Ryggsäck för skogsåkning

JockeS

Aktiv medlem
Ryggsäck för skogsåkning
Vill hitta en lite lätt ryggsäck som man kan ha på längre turer i skogen.
Ska rymma en liten termos, mobiltele, regnkläder och kaffefika :)

Tips?

Ryggsäck för skogsåkning
Camelbak Mule NV rymmer ungefär det + något mindre överdragsplagg och en hyfsad uppsättning verktyg och reservdelar.

Ner en storlek om dina reservdelar är begränsade till bara en enda slang och pump.

Ryggsäck för skogsåkning
lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag köpte en Osprey Talon 11 på addnature.

me2. bra kvalitet, perfekt size för en jacka, repgrejor och en termos. samt naturligtvis ett fack för kamelryggen.

Ryggsäck för skogsåkning
Norröna Fjörå 10 liter. Mkt nöjd då jag hittade en grå med gul dragkedja för ca 550 spänn på outlet. Kör med en 2 liters Camelbak Antidote i, liten termos, slang, regnjacka och verktyg.

Ryggsäck för skogsåkning
Osprey gillar jag!
Jag har en raptor 14 som jag är mycket nöjd med. Den kan vara lite stor för din ändamål men den har också 4st kompressionsremar som kan göra den ganska smal. Ibland kan det vara bra att ha mer plats!

Ryggsäck för skogsåkning
Inte de billigaste kanske, men med inbyggt och löstagbart ryggskydd.

Jag gillar min EVOC Freeride Trail på 20 liter skarpt. EVOC Enduro på 16 liter samt EVOC Lite på 10 liter kanske är rätt strl för ditt ändamål?

+1 på Ospreyryggorna annars! Lätta som få, smarta lösningar och riktigt bra bärsystem.
/K

Ryggsäck för skogsåkning
Ryggskydd eller ej?
Det flesta säckar funkar nog så länge den sitter skönt i körläge och det inte hänger lösa remmar som kan fastna någonstans. Osprey säckarna fungerar utmärkt tycker många, så även POC. Själv kör jag med en Evoc som jag är supernöjd med. Jag valde Evoc för att jag vill ha en säck som följer ryggen väl, som sitter fast om jag skulle stå på öronen och dessutom har ett inbyggt ryggskydd. När jag ändå har en säck på ryggen kan den lika väl fungera som skyddsutrustning. Dessutom får jag plats med en vätskeblåsa i säcken.
/NickeG

Ryggsäck för skogsåkning
Det beror väl på var och hur man cyklar?

För min typ av cykling så kan jag inte tänka mig att jag behöver mer än en vanlig ryggsäck som tar den värsta smällen om jag vurpar. Ryggskydd känns stort och varmt.

Ryggsäck för skogsåkning
JojjeM skrev:
> andrewmtb skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hej!
> > Finns det något billigare alternativ på
> biltema
> > eller clas ohlson som kan fungera?
>
> Kanske i största laget för TS men denna
> http://www.clasohlson.com/se/Ryggsäck-18-lite
> r-Asaklitt/31-5016 ser helt OK ut om man står ut
> med varumärket. Vätskeblåsa ingår ej (men den
> är förberedd för det).
>
> /Johan

Den ser ju perfekt ut!. och 79kr för vätskeblåsan såg jag :)
Inbyggt regnskydd också :)

Ryggsäck för skogsåkning
andrewmtb skrev:
> JojjeM skrev:
> -----
> > andrewmtb skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hej!
> > > Finns det något billigare alternativ på
> > biltema
> > > eller clas ohlson som kan fungera?
> >
> > Kanske i största laget för TS men denna
> >
> http://www.clasohlson.com/se/Ryggsäck-18-lite
>
> > r-Asaklitt/31-5016 ser helt OK ut om man står
> ut
> > med varumärket. Vätskeblåsa ingår ej (men
> den
> > är förberedd för det).
> >
> > /Johan
>
> Den ser ju perfekt ut!. och 79kr för
> vätskeblåsan såg jag :)
> Inbyggt regnskydd också :)

Blir att åka och klämma o känna på denna helt klart..

Ryggsäck för skogsåkning
Alewalds Outlet har några Mulor och större Camelbakar till 30% rabatt nu om man vill prova och inte orkar beställa från utlandet.

