Rubber Queen VS Mountain King.

MK II Protection 2.4 på helstel 26er. Typ 1.8 bar. Ofta lite mindre, ibland lite mer. Mindre krängningstendenser än tex NN 2.4 med lågt tryck.

/Johan

AddeN skrev:
-------------------------------------------------------
> Det låter ju betryggande med era erfarenheter iaf
> iom att jag hatar högt däcktryck. Undrar bara
> varför Continental anger så högt minimitryck?
>
> Nåväl, jag får nog pröva Conti för första
> gången (!) då och se om jag kan lägga mina
> "hårda-som-hockeypuckar" fördommar åt sidan. :)

Det kan du göra, mitt MK är ingen hockeypuck!
Däremot använder jag det inte längre, bytte till Specialized Purgatory 2,2.

Kändes spontant fel att byta från ett 2,4 som är handgjort i tyskland till ett 2,2 som var gjort i Taiwan.

Nu väger jag ju som en fjärt jämfört med dig Adde, men i Abisko körde jag typ 1,5 fram och 1,6-1,8 bak, och du vet ju själv hur mycket eller lite jag punkade och hur mjukt eller hårt jag körde.

Se bara till att få protection-varianten om du tänkt använda dem i någon form av skog, annars blir det nog mest slamsor kvar.

Jag tror jag siktar på Baron som storaberg/topptursdäck i år, och Mk som vardagsstigdäck.

Är det någon som vet om Rubber Queen 2,2 har förstärkta sidor? Jag tycker att det står lite luddigt på deras hemsida.

Marx skrev:
> Är det någon som vet om Rubber Queen 2,2 har
> förstärkta sidor? Jag tycker att det står lite
> luddigt på deras hemsida.

Ingen aning igentligen...
Men jag har kört ca 150 mil stök och jag kan ana korden nu.
Kan kanske köra 50 mil till och jag är nöjd med det.
Grymt nöjd med grepp.

Nu har jag kört ett gäng rundor på mina MKIIor och måste säga att jag är riktgt nöjd.
Däcken rullar grymt bra verkligen, något som aldrig varit värst prioriterat för mig med som ändå blev en trevlig bonus. Bra grepp i skogen men inte lika bra som Kenda Nevergal, speciellt om man kommer till hällar och rötter. Men klart godkännt iaf. Jag har kört på 2 bar än så länge, men ska nog prova med lägre tryck också och se om våtgreppet bättras. Lagom volym för trail/AM på 2,4orna och bra komfort i däcken. Och de är lätta tycker jag med sina 670 gram.

Summa summarum så är de pigga och trevliga däck som jag klart kan ställa mig till kören och rekomendera.

Intressant!

Är det någon som har lust att mäta bredden på sitt MK 2.4 och gärna hur långt från fälgkanten bredaste punkten sitter.
Jag har lite tight med plats i baktriangeln men är sugen på något lättare än det WTB Stout 2.3 som sitter där nu.

Ok, tackar! Det skulle kunna funka. Hur ser profilen ut?
Är de tillräckligt rundade så borde de gå in. Stoutarna har bredaste punkten 42mm från fälgkanten och smalnar sedan av ordentligt.

De är rundade.
På min fälg är inte sidodubbarna bredaste punkten utan däcksidorna är nog en halv till en mm bredare vilket borde göra att de kan klämmas in i lite smalare baktrianglar.

Ska bli intressant och se hur det påverkar kantgreppet när man trycker ner svängarna utför bara. Det har jag inte provat i någon större utsträckning än.

martinpetter skrev:
> [...]
>
> Skulle jag välja
> nu mellan MK och RQ skulle jag nog välja MK. Alt
> RQ 2.4 fram och MK 2.4 bak. Den kombon är nog
> inte helt fel.

Efter mycket läsande i denna och andra trådar valde jag RQ 2.4 fram och MK2 Protection 2.4 bak. Första turen med dessa däck igår och jag är mycket nöjd. Greppade mycket bra och rullade helt ok, även om jag tror att ett MK2 fram hade rullat aningens bättre.

Siktar nu på ett par XK 2.4 att lägga på hjulpar nummer två, att skifta till när det är torrare och bättre rull kan premieras.

Ja, stor skillnad tycker jag. RK är snabba men jag tycker att MK2 rullar rätt bra de med.

MK2 och RQ biter bra i geggan medan RK kräver hyffsat torrt underlag. Jag har nya däck på väg in från Bike Discount och när de landat så kör jag tre hjulpar på två cyklar. RK Supersonic 2.2" enbart på min HT/XC, MK2 och RQ i 2.4" enbart på min FS, samt ett par X-King 2.4" som jag kommer kunna dela mellan cyklarna. Till vintern kommer jag sätta dubbdäck på hjulen som funkar till båda cyklarna.

Om nu MK 2.4 är the shit, hur är de jämfört med nobby nic 2.4 evo snakeskin? Kör NN 2.4 (ej snakeskin) nu och är nöjd med allt utom sidoväggarna. Vill inte ha sämre rull...

Senast ändrad:
Jag har aldrig kört NN evo Snakeskin men väl MK 2.4 protection och de har alltid hållit bra, framför allt i sidorna. Jag har inte upplevt MK som trögrullade, för sitt mönster så att säga. Gillar de skarpt och kan rekommendera dem, både ur rull och grepp-perspektiv.

