[RR] Sydeuropeiska berg med tält och öl

Bikzz sa:
Tycker jag känner igen det där. Det ser lätt och enkelt och häftigt ut när man sitter hemma vid köksbordet och kollar på online kartor...
Gillar Tarptents: https://www.tarptent.com/

He he, jag hade mest kollat på fina bilder, det var inte förrän bara ett par dagar före avfärd jag läste bildtexterna och kommentarerna. Där stod det nåt om bike-climbing och france's toughest mtb route, men då var det för sent att ändra sig.

Tack för tips om tält, ska kolla när jag kommer hem.

Förutom tälttipstacken går dagens tack till min frihjulsmekanism som verkar ha beslutat sig för att funka. Igår kärvade den så att kedjan slackade och trasslade ihop sig varje gång varje gång jag frihjulade. Och så hoppade den av varje gång jag trampade igång. Lyckades även kaschlanda från stillastående när jag skulle slänga mig upp på cykeln, det var liksom inget motstånd i pedalen när kedjan inte var där. Blev att cykla halva dan utan att frihjula, var jobbigare än man kan tro. Men som sagt, den verkar ha fått för sig att funka nu, peppar peppar.

Dagens bravader inkluderade:

Köra fast i sågspånsgegga inne på ett sågverk. Notera sågbladen très grande.

DSC01510.JPG

Cykla uppför ett berg, Saint-Guiral. Nynnades på Reeperbahns "Inget" på repeat, dels för att den passr väldigt bra när man är ensam på ett berg och inte har sett en käft på flera timmar, dels för att det nog är den enda låten jag kan hela texten på. Ingen utom Kiwi hörde mig.

På ena sidan berget var det torrt och soligt och massa gula blommor, på andra sidan var det regndimma, vattenfall och ljusgrön bokskog. Och ett litet litet tomtehus som inte ens skulle duga till cykelparkering.

DSC01521.JPG

DSC01528.JPG

DSC01530.JPG

DSC01531.JPG

Mmm...pastapesto! Igen! Med utsikt över Lac des Pises. Det var massa skyltar med ett överkryssat tält, men jag kan inte franska så jag förstår inte vad de menar.

IMG_20190520_190605.jpg

Bästa tälten jag använt är hilleberg var mest på mc semestrar dock men så grymma! Även på fjället sov som ett barn när polarens blåste sönder så vi fick packa ihop å gå till närmsta stuga?

GoranS sa:
Coolt. Har du läst Krabbés "skildring" därifrån?

The Rider va? Låter bekant, men näe, det har jag nog inte. Skoj, ska jag leta upp när jag kommer hem. I övrigt var det väldigt trevlig väg dit upp, de sista kilometrarna var bilfria och med massor av cyklister. Hängde på ett gäng äldre seniga herrar på räser uppför berget. En av dem körde el-räser, praktiskt när man inte orkar hänga på the boys längre. De var mycket imponerade över hur galet tung Honzo såg ut att vara. Hängde i ett par kilometer, men när det var 500 m kvar var jag tvungen vika ner mig och stanna och låtsas titta på utsikten ett tag.

DSC01541.JPG

En betraktelse bara... av de fyra kvinnor på cykel jag hittills sett i landet så har 50% haft elcykel, och ca 2% av de drygt hundratalet män jag sett på cykel har haft el. Vadan detta? Varför cyklar inte kvinnor och varför behöver de el när de gör det?

Hittade ett helt fält med de här söta blommorna, alldeles lurviga var de. Någon som vet vad de heter?

DSC01552.JPG

Och den där grottan! Jäklar i min lilla låda. Helt klart värt en detour med 15 km motvind över trädlöst högland. (Jag vet förresten varför jag alltid har motvind, jag har fått förklarat för mig att det i princip alltid blåser från nordväst, och nordväst är hållet jag färdas mot. Om jag hade läst ruttbeskrivningen hade jag sett att den rekommenderas att cyklas åt andra hållet). Men grottan asså! De kunde ha dragit ner på psykadelikan, men annars...Det var en hel skog av stalagmiter, den högsta 30 m hög. Som en 30 m hög stapel av blomkål! Med hundratals mindre staplar av blomkål omkring.

