Jag har tidigare varit ivrig Osprey-entusiast, men har på senare tid tänkt om. Osprey är sköna att bära, visst, men de har även en miljon remmar och dragkedjor. För att få ner vikten använder de därför sjukt lätt tyg som inte håller speciellt länge. Dessutom vågar jag inte köra dem i tvättmaskinen med tanke på metallramen (som inte går att plocka ut). Att den böjda ryggen gör väskan hopplös att packa får man på köpet.
Nu kör jag Evoc, en liten 6 l som är sjukt lätt och rymmer allt man behöver på en vanlig 3-4 timmars tur och en Enduro 16 l med inbyggt ryggskydd som faktiskt fungerar utmärkt till just Enduro. Det breda höftbältet gör att den sitter sjukt stadigt när det är brant och stökigt utför, och när jag cyklar uppför länge brukar jag knäppa upp det.
Båda går dessutom att köra i tvättmaskinen. Jag ser vissa tendenser till fackhysteri även på Evoc, till exempel på Enduro 20 l, men inte i närheten av Ospreys skog av remmar och spännen.
Som budgetalternativ röstar jag för Alpkit Gourdon 20, sjukt billig, väger knappt någerst och förvånansvärt bra bärsystem. Att den sen är helt vattentät är ju inte så dumt det heller. Fast man får passa sig så man inte fyller alla 20 litrarna med tunga prylar, det pallar inte riktigt bärsystemet,