Men jag köpte XKing 2.4 Protection förra året körde med dem mellan april och september och de är väldigt slitna i sidorna. Det är trådar framme och de har gått hål på flera ställen, vilket gör mig lite förvånad ändå. De MK jag har kvar har gått betydligt mer och är inte i närheten av så slitna på sidorna. Nöjd med däcken annars men lite trist att i princip slita ut ett par däck på 6 månader, det har som sagt inte hänt förut, även om jag hojar ganska mycket.

Senast ändrad:
Schreddan skrev:
> Jag har aldrig kört NN evo Snakeskin men väl MK
> 2.4 protection och de har alltid hållit bra,
> framför allt i sidorna. Jag har inte upplevt MK
> som trögrullade, för sitt mönster så att
> säga. Gillar de skarpt och kan rekommendera dem,
> både ur rull och grepp-perspektiv.
>
> Men jag köpte XKing 2.4 Protection förra året
> körde med dem mellan april och september och de
> är väldigt slitna i sidorna. Det är trådar
> framme och de har gått hål på flera ställen,
> vilket gör mig lite förvånad ändå. De MK jag
> har kvar har gått betydligt mer och är inte i
> närheten av så slitna på sidorna. Nöjd med
> däcken annars men lite trist att i princip slita
> ut ett par däck på 6 månader, det har som sagt
> inte hänt förut, även om jag hojar ganska
> mycket.

Jag har haft samma problem med ett X-king 2,4 dock i Racesportversionen. Jag tror att det beror på att själva däcket är bredare än mönstret vilket gör att när man hasar på stenar med däcken så glider man direkt på sidoväggarna vilket sliter rätt hårt på dem.

Luthman Photography skrev:
> Jag har haft samma problem med ett X-king 2,4 dock
> i Racesportversionen. Jag tror att det beror på
> att själva däcket är bredare än mönstret
> vilket gör att när man hasar på stenar med
> däcken så glider man direkt på sidoväggarna
> vilket sliter rätt hårt på dem.
Ja det kan ju stämma! De ser i alla fall ut som om jag har gått lös med vinkelslipen på sidorna.. =)

Schreddan skrev:
> Jag har inte upplevt MK som trögrullade, för sitt mönster så att säga.

Det är det här som är problemet... NN tycker jag också rullar bra med hänsyn till grepp och storlek, men jag tycker ändå att de är lite trögrullade ibland... Och jag vill ju helst inte köpa nya däck som rullar sämre än mina nuvarande, för jag tycker absolut att jag har grepp så det räcker.

H. skrev:
> Om nu MK 2.4 är the shit, hur är de jämfört
> med nobby nic 2.4 evo snakeskin? Kör NN 2.4 (ej
> snakeskin) nu och är nöjd med allt utom
> sidoväggarna. Vill inte ha sämre rull...

Menar du att sidoväggarna går sönder eller att de är sladdriga?

Jag har kört mycket NN 2.4 både med och utan snakeskin och har inte haft problem med revor på SS-varianten.

Jag har även ett par MKII 2.4 Protection som hållit bra (fast de har jag kört mindre).

Största skillnaden tycker jag är att MK känns stabilare där jag alltid tyckt att NN är lite sladdriga vilket kan skapa en lite "diffus" känsla, särskilt bak, vid låga tryck. Delvis kanske det beror på att MK2.4 är rätt mycket smalare (på gott och ont).

Rullmässigt tycker jag att MK2.4 är ett snäpp vassare än NN.

/Johan

H. skrev:
> Det är det här som är problemet... NN tycker
> jag också rullar bra med hänsyn till grepp och
> storlek, men jag tycker ändå att de är lite
> trögrullade ibland... Och jag vill ju helst inte
> köpa nya däck som rullar sämre än mina
> nuvarande, för jag tycker absolut att jag har
> grepp så det räcker.
Haha, ja det är klart, det verkar ju onödigt. Men jag kommer i alla fall ihåg att när jag bytte till XKing så var det inte en aha-upplevelse i rull jämfört med MK och i min bok rullar Xking lätt, för sitt mönster. =)
Du kan få låna ett par MK 2.4 av mig och prova! Det ena paret är slitna och det andra är Supersonic men är betydligt mindre slitna, för att testa rullet.

//F

Edit: stavning

Senast ändrad:
JojjeM skrev:
> Menar du att sidoväggarna går sönder eller att
> de är sladdriga?

De går sönder. Har två rejäla revor där slangen tittar ut och en till som är på gång.

> Jag har kört mycket NN 2.4 både med och utan
> snakeskin och har inte haft problem med revor på
> SS-varianten.

Det låter ju bra!

> Största skillnaden tycker jag är att MK känns
> stabilare där jag alltid tyckt att NN är lite
> sladdriga vilket kan skapa en lite "diffus"
> känsla, särskilt bak, vid låga tryck. Delvis
> kanske det beror på att MK2.4 är rätt mycket
> smalare (på gott och ont).

OK, har inga problem med sladdrigheten, men jag kör ganska hårt tryck.

> Rullmässigt tycker jag att MK2.4 är ett snäpp
> vassare än NN.

Om de rullar bättre, är stabilare och har bättre grepp, vad finns det då för anledning att välja NN? (förutom 100g viktskillnad)

Hehe, MKII 2.4 är monterade och inget problem med plats kan jag konstatera. Endast 55mm så de hade gärna fått vara lite bredare faktiskt.

Tillbaka
Topp