1B55D1CA-1C20-4648-8815-E53C534AEC2D.jpeg

Senast ändrad:
Karin_P sa:
Minina ser ju rätt vettigt ut till formen. Men 170...? Då är jag rätt så mycket för lång för det tyvärr.
Ok :) ja jag är 180 och med 9 cm liggunderlag slår jag i antingen huvud eller fötter när jag ligger raklång. Funderar på att skaffa mig ett nytt, en bekant har ett sånt här Jack Wolfskin, måste vara modellen nedan. Verkar lovande, om man är ute efter liknande koncept.
https://www.jack-wolfskin.com/gossamer/3000433-4502.html

Kul att du tog dig till grottan.
De vackra blommorna man man ser uppe i bergen är Gentiana.
https://sv.wikipedia.org › Gentianasläktet
Man ser även en del stora gula blommor som också kallas det.
Varför jag har lite koll:https://www.yumpu.com/sv/document/view/20151046/bike-bergtagen-stella-alpina-86pdf

C-dale sa:
Kul att du tog dig till grottan.
De vackra blommorna man man ser uppe i bergen är Gentiana.
https://sv.wikipedia.org › Gentianasläktet
Man ser även en del stora gula blommor som också kallas det.
Varför jag har lite koll:https://www.yumpu.com/sv/document/view/20151046/bike-bergtagen-stella-alpina-86pdf

Ha ha, min mamma hörde av sig och menade att det var backsippor, ni får ta och reda ut det där ni två ?

Har fått nöjet att cykla alldeles bedårande singletrack längs bergssidan högt över floden Le Tarn. Alldeles så där lagom slät och slingrande och fin så att det gick att cykla även med alldeles för mycket packning. Aningens scetchy på sina ställen kanske, 10 cm fel med framhjulet och man ligger nere i älven. Eller kanske mer troligt, dinglandes i ett träd strax ovanför älven.

received_1286408301510159.jpeg

Knuffade upp upp upp, och sen var det en heeelt fantastisk utförslöpa där Honzo gick som en ångvält och gulblommiga buskar (är det ginst dom heter?) piskade i ansiktet (tur att de inte är taggiga). Hade dessutom förmånen att få göra om det en gång till. Hade tappat en av alla tröjor och jackor jag haft hängandes och slängandes omkring mig för att jag inte orkat stoppa dem i väskorna. Knuffade upp igen, med aningens mindre entusiasm den gången.

LRG_DSC01596.JPG

Dagens success story: En och en halv dags cykling, varav ca fem timmar på ovan nämnda singletrack. Och alla är hela!

DSC01615.JPG

Tyvärr har jag inte så mycket mer mat än dom, ett halvt kilo bokstavspasta, kaffe, en brödkant till middag. Resans lågvattenmärke hittills.

Annat var det minsann till frukosten. Hade tänkt tälta igår natt, men gav upp att leta tältplats, det var bara tvärbrant överallt (hängmatta hade varit världens grej!). Tog in på ett B&B utanför Florac där ägarinnan även var professionell marmeladkokerska. Gick loss på marmelad av rabarber, jordgubb, kastanj, pumpa (tror jag), björnbär, kvitten, äpple, körsbär, gröna tomater, fikon och säkert nåt mer. Gick åt jättemånga mackor för att få plats med allt. La Ferme de Salieges rekommenderas härmed om någon har vägarna förbi. Go marknad hade de i stan också.

DSC01605.JPG

DSC01609.JPG

Badväder! Vid Pont du Tarn (sägs att bron är romersk. Må så vara, men inte från romartiden. Om jag förstått Google translate rätt så är den i romersk stil från 1800-talet). Kallt som satans i vattnet bara. Det var inte badväder häromdan, dunjacka och vantar. I uppförsbacke dessutom.

DSC01623.JPG

received_2306636989587408.jpeg

Vilken tur du hade som fick göra den fina turen två gånger!
Jag tippar att floden är fylld av smältvatten så lär vara svinkall även i augusti, om den inte torkat ut då...
I/omkring (har inte varit där) Gorge du(/de) tarn finns det fin sportklättring.

