[RR] Sydeuropeiska berg med tält och öl

Bikzz sa:
Sådär. Nu är jag oxå på G. Cyklade till Arlanda, flög till Budapest, cyklade genom stan och uppför ett berg till campen ! Tar en kall bärs och relaxar.....

Gött. Cyklade du med en cykelväska på pakethållaren, eller hur gick paketeringen inför flygningen till?
Jag fick ge upp tankarna på att ta tåget hem och bokade just flyg med norwegian, de skriver:

"På cyklar som inte packas i en hård låda måste styrena vridas runt, pedalerna tas av, däcken tömmas på luft och övriga extradelar tas bort eller täckas över."

Vågar inte riktigt tro att de kommer ta en olådad cykel. Jag har stått på flygplats i annat land med annat bolag (som skrivit nåt liknande) och varit nära att inte komma med planet.

Karin_P sa:
Njae...planen härnäst är att vänta på samtal från cykelbutiken, och se om det finns nytt vevlager att tillgå inte alltför långt härifrån. Det har fått sig en klutt fett nu för en stund sedan, men det börjar visst glappa därinne och låter fan. Fettade ju in det i Spanien, och det har hållit bra hittills, men nu håller det på att ge upp. Nästa långresa blir på cykel med standardiserade standarder på allting (inte raceface, mao).
Tänkte annars ta mig ner längs kusten och in i Kroatien, eller hänga lite till i Vipava och leta stigar. Om det bara inte var så oherrans varmt!

Här kanske någon tågexpert kan kliva in och förklara hur jag bokar en tågbiljett från utland och hemåt, för det verkar helt jävla omöjligt. Jo, funderade på scannade biljetter, men misstänker att det kanske inte är giltigt eftersom tåget lever kvar på stenåldern. Konduktörerna måste väl ha det rätta fraset när de klipper biljetten. Om det gick att få till det var annars tanken att ta tåget och kliva av någonstans i sydsverige och cykla hem därifrån.

I Slovenien går det att köpa biljett på tåget eller på tågstationen (sist gick jag bara på tåget och köpte biljett), vilka regler som gäller för cykel på tåget har jag inte riktigt koll på dock. Samma tåg som kör sträckan Belgrad - Zagreb - Ljubljana - Jesenice och sen upp till Salzburg, där borde dom kunna hjälpa till med cykelbiljett kan man tycka (måste ändå byta tåg där också). Eller, som andra skrev här funkar det att boka biljetter på dbahn på nätet, med cykel och alles. Start eller ändhållplats tror jag dock måste vara i tyskaktigt land. Annars, lämna hojen där nere så kan du enkelt dra dit och hoja igen när du börjar längta tillbaka efter någon vecka hemma :)

Bikzz sa:
Sådär. Nu är jag oxå på G. Cyklade till Arlanda, flög till Budapest, cyklade genom stan och uppför ett berg till campen ! Tar en kall bärs och relaxar.....

Det där kräver faktiskt en egen tråd. NU!
(Niche camping? Eller finns det fler uppe på "berg" (kulle)?)

Varför har jag inte sett denna tråden fören nu?!

Fantastisk läsning!

Ang tågbiljetter i Slovenien så tror jag konkens råd fortfarande gäller. Var iofs några år sedan men jag har bokat biljett direkt på stationen i Koper till Budapest (utan cykel).

Cyklar bara lvg men kan också rekommendera Vipava med omgivning. Fantastisk cykling även norröver genom bergen, Tolmin och Most na Soci. På sommarn är det vanligen varmt så det räcker i dalarna och då kan man passa på att hoppa från bron i Most (Most = bro, bron över floden Soca) .

Ja precis, Niche camping. Ball stad det här. Vet inte om jag fixar att underhålla en egen tråd från min lilla lur.... Skulle isåfall heta "Europa med floder, massor med öl & sightseeing och lagom korta etapper".

Har flygit med olådad cykel många gånger, alltid funkat. Brukat tejpa fast en bambupinne bak som sticker ned utanför växeln och skyddat den mot slag. Har en lätt & stark säck som jag slänger ner alla väskor och prylar i och checkar in - en väska med alla viktiga grejor som handbagage ...

zodah sa:
Varför har jag inte sett denna förän nu?!
Jadu, det kan man verkligen fråga sig. Varit ute och cyklat istället för att hänga på happy?

