Ryssberget 2005 (Sölvesborg)

Hej LasseN och ni andra!

Det är inte bättre i Stockholm 25grader på kontoret 26grader ute i skuggan helt underbart högsommarväder..... och jag sitter på kontoret med bråttomjobb. Har äntligen fått ordning på MTB:n men har inte tid att cykla på den grrrrrrrrrrrrrrrrr!!! Men vänta bara på Lördag är man i Sölvesborg.

Måndag låter som en bra dag, då har man hunnit acklimatisera sig också :) Jag är öppen för förslag på tider. Inget är inbokat än så fältet är öppet :)

Nu ska jag bara jobba som en galning i tre dagar till så väntar FYRA veckor semester!! :) JIPIIII!!

Nästa vecka skall det cyklas och slappas......

BartSimpson skrev:
-------------------------------------------------------
> Nar ar vecka 27? Jag och min fru besoker Sverige
> om 10 dagar.

Vecka 27 är denna vecka och det åks säkert en del på Ryssberget men det kommer att hända saker under v28 (nästa :)) också då jag kommer ner och hoppas kunna cykla med LasseN och lite andra glada där nere. 10 dagar blir väl nästa söndag?? Jag är nog fortfarande på plats och definitivt de lokal förmågorna. Häng på om du har lust jag tänkte försöka hålla tråden vid liv för planering.... :)

Hemma igen - aber - ska ta det lugnt i helgen pga vädret.
Är medveten om att kroppen inte vill ut i det väder som är på dagen, utan får ta rundor på kvällarna.
Iom att det är fredag kväll snart -> grilla med familjen, och att det är lördag kväll i môra -> fortsätta att umgås med familjen, så innebär det att jag inte tar nån längre runda förrän tidigast söndag eftermiddag / kväll efter 17:00.

Fortsätter detta varma väder så blir det kvällscyklingar även nästa vecka - men det är ljust rätt så länge, så vi hinner med både 1 & annat.

Hör av er för gemensamma eskapader!!!

/krokus

OK folks, allmän uppslutning för en guidning av Ryssbergets norra del.
Vi samlas vid kiosken ca 18:00 +- 15 minuter.
Den sena starten är pga att några fortfarande jobbar + att min kropp inte orkar med cykling under det vädert som är på dagen....

Tänkt sträckning;

Getens - Skåneleden fram till Örat, som skall besegras!!!
Vidare på Skåneleden till länsgränsen, kanske uppför ledningsgatan - osäkert än så länge.
Några kilometer grus till nya, i princip, outforskade skotarstigar, som avslutas med ett race nedför Järngruvan.

Om någon vill fortsätta så kan vi hitta bort till Jacobs Stege, vidare upp på Västanåberget.
Kanske ta Länsmannamarken ner, snitthastighet i den nedförsbacken var ca 60 km/h förra gången...

Om nån behöver ledsagning till Näsum, hör av er på min nalle, numret finns under min profil.

Väl mött!!!

/krokus

Tjena!

Anlände till Sölvesborg i dag lite senare än beräknat. Jag är med!! Skall bara rikta bakhjulet igen...

Kiosken är det i Näsum "centralt". Vid pizzerian ungefär?

Roger, sådär jäkla svettigt ska det nog inte bli.
Rundan innehåller tre backar, men två av dem är riktgit jobbiga - den ena har du redan kört (gått).
Resten av turen är tämligen go skråkörning.
Du känner ju till omgivningen så du kan ju stiga av när du känner för det.

Kiosken...kommer du via banvallen, så cyklar du förbi fotbollsplanen, 300 meter längre fram så svänger du vänster vid ett vägkors - då ser du cafét - mitt emot det ligger kiosken.
Kommer du med bil så, svänger du in vid YTAB - vänster, sen höger och vänster i samma korsning som ovan.

Väl mött!

/krokus

Ok!

Kanske dyker upp vid kiosken, då.
Ska bara rota fram de gamla spd-pedalerna... Det var ett tag sen.

