[RR] Storulvån-Ramundberget

Aron sa:
Det bör också tilläggas att bron vid Storulvån är borta sedan några år. Så att idag köra sträckningen i denna RR skulle utöver förbudsområdet innebära ett riskabelt vad.

Man kan parkera bilen strax nedanför bommen i Handöl, så får man några kilometer trevlig grusväg längs Handölan upp till Tjallinge.

Det är inget cykelförbud på markerade leder, det går att ta sig från norr till söder via dessa också. Man kan alltså cykla tvärs över Holkendurrie i stället för längs med i dalgången. Hur pass cyklingsbara huvudlederna är just här vågar jag dock inte uttala mig om. Ännu.

Någon som cyklat i området i år? Något speciellt att tänka på (broar, avstängda områden etc...)? Sugen på en 2-dagarstur, Ljungdalen-Sylarna-Blåhammaren-Storulvån-Sylarna-Ljungdalen, i början av september om jobb och familj tillåter. Något bra alternativ för Storulvån-Helags med tanke på avstängda områden?

Alternativen i nord-sydlig riktning Helags-Sylarna är antingen kortaste vägen eller över Sylsjön/Ekorrdörren. Efter vad jag förstått så blir det en del pushbike på dessa leder. En annan möjlighet är att cykla Helags - Vålådalen i stället, har dock ingen koll på stigkvalisorten där.

Jag har i sommar cyklat Ramundberget - Fältjägarstugan, Kläppen - Helags samt Jämtlandstriangeln (+ANNAT). Det var inga konstigheter på någon av de sträckorna.

Tack för svaret! Är sugen på triangeln men tänker ta mig från Ramundberget eller Ljungdalen, så då blir det nog att härda ut lite push-bike. Helags-Vålådalen blir väl stuket one-way trip, är väl svårt att göra någon rundtur tillbaka?

Löken sa:
Tack för svaret! Är sugen på triangeln men tänker ta mig från Ramundberget eller Ljungdalen, så då blir det nog att härda ut lite push-bike. Helags-Vålådalen blir väl stuket one-way trip, är väl svårt att göra någon rundtur tillbaka?

Cyklar du Helags-Vålådalen får du tyvärr cykla tillbaks samma väg.

Jag tycker att du ska cykla bägge ledalternativen mellan Helags och Sylarna och sen rapportera tillbaks om vilket av dem som var rullvänligast. Jag har haft den nordsydliga traversen på min hinklista i ett par år nu så jag vill gärna veta hur den bäst görs sen Hulkendurrie rycktes ur ekvationen. :)

Aron sa:
Löken sa:

Jag tycker att du ska cykla bägge ledalternativen mellan Helags och Sylarna och sen rapportera tillbaks om vilket av dem som var rullvänligast. Jag har haft den nordsydliga traversen på min hinklista i ett par år nu så jag vill gärna veta hur den bäst görs sen Hulkendurrie rycktes ur ekvationen. :)

+1

Jag frågade om detta på happy I våras, men utan mycket respons. Yonna har cyklade där, men under så dåliga förhållanden att hon inte längre vet var hon cyklade precis. Hon postade flera bilder med stora stwnfält, men vi vet inte om det vår på leden eller in inte.

Aron sa:
Löken sa:

Så här ser det ut närmast Sylstationen när man kommer från Helags. Jag vandrade där för 3 år sedan. Jag upplevde de sista km som stökigast. Närmare Helags var det slätare stig. Men min minnesbild kan ha påverkats av att jag hade för tung packning och var trött.

Bilagor

• C334E39E-0DF8-42B6-9768-22AB3390B890.jpeg
    C334E39E-0DF8-42B6-9768-22AB3390B890.jpeg
    269.7 KB · Besök: 161
Mats65 sa:
Aron sa:
Löken sa:

Så här ser det ut närmast Sylstationen när man kommer från Helags. Jag vandrade där för 3 år sedan. Jag upplevde de sista km som stökigast. Närmare Helags var det slätare stig. Men min minnesbild kan ha påverkats av att jag hade för tung packning och var trött.
Om man inte är rädd för att ta lite höjdmeter så kan man köra över så man kommer från höger i bilden. Bättre och roligare cykling än den väg som du gick.
Har kört Helags-sylarna-helags några gånger. Trevlig tur. Mycket är cykelbart, dock inte lika mycket som dom andra populära cykellederna.

Löken sa:
Jag cyklade (bl.a.) Vålåstugorna till Helags på en fatbike i juni, mestadels cykelbart och fint tror jag. Finns ett par bilder någonstans i Yonnas tråden :), men har bara ett par där stigen syns:
st.jpg

st2.jpg

st3.jpg

Helags till Fältjägarstugan är det fin stig med (enligt mig iaf).

Bra att tänka på att det finns inga broar över Ljungan eller Vålån. I juli var just Vålån lite spännande vadning
v.jpg

Nu ska det vara säkert lugnare, dock.