Lyxen att få äta alla sorters marmelad trumfar helt klart en middag bestående av vad man inte hittar i ryggsäcken.
Fortsätt ha sådan god tur på turen :-)

Franska marknader är fina. De äter o säljer allt som rör sig. Man ser folk som letar små gråa sniglar på buskar och sedan ligger dom i solskenet på marknaden o jäser i solskenet tillsammans med sniglar med skal, musslor o andra skaldjur.

Uuuää! Jag har fått punka!

Inte på cykeln dock, det hade knappast varit ett problem eftersom jag packat med två extraslangar och orimligt mycket verktyg.

Men på liggunderlaget. Som tur var satt tältet på en ljunghed inatt, och ljung+mossa är rätt mjukt, men det blev lite kallt om ändan ändå. Gav upp det där med att sova och trampade iväg vid 6-snåret. Segt, men fick en fin soluppgång över bergen.
DSC01672.JPG

Känns inte som någon vidare lösning att alltid leta efter ljunghedar att tälta på framöver, det mesta är stenskravel, alltså krävs bättre lösning. Funderade på att tömma ur slanglöstguckan ur slangarna (japp, gucka i slangarna, mot taggbuskar) och hälla i liggunderlaget. Men ventilen på liggunderlaget gick inte att ta av, och förresten blir det nog inte så bra när man ska tömma o blåsa upp det gång på gång.
Har tear-aid-lappar med, skulle kunna funka, men har inga vidare förhoppningar, har inte funkat så bra på annat jag försökt laga.
Hur hitta hål? Stoppa liggunderlaget i bäck? Funka inge bra. Tog in på hotell, hoppades på badkar, men gick bra att stoppa liggunderlaget i handfat och hitta hål. Ska få torka först sen ser jag om det funkar med lappen.

Men hur gör folk? Har alla uppblåsbara liggunderlag? Känns som en chansning, nästa gång pajjar det på något sämre ställe. Om det inte går att laga nu blir det vandrarhem resten av resan. Men gamla hederliga bombproof skumplastliggunderlag tar ju lika stor plats som resten av packningen tillsammans.

Senast ändrad:
Der Kaiser sa:
I/omkring (har inte varit där) Gorge du(/de) tarn finns det fin sportklättring.
Jo, de flesta kullarna härikring ser rätt beskedliga ut, men längs Le Tarn var det rätt branta klippor som jag kan tänka mig vore skoj att klättra om man är lagd åt det hållet. Vid Lac de Pied de Borne fanns också fina klippor, och längre upp längs La Borne var det så brant längs den smala grusvägen att jag blev alldeles vimmelkantig och illamående trots att jag inte brukar vara höjdrädd. Vågade inte ta några foton ?.

000E8C99-D2AE-42E2-9021-75DAEC5DB24F.jpeg

C-dale sa:
Franska marknader är fina. De äter o säljer allt som rör sig. Man ser folk som letar små gråa sniglar på buskar och sedan ligger dom i solskenet på marknaden o jäser i solskenet tillsammans med sniglar med skal, musslor o andra skaldjur.

Uäck! Marknaden i Florac var nog rätt snäll, såg inga sniglar :)
Men råkade beställa mors-dags-specialen till lunch idag i St Cirgues de Montagne. Som vegetarian sedan 20 år (med undantag för enstaka grävlingsgryta och surströmming) hade jag lite svårt att navigera den franska menyn. Käkade ett smärre zoo till lunch. Gris, kalv, oidentifierad fisk, kräftor, kanske lite ko och pastej (innehållandes all of the above, eller kanske anka eller gås). (Inga sniglar vad jag vet). Och när jag trodde det var över kom en brinnande spritkaka till efterrätt.

Trist, jag hade samma problem förut. Punka på liggunderlaget kan ju förstöra hela dagen, och speciellt natten ! Jag hittade då ett Baby-Badkar på campen, och lyckades hitta läckan. Jag hade med lagningsgrejor för liggunderlaget, och lyckades täta med lim och lappar !
Försöker vara mer försiktig med nu, och tex ha en presenning el dyl under liggunderlaget när jag bara lägger ut det på marken för att slappa och läsa lite -- !!