Har nyligen skaffat en ganska bra karta, så hem hittar jag alltid! :)

Gammelsmurf...nu ligger du risigt till...ska flåköra med dig personligen --- kanske inte...

Förhoppningsvis blir vi ett gäng på uppåt många pers mer än vi brukar vara - alltså fler än 5...

Tackar för den fina turen på Ryssbergets roliga stigar!
Orkade inte stå på så mycket uppför, men nerförsbackarna var ju värt det.

Hoppas det gick bra på Västanåberget, eller vart ni körde...

Grumt!

Det blev en kulig runda, ingen hets uppför och de långa svepande stigarna på Skåneleden är som balsam för själen.
Efter det att Micke råkat vilse...så fortsatte vi bort till Kräkbacken och tog Järngruvan upp. Lagom stökigt och en hel del upp.
Sen styrde Micke hemåt och vi tog gruset ner till Västanå Skola.

Tackarbockar för en rolig kväll!! Hoppas vi syns igen längre fram...
Hade gôtt i Norrland Roger!

/krokus

Tackar, tackar för en härlig runda!!

Väl guidad och upplagd runda som jag gärna gör om. Underbart vacker natur bokskog, häftig kupering, bäckar och åar, underbara, långa utförslöpor och så klättring, klättring och klättring. Måste putsa på min uppförsteknink blev för många avsittningar när antingen bakhjulet spann loss eller jag gjorde en wheelie i backen. Allt var farbart precis som Lasse sade:

- Ni har ju nabbadäck pojkdjävlar..

Eller hur var det du sade nu Lasse?

Det var intressant i början när vi körde ut på "otrampad" teräng i början... men sen blev det helt underbara stigar. :)

Detta gör jag gärna om snart igen, vi sade onsdag vid 18.00 vid kiosken igen kul om vi blir ett gäng igen!!

Åter igen tack för en trevlig kväll och på återsseende!!!

Hej på er lyfter tråden igen!! Det blev ingen runda för mig idag, tvungen att vara lite duktig också :)

Det blev varken Kristianstad runt eller Ryssberget :(

Fler tillfällen ges väl, som det ser ut nu så spånar trallgök och jag på söndagen, båda är upptagna på fredagen. Jag är som det ser ut nu fri alla dagar utom fredag kväll. Vädret blir väl sådär fredag och lördag här nere men det behöver ju inte vara något hinder.

Ångrar att jag inte fick med mig kameran på måndagsrundan det var rätt så mycket man kunde ha plåtat....

I morgon skall jag se om jag inte kan komma iväg på min landsvägsrunda till Kivik :) får väl dit och tanka på musteriet innan jag vänder :) Detta utesluter inte en runda på kvällen på Ryssberget några timmars badande, slappande och ätande skall nog räcka som återhämtning :)

Hoppas att jag slipper punktering den här gången :) Blev ju lite trist när kolsyrepumpens packning gett upp hjälpte ju inte så mycket med ny slang då :)

Hepp!! åter tilll turplaneringen:

* Söndag kan det bli åka av :)
* Jag är öppen för spontana förslag tidigare även dagtid slå en pling så ser vi vad som händer :)
* Nästa vecka ser "oförstörd" ut så jag kör gärna mer!!!

Nåväl nog svamlat/ cerberos

På Lördag är det dax för långtur från Vånga. Mycket stig. Vart det bär beror på vilka som hänger på.

Lite mat å dryck och som LasseN sa "medtag badbyxor om du inte vågar visa snorren" så tar vi ett dopp på vägen.

09.00 glider vi från mitt .

Nyss hemkommen från en kortare semestertripp i Skåne -> vilken avslutades med en sprucken topplockspackning...nu vet jag vad jag ska göra på fredag...
Om det blir en tur för mig eller inte, får fredagens arbete avgöra.
I värsta fall hinner vi inte med hela jobbet i morron - då får vi avsluta detta på lördag i stället.

Alltså - jag hänger gärna med, men kan inte garantera att jag hinner...

/krokus

Tjena!!