Jag kom på den briljanta idén att avvika från rutten jag hittade på bikepacking.com och hoppade på en rutt kallad Trans Karavanke, som går längs hela Österrikiska gränsen, och som jag såg omnämnd någonstans. Hittade ett gps-spår till leden, och hur svårt kan det va liksom? Frågade på turistinfon om de visste nåt om den: öh, nä, vad är det? Jaha, nä, det är nog nåt av alla eu-projekt, inget jag känner till. Men jag trampade iväg ändå, från Bled upp mot gränsen (Bled förresten. Fick höra "åk inte till Bled, det är alldeles för turistigt". Naturligtvis åkte jag till Bled. Men asså...det är en sjö. Visserligen en helt ok sjö, men fortfarande bara en sjö. Och packat med asiatiska turister och stora turisthotell. Helt klart överskattat).
Trans Karavanke var riktigt kass. Knuffade uppför en hel dag på en väg bestående av knytnävsstort rullgrus. Vem bygger en väg av knytnävsstort rullgrus? Och vem sjutton drar en mtb-led på den!? Var på dåligt humör, vattnet började ta slut, och ingen civilisation i närheten. Då öppnade sig en hel sagovärld uppe i passet mellan bergstopparna, en alpäng med massa blommor, öde stugor och rinnande vatten i ett kar. Tältade på sluttningen med utsikt ner mot Bled och slätten nedanför. Nästan så att det var värt rullgruset. Nästan.
DSC00927.JPG

Gnetade vidare nästa dag. Snabbt neråt på asfaltsväg, sedan uppför på sönderkörd skogsbilväg och knytnävsstort rullgrus. Var tvungen att ta igen mig två nätter på en hytta med rum och käk som mycket lämpligt uppenbarade sig på ett berg. Sen sket jag i resten av Trans Karavanke och anslöt till loopen jag hade börjat på.
DSC00970.JPG

DSC00961.JPG

Sen blev det varmt. Min skalle har stängde av och benen ville inte veva längre. Ljubljana är säkert fint, men inte i över 30 graders värme. Kraschade på hotellrum, men pallrade mig ut sent om kvällen för att fira midsommar och äta kopiösa mängder mat: en helt vanlig middag, glass, ett paket kakor, och sedan allt jag hade handlat för att ha till lunch dagen därpå.

Gla missomar!
LRG_DSC01030.JPG

Kändes lite ensamt så jag letade upp någon att couchsurfa hos för att tvinga till mig lite social kontakt. Hamnade efter några dagar hos Edi i lilla hålan Avber som sajnat upp sig på Warmshowers bara veckan innan. Tänkte att det är ju trevligt att ha med sig nåt, så jag köpte med en flaska vin. Räckte över den, och han ba: Eeeh, tack. Men jag har en egen vingård. Sen var vi runt till grannarna, som såklart också odlade vin, och smakade på väldigt mycket vin. Ovanligt gott vin måste jag säga, trots att jag är något av en vinanalfabet som knappt ser skillnad på rött och vitt.

Var egentligen inbjuden att hänga med Edi på ortens onsdagsrajd ikväll, men den blev inställd pga dryga 100 mm regn på prognosen. Vår egen tisdagsrajd har väl andrig bangat för lite regn, annars verkar konceptet rätt likt, de kör tydligen på "cykla-pizza-öl".

Tältning pä terrass med utsikt över vingård. Svårt med tältpinnar i terrassgolv.
DSC01066.JPG

Kul med djur #1
Snurrar runt uppe på nån kulle ett par mil utanför Ljubljana och kan inte hitta något bra ställe att tälta på, hittar till slut en övergiven skogsbilväg. På en snutt av vägen går visst även en liten upptrampad stig som inte leder någon vart, men det är platt så jag sätter tältet tvärs över stigen. Sent på kvällen är det ett väldigt tassande och prasslande utanför tältet. Är lite skräckslagen ett tag, men hittar pannlampan och lyser rätt i nyllet på en förvirrad grävlig som undrar vart hans stig har tagit vägen.

