada (SP220).
P1060115 (Large).JPG

Efter Serrada slingrar sig vägen ner längs en bergssida.
P1060116 (Large).JPG

Ner mot Rovereto kom jag på cykelbanan igen. Var lite "trixig" på något ställe.
P1060120 (Large).JPG

Passerade sen över floden öster om Mori.
P1060122 (Large).JPG

Stannade till och tog mig en glass och en dricka vid Loppio innan jag fortsatte upp till dagens andra pass, det betydligt mer modesta Passo San Giovanni.
P1060123 (Large).JPG

Rullade sedan ner till Nago. Har för mig att jag rullade runt lite och kikade efter något ställe att fylla vattenflaskorna men att jag inte hittade något. Lite konstigt dock då det finns flera ställen att fylla vatten på i den byn.
P1060124 (Large).JPG
P1060126 (Large).JPG

Hur som helst var det sedan dags att påbörja dagens andra ordentliga backe. Klockan var nu två på eftermiddagen och som synes inte mkt till skugga. Var också en av de varmaste dagarna på resan (tror den officiella (skugg)temperaturen i Bolzano var 37 grader.
P1060129 (Large).JPG

Backen, som går under namnet Prati di Nago, är 13 km med 10% snittlutning och bara några få ställen där det flackar ut en kort bit. Här och var har man lite utsikt, som nedan, men under en ganska stor del är det träd på bägge sidor vägen.
P1060130 (Large).JPG

Gick segare och segare upp och med en km blev jag tvungen att kliva av cykeln och lägga mig i gräset för att få ner temperaturen då jag var rädd att jag annars skulle ha svimmat. Enda gången jag känt så på en cykel. Sista biten är den tuffaste med ramper på gissningsvis 18-20% så det var inte helt lätt att ta det tillräckligt lugnt, men jag kom i alla fall upp.
P1060135 (Large).JPG

P1060134 (Large).JPG

Fortsätter en grusväg och sedan stig uppåt till Monte Altissimo di Nago, men inget som hur som helst var aktuellt med racer utan jag vände tillbaka ner.
P1060142 (Large).JPG

Nere vid byn Nago fortsatte jag sedan ner till Torbole och Gardasjöns strand.
P1060146 (Large).JPG

Fortsatte sen längs östra strand ner till Navene där jag hade ett rum bokat.

1703096178277.png

Avslutar luckan i kommande inlägg med avslutningen på denna dag samt nästkommande dag. Alla bilder ryms dock inte i ett inlägg och detta blir en bra brytpunkt.

Senast ändrad:
Efter att ha checkat in, duschat och fått mig en pizza så tog jag mig en liten promenad längsmed sjön. Bjuder på några bilder som en "bonus".
P1060148 (Large).JPG
P1060152 (Large).JPG

Mitt inte så lyxiga boende.
P1060153 (Large).JPG

Bodde granne med kyrkan.
P1060156 (Large).JPG

Planen för dag två var egentligen att trampa söderut en bit längs sjön och sedan cykla uppför en stigning som kallas Punta Veleno och sedan vidare söderut för att därefter cykla upp vägen på Monte Baldo, ner i dalen och tillbaka upp till Bolzano. Punta Veleno är dock ett par snäpp tuffare än Prati di Nago och med tanke på hur segt det gått dag ett var jag verkligen i valet och kvalet hur jag skulle göra. Till slut landade jag i att trampa tillbaka enklaste vägen.

Gav mig iväg vid kvart i sex på lördagsmorgonen. Var lugnt och stilla.
P1060158 (Large).JPG

Sant Antonio-kyrkan (strax väster om Mori) sticker upp bakom träden.
P1060161 (Large).JPG

Följde nu cykelbanan hela vägen. Huvudsakligen rätt effektiv som transportled och ffa slipper man det mesta av biltrafik. Är några ställen den korsar mindre vägar på så man får se upp lite, men huvudsakligen går det fint att ligga och tuffa på i 30 km/h.
P1060165 (Large).JPG

Vid Rovereto var det dock en passage som inbjöd till försiktig cykling.
P1060166 (Large).JPG

Piazza Dr Fabio E Fausto Filzi, Rovereto.
P1060167 (Large).JPG

Inte så mkt att säga egentligen om transportcyklingen upp. Tar en bild på bevattningen av odlingar.
P1060168 (Large).JPG

Var förbi cykelmeken hos Zanolini i Bolzano och fick lite silikonsprej på en ekerinfästning som gav lite ljud ifrån sig. Tog det sen lungt på eftermiddagen och gjorde i ordning cykeln inför första etappen på loppet detta år.

