Ryssberget 2005 (Sölvesborg)

Ludenben

Medlem
Jag ska semestra i Sölvesborg v.27, finns det några "Blekingar"/"Skåningar" som vill ta en tur på Ryssberget så är jag "på". Lite snakk med fika efter passet vore oxå trevligt!
Hop2Cu mvh Ante "Ludenben" Lundh

Senast redigerad av en moderator:
Kanske det, om inte LasseN har tagit död på mig innan med sin uppförsbackar.

Det blev ju en fin tur förra året. Så krockar det inte med något så...

MO

Dee lungt pojkar, har semester i den vevan, så det kan bli en hel del trampans!!!
Vi har en del nytt att visa upp på Ryssen + att Järngruvan & Jacobs Stege på Västanåberget måste bemästras även de!!!
Tills dess borde vi ha en komplett genomgång mellan Näsum och Vånga -> vi hittade en hel del igår.

Väl mött Ludenben!!

/krokus

Det hade varit kul att följa med. Blir det en runda på helgen kan jag helt klart följa med, blir det på en vardag kan jag kanske ta semester en dag från jobbet.

Varför bara hålla sig till ett tillfälle???
Sätt som mål att det blir minst tre rundor.
En kan utgå från Sölvesborg.
De andra från Näsum, en mot Ryssberget - den andra mot Vånga.

Mycke nytt kan utlovas!!!

/krokus

Nej men vad trevligt ni har lyft detta nu!!! Jag kommer ner till Sölvesborg någon gång helgen v27, och finns på plats v28. Hänger gärna på igen kunde ju inte fullfölja förra året krockade liksom med festligheter.... Påskens rundor på berget gav ju lite överraskningar med all nedblåst skog... Nu gäller det ju att få den här tråden att leva några veckor med mer eller mindre fantasifulla förväntningar och oändlig planering... :)

Startpunkt Näsum funkar ju bra transportsträcka via gamla järnvägsvallen från Sölvesborg.

Hmmmm Vånga, då är det klättring över Västanåberget förmodar jag minst lika jäkligt som Ryssberget huga!!

Det som inte dödar härdar :)

Allvarligt talat blir det några rundor under v28 också så hänger jag gärna på!!

Lugnlugn, det finns plats för alla!
Berget är stort - stigarna många & långa & branta!!
Givetvis fixar vi litta rundor under vecka 28 oxo.

Du kommer att bli lyrisk när du får åtnjuta 'Henry me örat', 'kräkbacken', 'Jacobs Stege'.

Vi kommer att ställa samman minst två rundor;

Runda 1 döper vi till 'Skåne är INTE platt'.
Runda 2 döper vi till 'Tycker du fortfarande att Skåne är platt?'.

Anyway, håll tråden levans, så fixar vi det framåt semestern!!

/krokus

Schysst, jag associerade till kräk=djur, men den andra associationen är ju roligare. :)

Det finns en del mastiga klättringar i området... har minnen av en klättring som var brant på Blekingeleden i närheten av Sonarp? tror jag det heter. Kanske inte så lång men brant och smal upplevde jag den, jag hade varit ute rätt länge när jag kom dit så tröttheten gjorde nog backen betydligt tyngre än den "egentligen" är :)

Hehe...du kan få äran att namnsätta den backen!!!
Den går i en ledningsgata, är brant som attan + att stora delar av den är rent helleberg!!!

Här i Kolmården "Tjyvtränar" vi lite==================>

<http://217.215.6.19/ocf/>
<http://happymtb.org/forum/read.php/1/190035/192680#msg-192680>

Precis den jag menar!! Ja du det hör väl till att man döper saker på dess plats. Vi får väl besegra den ännu en gång först och skåla i sportdryck ur kamelryggan.... :)

Måste ta fram mina kartor över området och kolla in hur det ser ut.... kanske försöka lista ut vilka backar som ni har på lut......

Personligen försöker jag köra "snäll" singeltrack så det kan bli intressant att se hur mycket åka upp och ner på Ryssberget man pallar för ;)

Tidigare har jag ensam försökt följa Blekingeleden från Sölve/Hjortakroken och bort mot Bökestad sågmölla. Tyvärr är det lite väl mycket grusväg i Blekingeledens sträckning så man försöker ju att ta alternativa vägar uppe på Ryssberget. Försöka att vara kvar på 100m-nivån över havet på singeltrack och inte ta några klättringar i onödan.

