Tja...då var oskulden tagen...
Min första tävling!!
Bockaracet utanför Kristianstad i Kristianstad MTB:s regi.
Redan i tisdags var jag på plats för att testa banan, hann med två & ½ varv tillsammans med Ben.
Verkade inte vara några större svårigheter, iofs - den första backen var knepig.
Lyckades med en over-the-bar i uppförsbacken!!!
Annars var det några stengären som forcerades utan problem + ett sumpahål som var lite värre.
Varvet visade sig vara 6 km, loppet skulle gå över 3 varv.
Inför tävlingsdagen hade jag bunkrat med pasta, sista portionen intogs lördag kväll klockan 22.00.
Väl på plats, hämtade jag min nummerlapp - sen gick jag och la mig i bilen...som vanligt var jag i god tid.
Inför starten var jag faktiskt lite nervös...iväg kom vi...jag la mig sist, ville inte vara ivägen för de andra.
Min tanke var att ligga på rull med den närmaste inom synhåll, allt för att spara kraft inför resten av loppet. Jojo, det gick ju några kilometer, sen så passerade jag 4 pers i en uppförsbacke.
Glömt var allt om att ta det lugnt...det kostade...på 2:a varvet var jag rätt sleten, la mig medvetet i ett lugnare tempo. Detta innebar att jag blev omkörd av en tävlande.
Inför sista varvet hade jag druckit ur nästa allt i flaskan + att jag ätit lite av skaffningen.
La i en högre växel, tog lite mer risker än innan - och det betalade sig!!
Halvvägs in på varvet så gick jag om två stycken som fått stopp i en backe.
Resten av varvet gick som smort, kom på upploppet och kände mig tämligen nöjd.
Det visade sig att jag blev 16:e pers i mål i min klass, 21 minuter efter segraren, men bara 6 minuter efter Ben. Min tid var ca 1 timme 15 minuter. Cyklen uppförde sig bra, inga problem med växlarna, dämparna tog alla smällar.
Var lite törstig, tyckte inte att Cambelbacken behövdes för en sån kort runda, inga problem med magen, ätit rätt saker - orken fanns där, fast jag hade kanske hushållat med dem fel i början av loppet.
C4 MTB skötte tävling mycket bra, bra uppmärkt bana, funktionärer på många platser, inget springande i spåren etc.
Det fanns gott om fotografer på plats, förhoppningsvis så dyker man upp på nån hemsida.
Min tröja var ett hett byte; Pink Floyd - den med kon på. Fick många kommentarer om den!!
Kontentan är att de va sketskôj och kommer att göra om det igen!!