Kul med djur #2
Avbryter vinprovning för att rädda ett gäng svalungar som drattat ner tillsammans med hela boet framför nosen på familjens pitbull Rosa. Två av dem dog nog av blotta förskräckelsen, men hoppas att de andra tre överlever. Lite spikband, silikonlim och betongskruv så sitter boet bombsäkert.
IMG_20170627_223703_1.jpg

Kul med djur #3
Topptursfågel äter havrekakor.
IMG_20170628_150440.jpg

Kul med djur #∞
Slår mig ner för att äta frukost/lunch/middag och inser att jag sitter i ett myrbo. Igen.

Och imorgon: mera cykling! Om inte världen spolats bort i denna syndaflod av sjöblött störtregn.

Bikzz sa:
Ja precis, Niche camping. Ball stad det här. Vet inte om jag fixar att underhålla en egen tråd från min lilla lur.... Skulle isåfall heta "Europa med floder, massor med öl & sightseeing och lagom korta etapper".

Har flygit med olådad cykel många gånger, alltid funkat. Brukat tejpa fast en bambupinne bak som sticker ned utanför växeln och skyddat den mot slag. Har en lätt & stark säck som jag slänger ner alla väskor och prylar i och checkar in - en väska med alla viktiga grejor som handbagage ...

Du _måste_ starta en egen tråd för jag vill inte bomba sönder den här fantastiska.

Men jag är uppvuxen precis i det grannskapet (en km längre upp på Zugligeti ut), finns en hel del fin cykling på kullarna där (tyvärr oftast på undermålig asfalt), om du har en dag att avvara. https://goo.gl/maps/MoMZhrWdZRr

Först ett viktigt meddelande: svalungarna i det nedramlade och uppspikade boet klarar sig! Föräldrarna var tillbaka och matade dem dagen efter det stora traumat.

Sedan: Det börjar bli dags att knyta ihop påsen nu tror jag bestämt. Känns som det är läge nu, senaste veckan har gått hårt åt oss (på ett bra sätt) och det är dags för en helrenovering.

Var lite vilsen häromveckan och visste inte riktigt åt vilket håll jag ville cykla egentligen. Var fast några dagar i Vipava valley medan vevlagret var på ingång, när det var bytt så funderande jag på om jag skulle ta och cykla en sväng till Kroatien. Hörde mig för lite bland the locals, och det lät väl mest "näää, vad ska du dit och göra...för trångt...för varmt...massa tyskar...för dyrt...stanna här i bergen istället, dom är fina och det är svalt och skönt".
Så fick det bli. Trampade norrut över några berg mot Lake Bohinj som visst skulle vara fint.
DSC01143.JPG

Mycket lämpligt fick jag då ett mess från en snubbe som hade hittat mig på ett berg för ett par veckor sedan bortåt Österrikiska gränsen till. Då, för några veckor sedan, när jag gick och knuffade cykeln uppför blev jag ikappcyklad av ett par mountainbikecyklister som var övertygade om att jag var vilse och/eller knäpp. Jag förklarade att jag inte var vilse, bara knäpp, och så cyklade vi en bit tillsammans. De var trevliga och jag gjorde ett förmånligt byte och bytte bort Honzo för en stund. En av killarna lyckades göra en mycket imponerade wheelie med tre fulla vattenflaskor, bensinflaska, drybag och tält på främre halvan av cykeln.

Hursomhelst, nu när jag var i närheten av Bohinj hörde en av dem av sig och insisterade han på att få visa lite stigar häromkring. Utan att släpa på väskor. Det var ju helt ett fantastiskt erbjudande, och bergen var helt fantastiskt fina. Gondolen upp, och sen cykla runt däruppe längs nån bergsrygg, och så ner i dalen igen.
Sen var det visst några tjejkompisar till min första guide som skulle ut och hoja i området, kanske jag ville hänga på där? Ganska mör i benen var jag efter första turen, men ett tjejgäng på cykeltur...hur jobbigt kan det bli...säkert lite grusväg och en fika. Messade en av tjejerna och fick svar "We go to Rodica one mountain close from Bohinj. We will need to carry the bike on the back..do you want to join?"
Hmm...kanske inte så mycket grusväg ändå, men efter tre månaders cykelknuffande borde jag ju ändå ha lite fördel. Efter att vi tagit oss upp en bit, den lätta delen, tänkte jag att jag kanske skulle ta och lägga mig och svimma där i kohagen och vänta på att de andra skulle komma ner igen. Men kossorna var för närgångna och min stolthet för stor, så jag kånkade upp cykeln de sista 500 hm också, medan jag hela tiden tänkte att nu...nu spyr jag/lägger jag mig och dör/ramlar jag baklänges nerför berget. Sen kom vi upp på toppen, sen cyklade vi ner igen, och det var lätt värt det.