Ryggsäck för skogsåkning
Stumpy skrev:
> Alewalds Outlet har några Mulor och större
> Camelbakar till 30% rabatt nu om man vill prova
> och inte orkar beställa från utlandet.

hittar inget om detta på deras webshop?

Ryggsäck för skogsåkning
NickeG skrev:
> Ryggskydd eller ej?
> Det flesta säckar funkar nog så länge den
> sitter skönt i körläge och det inte hänger
> lösa remmar som kan fastna någonstans. Osprey
> säckarna fungerar utmärkt tycker många, så
> även POC. Själv kör jag med en Evoc som jag är
> supernöjd med. Jag valde Evoc för att jag vill
> ha en säck som följer ryggen väl, som sitter
> fast om jag skulle stå på öronen och dessutom
> har ett inbyggt ryggskydd. När jag ändå har en
> säck på ryggen kan den lika väl fungera som
> skyddsutrustning. Dessutom får jag plats med en
> vätskeblåsa i säcken.
> /NickeG

Jag har en Evoc också, min åker mest fram och tillbaka till kontoret då ryggskyddet känns bra att ha utifallatt....

Men jag är mycket nöjd mer den, sitter som tidigare sagts fast bra, har ryggskydd och plats för vätskeblåsa. Man vill ju inte att den får eget liv i en knepig situation...

Ryggsäck för skogsåkning
Det blev ryggsäcken från Clas Ohlsson för mig. Den har ventilerad rygg som jag tyckte var praktisk, satt skönt på min rygg (är 176cm lång) och som sagt billig så gör inget om man råkar ha sönder den i skogen :-)

Den har en båge i plast? som gör att det blir en lucka mellan rygg och ryggsäck för ventilation, och den plastbågen kan säkert skydda lite lite också.

Undertill fanns en ficka med gult regnskydd i!, och ja den har ett fack för vätskeblåsa :)

Tack för tipset JojjeM :)

Senast ändrad:
Ryggsäck för skogsåkning
JockeS skrev:
> Stumpy skrev:
> -----
> > Alewalds Outlet har några Mulor och större
> > Camelbakar till 30% rabatt nu om man vill prova
> > och inte orkar beställa från utlandet.
>
>
> hittar inget om detta på deras webshop?

Fanns i butiken i torsdags.

Ryggsäck för skogsåkning
andrewmtb skrev:
> Det blev ryggsäcken från Clas Ohlsson för mig.
> Den har ventilerad rygg som jag tyckte var
> praktisk, satt skönt på min rygg (är 176cm
> lång) och som sagt billig så gör inget om man
> råkar ha sönder den i skogen :-)
>
> Den har en båge i plast? som gör att det blir en
> lucka mellan rygg och ryggsäck för ventilation,
> och den plastbågen kan säkert skydda lite lite
> också.
>
> Undertill fanns en ficka med gult regnskydd i!,
> och ja den har ett fack för vätskeblåsa :)
>
> Tack för tipset JojjeM :)
Jag har haft en Asaklitt 14L i och för sig men grymt bra och för få slantar.
Men det jag vill tipsa om är Clas Ohlson vattenblåsan, den behöver du dra åt nippeln till blåsan med en tång annars blir du blöt om häcken efter ett par turer.
/Ebbe

Ryggsäck för skogsåkning
richardtenggren skrev:
> Ett hett tips är andmotion.se som säljer
> norröna fjörå för endast 449, finns rätt
> mycket annat gott där från norröna och poc!

Tackar! La beslag på den vad det verkar sista Norrøna Fjørå 10L :)

Ryggsäck för skogsåkning
Jag behövde också en lätt och smidig väska för skogsåkning, och ramlade över en Haglöfs Gram 7 från http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=HAGLOFS_GRAM7

Liten, lätt (430 gram) och riktigt skön i skogen...rymmer en hel del ändå för att bara vara på 7 liter. Det finns också plats för vätskesystem.
Behöver man mer saker med sig använder man bara det elastiska bandet som medföljer. Det går också att köpa till vattenflaskhållare och mobilväska.
Mycket nöjd!