Stigen från Lunndörrstugan till Vålåstugorna var ganska mycket pushbike som jag minnas. smal stig med höga kanter bl.a. Kanske bara min oskicklighet, svårt att veta. :)

Från Valådalen ... om du kan tänka dig lite off-stig cykling, då kanske ta sig söderut genom Lunndörspasset? Jag gick passet bara till fots, men tror att det skulle vara cykelbart -- mestadels åtminstone, stigen nere i Vålådalen har jag dock ingen aning. Efter passet ta ett sväng västerut genom terräng mot renvaktarstugan norr om Nordsätern ... Delvis pushbike troligen och klart vidare däck desto bättre, men t.ex. norra sluttningen av Rensnävet ser fint ut, eller?
r.jpg

Förresten, med en fatbike var det supermysigt att cykla från Fältjägarstugan till toppunkten av Flatruetsvägen (inga stigar, ibland hittar man fyrhjulingspår här och där, men platt och väl cykelbart med breda däck och lagom förnuftig sträckval).
f.jpg

Jag sitter bäst och klurar på att köra ungefär den här sträckan senare nu i veckan. Fast jag tänkte försöka korta ner det genom att cykla ner till Ljungdalen från Helags. Rutten ser då ut ungefär som följer i TF om man ska köra den uppenbara vägen Storulvån-Sylarna-Helags-Ljungdalen och undvika cykelförbuden enligt TS rutt. Några visdomsord på vägen? Avstickare och andra varianter? Jag räknar kallt med att det är en rejäl heldags cykling och det bangar jag inte för, att baxa cykeln genom stenkistor är mest bara roligt. Är det mil av gå med cykel genom träsk däremot kanske det förtar lite av nöjet och då kör jag hellre några extra höjdmeter som är någorlunda cyklingsbara.

1626788252930.png

Jag cyklade Storulvån-Tänndalen för några dagar sedan, så jag vek av mot fältjägaren strax efter helags. Dock missade jag svänga av mot fältjägaren så körde en bra bit ner mot kläppen innan jag insåg mitt misstag, så det blev nästan den rutten du planerat. Men sträckan Storulvån till helags var ganska lättcyklad, de enda riktiga pushbike var från bron nedanför sylarna upp förbi gamla sylstation och sen en ganska brant stigning efter sylarna upp mot helags. Träffade flera andra cyklister längs vägen samt väldigt mycket vandrare, verkligen högsäsong nu. (Mot fältjägaren mötte jag endast tre personer, inte alls lika populär led verkar det som.)Inga otrevliga människor alls stötte jag på. Jag körde fatbike med packning för fyra dagar och det tog mig lite mer än halva dagen till helags, inkl kaffepaus på Sylarna. Går garanterat lättare och snabbare utan packning. Den sträckan mot kläppen jag cyklade fel var väldigt lätt och rolig så ända fram borde gå ganska smidigt tänker jag.
Allt som allt riktigt rolig cykling i fantastisk miljö.

Bilagor

• A4A04DB4-AAA4-44A5-A317-B8919438AEA0.jpeg
    A4A04DB4-AAA4-44A5-A317-B8919438AEA0.jpeg
    936.3 KB · Besök: 91
  • CBF29F24-C274-42D6-9292-945D59528B96.jpeg
    CBF29F24-C274-42D6-9292-945D59528B96.jpeg
    371.3 KB · Besök: 88
Jag cyklade Storulvån-Tänndalen för några dagar sedan, så jag vek av mot fältjägaren strax efter helags. Dock missade jag svänga av mot fältjägaren så körde en bra bit ner mot kläppen innan jag insåg mitt misstag, så det blev nästan den rutten du planerat. Men sträckan Storulvån till helags var ganska lättcyklad, de enda riktiga pushbike var från bron nedanför sylarna upp förbi gamla sylstation och sen en ganska brant stigning efter sylarna upp mot helags. Träffade flera andra cyklister längs vägen samt väldigt mycket vandrare, verkligen högsäsong nu. (Mot fältjägaren mötte jag endast tre personer, inte alls lika populär led verkar det som.)Inga otrevliga människor alls stötte jag på. Jag körde fatbike med packning för fyra dagar och det tog mig lite mer än halva dagen till helags, inkl kaffepaus på Sylarna. Går garanterat lättare och snabbare utan packning. Den sträckan mot kläppen jag cyklade fel var väldigt lätt och rolig så ända fram borde gå ganska smidigt tänker jag.
Allt som allt riktigt rolig cykling i fantastisk miljö.
Kul att höra! Och det låter lovande. Jag tänkte köra med min Occam och inte mer grejer än att det får plats i ryggsäcken. Förstärkningskläder och fika typ. Så jag borde ha det lite lättare än dig så sett men kanske får slita lite mer för att jag har smalare däck.

Det som gjorde att jag ställde frågan var den här färska rapporten på TF för sträckan Sylarna-Helags. Men det låter ju som att det går att ha olika åsikt om vad som är cykelbart då.
1626858396391.png

Ja, allt beror väl iofs på hur man är som cyklist, tror jag såg i Trailforks att det var en röd led, samt inställning och pannben. Nog fick jag hoppa av ibland och vissa sträckor är det nog hugget som stucket om man cyklar eller går. Samt att man gillar utmaningen. Såg folk på heldämpat som tuggade på samt folk som ledde cykeln. Personligen tycker jag att det var en utmaning men fullt cykelbart och en otroligt fin dag i fantastisk miljö. Kommer definitivt göra om det någon gång.

Riktigt fint före faktiskt. Fick kliva av på nåt enstaka ställe men på det stora hela tyckte jag sträckan Storulvån Sylarna var fin och relativt lättcyklad. Några steniga partier och en hel del north shore gör att den röda graderingen på TF känns rimligt.
20210723_104356.jpg

Och nu när jag cyklar även Sylarna-Helags får jag nog säga att det ska mycket till om sista biten ner är roligare. Riktigt kul blandning av tech och flow. Fick kliva av några gånger över bäckar som grävt sig ner osv men inget som störde. Rekommenderas varmt! Men det är rätt svår cykling bitvis ändå, så man ska nog gilla sten.

Är det någon som har aktuell info angående Ramundberget-Storulvån?
Eller kanske Ljungdalen-Vålådalen.
Tänkte mest på förbud, försvunna broar och allmän framkomlighet.

Tillbaka
Topp