Senast ändrad:
Klockan halv nio drog första etappen på 2013 års upplaga av Giro delle Dolomiti igång.
P1060173 (Large).JPG

Vi trampade norrut genom Bolzano.
P1060175 (Large).JPG

Cyklade upp genom Val Sarentino/Sarntal.
P1060177 (Large).JPG

Var ett tjugotal tunnlar av kortare eller längre längd.
P1060178 (Large).JPG
P1060179 (Large).JPG

Då vi kommit upp till drygt 700 möh tog vi av in på SP 135 och började i stort sett direkt dagens tidtagningssträcka. Var fortsatt seg fick inte upp någon fart på benen trots att jag i alla fall inledningsvis försökte hålla hygglig fart. Då jag märkte att det inte gick något vidare tappade jag lite ambitionen också och det blev lite mer komfortzon. Tidtagningssträckan var ca 8 km med runt 8% snittlutning, men lite ojämn lutning där första km var närmare 10% och någon km närmare slutet var 11-12% i snitt, inte sista km som hade klart lägre snitt dock.

Från slutet på tidtagningssträckan var det kanske en halv km ner till platsen för dagens depå, vid själva byn.
P1060183 (Large).JPG

Efter det var det lite upp och ner ...
P1060185 (Large).JPG

... innan det blev utförskörning ner mot Collalbo/Klobenstein.
P1060187 (Large).JPG

Från Collalbo tog vi vägen bort till Barbiano/Barbian och passerade s.a. vi kunde se jordpyramiderna.
P1060189 (Large).JPG

Är en rätt trevlig väg på bergssidan bort till Barbiano. Lite växlande upp och ner.
P1060194 (Large).JPG
P1060196 (Large).JPG

Kyrkan i Barbiano.
P1060197 (Large).JPG

Väl nere i dalen följde vi den söderut och sen västerut tillbaka till Bolzano.

Karta och höjdprofil.
1703183570905.png

Etapp 2 startade klockan åtta och gick inledningsvis i motsatt riktning som etapp 1 slutade, d.v.s. med cykling i dalen upp mot Bressanone/Brixen. I Prato Isarco tog vi av från SS12 och började klättra lite mer ordentligt. Totalt var första delen av klättringen runt 8 km med 8% snittlutning. Då tog vi efter ett par km av från vägen upp mot Siusi/Seis och tog istället sikte på Passo Nigra/Nigerpass.
P1060200 (Large).JPG
P1060208 (Large).JPG

Efter de inledande åtta km ihållande klättring kommer nio km där man bara netto klättrar drygt 100 hm. Det går dock lite upp och ner så ackumulerad klättring är mer, men det är dock ett lättare parti fram till San Cipriano/St Zyprian.

I San Cipriano började den första av två tidtagningssträckor för dagen. Denna var sju och en halv km med 7,5% snittlutning. Inledningen var dock rätt speciell med en kort backe s.a. man fick skaplig fart och sen rakt in i en brant stigning. Var mer än en cyklist som blev överraskad hur snabbt farten sjönk och hade problem att hinna få ner kedjan på lilla klingan. Jag hade dock varit med om samma tidtagningssträcka på en tidigare upplaga och var därmed förvarnad.

Första tre km är de brantaste med närmare 9% snittlutning. På den delen går en skaplig del också ute på ängar medan resten huvudsakligen går i skog.
P1060211 (Large).JPG
P1060213 (Large).JPG

Tog det relativt lugnt inledningsvis med tanke på att jag känt mig seg tidigare dagar. Kändes dock rätt bra och jag höjde efter hand belastningen.

