[RR] Sydeuropeiska berg med tält och öl

Bikzz sa:

Kollade också lite på det där för ett tag sen, men insåg ganska snart att det var för mycket civilisation och asfalt för min smak. Jag vill ju slippa civilisationen och bli nån sorts kuf uppe i bergen som bara smyger fram ur skuggorna någon gång ibland för att köpa vin och ost i byarna. Har länge haft planer på att skaffa helskägg, flanellskjorta och filttofflor, och lära mig spela banjo (klassiska kufattribut, alternativt hipsterattribut). Flanell och filttofflor var lätt, men har fortfarande inte skägg (håriga ben gills inte) och jag var tvungen att ge upp banjospelandet. Tog mig igenom nybörjarkursen, men kom till insikt att jag är rent patologiskt omusikalisk och hoppade av fortsättningskursen. Kanske lika bra förresten, skulle vara svårt att få med sig banjo på cykel (bytes mot en kasse öl om någon är intresserad).

Nu har jag en ny målbild, jag vill bli som han vi hittade i Sierra Nevada*:
17028934_10154099505051152_404381730_n.jpg

*https://happyride.se/forum/read.php/1/2400202/2400341
Kufig snubbe, boende i bergen, skiter i det mesta, har schäfer och en tam get. Fast så ska det ju vara en cykel med också.

Jag vill lätt köpa din banjo om priset är överkomligt.
Kan inte spela sån i nuläget men skulle ge det en god chans - om inte annat ett grymt sätt att göra oväsen som åskådare på cykelrejs. ;)

I så fall har jag f.ö. med framgång börjat hoarda musikinstrument från happyiter - köpte ju Swoops bas nyligen. :)
OT: Nån som har nån grym gitarr eller nåt som fallit i glömska och behöver ett hem? PMa mig!

OnT så har du en riktigt härlig och äventyrlig plan. Jag kan inte ta så mycket ledigt utan typ ett års varsel, annars är långa tokiga resor med cykling drömscenarion för mig. Jag applåderar och önskar dig massor med succé för hela planen.

geologen sa:
Om du vill ha skägg finns det skojiga piller från öst att knapra. På köpet kommer du att kunna trampa hårdare! ;)
Smart! Skandal att jag inte kommit på det tidigare.

qma sa:
Jag vill lätt köpa din banjo om priset är överkomligt.
Kan inte spela sån i nuläget men skulle ge det en god chans - om inte annat ett grymt sätt att göra oväsen som åskådare på cykelrejs. ;)
Vi styr upp nåt.
Den funkar att föra oväsen med. Den har varit ovärderlig vad det gäller pay-back till grannen vägg i vägg som har kolikbarn och har renoverat lägenhet i fyra år.

Ett inlägg från ingenstans, har inte läst i tråden. Så det kanske redan är känt.
Men tänk på att i sydeuropa kan det vara svårt för att inte säga olagligt att campa utanför etablerade campingplatser. Visst kan det vara najs att packa med tält sovsäck liggunderlag stormkök vilstolar och vedeldad kamin på cykeln.
Men alternativet med typ Apiduraväskor (dom rymmer mycket tycker jag) och sen hitta diverse obskyra vandrarhem, privata rumsuthyrare etc kan vara riktigt charmigt. Och mer lättcyklat. Mina fem cent (euro). :)

olle/frost sa:
Annars har du ju denna fantastiska förebild. Utan skägg, men med cykel och banjo och en sann kuf på ett positivt sätt.
Det är ju jag ju!

staine sa:
Men tänk på att i sydeuropa kan det vara svårt för att inte säga olagligt att campa utanför etablerade campingplatser. Visst kan det vara najs att packa med tält sovsäck liggunderlag stormkök vilstolar och vedeldad kamin på cykeln.
Men har ingen sett det så har det väl inte hänt?
Och tänk om cykeln havererar uppe på någon bergstopp och man inte hittar någonstans att bo. Då kan det vara najs att slå sig ner i sin vilstol framför sin vedeldade kamin och kontemplera sin knipa.
Har annars tänkt att couch surfa via Warm Showers om jag lessnar på att tälta, och om någon vågar släppa in mig. Det är ett superkul sätt att träffa trevliga cyklister, rekommenderas! Skaffade mig lite god karma i somras när jag hade främlingar boendes på mitt golv. Tisdagsrajdare minns kanske Chris från Adelaide som hängde med på jubileumsrajden. Jag tappade bort honom i skogen och rajden dödade hans baknav som han tänkt cykla till Spanien på. Och i helgen åker jag till Oslo och hälsar på några andra cyklister som jag blev bundis med när de sov på mitt golv i en vecka i somras.

Karin_P sa:
Vi styr upp nåt.
Den funkar att föra oväsen med. Den har varit ovärderlig vad det gäller pay-back till grannen vägg i vägg som har kolikbarn och har renoverat lägenhet i fyra år.

