Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
red_tag sa:Min bakdämpare på min stumpjumper låter lite illa tycker jag allt. Misstänker att det är luft i oljan. Låter både vid kompression och dekompression. Hur löser jag det enklast?
Swehedman sa:red_tag sa:Min bakdämpare på min stumpjumper låter lite illa tycker jag allt. Misstänker att det är luft i oljan. Låter både vid kompression och dekompression. Hur löser jag det enklast?
Låter som den behöver in på stor service. En sleeveservice gör du själv men är det luft i oljan så behöver du lite specialgrejer för att fixa ifp-tryck mm.
sdx sa:Är väl det vanliga felet på den så läcker den i ifp och släpper ut luften uppe vid vredet till hög och lågfarten.
Intressant! Hur löser man det när luften väl läckt ut? Räcker det att pumpa upp den igen? Min monarch låter också, men verkar ändå fungera rätt bra.
Själv skäms jag lite över att säga att jag precis köpte en ny likadan för 1100 som jag tänkte byta till om den börjar krångla på riktigt. https://www.wiggle.se/rockshox-monarch-rt3-stotdampare/?lang=sv&curr=SEK&dest=14&sku=100549298. Billigare än att lämna in den gamla för helservice. 200x51 är det väl även på gamla stumpy?
AX3L sa:Hjälper inte med service det är ett rent konstruktions fel på dämparen då ifp är gjord i plast har för mig att https://www.tftuned.com/monarch-b1-full-service-kit-2014-2019/p3472 har en som är gjord i alumnium som skall vara bättre .sdx sa:Är väl det vanliga felet på den så läcker den i ifp och släpper ut luften uppe vid vredet till hög och lågfarten.
Intressant! Hur löser man det när luften väl läckt ut? Räcker det att pumpa upp den igen? Min monarch låter också, men verkar ändå fungera rätt bra.
Själv skäms jag lite över att säga att jag precis köpte en ny likadan för 1100 som jag tänkte byta till om den börjar krångla på riktigt. https://www.wiggle.se/rockshox-monarch-rt3-stotdampare/?lang=sv&curr=SEK&dest=14&sku=100549298. Billigare än att lämna in den gamla för helservice. 200x51 är det väl även på gamla stumpy?
AX3L sa:Men vad exakt i servicen är det som åtgärdar detta? Är det något man kan göra utan att göra en fullständig service?
Hela ifp skall bytas om det skall ha någon effekt då den inte håller måttet.SalkinL sa:Du byter o-ringen på ifp:n. För att komma åt den behöver du riva dämparen. När du sedan sätter ihop den måste du sätta ifp:n på rätt djup innan du fyller med olja. Så nej, du kommer inte undan från att riva ner dämparen. Om du sedan väljer att inte byta det som ingår i servicekitet är upp till dig.
Just det .Men töm inte ifp bara då går det inte att se om det finns gas i den.red_tag sa:Skruva upp som i snabbare? Öppna upp allt? Dvs dumpa all luft, öppna allt, tryck ner och se vad som händer? :D
Som jag skrev ovan. Om jag vill uppgradera vad har ni för tips på andra dämpare?
sdx sa:Är väl det vanliga felet på den så läcker den i ifp och släpper ut luften uppe vid vredet till hög och lågfarten.
Vilken modell av Monarch har hög och högfartsreglage? Det enda jag har sett är retur och platform...
Sen utrymmet bakom vreden ska inte vara fylld med olja. Det finns packningar mellan dämparoljan och detta utrymme...
happymtb.fr sa:Hare, sköldpadda ,låst vad blir det ???sdx sa:Är väl det vanliga felet på den så läcker den i ifp och släpper ut luften uppe vid vredet till hög och lågfarten.
Vilken modell av Monarch har hög och högfartsreglage? Det enda jag har sett är retur och platform...
Sen utrymmet bakom vreden ska inte vara fylld med olja. Det finns packningar mellan dämparoljan och detta utrymme...
Returen är en ratt och inte ett vred.happymtb.fr sa:Returen!