Närgången ko
DSC01112.JPG

Sen tappade jag sugen på att packa på väskorna igen, och så blev jag liksom kvar längre och längre på campingen vid sjön.
Knatade i berg och badade i sjö och cyklade ännu mer i bergen med the locals och det var jättefint och sen var jag såhär trött.
DSC01199.JPG

Cykla i berg
DSC01166.JPG

DSC01158.JPG

Och nu kommer det konstiga ljud överalltifrån på Honzo och jag har massa blåmärken och mina skor har rasat i bitar (kan jag reklamera? har ju bara haft dem sedan i våras. Försökte laga med eltejp, men sporttejp var mycket bättre) och det börjar som sagt bli dags att runda av.
IMG_20170706_163155.jpg

Ett par dagar till här vid sjön, sen ska det bara vandras i Dolomiterna ett tag, innan det bär av hemåt. Men det finns ju mer sommar kvar, så det är mycket möjligt att det blir ett par tältveckor hemmavid också. Ska bara se till att Honzo får bli ompysslad ordentligt innan vi kan ge oss ut igen. Om det är någon som vill haka på är det bara att hojta.

Senast ändrad:
Ja jäklar va härligt det där ser ut! Men imorgon också sen är det semester & då får det bli lite "cykeläventyr" om än bara i hemtrakterna ;)

aOY9RzS.jpg

Lätt värt att krypa över glödande kol för att få cykla på det berget.
Tack för alla fina bilder och berättelser!

aahlborg sa:
Lätt värt att krypa över glödande kol för att få cykla på det berget.
Tack för alla fina bilder och berättelser!

Mmm, det gick minsann inte av för hackor. Har ganska så säkert planerat in en slovenienresa till nästa år igen, då ska det cyklas mer i de bergen.
...synd bara att det är olagligt, 400€ i böter om man blir påkommen.

är det inte i nationalparken det är böter på 400€, och i övrigt bara olagligt? Det är ju "strängt" mtb förbud just i nationalparken, har sett en del skyltar i början på stigarna. I Kranjska Gora tex. så är det typ tillåtet att hoja på berget mot Österrike, men inte upp mot nationalparken på andra sidan. Men sen går ju alpe-adria trail förbi där i någon form av grus/stenväg som också är tillåten (den är skyltad som cykelväg).
Jag har en känsla av de flesta tycker det är ok om man hojar ensam, det är när man kommer i gäng som de inte gillart (eller hetsen som kan uppstå i mtb gäng). Sen verkar det vara mer ok om man inte använder fullface också... Tipset är nog att köra enduro helstelt och utan hjälm om man ska vara laglydig, då är det bara att säga att man kört vilse :)

konken sa:
är det inte i nationalparken det är böter på 400€, och i övrigt bara olagligt? Det är ju "strängt" mtb förbud just i nationalparken
Jo, så är det nog. Han jag cyklade med hade varit med ett gäng på fem pers och blev stoppade av en parkvakt som ville bötfälla dem med 400€ var. Men de lyckades visst snacka sig ur det...parkvakten var civilklädd (oklart om han ens var en äkta parkvakt) och var dessutom ute och jagade olagligt. Så de låtsades som att de aldrig mötts, och sen var de kvitt.

Ok! Vi får väl hoppas att mtb blir lika accepterat som i Finale Ligure där man kan se gamlingar med dirtkruka och knäskydd hojandes sittande nedför brötiga stigar :)

Hej Karin. Stötte på en fransyska som bor i Slovenien på en stig ovanför Gardasjön idag. Vi började småsnacka lite och när jag berättade att jag var från Sverige började hon direkt prata om en svensk tjej på långtur som hon mött tidigare i somras. Förstod direkt att det var dig hon hade mött. Du verkar vara cykelkändis i hela europa. :-)
Så här kommer en hälsning från Gardasjön!
IMG_1636.JPG

Nämen! Det är ju Aurelie! Vad kul :)
Jo, jag cyklade med henne och några av hennes kompisar i bergen runt Bohinj en dag. Riktigt vass cyklist, och en jäkla kondis. Det var dom som höll på att ta kål på mig i en uppförsbacke som bara fortsatte uppåt och uppåt i timme efter timme...