Ryggsäck för skogsåkning
Jag har tidigare varit ivrig Osprey-entusiast, men har på senare tid tänkt om. Osprey är sköna att bära, visst, men de har även en miljon remmar och dragkedjor. För att få ner vikten använder de därför sjukt lätt tyg som inte håller speciellt länge. Dessutom vågar jag inte köra dem i tvättmaskinen med tanke på metallramen (som inte går att plocka ut). Att den böjda ryggen gör väskan hopplös att packa får man på köpet.

Nu kör jag Evoc, en liten 6 l som är sjukt lätt och rymmer allt man behöver på en vanlig 3-4 timmars tur och en Enduro 16 l med inbyggt ryggskydd som faktiskt fungerar utmärkt till just Enduro. Det breda höftbältet gör att den sitter sjukt stadigt när det är brant och stökigt utför, och när jag cyklar uppför länge brukar jag knäppa upp det.

Båda går dessutom att köra i tvättmaskinen. Jag ser vissa tendenser till fackhysteri även på Evoc, till exempel på Enduro 20 l, men inte i närheten av Ospreys skog av remmar och spännen.

Som budgetalternativ röstar jag för Alpkit Gourdon 20, sjukt billig, väger knappt någerst och förvånansvärt bra bärsystem. Att den sen är helt vattentät är ju inte så dumt det heller. Fast man får passa sig så man inte fyller alla 20 litrarna med tunga prylar, det pallar inte riktigt bärsystemet,

Senast ändrad:
Ryggsäck för skogsåkning
marran skrev:
> Jag har tidigare varit ivrig Osprey-entusiast, men
> har på senare tid tänkt om. Osprey är sköna
> att bära, visst, men de har även en miljon
> remmar och dragkedjor. För att få ner vikten
> använder de därför sjukt lätt tyg som inte
> håller speciellt länge. Dessutom vågar jag inte
> köra dem i tvättmaskinen med tanke på
> metallramen (som inte går att plocka ut). Att den
> böjda ryggen gör väskan hopplös att packa får
> man på köpet.

Vilken modell är det? Jag har en Talon 11 (tror jag den heter) som inte alls har många remmar, går att tvätta, är hållbar och inte har någon metallram som gör den böjd.

Ryggsäck för skogsåkning
De flesta lite större har en metallram och ett nät, så ryggen ska hålla sig svalare. Jag hade ngn 25 liters, men har sett det även på ett gäng mindre ryggor. Ang remmar så är det såklart inte alla Osprey, men man kanske ska hålla ögonen öppna på det om man är i shoppingtagen.

Ryggsäck för skogsåkning
Jag kör med Osprey Daylite. Precis lagom många fack och ingen störig metallram. Antalet remmar är begränsat till det mest nödvändiga. Den har en separat ficka för vattenpåsen som är öppen vilket gör det sjukt lätt att sätta i och ta ur utan att behöva knöla med slangen.

Väldigt tunt tyg som sagt men jag tycker det håller väldigt bra. Är nu inne på min andra Daylite. Den förra pensionerades efter många års trogen tjänst p.g.a. att tätskiktet på insidan delaminerade och den något frånstötande lukten. =)

Ryggsäck för skogsåkning
Fjällpipare skrev:
> JerryEriksson skrev:
> -----
> > Evoc trailern alla dagar om året :)
>
>
> Vadå Evoc trailern?

Evoc fr trail 20 liter H2O-förberedd och har inbyggt ryggskydd med det skönaste midjebältet/njurbälte :)

Du har spännremmar för skydd eller extraskor samt hjälmhållare för både vanlig och fullfacehjälm. Skulle regnet bli ett faktum så är regnskydd smart förpackat i en liten ficka under så det går jättefort att få på :)

Enda jag saknar kan vara en mobilficka på ena axelbandet :/

Skälet till att jag valde den efter långt velande var deras organisation i verktygsfacken där allt har sin fina plats :)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    67 KB · Besök: 45
  • image.jpg
    image.jpg
    64.7 KB · Besök: 62
Ryggsäck för skogsåkning
Fint Jerry. Har tittat lite mer på FR trail 20L. Grejen är det att jag vill kunna packa jacka, extra byxor, tröja, underkläder, samt laptop också. Den verkar rymma allt detta.

Tillbaka
Topp