Sträckan vi tog upp till Ryssbergsstugan förra året var ju helt ok det finns faktiskt bra åkning på så nära håll som Hjortakroken

Det låter som att det kan bli "intressant" ;)

Ludenben skrev:
-------------------------------------------------------
> Här i Kolmården "Tjyvtränar" vi
> lite==================>
>
> [217.215.6.19]
> <;
>
>
>
> <<<<<<<<<<<<&l
> t;<<<<<<<<<<<<
> <<<<<<<<<<<<&l
> t;<<<<<<<<<<<<
> <<<<<<<<
>
> Ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre
> besvärligt.
>
> >>>>>>>>>>>>&g
> t;>>>>>>>>>>>>
> >>>>>>>>>>>>&g
> t;>>>>>>>>>>>>
> >>>>>>>>

Jösses Ludenben det där låter plågsamt, jag som haft båda cyklarna i delar ett tag nu börjar nog bli dags att plocka ihop dem och jonna lite annars lär jag väl dö på kuppen.... :)

LasseN skrev:
> > Vi kommer att ställa samman minst två rundor;
>
> Runda 1 döper vi till 'Skåne är INTE platt'.
> Runda 2 döper vi till 'Tycker du fortfarande att
> Skåne är platt?'.
>
>

Innebär det att det skall köras uppför?
Låter intressant!
Man kanske ska hänga på??

Bosse

Alias, det är klart du skall hänga på om du gillar klättring det är svårt att undvika backar på både Ryssberget och Västanåberget.. :)

Desto fler desto roligare, dessutom verkar det kunna finnas tillfällen att göra turer under ca två veckor för dig som bor i Skåne (din e-post skvallrade om Hörby) beroende på hur mycket infödingarna orkar guida oss utsocknes. Beroende på hur många gemensamma rundor det blir kommer jag också säkerligen åka lite själv på berget och är inte främmande för sällskap.

LasseN verkar gilla backar så jag kan nog garantera att det kommer att bli en del klättrande, (sagt med skräckblandad förtjusning) ;)

Jag gillar väl egentligen inte backar, men jag har inte mycke att välja på...
Ett problem för mig är att jag alltid har en fetebacke 10 minuter efter det att jag börjat cykla...för kort tid för uppvärmning av min gamla kropp...

Här kan man se lite av vad som finns att tillgå!
Jag körde Etapp 1+2 fram och åter (Sölvesborg) förra året!

ryssberget23ke.jpg

ryssberget18la.jpg

cerberos skrev:
> Alias, det är klart du skall hänga på om du gillar
> klättring det är svårt att undvika backar på både
> Ryssberget och Västanåberget.. :)
>
> Desto fler desto roligare, dessutom verkar det
> kunna finnas tillfällen att göra turer under ca
> två veckor för dig som bor i Skåne (din e-post
> skvallrade om Hörby) beroende på hur mycket
> infödingarna orkar guida oss utsocknes. Beroende
> på hur många gemensamma rundor det blir kommer jag
> också säkerligen åka lite själv på berget och är
> inte främmande för sällskap.
>
> LasseN verkar gilla backar så jag kan nog
> garantera att det kommer att bli en del
> klättrande, (sagt med skräckblandad förtjusning)
> ;)

Jodå, jag har trakterat en del stigar tillsammans med LasseN och BEN så är jag himma så kommer jag med.
De verkar dock inte gilla mitt sällskap eftersom jag alltid får cykla ensam uppför:)
/Bosse

Alias: Du har för bråttom så du hinner inte njuta av backarana.

5 cm norr om "2an" ligger öratbacken å väntar på oss.