Läser med god behållning och hissar upp Cevennerna något snäpp på den gravt överbelamrade cykelresedestinationsönskelistan (även om jag håller mig till asfalten).

Hoppas liggunderlaget håller sig på mattan och inte ställer till mer problem.

Bikzz sa:
Trist, jag hade samma problem förut. Punka på liggunderlaget kan ju förstöra hela dagen, och speciellt natten ! Jag hittade då ett Baby-Badkar på campen, och lyckades hitta läckan. Jag hade med lagningsgrejor för liggunderlaget, och lyckades täta med lim och lappar !
Försöker vara mer försiktig med nu, och tex ha en presenning el dyl under liggunderlaget när jag bara lägger ut det på marken för att slappa och läsa lite -- !!

Jag har alltid varit jättenojjig och lagt kläder och grejer mellan tältgolv och liggunderlag så att inte taggbuskarna ska sticka igenom, men nu hade det släppt i en av de där ovala limningarna. Köp inte ett sånt här, gott folk!

Bilagor

• 4E5E6967-E150-4B83-AC01-CC809F7B57D8.jpeg
    4E5E6967-E150-4B83-AC01-CC809F7B57D8.jpeg
    240.2 KB · Besök: 181
Jomenjustdet, ska passa på att slänga upp några fler bilder nu när jag för en gångs skull har wi-fi och eluttag. Hoppade på rutten Ardeche-Cevenne Divide, som enligt utsago går på vattendelaren mellan Atlanten och Medelhavet. https://bikepacking.com/routes/ardeche-cevennes-divide/

DSC01676.JPG

Alltså borde jag rimligtvis färdas högst upp på bergsryggarna. Ganska så sant hittills. Även denna rutt gör jag baklänges och jag har fortfarande motvind, idag 8 sekundmeter rätt i nyllet (fast när man knuffar uppför eller hasar sig neråt så spelar det egentligen inte så stor roll med vinden).

När man läser kommentarerna till ruttbeskrivningen så är det en del gnölande om stigen upp från Villefort (alltså söderut om man kör åt rätt håll), det är 800 höjdmeter knuffande uppför rullgrus och stökig singletrack (de som tänker cykla rutten är härmed varnade), men när man cyklar det baklänges så var det mestadels riktigt najs. Och stigen lär onekligen ha varit mitt på vattendelaren.

IMG_20190526_194955.png

IMG_20190524_151417.jpg

DSC01640.JPG

DSC01648.JPG

Och sen bar det av uppåt igen på nästa berg. Mot Les Salces. En sån skulle man ha:
DSC01614.JPG

Hittade några lediga.
IMG_20190526_152937.jpg

Det blir nog regn snart tänkte jag, sen blev det regn.
DSC01652.JPG

Men innan regnet hann jag sitta och stirra ut över bergen och lyssna på vinden, på ett par syrsor, en liten fågel som piper och prasslar i en buske. Och det är så stilla som det är innan ett oväder drar in. Förutom en galen gök i målbrottet som hojtar på andra sidan dalen. Han tjoar ko-ko ko-ko ko-ko ko-ko ko-kraaaax och så blir det tyst en lång stund som om han skämdes, och sen samma ramsa igen och igen och igen.

Hoppas alla hellas huckers + andra hade det sjukt skoj på sbr:et. Sörjer att jag missade.
LRG_DSC01568.JPG

Sörj på. Själv jobbade jag.
Men fick en liten blöt runda mellan regnskurarna idag, du gör helt rätt som är borta just nu.
Hur mycket lek är kvar i cykeln med all last inkl o ffa alla saker på framgaffeln?

Trist med punka på liggunderlaget. Fick med lagningskit till min Synmat, fast hitta punkan kan nog vara en utmaning som du säger :)

Den första bilden där var ju hur fräck som helst. Ser ut som hämtat ur Sagan om ringen eller nåt. Dit borde man åka.