Najs! *Spelar ett luftbanjo-riff.*

Karin_P sa:
Bikzz sa:

Kollade också lite på det där för ett tag sen, men insåg ganska snart att det var för mycket civilisation och asfalt för min smak. Jag vill ju slippa civilisationen...

Asfalt is nice & Civilazation is cool ! Blir bara mkt bättre när man kan cykla runt på fina Radwegs, köpa öl och thai-food och goda korvar så fort man behöver, plåta gamla slott & medeltids-städer, och slippa dammiga & kassa grusvägar uppe i dom getter-fyllda öde och tråkiga bergen utan wifi ...

Inte hittar nånstans att bo, ja det är min största vånda när jag har kört solo fleradagars-turer. Men det har löst sig hittills, om än med lite tur. Brukar prata med mig själv om upplägget inför kvällen och föredrar ändå ovissheten framför 200kg packning på hojen ;)

Tja!
Jag lovade ju att jag skulle ge ifrån mig nåt livstecken lite då och då. Nu har jag varit på rull i snart en vecka, och hittills har det gått över förväntan bra (peppar peppar). Har ungefär följt den här rutten, motsols från Bilbao till nästan San Sebastian http://www.bikepacking.com/routes/basque-bikepacking-vuelta-de-vasco/
IMG_20170424_230636.jpg

Via warmshowers.org fick jag kontakt med far och son Bilbao-locals som guidade mig ut ur stan och vi hojade tillsammans i några timmar. När vi skulle skiljas åt och jag skulle börja den riktiga klättringen upp mot toppen av Gorbeia på 1500 m blev pappan lite skeptisk. På nån blandning av spanska och baskiska diskuterade han och sonen något i stil med:
Fadern: men det är för mycket, man måste ha träning för sånt här. Son: men det här ÄR ju träningen. Far: vi borde inte släppa iväg henne, det kan ju vara farligt. Son: jo, det ska nog gå bra. Pappan ringer god vän som bor på berget och diskuterar klättringen med honom. De kommer fram till att det är bäst att jag tar bilvägen runt berget istället. Jag skulle ju mot Vitoria, då går det snabbare att cykla runt. Sonen: men pappa, hon är ju här för att cykla upp på berget!
Pappan ger upp och säger till mig, på engelska: åkejdå, lycka till!
På vägen upp träffar jag flera som undrar vart jag ska, och samtliga säger åt mig att cykla tillbaka ner och ta bilvägen till Vitoria. Es impossible/peligroso/no puedes etc. Utom en som säger typ "ballt, det tar dig kanske ett par timmar att komma upp".
Visade sig sedan att det varken var omöjligt eller farligt, men det tog åtta timmar (avbrutet av en övernattning) av knuffade, släpande och lite vilsecyklande för att komma upp. Övernattade gjorde jag vid en refugio strax innan toppen. Blev för övrigt erbjuden jobb där redan innan jag klivit innan för dörren. Lite lockad... cykling, klätterklippor, grottor, söta kossor och fin utsikt, och skala potatis och laga frukost...men hade varit lite antiklimax att slå mig till ro redan efter en enda cykeldag.
Nåväl, kom upp på toppen under dag två. Sista rycket med 200 höjdmeter av kånkandes på fullastad cykel uppför stenskravlig bäckravin var rent löjligt jobbigt. Men däruppe var det fint!
IMG_20170421_111613.jpg

Och efter det så har ju det mesta andra varit lätt som en plätt. Några till berg förvisso, men också ljusgröna bokskogar med vitsippor, idylliska kossor med bjällror om halsen, små pytteponnysar som knatar runt fritt, gökar som ko-koar precis hela tiden, pittoreska små byar, tältande på gröna ängar (lite oklart exakt hurpass otillåtet det är) och cyklande på nån sorts före detta järnväg i precis rätt nedåtlutning för att slippa bromsa och slippa trampa.
Och nu couch-surfar jag hos en familj långcyklister i Tolosa i väntan på att en baskisk cykelmagiker ska fixa mitt vevlager som låter som ett tröskverk när jag trampar (vilket iofs inte är så ofta, antingen knuffar jag eller så släpar jag, går fan inte att trampa uppför de här bergen). Lika bra att vila upp sig ordentligt innan Pyrenéerna tar vid.

Knuffcykling på flowig singletrack:
DSC00164.JPG

Tack tack alla.
Jo, väskorna funkar bra hittills. De sitter på plats, och tyget verkar hållbart. Men kom på att jag skulle ha satt blixtlåset till den nedre väskan på högersidan istället, eller kanske ett blixtlås varje sida. När man leder cykeln går man ju på vänstersidan, men lägger man cykeln ner och ska gräva i väskorna vill man ju öppna den från höger.