Är äventyret slut? Uppfattade aldrig att den var över & har väntat på fler inlägg. Men ser du skrev att det blir lite vandring sen hemåt igen!

Varit kul att följa i alla fall :)

Börne sa:
Är äventyret slut?

Ja, för den här gången. Men smider redan planer för nästa år. Och så ska jag försöka rycka upp mig ur bekvämligheten och ta mig ut här i närheten nån vecka till i sommar...fast vet inte riktigt vart. Att ta sig en bit norröver från Stockholm på Roslagsleden eller Upplandsleden, skulle det vara för stökigt att ta sig fram med packning? Någon som vet?

En kompis hade vägarna förbi Italien och passade på att möta upp i Dolomiterna. Där var det fint, men skönt att inte släpa runt på cykeln där, det var rätt brant. Ursäkta några icke cykelrelaterade bilder:

Brant...
DSC01230.JPG

Hälsade på en get på en bergstopp.
DSC01264.JPG

Tältade på helikopterplatta. Enda platta stället inom en mils radie.
DSC01283.JPG

Hade man bara lyckats baxa upp cykeln hit så hade det varit episk utförscykling på den där stigen. Nästa gång...
DSC01247.JPG

Shit vilka bilder de sista där. Sådana berg! Häromdagen testade jag för omväxlings skull att vandra i berg. Ca 1600m det är fantastiskt jobbigt utför att vandra. Aldrig mer. Cykla ska det vara.

Oj, nu har jag sträckläst typ 4 sidor. Hade helt glömt bort happy och den här fantastiska tråden. Vilket jävla rens alltså. Så helt otroligt bra. Megatack för att ja fick följa med från soffan!

Halloj! Tänkte jag skulle ta och lägga till några berg här i tråden. Igen långkörare den här gången, men några veckor ska det nog kunna bli. Och det är onekligen sydeuropeiska berg med tält, och jag ämnar dricka öl. Det kanske blir en live-RR om täckningen och batteriet står mig bi.

Det är alltså norra europas mest mismatchade och överlastade Honzo som är på rull igen. Men det kunde ha varit över innan det började, för Montpelliers bagagehanteringsgorillor gjorde sitt bästa för att göra skrot av Honzo. Han hade dock överlevt värre saker och han överlevde även detta.

received_440892193137808.jpeg

Jag startade i Montpellier och satte kurs mot Cevennerna, berg jag inte visste att dom fanns förrän jag hittade dem på en karta för några månader sedan. Cyklade förbi en gullig by med en idyllisk marknad och köpte orimligt mycket grönsaker just innan stigningen upp i bergen började. Morötter och gurka i ena vattenflaskan, persikor och tomater ovanpå sadelväskan (satte mig ideligen på dem), sockerärter, äpplen och en limpa i ryggan. Plus alla kakor jag handlat dagen innan. Det blev helt orimligt tungt. Fick knuffa en bra bit på den enligt utsago "100% rideable" rutten.

DSC01489.JPG

Miljöovattenteknikern i mig undrade:
a) hur i hela friden gick det här till? Var det ett 100-årsregn, eller bara jäkligt kass byggt?
b) sjön 50 m nedströms som jag tog mitt kaffevatten från, var det en avloppsdamm? Tur att jag köpt med mig ett vattenfilter till resan, synd att jag glömde använda det.

DSC01492.JPG

DSC01494.JPG

Enda platta plätten inom mils radie. Otur att den var för liten för tältet. Kan jag få ett "A for effort" i alla fall?
Häpp! Imorrn blir det flera berg.

DSC01502.JPG

Tjoho! En ytterst välkommen fortsättning på tråden. Ska bli kul att följa detta äventyr.

Om du har möjlighet att inkludera namn på orter, berg, floder, ... som du passerar vore det mkt uppskattat. Jag är barnsligt förtjust i att veta var på kartan landskapen man ser på bilderna finns.

Senast ändrad:
Coolt, ska bli kul att se ! Någon speciell led som du tänker följa, plan, länk ? Som sagt kul att följa med på kartan oxå ! Go for it !!

GoranS sa:
Om du har möjlighet att inkludera namn på orter, berg, floder, ... som du passerar vore det mkt uppskattat. Jag är barnsligt förtjust i att veta var på kartan landskapen man ser på bilderna finns.