GoranS sa:
Läser med god behållning och hissar upp Cevennerna något snäpp på den gravt överbelamrade cykelresedestinationsönskelistan (även om jag håller mig till asfalten.
Jobbigt med den sortens göra-lista som bara blir längre och längre. Men jo, Cevennerna kan rekommenderas. Ganska snälla berg och inte så branta stigningar. Och rätt öde, även om jag håller mig mest till stigar och grusvägar så är det jag sett av asfaltsvägarna också rätt lugnt. Men du behöver inte ta dig till Saint Cirgues de Montagne. Alla byar jag sett har varit jättefina, utom den, den verkade på dekis. Och hotellet var dragigt.
759E2C8D-C624-4AED-9C87-007F3B1EA0BA.jpeg

Sambal Oelek sa:
Trist med punka på liggunderlaget. Fick med lagningskit till min Synmat, fast hitta punkan kan nog vara en utmaning som du säger :)

Den första bilden där var ju hur fräck som helst. Ser ut som hämtat ur Sagan om ringen eller nåt. Dit borde man åka.

Fick också med lagningskit, men limtuben var helt ihoptorkad trots att den aldrig varit öppnat. Så det var ju värdelöst.

Bilden med bropelarna? Det var superfint där, men sjön var egentligen en kraftverksdamm. Ville bada, men det var typ 50 skyltar där det stod nåt i stil med DANGER DE MORT så jag avstod.

Der Kaiser sa:
Hur mycket lek är kvar i cykeln med all last inkl o ffa alla saker på framgaffeln?

Inte mycket... däremot får man mycket pansarvagn. Och den är bra att förankra tält i när det blåser så tältpinnarna ryker.

Men det är kanske inte så illa som det ser ut, det är sällan jag kör med alla flaskorna fulla, det var bara i början på turen som det var så väldans torrt och svårt att hitta vatten. Nu är det mest körsbär eller ingenting i ett par av flaskorna.

Men för ett par år sen i Slovenien lånade jag ut Honzo, med samma setup och nypåfyllda flaskor, till en kille som gjorde en mycket lång rak och imponerande wheelie. Så det är tydligen lite lek kvar i den, bara man har lite skillz (mer än jag har).

Karin_P sa:
Bilden med bropelarna? Det var superfint där, men sjön var egentligen en kraftverksdamm. Ville bada, men det var typ 50 skyltar där det stod nåt i stil med DANGER DE MORT så jag avstod.

Det är bra att den selektiva förståelsen för franska skyltar liksom selekterar rätt skyltar. ?

Gurra sa:
Karin_P sa:

Det är bra att den selektiva förståelsen för franska skyltar liksom selekterar rätt skyltar. ?

Äsch, det hade nog inte varit så farligt. Tänkte mest att det skulle bli så pinsamt om någon skulle komma och dra upp mig därifrån. Mörtar ska man iofs vara försiktig med, slemmiga varelser.

Jag är inte så jättebra på att planera, så nu blir det snart snabbspolning ca 20 mil, från Valence till Briancon. Måste hinna till Turin för att därifrån ta ett tåg till Schweiz, för i Schweiz finns det liftar så man slipper trampa uppförs har jag hört.

Följde först den planerade rutten med det gröna strecket på kartan nästan slaviskt, men så blev det soppatorsk på multifuelköket och jag fick ge mig ut i det okända för att leta bensinmack. Frågade efter närmsta och fick till svar typ ”Centralie”. Knappade in i Google maps, och det fanns förstås inget som hette så. Några Centralia finns i USA. Stirrade som besatt på min karta och insåg till slut att det var i Sainte-Eulalie macken fanns, en bit off route. Enda macken på flera mils radie. Vevade dit, och mackägaren hade lunchpaus. Öppet 10-12, 14-16 och 18-19. Har man soppatorsk utanför de tiderna får man vackert vänta. Kortläsare på pumpen? Icke. Så jag väntade i en timme och femtio minuter, tur att jag inte har bråttom någonstans, och fick till slut en slatt bensin.