Ben skrev:
> Alias: Du har för bråttom så du hinner inte njuta
> av backarana.
>

vadådå, jag hinner ju ta dem 2 gånger:-D
/bosse

Ja, ja oro er inte ni får vila när ni väntar på mig, alternativt ta backen fler gånger. Jag har en förmåga att njuta länge av uppförsbackar ;)

Som guide känner jag inget krav på att ligga först i alla backar...det överlåter jag med varm hand till alla andra bergsgetter.
Iom att jag har en kronisk lungsjukdom, så har jag inte så stora krav på mig själv längre...men sist uppför backarna vägrar jag vara!!!!!!!!!!!

Provade etapp 3, Boafall -> Östafors idag, i det fina vädret! Ganska trevligt eftersom jag körde bilvägen upp, härifrån Jämshög. Så det gick mestadels utför i skogen! Ganska tekniskt i början, och lite synd att de spikat tvärsgående ribbor på spängerna. Dunk dunk dunk låter det. Men går bra på heldämpat! Fallna träd över stigen på ett par-tre ställen, men inte så farligt.

Ni får gärna lägga upp något meddelande om ni ska köra någon mindre, lugnare runda i området!

Imorgon, söndag, går liften som vanligt i Vånga. Om någon är sugen på ren uför-rullning…

Mvh/
Roger.

Gott Roger!!!
Bra att veta att spångarna är i bättre skick än innan - i fjol var de okörbara...
Jag lägger litta blänkar som PM till dig när jag tar en kortare runda...det gör jag väldans ofta.
Många gånger är jag bara ut nån mil, kanske en & ½, och med ålderns rätt så tar jag det rätt lugnt - i varje fall uppför.

I môra söndag, ska jag ställa upp i min första tävling!!!
Bockaracet utanför Kristianstad.
Utförligt referat lovas om nåt dygns sådär!!

/krokus

Ah! kul LasseN hoppas det går bra på bockaracet!!!

Dagarna går snart är det semester och förhoppningsvis gott om tid att cykla lapa sol och ha det gott!!! :)

Tja...då var oskulden tagen...

Min första tävling!!
Bockaracet utanför Kristianstad i Kristianstad MTB:s regi.

Redan i tisdags var jag på plats för att testa banan, hann med två & ½ varv tillsammans med Ben.
Verkade inte vara några större svårigheter, iofs - den första backen var knepig.
Lyckades med en over-the-bar i uppförsbacken!!!
Annars var det några stengären som forcerades utan problem + ett sumpahål som var lite värre.
Varvet visade sig vara 6 km, loppet skulle gå över 3 varv.

Inför tävlingsdagen hade jag bunkrat med pasta, sista portionen intogs lördag kväll klockan 22.00.
Väl på plats, hämtade jag min nummerlapp - sen gick jag och la mig i bilen...som vanligt var jag i god tid.
Inför starten var jag faktiskt lite nervös...iväg kom vi...jag la mig sist, ville inte vara ivägen för de andra.
Min tanke var att ligga på rull med den närmaste inom synhåll, allt för att spara kraft inför resten av loppet. Jojo, det gick ju några kilometer, sen så passerade jag 4 pers i en uppförsbacke.
Glömt var allt om att ta det lugnt...det kostade...på 2:a varvet var jag rätt sleten, la mig medvetet i ett lugnare tempo. Detta innebar att jag blev omkörd av en tävlande.
Inför sista varvet hade jag druckit ur nästa allt i flaskan + att jag ätit lite av skaffningen.
La i en högre växel, tog lite mer risker än innan - och det betalade sig!!
Halvvägs in på varvet så gick jag om två stycken som fått stopp i en backe.
Resten av varvet gick som smort, kom på upploppet och kände mig tämligen nöjd.

Det visade sig att jag blev 16:e pers i mål i min klass, 21 minuter efter segraren, men bara 6 minuter efter Ben. Min tid var ca 1 timme 15 minuter. Cyklen uppförde sig bra, inga problem med växlarna, dämparna tog alla smällar.
Var lite törstig, tyckte inte att Cambelbacken behövdes för en sån kort runda, inga problem med magen, ätit rätt saker - orken fanns där, fast jag hade kanske hushållat med dem fel i början av loppet.

C4 MTB skötte tävling mycket bra, bra uppmärkt bana, funktionärer på många platser, inget springande i spåren etc.
Det fanns gott om fotografer på plats, förhoppningsvis så dyker man upp på nån hemsida.
Min tröja var ett hett byte; Pink Floyd - den med kon på. Fick många kommentarer om den!!

