Rundtramp

mtb_larsa

Ny medlem
Rundtramp
Hallå! Jag har länge hållt på med terränglöpning och lite slöcykling då och då. Nu slänger jag springskorna och kör mtb några år. Har kört spinning hela vinter och väntar på mtb-väder!! Hur som helst, jag har en fråga till en rutinerade rävar: Rundtramp...

Hur ser det perfekta rundtrampet ut? Kan ni förklara det för mig genom att likna pedalens rotation vid klockslag skulle jag bli ytterst glad. (kl 12 = pedal på högsta punkt). Ska jag lyfta benet så att framsidan på låren jobbar när pedalen lämnar kl 6 upp mot kl 12? eller ska jag dra med baksidan av låren genom att böja benet? Hur ska vaderna jobba?

Är tacksam för alla tips och trix.

Ses i leran i sommar! Hoa!

Rundtramp
Om du har foten vågrät i hela pedalvarvet får du ett bra rundtramp. Mellan kl 11-12 har du den mest kritiska punkten i fartförlust.
I bland tycker jag att jag behöver pressa ner hälen extra för att få kraft på uppvägen 6-12. Beroende på vägens lutning och kanske lite mjölksyra att göra:/

I medlut och på platten cyklar jag gärna med hälen lite uppvinklad så att vaderna får vila, eftersom de är relativt små muskelgrupper i sammanhanget. När uppförsbacken eller spurt nalkas så använder jag mig mer av vader och rundtramp.

Jag cyklar helst racer iofs.

Rundtramp
ok... tack för tipset.

Men när du "drar" (och "trycker" med det andra benet), drar du då på så sätt så att du strävar efter att lyfta benet (d.v.s. så att lårets muskler på framsidan arbeter) eller drar du hälen uppåt så att baksidan jobbar?

Rundtramp
Helst trycker jag. Om jag måste så drar jag.

Jag har en egen teori som jag har funderat på men inte vågat diskutera. Nu kommer ni skratta där hemma framför burken.
Jag tror att storleken på ens fötter påverkar vadernas (och hela benens arbete) arbete mycket. Med en stor fot kommer pedalen längre från hälpartiet och vaden. Vilket kan vara påfrestande för foten och hur musklerna arbetar. (Vevarmslängd påverkar nog också)

Jag har fokuserat endel på hur mina muskler arbetar mot hur jag använder småmusklerna i foten eller har den i olika vinklar. -Svårt att förklara. Fast jag har kunnat förhindra en del mjölksyra genom det hela.

Susanne Ljungskog har exprimenterat med att ha klossen nära hålfoten i skon för att vila vaderna. Vad hon har kommit fram till vet jag inte.

Alla cyklister är olika. Jag fick mycket goda råd när jag började cykla. Men enbart en bråkdel stämde överens med hur jag använder mina förutsättningar på bästa sätt. För mig passade det bäst att använda råd av de som cyklade med hög kadens. De som har låg kadens har jag inte mycket gemensamt med.

Det är kanske den största utmaningen i denna idrotts mänskliga part. Nästa del är att finna en cykelram som skapar de perfekta vinklarna för sin unika kropps vinklar, för att skapa den perfekta enheten där man inte känner att man ens sitter på cykeln.

Men det tar tid. Inom lvg brukar man säga att det tar 2 års regelbunden träning att lära sig att finna rätt val av växel efter väder och väglut. Sedan tar det 5 år att bli en bra cyklist.

Själv varierar jag endel mellan att cykla mestadels med styrka och kondition. På så vis låter får den ena eller andra delen vila.

Jag är den perfekta mixen av Ullrich och Armstrong. Jag sitter alltid och trampar med hög kadens:)

Senast redigerad av en moderator:
Rundtramp
Din spinninginstrukör borde kunna förklara vad en rundtramp är och hur man kör sånt.
Det finns en spec. spinningcykel som Nordic Bike har byggt , med två kedjor på var sida och då kan man testa om man kör rundtramp. Om man inte gör rätt så låter som f... om man gör rätt så glider de tyst.
Jag testade förra sommaren då Friskis firade 25 år i Kungträdgården, och för min förvåning fixade jag rundtrampet i typ 20 sec sen tappade jag sen hittade igen sen gick det bra.
Kanske fråga efter en sånt cykel?

Rundtramp
Friskis: Jag har aldrig stött på en spinninginstruktör med vettigt rundtramp, de allra flesta praktiserar någon form av märkligt "lyft" av hälen på andra halvan av varvet aldrig kan vara effektivt utomhus. Men det kanske är jag som stått på dåliga instruktörer?

Att träna rundtramp på en spinningcykel med konstant motstånd är en sak, att ha ett bra rundtramp i verkligheten är ett annat, det är träning som gäller. Ett bra rundtramp är en vanesak, det tar ett tag att få in att man ska belasta runt-runt-runt (där ligger nyckeln). Att träna på spinningcykel, eller testcykel är bra till en början. Att träna med ett ben i taget kan vara lämpligt- Foten ska helst vara horisontell under hela varvet, ett bra tips i början kan vara att tänka på att dra benet upp mot styret på andra hälften av varvet (inte optimalt för knän!), att träna sig på att mentalt ligga lite före fötterna är ett anant.

Tillbaka
Topp