LRG_DSC01680.JPG

Sen hade jag ju tappat spåret, och kunde lika gärna fortsätta fristajla. Det var bara att ta någon liten väg och se vart den ledde. Det blev rätt bra det med. Funderade på om jag skulle hoppa på spåret igen, men när jag vaknade en morgon i tältet (lappen på liggunderlaget håller) på en äng utanför Le Chambon hade jag två meddelanden på mobilen.
Ett från mamma: fy sjutton vilket väder du har, såg på tv.
Och ett från en bekant i trakten (couchsurfaren): Hi! It will rain a lot. How are you?
Kikade ut ur tältet och det var ett ganska ordinärt väder, 10-12 grader kanske, lite mulet. Men det var tydligen ett sjuhelsikes väder på väg in, så det kändes inte som läge att ge sig upp i de högsta bergen igen. Bättre då att hålla sig i dalen, rulla ner längs L’Eyrieux, palla körsbär och dricka kaffe.

LRG_DSC01691.JPG

LRG_DSC01685.JPG

Skulle blivit en mur, orkade inte stapla. Eller: Var en mur, gick sönder.

LRG_DSC01693.JPG

Å nej! Road block.
LRG_DSC01679.JPG

Då någonstans insåg jag att jag kommer ju inte hinna till Italien, och så bokade jag tågbiljett från Valance till Briancon och tänkte att jag kan ju ta några berg på vägen mellan Briancon och Turin. Ska visst finnas några stora där. Torino-Nice Rally går ju där, och jag hade rutten inlagd i mobilen.

Och sen började jag kolla på exakt hur stort berget är, och i samma veva la en kompis upp en bild på fejjan med Gaviapasset. Och så kom jag på att det kanske är fyra meter snö där jag tänkt cykla också. Väderleksrapporten säger -1 om natten i Sestriere. Det kanske blir lite kallt att tälta också...?
received_286014405540776.jpeg

Nu ska jag bara slagga en natt i Lamastre hos couchsurfaren (eller hos hans mamma egentligen) innan tåget från Valence. Råkade få med mig två hundar från en gård i La Groule. Först var det oklart vem som jagade vem, sen fick jag sjasa ut dem ur fiket i Lapras och förklara att de inte var mina. Sen ut på stora vägen ner mot Lamastre, då var jag lite orolig att de skulle bli överkörda av någon lastbil och jag trampade allt vad jag orkade för att hänga av dem och att de skulle gå hem igen. Efter tre kilometer trodde jag att det lyckats. Köpte lunch och satte mig vid ån på andra sidan stan... och en timme senare dyker jyckarna upp igen. Och nu vägrar de gå härifrån. Kommer de hitta hem igen? De är nog 7-8 km hemifrån.
received_297464487828996.jpeg

received_325196354825555.jpeg

Och till sist. Hur många ekrar kan man panga i bakhjulet innan det blir en taco?

Tänk om man kunde ha så där kul bara genom att bita i en pinne, eller springa efter någon man träffat ..

Och hjulet beror nog på hur bra fälgar och ekrar är. Har man starka touringhjul med bra delar så kan man vara utan en eker ett tag utan att det blir så skevt, sämre hjul kan bli snea direkt.

Hm, får se hur det går...det är ett gammalt hope flow-ex hjul. Råkar bo hos en nyexad cykelmek ikväll, eller så var det att han snart ska gå en kurs i cykelmek (det är lite svårt med engelskan). Han har iaf gett sig på hjulet med en av reservekararna jag hade med.
17DF58A2-BECF-4D4F-A2C4-FF82BC48CC2A.jpeg

Blev stoppad av folk på gatan som tyckte det var oansvarigt att jag hade mina hundar springandes kors och tvärs. Fick förklara gång på gång att jag inte hade nån aning om vart de hörde.

Senast ändrad:
Fältprästen sa:
Låter lite som den där hunden i sydamerika som hängde på det svenska laget. Och senare fick hänga med till Sverige. :)

Ja, jag tänkte på den. Arthur hette han va? Tänkte att jag kunde tagit med den bruna hem, hon var snäll och i lagom storlek. Men jag tror att hon skulle bli olycklig i min lilla etta i stan om hon är van att kuta runt som hon vill över bergen.

Ekern är på plats, kassetten som höll på att lossna är åtdragen och sadelknaket som kunde drivit en död till vansinne är åtgärdat med lite smörja.