Uppe vid Passo Nigra var dagens första depå belägen.
P1060219 (Large).JPG

Passo Nigra är ett lite udda pass då vägen från passet inte går ner utan fortsätter upp. Det är dock tekniskt sett ett pass, det är bara det att vägeninte går ner i dalen på andra sidan passet utan fortsätter upp längs bergssidan ett hundratal hm till innan det går utför och man nästan kommer bort till Passo Costalunga/Karerpass. Vi tog dock av höger ner mot Cardano, strax öster om Bolzano. Bild vid avtaget på drygt 1700 möh.
P1060220 (Large).JPG

Vid Ponte Nova/Birchabruck på knappt 900 möh tog vi av vägen och svängde in på vägen som leder upp till Passo Lavazè.
P1060221 (Large).JPG

Vi tog dock av vänster redan en km och påbörjade dagens andra tidtagningsbacke. Denna var tuffare med en dryg mil med 9,5% snittlutning. Första 2,5 km har ungefär denna lutning. Sen kommer dock ett riktigt tufft parti på ett par km där vägen jobbar sig uppför utan några serpentiner och runt 14,5% snitt.

Jag hade cyklat denna backe tidigare också och visste därför att det inte var läge att vara överambitiös. Försökte dock hålla skaplig belastning och till min glädje kändes kroppen klart bättre än tidigare dagar. Min gissning är att det helt enkelt krävdes några dagars anpassning till värmen.

Hade på mina fem tidigare dolomitresor inte känt någon som helst påverkan av värmen. Min hypotes är att det var den ovanligt stora skillnaden från Sverige som orsakade det hela. Det var dock aldrig egentligen att jag tyckte värmen var obehaglig, inte ens upp till Prato di Nago. Det var bara att huvudet blev för varmt. Kanske att svettningen inte riktigt funkade tillräckligt bra eller för lite vätska.

Hur som helst var kroppen helt med på noterna resten av resan och jag njöt av värmen.

Tillbaka till loppet. Efter det branta partiet, vilket slutar i en högerserpentinkurva, blir det lättare i 1,5 km upp till Obereggen (bara drygt 6% snittlutning). Där tog vi sen den smala vägen upp till Passo Pampeago. Inledande två km är där åter rejält branta, runt 12%, varefter sista 2,5 km åter snittar drygt 6%, men inte helt jämnt utan med några brantare knixar.

Uppe vid passet rullade vi fram ett antal hundra meter till en mindre depå. Därefter var det till att rulla tillbaka ner till Obereggen för lunch, och sedan vidare ner till Ponte Nova, denna gång dock inte genom Val d'Ega/Eggental utan via Novale och väg SS620. Sedan vidare ner till Cardano, men de två tunnlarna strax före man kommer ner i dalen, och in till Bolzano och etappmålet. Efter att ha hämtat väskorna trampade vi tillbaka till hotellet.

Tyvärr ser blev det inga bilder tagna under senare delen av etappen denna dag. Minns inte om det fanns någon anledning eller om det bara blev så.
1703186801946.png

Morgondagens lucka kommer att avhandla fjärde(!) etappen på loppet.

Senast ändrad:
Etapp 3 och vilodagen gav ca 20 timmars och 40 mils cykling och 7000+ hm. Den delen av resan har dock redan tidigare rapporterats i denna RR så ingen anledning att dra det igen. Vi hoppar därför fram till etapp 4.

Etappstart var klockan åtta och vi trampade inledningsvis samma väg som på etapp 2, alltså dalgången upp mot Bressanone. Vi svängde dock inte av i Prato Isarco utan fortsatte vidare upp i dalen. I ruttbeskrivningen står det att vi fortsatte hela vägen upp till Chiusa/Klausen innan vi tog av. Är dock osäker på om vi verkligen gjorde det eller om vi tog av vid Ponte Gardena/Waidbruck. Hur som helst tog vi oss upp i Val Gardena.

P1060400 (Large).JPG

När vi kom upp till Ortisei tog vi av och klättrade vidare upp till Panidersattel/Passo Pinei (1437 möh).
P1060401 (Large).JPG

En bild uppåt Val Gardena och upp mot Passo Gardena/Grödnerjoch
P1060402 (Large).JPG

Uppe vid passet var dagens första depå. Är ett av de mindre spektakulära passen i området och är i mitt tycke mest intressant för en cyklist då det erbjuder en möjlighet att ta sig mellan Val Gardena och Bolzano med mindre sträcka nere i Isarcodalen.
P1060403 (Large).JPG

Blev sen knappt 400 hm utför ner till Castelrotto/Kastelruth. Tror det är den byn med kyrkan man ser på bilden nedan.
P1060407 (Large).JPG