Jamenvisst! Avloppsdammen var Lac de Boissiere, men det var nog ingen avloppsdamm för jag blev inte sjuk. Sen doppade jag fötterna i älven under Pont du Diable, och tältade sedan i ett taggigt snår på ett berg nordväst därom.

Tänkte att jag skulle följa en liten del av
https://bikepacking.com/routes/grand-traversee-du-massif-central-gtmc/ norrut och sen hoppa på https://bikepacking.com/routes/ardeche-cevennes-divide/ där de korsar. Och sedan om det klaffar hälsa på en cyklist som couchsurfade hos mig tidigare i år som bor där den rutten slutar. (Denne cyklist cyklade f.ö från Paris till Nordkap med start i januari. Det var tydligen inte helt igenom angenämt. Stockholmsvintern var bara början på vintern).

4AEA4FE0-EE55-4550-A37C-A4E41187D1C5.jpeg

Jag har redan gett upp tanken på att följa rutterna, jag har gravt underskattat hur jobbigt det är att cykla i berg och har skippat några små berg här och där när det har funnits helt godtagbara platta alternativ. Idag har det dessutom blåst motvind och regnat småspik hela dagen, så jag undrade vafan det är jag pysslar med. Ska det här vara kul eller? Muntrade upp mig med åsneglass till lunchen (det var lite språkförbistring, men jag är ganska säker på att servitrisen sa ”glace du donkey”. Kapitulerade sedan och tog in på en gite i Le Caylar. Drack en öl, en grimbergen printemps råkade jag beställa med min obefintliga franska. Njae till den...oklart om det ens var öl.

Och ja! Grottor! Jag gillar grottor, dit ska jag ta mig.

PS. Note to self: måste prioritera att ha vatten istället för grönsaker i vattenflaskorna, blev torrlagt idag. Fransmännen har tydligen inget vatten i sina bäckfåror, trots att det spöregnade för ett par dagar sedan. I Spanien så fanns det minsann drickafontäner och bäckar överallt längs vägarna i hela Pyrenéerna, så det hade jag kallt räknat med här också. Misstänker att det är kalkberget som slukar vattnet (vilket iofs leder till grottor, och det är ju bra!).

Gurkan innehåller ju visserligen 98% vatten, men svårt att koka kaffe på den eller borsta tänderna med den.

Senast ändrad:
Grymt jobbat Karin!!!

Härligt tält förresten, det gäller att du inte går för långt bort för då kommer du inte hitta igen det, smälter in bra :)

Sambal Oelek sa:
Härligt tält förresten, det gäller att du inte går för långt bort för då kommer du inte hitta igen det, smälter in bra :)

Fan, det där tältet asså. Perfekt färg för stealth camping visserligen, men i övrigt...Jag säljer det billigt. Är det någon som har tips på ett bra tält? Det blåste som sjutton inatt och tältet växlade mellan att trycka ner tältduken i ansiktet på mig och att vara på väg att flyga iväg. Samt att det lät som en flygplansmotor.

Karin_P sa:
Sambal Oelek sa:

Fan, det där tältet asså. Perfekt färg för stealth camping visserligen, men i övrigt...Jag säljer det billigt. Är det någon som har tips på ett bra tält? Det blåste som sjutton inatt och tältet växlade mellan att trycka ner tältduken i ansiktet på mig och att vara på väg att flyga iväg. Samt att det lät som en flygplansmotor.
Haha. Jag har ett Minina 1. Grymt snutt. Fast rekommenderas ej om man är lång (över 170 typ)
https://images.app.goo.gl/oNn6oxWfAfHvSSKq9

ForesterGuy sa:
Ett lågt tält ger mindre vindfång.
Det här är inget för klaustrofobiker... ;-)
https://www.tradera.com/item/340242/350599558/enpersonstalt-snugpak-stratosphere

Huvvaligen! Jag har nåt liknande liggandes hemma på vinden (säljes också billigt!). Använt tre nätter i ett bikepackingrejs för många år sedan. Klaustrofobiskt och fuktigt, och det värsta är när det regnar och man måste åla sig ut halvnaken för att sen stå ute i regnet och rota fram sina grejer ur blöta väskor.

Minina ser ju rätt vettigt ut till formen. Men 170...? Då är jag rätt så mycket för lång för det tyvärr.

Tillbaka
Topp