Ska hälsa från Kiwi också förresten. Han får sitta längst fram och peka ut riktningen. Trevligt att ha någon att prata med, sjunga för, svära åt och någon som lyssnar när jag förtjust hojtar ooooiiiiiiihhii!!! i nedförsbackarna. Försökte döpa om honom till Sancho Panza, men det gick tydligen fetbort.
IMG_20170425_081808.jpg

Intressant kontrast mot utsikten genom kontorsfönstret där snöflingorna dalar ner i den blötgråa asfalten utanför.

Luthman Photography sa:
Jag vill inte göra dig besviken, men det är ingen liten ponny på den andra bilden, det är en hund.
Vassäjeru!? En hund!? jahaja, det förklarar varför han inte kom travandes när jag viftade med en grästuva.

...plötsligt befann jag mig vid havet med en räser...
DSC00183.JPG

...medan Honzo fick en klutt fett i vevlagret och blev fit for fight igen.

Vinet ja...det har blivit mest öl med sockerdricka hittills. Funkis det med, men det ska bli bättring.

Senast ändrad:
Vilken underbar tråd! Sitter och läser precis innan jag skall dra till jobbet i ett historiskt skitvårväder (med bil) :-) Livet blir väldigt mycket vad man gör det till. Ser verkligen fram mot att följa din tur Karin! Have fun!

Cyklade en liten liten sväng in i den baskisktalande delen av Frantzia, och lyckades genomföra ett inköp av baugette på inte mindre än fyra språk. Men baguetten var torr och vädret var skit, så vi cyklade tillbaka in i Spanien igen (vädret var skit där också, aldrig tidigare har jag sett Kiwi på så kass humör).
LRG_DSC00213.JPG

Nu har jag alltså kommit en snutt in i Pyrenéerna, följer den här rutten: http://bikepacker.com/pyrenees-mountain-trail/

Den snubben verkar ju vara en riktig tuffing, och enligt hans utsago är leden också en tuffing. Köpte även en guidebok med kartor som heter Los Pirineos en BTT. Där ser man två medelålders män i lycra på 80-tals HT som gladeligen trampar på leder som är 100% ciclabilidad. Här skulle man kunna bli förvirrad och tro att det handlar om två olika leder genom bergskedjan, men icke, vad jag kan se är det är samma! Hittills har jag cyklat mycket backe, och knuffat en del, asfalt och grusväg, men något bröt har det inte varit tal om. Tippar på att det blir ca 2000 höjdmeter uppförs om dan. Innan jag for funderade jag även lite på att cykla på vandringsleden GR11 som går genom hela Pyrenéerna, men man rekommenderades att ha med sig isyxa och stegjärn till de högre belägna delarna, men det har jag inte, så jag skippar den...

Tältade igår natt bakom en fallfärdig lada, och hade tänkt tänkt skippa det där med hygien och även tälta i natt (f ö svårt det där med att tälta i berg, per definition lutar bergen överallt).
LRG_DSC00186.JPG

Sen kom det snö, då tänkte jag annorlunda. Hamnade i en pilgrimsvandringsstad knökfull med vandrare från hela världen. Även hotellen var knökfulla. Först på sjunde försöket hittade jag ett ledigt rum, då hade jag redan börjat fundera på att tälta i snöslask i nån hästhage, men nu är glad att jag slapp.

Skogshundar:
IMG_20170426_153024.jpg

Några dagar sedan på Vuelta de Vasco-rutten. Mer bröt där:
IMG_20170424_161208.jpg

Härligt, äventyr, suckade han avundsjukt. Kul att följa sådana här underbart galna idéer från början till genomförande. Heja!

Fyfan vad kul att du är ute!
När du svär som mest kan du tänka på löneslavarna i snöslasket "därhemma".
Fortsätt kränka oss med rapporter om hyr man lever livet!

Fjärdebrunn sa:
Härligt Karin!
Tack för att du delar med dig.

+1000

Låter klokt att skippa isyxeleden. Hur högt upp går den led du tänkt följa? Funderar lite kring risken att det fortfarande ligger snö på mer höglänta delar. Col du Tourmalet är 2115 möh och där är det ju inte helt säkert att snön är bort i maj.

Njae...Alltså det där med planering är ju inte min starka sida. Men nu när du frågade så tog jag och bläddrade igenom guideboken. Och det visar sig att det är tänkt att jag ska över ett pass på 2354 m, och ganska många på över 2000. Det verkar ju jättejobbigt. Kom över ett 1500 m pass idag, och på andra sidan fick jag en glimt av de riktiga bergen därborta i fjärran. Blev skräckslagen.

Bergen därborta är snöiga och spetsiga:
LRG_DSC00226.JPG

Ha inte så trevligt så du blir kvar. Vi vill ha hem dig till Sverige igen. Eller förresten, om du blir kvar har så känner man ju en "local" i Pyreneerna, och det är ju nice om man vill ha lite guidening i framtiden. :)

Tillbaka
Topp