Någon km efter Castelrotto tog vi av vänster och ganska snart började dagens tidtagningssträcka, upp till Compatsch. Är en klättring där vägen initialt går ute på ängar men sen går mestadels inne i skog för att på slutet åter komma ut i mer öppen terräng. Från avtaget är det ca nio km med drygt 8% snittlutning. Är ganska jämn lutning.
P1060408 (Large).JPG

Jag satsade inte alls på denna sträcka utan transporterade mig upp i halvfart. Dels var jag lite sliten efter de senaste två dagarnas långa dagsetapper och dels hade jag ett litet "äventyr" planerat. Istället för att stanna till uppe vid depån i Compatsch fortsatte jag istället vägen framåt över gräsängarna i riktning mot Sassolungo.
P1060409 (Large).JPG
P1060415 (Large).JPG

Sista biten var det en del utför ner till några hotell.
P1060416 (Large).JPG

Cyklade en liten bit upp, men vände sedan tillbaka. Mötte en traktor på vägen.
P1060420 (Large).JPG

Blev också omcyklad av ett par på MTB som till synes utan ansträngning for förbi mig i en fart som jag inte var i närheten av att kunna haka på. Uppenbarligen elassisterat och gissningsvis åtminstone 500 watts effekt.

Höskörden pågick och en del handrkaft gick också åt ...
P1060421 (Large).JPG

... även om det mesta var mekaniserat.
P1060422 (Large).JPG

När jag kom tillbaka till Compatsch har jag för mig att de var färdiga med ihopplockandet av depån och jag rullade ner samma vbäg som vi kommit upp. Lunchen skulle vara vid en sportanläggning, men jag missade avtaget och rullade vidare mot Fie/Völs. Minns sen inte riktigt, men jag har för mig att jag på något sätt hamnade i ett gäng med resans cyklister och att vi bildade en liten grupp som trampade tillbaka till Bolzano. Hur som helst var det ren transportcykling.
1703265083378.png

Resan avslutas med etapp 5 och etapp 6 lite senare ikväll. Detta då jag insåg att jag hade några orapporterade cykeldagar från en annan resa som jag vill försöka få in i kalendern.

Senast ändrad:
Etapp 5 detta år var ruttmässigt identisk med den etappen som rapporterades i lucka 16 så jag har inte med någon karta och profil i detta inlägg utan nöjer mig med bilder och lite text kring etappen.

På väg upp från Ora/Auer. I vanlig ordning långt baki gruppen. Hade lite funderingar på att försöka ta i lite på tidtagningssträckan och försökte därför hålla igen så mkt jag kunde uppför.
P1060428 (Large).JPG

Efter depå i Cavalese fortsatte vi uppåt i dalen. Benen kändes bra och jag kunde hänga med i skaplig fart och det kändes ändå lätt.
P1060437 (Large).JPG

Var några tandempar med där stokern var blind.
P1060438 (Large).JPG

Hade på etappen 2010 haft drygt 38 minuter på tidtagningssträckan och hade då cyklat egentligen onödigt defensivt. Planen för etappen var att vara lite mer offensiv denna gång men utan att spränga mig. Första dryga km upp till Muncion var rätt hög belastning men kändes kontrollerat. I det lättåkta partiet försökte jag verkligen trycka på denna gång till skillnad från tre år tidigare då jag verkligen sparat krafter.

Vid ingången till det brantare partiet med tre km kvar hade jag lite svårt att slå om till ordentlig klättring och fick sänka belastningen lite och försöka få upp kadensen. Hittade dock rätt snart tillbaka och lyckades hålla ganska jämn belastning upp till målet. Slog min tid med sex minuter och kom upp på 32.06. Etappsegraren hade 23.37. Var dock en av mina bättre etapper på loppet om jag jämför hur mycket procentuellt långsammare jag var än etappsegraren, så jag var rätt nöjd.