Hade en fruktansvärt trevlig kväll hos cykelmekens mamma, hela släkten var där. Mormorn var bäst, hon ville veta allt om Sverige och hon med sina 5 engelska ord, och jag som utökat mitt ordförråd till kanske 20 franska ord, konverserade hela kvällen. När jag skulle gå och sova, efter ganska många glas vin och efter att vi hade provsmakat husets alla aperitifer och digestifer, grabbade hon tag i mina kinder och jag fick tre pussar på munnen, istället för som kanske mer brukligt på kinderna. Och så insisterade hon på att jag skickar vykort från Sverige, jag har sparat hennes adress. Sen partajade hon vidare resten av natten.

Av mamman fick jag en gigantisk lunchmatsäck för att klara mig de 40 kilometrarna ner till Valence där tåget skulle gå ifrån. Varje gång jag fick en liten vindpust med medvind märktes det tydligt att jag hade en mycket mogen getost fastsurrad på sadelväskan. Försökte äta upp så mycket som möjligt av den till lunch, men den var enorm. Stoppade det som var kvar i dubbla plastpåsar. På tåget var det fyra timmar av pajjad AC, och det var väl närmare 35 grader varmt. Svetten rann och folk stirrade ut i luften och såg helt väck ut. Det enda jag kunde tänka på var getosten, skulle påsen gå upp skulle vi bli tvungna att evakuera tåget. Jag stoppade väskan längst in i ett hörn och satte mig en bit bort.

Och sisådär, då blev det Briancon, och omärkligt passerade jag gränsen till Italien. Cyklisterna som passerade mig ropade omväxlande bonjour och ciao, så jag vet faktiskt inte riktigt var gränsen var. Hade tänkt mig ett streck på marken eller nåt.

Första biten var fruktansvärd, och jag förbannade mig själv och min dåliga research igen. Visserligen fina berg, men trafiken!

Tur att mördarmaskinera hade en annan tunnel, hade kunnat bli trångt.
LRG_DSC01702.JPG

Och i en utförslöpa när det var som värst och lastbilar och tankbilar och personbilar och stora grupper med motorcyklister blåste förbi så började främre halvan av cykeln låta som en blandning av tröskverk och maraccas och jag tänkte nu är det klippt, nu får det bli taxi till Turin. Stod där längs vägen och höll kontinuerligt på att bli överkörd och klämde och kände och försökte komma på vad som lät. Drog åt allt som gick att skruva på, och det blev faktiskt lite bättre. Men sen tror jag att det är styrlagret som är mos, men jag vågar inte öppna och titta för då kanske det rasar ut och jag får inte ihop det igen.

Strax efter det gick det faktiskt att svänga av på en mindre väg mot Sestriere, och det gick att höra fågelkvitter och enstaka koskälla och allt var förlåtet. Följde Torino-Nice rutten på en söt liten grusväg uppåt uppåt uppåt och däruppe mötte jag en man som menade att nu var det tutti piatti (eller vad det nu var han sa) kvar in till Sestriere... nästan rätt, bara några hundra höjdmeter kvar.
LRG_DSC01711.JPG

LRG_DSC01719.JPG

LRG_DSC01709.JPG

Sestriere var öde. Det är en jättestor by, full av skidhotell, men nu är det en spökstad. Lyckades få mig en kaffe och chokladcroissant på en bar, men i övrigt...Turistinfon är stängd, där hade jag annars tänkt få reda på om vägen över till andra sidan bergen är översnöad eller inte. Och så är mataffären stängd, och jag har ingen mat. Hade även bespetsat mig på en ”åretruntöppen” camping strax utanför stan. Stängd.

Det enda positiva är att det iaf inte kommer att vara någon som ser mig och ber mig dra härifrån när jag tältar ute i skidbacken. Förutom kanske ekorren.
IMG_20190531_180643.jpg

Får hänga på låset på baren imorrn och lasta väskan full med croissanter så att jag orkar över passet. Om det nu är snöfritt. Om inte så vet jag inte riktigt vad jag gör... fortsätter med kaffe och croissanter på baren kanske.

Du får nog ha jättetur om det är framkomligt. Blivit stoppad av snödrivor där i mitten av juli! Ett härligt landskap men högt!

Tillbaka
Topp