Kontentan är att de va sketskôj och kommer att göra om det igen!!

Jahaja...
Nu har frugan mer eller mindre bestämt att vi ska till Sundsvall vecka 27...
Hon har en gammal kompis där uppe, som hon inte har träffat sen Hedenhös...
Risken är alltså uppenbar att jag inte är disponibel den veckan...

Men Jocke - Drea & Ben e kvar i bygden - så nåt kan ni nog hitta på.
Jag tillhör inte dem som universum kretsar kring...trots allt...

/krokus

Äntligen hemma efter en tuff tur med grabbarna från Näsum. Om de hittar hem så vore det kul om de hörde av sig, så man vet att de lever.

Mvh
"ett blodigt" Ben

Jodå, vi kom hem.
Det var verkligen en resa 'ut i de blå'...
Nästa gång får vi ta med motorsågen!
+ att ge attan i Vångabackens hillsprintbana - har ont i knät igen - fast vänstra denna gången!

Nya turer i helgen??

/krokus

Vet ej men jag väntar ivrigt på v28 då min semester börjar :), jag är på hugget då även på en racerrunda, tänkte ta med den också!!

Rykande rapport från ett vackert & behagligt Skåne;

Vecka 27 är undertecknad på semester...suck...inget cyklande på mer än en vecka...
Å 2:a sidan så kan kroppen behöva vila lite oxo!

Aber, ni som törstar efter enochannan gnetbacke, med tillhörande långa svepande nedförslöpa, ni behöver inte gå lottlösa!!
Ben, Trallgök samt 500 är alla till Eder tjänst. (förmodar jag - har inte dubbelkollat med dem...)
Ovan gäller alltså vecka 27.

Vecka 28, då ska jag hämta en nyservad Jävel på måndan + ta en kort rekrunda, bara för att c att jag inte glömt hur man cyklar...
Från tisdag -> framåt, då är jag till eder tjänst.
Säg bara vad för slags runda som anbefalls; backig, backig eller backig...

Lägg bara en blänkare till mig, så syns vi. Mitt nallenummer finns på min profil.

En dagsfärsk rapport från våra kära backar;

Getens är kalasgo, inget ris - inget klet i sumpahålet. Håll bara tungan i rätt mun så...
Örat är smalare än vanligt, vegetationen har gjort den lite knixigare, inget klet nånstans, inget ris heller. Den som tar den backen vid första försöket (gäller inte Alias), den får en present av mig...
Jacobs Stege är rensad, mycket grönt är beskuret, lite klet i mitten av backen. Även här utdelas present...samma förutsättningar...
Sorry Bosse, du kör i en egen division...

Nån racercykel har varken jag eller nån av de andra, så du får leta lekkompisar på nåt annat håll.
Iofs, en jobbepolare har en...vill du så kan jag fråga honom om nån gemensam runda. Han har inte cyklat så många mil än, behöver inte va rädd att bli akterseglad.

Anyway, over&out - vi ses i vecka 28 - det är inte frågan 'om' - det är frågan 'hur många gånger'.

/krokus

Låter härligt LasseN jag nöjer mig gärna med lite gemensam lek i skogen... det är jättekul att det är någon/några som vill hänga på överhuvudtaget och cykla i skogen med utsocknes :)

Angående racern så tänkte jag testa att cykla Sölvesborg-Kivik-Sölvesborg rätt så flackt förutom Brösarps backar i ca 30km/h i snitt om kroppen tillåter det :) Det är nästan skönast att göra sådana rundor solo men jag säger inte nej till sällskap :)

Hur som haver så ser jag fram emot lite skogskörning vi hörs vecka 28 om inte annat!!!

PS Jag väcker säkert tråden lite inna för struntprat eller bara för att visa den för eventuella intressenter :)

Ha en bra semester!!!!

Genomsvettiga hälsningar från Sundsvall...tacksam att jag inte har Jäveln med mig - då hade backarna häruppe tatt dö på mig i hettan...
Vi hörs till helgen, bör vara hemma senast söndag men har ingen cykel förrän måndag em...

/krokus

Tillbaka
Topp