Tar ett par bilder från målet för tidtagningen uppe vid Rifugio Gardeccia.
P1060440 (Large).JPG
P1060444 (Large).JPG

På väg ner förbi mållinjen på nerväg.
P1060445 (Large).JPG

På väg genom Muncion på nervägen. Man får vara lite försiktig här när man kommer ner till serpentinkurvan nedanför Muncion och Ronch. Trycker på rätt bra och jag minns att jag fick bromsa till rätt ordentligt där.
P1060446 (Large).JPG

Efter lunch i Pozza di Fassa trampade vi upp mot Passo Costalunga/Karerpass.
P1060448 (Large).JPG

Uppe vid passet.
P1060449 (Large).JPG

Fortsatte via Passo Nigra/Nigerpass och kom ner till San Cipriano/St Zyprian.
P1060453 (Large).JPG

Höskörd och vy ner mot Fié allo Sciliar/Völs am Schlern.
P1060454 (Large).JPG

Sista etappen var en mindre variation på sistaetappen 2008 och 2010. Istället för att ha inledningen på backen från Appiano upp mot Mendelpass som tidtagningsbacken hade vi en ännu "fjuttigare" tidtagningsbacke. Denna gick från i närheten av Ponte'Adige upp till Cornaiano/Girlan, en backe på ca 3km och runt 160 hm. För att roa mig lite tog jag den på stora klingan, ståendes nästan hela backen. Tog drygt nio minuter upp.

Tror att det var något med sponsringen av loppet som inverkade och gjorde att sista etappen oftast var en rätt mesig historia de åren jag åkte. Vi följde nämligen på väg söderut det som går under namnet Strada del Vino/Weinstrasse och jag undrar om inte det var någon form av sponsring från vintillverkarna som gjorde att de ville den etappen. Jag är dock inte säker.

En bild från byn där tidtagningsmålet var (efter att mållinjen passerats).
P1060455 (Large).JPG

Nere vid depån i Mezzocorona var det i vanlig ordning lite segt och vissa var lite trötta på att vänta på att få rulla tillbaka till Bolzano.
P1060458 (Large).JPG

En bild från direkt bakom ledarbilen. Var lite enerverande att ligga bakom bilden, ffa genom samhällen då de ropade ut varningar för refuger och annat i högtalarna på tyska, italienska och någon på engelska.
P1060459 (Large).JPG

Avslutar denna resa med en bild från hotellbalkongen.
P1060465 (Large).JPG

Kul att läsa om pass där man själv cyklat och jämföra beskrivningarna. Du har ju dessutom cyklat i oerhört många i berg, om än med ett något annorlunda upplägg än vi, och det är kul att jämföra upplevelserna och erfarenheterna.

Det vore en förlust om det inte blir några fler kalendrar. Är det vurpan för några år sen som spökar eller är det något annat skäl att till att sannolikt inte blir några fler kalendar (= cykelresor?)?

Det vore en förlust om det inte blir några fler kalendrar. Är det vurpan för några år sen som spökar eller är det något annat skäl att till att sannolikt inte blir några fler kalendar (= cykelresor?)?
Nej, vurpan har inget med det att göra. Visserligen sitter det lite i skallen så jag är fegare utför och ffa i svängar måste jag hålla nere farten för att skallen inte ska slå bakut. Dock är ju utförskörningarna tidsmässigt en liten del av totala tiden så det är inget som egentligen hindrar.

Är snarare att jag som det ser ut nu inte kommer att ha tid att åka på cykelresor i någon större utsträckning framöver. Och utan cykelresor blir det ju lite magra kalendrar.

Nej, vurpan har inget med det att göra. Visserligen sitter det lite i skallen så jag är fegare utför och ffa i svängar måste jag hålla nere farten för att skallen inte ska slå bakut. Dock är ju utförskörningarna tidsmässigt en liten del av totala tiden så det är inget som egentligen hindrar.

Är snarare att jag som det ser ut nu inte kommer att ha tid att åka på cykelresor i någon större utsträckning framöver. Och utan cykelresor blir det ju lite magra kalendrar.

Skönt att vurpan inte har med saken att göra. "Hjärnspökena" är fullt föreståeliga eftersom du inte kunde hitta någon förklaring.

Tid är väl ofta en fråga om prioriteringar? Antar att du då har fått annat i livet som du tycker är viktigare och hoppas att det är av positiv art. Jag kommer definitivt att sakna dina reseberättelser.

Tid är väl ofta en fråga om prioriteringar? Antar att du då har fått annat i livet som du tycker är viktigare och hoppas att det är av positiv art. Jag kommer definitivt att sakna dina reseberättelser.
Jo, det är en prioriteringsfråga mellan olika saker och i detta fall får cykelresorna, hur mkt jag än gillar dem, stryka på foten. Är möjligt att det kan bli annorlunda den dag jag går i pension, men det lär dröja rätt många år tills det inträffar.

