Löken sa:
Tack för svaret! Är sugen på triangeln men tänker ta mig från Ramundberget eller Ljungdalen, så då blir det nog att härda ut lite push-bike. Helags-Vålådalen blir väl stuket one-way trip, är väl svårt att göra någon rundtur tillbaka?
Jag cyklade (bl.a.) Vålåstugorna till Helags på en fatbike i juni, mestadels cykelbart och fint tror jag. Finns ett par bilder någonstans i Yonnas tråden :), men har bara ett par där stigen syns:
Helags till Fältjägarstugan är det fin stig med (enligt mig iaf).
Bra att tänka på att det finns inga broar över Ljungan eller Vålån. I juli var just Vålån lite spännande vadning
Nu ska det vara säkert lugnare, dock.
Stigen från Lunndörrstugan till Vålåstugorna var ganska mycket pushbike som jag minnas. smal stig med höga kanter bl.a. Kanske bara min oskicklighet, svårt att veta. :)
Från Valådalen ... om du kan tänka dig lite off-stig cykling, då kanske ta sig söderut genom Lunndörspasset? Jag gick passet bara till fots, men tror att det skulle vara cykelbart -- mestadels åtminstone, stigen nere i Vålådalen har jag dock ingen aning. Efter passet ta ett sväng västerut genom terräng mot renvaktarstugan norr om Nordsätern ... Delvis pushbike troligen och klart vidare däck desto bättre, men t.ex. norra sluttningen av Rensnävet ser fint ut, eller?
Förresten, med en fatbike var det supermysigt att cykla från Fältjägarstugan till toppunkten av Flatruetsvägen (inga stigar, ibland hittar man fyrhjulingspår här och där, men platt och väl cykelbart med breda däck och lagom förnuftig sträckval).