I samband med att en bild från La Palma dök upp i bildgissningstråden insåg jag att jag faktiskt bara skrivit RR för en av mina fyra turer på ön i November 2011. Då det inte är det vanligaste cykelresmålet kändes det rimligt med en omplanering av kalendern för att täcka det jag inte tidigare skrivit om. Den sista turen var dock en relativt rask transportcykling från östra till västra sidan för återlämnande av cykel och under den turen blev inga bilder tagna.

Vad gällde uthyrning av racercyklar var det inte så vidare värst mycket att välja på. Bodde under resan i Los Cancajos på östra sidan av ön, mellan flygplatsen och största staden på ön, Santa Cruz de La Palma. När jag satt och undersökte alternativen på hemmaplan slutade det med att rimligaste alternativet var en Scott på en butik i Puerto Naos på östra sidan ön, söder om Tazacorte. Cykeln hade trippelklinga och, om jag minns rätt, Soragrupp, så ingen prestandacykel, men acceptabel för lite turistcyklande. Hade med egna pedaler, sadel och en cykeldator.

Efter att ha fått iordning cykeln trampade jag iväg på turen som skulle bli drygt 10 mil med nästan bara upp och ner.

I backen upp från Puerto Naos.
P1020381 (Large).JPG
P1020383 (Large).JPG

Tog av vänster efter några km och följde kusten norrut. Var en del odlingar. Om jag minns rätt ffa bananer.
P1020384 (Large).JPG

Nere vid stranden i Puerto de Tazacorte.
P1020385 (Large).JPG

Trampade sen upp till Los Llanos och norrut genom orten s.a. jag kom på vägen som leder ner i Barranco de las Angustias, dalen som leder upp till Caldera de Taburient-nationalparken.
P1020389 (Large).JPG

Då man passerat botten på ravinen (se bild längre ner tagen på tillbakavägen) inleds en milslång klättring där man tar sig upp ca 800 hm. Ganska tuff klättring där första km nog är den tuffaste med runt 11% i snitt. Vid några hus runt 4 km upp flackar vägen ut en bit.
P1020391 (Large).JPG

I övrigt är dock de flesta km runt 9% förutom de sista två som är lättare. Vägen slutar uppe vid en liten parkering där det i alla fall 2011 krävdes speciellt tillstånd för att få parkera. Var också utsikt in i kratern. Tyvärr låg molnen delvis och skymde kraterkanten, något jag tror är rätt vanligt.
P1020393 (Large).JPG

Rullade sedan tillbaka ner samma väg som jag kommit upp (fanns inte något att välja på om man ville ha en väg). En bild ner mot kusten med dalen/ravinen.
P1020397 (Large).JPG

I botten på dalen. Rann lite vatten men inget problem att passera. Fick dock vara försiktig då det kändes som att det skulle kunnat sluta illa om man svängt på stenarna i vattnet.
P1020400 (Large).JPG

Upp på andra sidan ravinen och seden ner genom Los Llanos.
P1020402 (Large).JPG

Såg till att hålla inte åka ut till huvudvägen utan istället snedda upp till El Paso på en väg som gick igenom lite glesare bebyggelse. Innehöll några ganska branta ramper.
P1020404 (Large).JPG

Från El Paso cyklade jag en bit på stora vägen mot Santa Cruz. Svängde in på en mack och köpte en macka och en glass innan jag fortsatte. Tog efter en bit av norrut in på vägen upp till Mirador de la Cumbrecita. Första km erbjöd en av få platta km denna dag. Därefter var det drygt en halvmil upp till utsiktspunkten med 8+% i snittlutning. Bilden tagen precis där det börjat luta emot.
P1020405 (Large).JPG

Uppifrån utsiktspunkten och in mot kratern. Molnen täcker helt de högre delarna av kraterväggen.
P1020410 (Large).JPG

Rullade sen tillbaka ner till stora vägen och fortsatte någon km innan det var dags att ta av och ta den mindre vägen över bergskammen istället för tunneln genom den. Tunneln är förresten inget alternativ då den är förbjuden att cykla i. Och även om det inte varit förbjudet har jag svårt att se att någon skulle vilja cykla i den.

En fördel med tunneln var dock att den väg jag tog var mkt sparsamt trafikerad. Passerade några träd som slängt ner "taggiga" bollar på vägen. Om jag inte är helt snett ute var det hästkastanjer.
P1020412 (Large).JPG

Var ca 600 hm upp till toppen och det skulle betvingas på knappa milen. Passerade en bit upp ett område där träden inte hunnit ta över lavalandskapet fullt ut. Började i detta skede bli lite småtrött och det var skönt att det inte var så mycket klättrande kvar.
P1020418 (Large).JPG

Inser att jag missade att ta någon bild vid toppen och inte heller blev det något fotat på nervägen som f.ö. innehöll ett parti med väldigt knögglig asfalt innan jag kom ner närmare bebyggelsen.
1703336682356.png

Andra delen av denna lucka kommer i ett annat inlägg lite senare idag.

Andra cykeldagen på ön ägnades åt turen vars RR finns länkad i inlägget som utgör första delen av denna lucka, så detta inlägg avhandlar den tredje cykeldagen på denna resa som annars till största delen bestod av vandringsturer av lite olika längd.

Då tanken var att börja likadant denna dag som nästkommande dag då jag skulle lämna tillbaka cykeln i Puerto Naos och behövde göra detta i stort sett när de öppnade affären försökte jag hålla hygglig fart för att få en uppfattning om hur lång tid det skulle ta till där vägarna skiljdes åt. Trampade väg LP-2 söderut uppför till en bit förbi Monte de Luna och sen ner till Los Canarios. Tog 1.17.
P1020479 (Large).JPG

Ingen stor blomsterprakt på ön i november, men fanns några blommor i alla fall.
P1020482 (Large).JPG

Hade egentligen tänkt att i Los Canarios åka direkt ner till fyren på öns södra spets. Missade dock avtaget så jag rullade istället ner förbi Centro de Visitantes Volcán San Antonio.
P1020485 (Large).JPG
P1020486 (Large).JPG
P1020490 (Large).JPG

Fortsatte sedan ner till Las Indias.
P1020492 (Large).JPG

Vy norrut längs västra kusten. Faro de las Hoyas syns ute på udden och strax hitom, Puerto Naos.
P1020494 (Large).JPG

Trots ett extremt torrt landskap var det enorma tält med bananodlingar.
P1020497 (Large).JPG

På väg söderut mot Faro de Fuencaliente.
P1020498 (Large).JPG

De två fyrtornen med saltbassängerna i bakgrunden. Den rödvita fyren ersatte 1985 den tidigare fyren från 1903.
P1020499 (Large).JPG

Från fyren gick vägen upp tillbaka till Los Canarios. Var rätt segt då det var ganska ordentlig motvind större delen av sträckan. Fick p.g.a. vinden slita ganska duktigt för att komma upp trots att det inte var farligt brant - runt 7% i en halvmil och sen 5% i en halvmil.
P1020502 (Large).JPG
P1020503 (Large).JPG

Motvinden fortsatte att göra livet surt och uppe vid Montes de Luna stannade jag till och tog en kort paus. Passade också på att få lite kåda i baken efter att lite oförsiktigt satt mig på en träbänk. Visade sig vara svåreliminerad vilket gjorde att det var lite irriterande att lyfta baken från sadeln.

Hade på förhand haft någon fundering på att kanske ta LP-206 men vinden hade blåst bort ambitionerna så jag tog LP-2. När jag passerade Lomo Oscuro och såg vägen ner till Salemera vid kusten skärpte jag dock till mig lite och svängde av och rullade ner dit.
P1020504 (Large).JPG

Skapligt brant från stranden första ca 1,5 km med runt 10% snitt. Sen lite lättare de resterande två km. När jag kom upp till LP-2 igen tog jag väsentligen närmsta vägen tillbaka till boendet.

1703359657331.png

Tog, som nämnts, inga bilder under cyklingen till Puerto Naos för återlämnandet av cykeln. Blev en tur på knappt fem mil. En liten kul kuriositet i sammanhanget var att jag på minuten hade lika lång tid till Los Canarios den dagen som under ovan rapporterade tur.

Avslutar denna, den näst sista luckan i kalendern, med en till min cykling orelaterad bild, tagen vid kraterkanten uppe i närheten av öns högsta punkt.
P1020556 (Large).JPG

Kom dock en bit längre bort ett gäng MTB-cyklister som var på väg utför på den bitvis steniga stigen. Var glad att jag hade vandringsskor och inte cykel.

Senast ändrad:
I sista luckan bjuds det på en kort tur i norsk backe.

Vi hade åkt från Stavangertrakten under dagen och vid fyrasnåret kommit fram till vårt boende vid Gaustablikk, beläget på drygt 900 möh nedanför Gaustatoppen, vilken med sina 1883 möh är det högsta berget i Telemark.

Efter att ha plockat in allt beslutade vi oss för att utnyttja det soliga och fina vädret (något vi inte var alltför bortskämda med på denna resa) för en liten cykeltur. Vi rullade iväg strax efter klockan fem.
P7233257 (Large).JPG

Tyvärr fick min cykel för sig att det verkade som en bra idé att hålla på och gnugga bromsskivan mot bromsbelägget mer eller mindre hela tiden. Stannade i en kurva och försökte justera.
P7233259 (Large).JPG

Fick till det s.a. beläggen inte gick emot skivan när jag snurrade på hjulet. Rullade vidare. Gick bra till dess att jag gjorde anddra kraftigare inbromsningen. Då den hamnade i samma eländiga visa igen. Nytt försök till justering. Ett par inbromsningar senare, samma visa. Även om det var extremt irriterande så verkade det i alla fall inte farligt så jag tog mig, ganska försiktigt ner till Dal kirke i botten på backen, i östra utkanten av Rjukan. Min kompanjon hade så smått börjat fundera på var jag höll hus och hade faktiskt börjat cykla upp för att se om ngt var på tok.
P7233261 (Large).JPG

Vi vände sen och cyklade samma väg som vi kommit ner. Är en relativt jobbig backe på ett par sätt. De första 8-9 km snittar 9% och lutningen är ganska jämn, vilket gör att det finns inte någon egentlig vila. Det finns fem serpentinkurvor, men de är ganska jämnt utspridda de första 6 km så det är långt mellan dem.

Nedan är ingången till första serpentinkurvan.
P7233262 (Large).JPG

Jag hade sagt åt min kompanjon att han inte behövde vänta på mig så han drog omgående iväg. Genom att det bara var en kortare tur försökte jag hålla skaplig belastning. För mig är backcykling nästan enklare än plattcykling när jag är dåligt cykeltränad. Genom att jag står mkt upp blir det lite likt att gå uppför en backe och jag går trots allt en del.

Även om det inte på något sätt var någon imponerande fart kändes det förvånansvärt bra, i alla fall upp till avtaget in mot boendet, ca 7 km upp i backen. Där blev benen lite sega, inte p.g.a. syra utan mer av ovana att trampa på med lite belastning. Slog av lite på tempot och försökte njuta av omgivningarna.
P7233263 (Large).JPG

Ett par km upp från avtaget till vårt boende blev det klart lättare, ungefär där det går en liten väg upp till höger till nedre stationen för bergbanan upp till Gaustatoppen, en bana som går inne i berget.

Riktigt fin och solig kväll, men började bli lite svalare. Min kompanjon hann sen ikapp mig. Låter kanske lite konstigt då han ju cyklat ifrån mig redan i början, men han hade tagit en sväng upp till bergbanestationen och sen sett mig fortsätta vägen uppåt och söderut och då cyklat ikapp mig.
P7233266 (Large).JPG

Flistjønnskaret är högsta punkten på vägen.
P7233268 (Large).JPG

Rullade ner några meter på andra sidan och tog en bild upp mot passet.
P7233270 (Large).JPG

Och en ner åt södra sidan.
P7233269 (Large).JPG

Trampade och rullade sen tillbaka till boendet. Min kompanjon frös i den allt kyligare kvällen så han rullade direkt ner till boendet medan jag stannade och tog lite bilder här och var.
IMG_3772 (Large).JPG

JVDS8162 (Large).JPG

En bild upp mot Gaustatoppen.
EZNP4592 (Large).JPG

Fint kvällssolljus.
P7233276 (Large).JPG

Inget superpitoreskt område, men i alla fall inga skrikiga färger eller betongkolosser.
P7233278 (Large).JPG

Vi bodde i en lägenhet i närmsta huset på bilden.
P7233280 (Large).JPG

1703442509619.png

Och med det avslutar jag denna kalender och hoppas att den kanske varit till någon glädje och ev. inspiration till egna cykeläventyr.

Vill också passa på att önska God Jul och Gott Nytt År!

Tillbaka
Topp