Tack för senast kul med ännu en runda!!
Hänger gärna med på Lördag förmiddag, Vånga hittar jag men sedan behöver jag nog hjälp, tar nog bilen till start för att slippa gå upp i okristlig tid på semestern. :)

Surt med bilen LasseN det kan vara lite snårigt att ta hand om.... mycket att riva... Lycka till med bilen så ses vi förhoppningsvis lördag morgon!!!

Morsning// cerberos

Hehe...en kall öl väntar, efter det en välförkänt dusch - sen blir det några whiskys...YES - topplockspackningshelvetet är bytt och allt ser OK ut än så länge!!!

Alltså kommer jag på utideblå i morron lördag.
Vill man ha guidning till Ben, så står med bilen vid kiosken i Näsum till 8:40.

Väl mött gubbbar!!!

/krokus

Hej, hej!!

Tackar för ännu en trevlig och välguidad tur. Mycket vakert och trevligt att åka. Det blev ju några mil till slut.... :) Trevligt med en liten paus och bad också, undrar dock fortfarande hur det kom sig att vattnet var så brunt.... Ben var ju i först i och försig.... :)

En kopp kaffe på slutet var ju inte fel heller, vem vann kaffespurten på slutet förresten var det dött lopp mellan Ben och mig eller lyckades han klå mig på mållinjen??? ;)

Som sagt tack för ännu en trevlig runda!!! Tänker ni köra i morgon och inte har tröttnat på att vänta på mig hankar jag gärna med, lovar att vara i tid till starten denna gång!!!

Hoppas du får en bra semester i norr Ben, ni andra hoppas det blir fler rundor :)

Faller andan på så hör av er ni har numret..... :)

Ha det // cerberos

Mumma!!!

Ännu en trevlig runda på Ryssberget, tre mil blev det enligt uppgift. Tre blev vi som klättrade upp för "örat" och en massa andra backar. Det blev lite improviserat när vi kom till ett hygge där alla landmärken körts bort.... Avslutning utför "geten". En trevlig runda. Det kändes att man kört igår också så i morgon blir det nog vila för min del. (om det inte känns annorlunda när man kliver upp i morgon) :)

Vi håller kontakten som sagt så att det kan bli fler rundor i veckan!!!

Nej nu skall jag dricka något smaskigt, ha det// cerberos

Hej på er!!

Nu är man tillbaks på hemmaplan!! Vill bara tacka ännu en gång för ett antal mycket trevliga turer med fin åkning och mycket bra sällskap!!! Samtidigt så hoppar väl tråden upp och pushar lite för mtb i gränslandet Blekinge/Skåne. Jag dyker nog inte upp där nere förränn jul/nyår och det blir väl inte så mycket cykling på ryssberget då :) Siktar väl på Påsk eller nästa sommar......

LasseN, du måste lägg upp lite kartor över rundorna ni har på berget. Fler måste få njuta av den mycket bra åkningen. Bens runda runt Raslången var inte heller dum den kunde man göra om :)

Jag har fått ordning på cykeln igen. Det blev ny sadelstolpe, sadelklämma och lite ny vajrar+höljen samt en del riktning av bakhjulet :)

Nåväl tack till er alla LasseN, Ben, Trallgök med lillebror, m-a och Roger för trevliga turer!!

Ha det, tills vi ses igen!! // cerberos

Sååååååååååå, du kommer ner framåt jul / nyår...

Drea har en egen bana bakom sitt hus utanför Gränum.
Vi hade två tävlingar på den banan fjol; en 'normal' och en tävling i mörker.
Framförallt mörkertävlingen var omtalad!!
Vi var ett digert startfält, Jocke - Drea - Ben - m-a - Gnarf - jag.
André var oxo på plats men hans lyse pajade...

Man kanske skulle ta en vintertävling på samma bana???
Om det är snö då...litta osäkert så långt söderut...

Blir det av så kommer det en blänkare på Happy!!

/krokus

Hej, hej!!

Vinterkörning, varför inte får väl köpa dubbdäck och pannalmpa :)

Jag kommer att hålla utkik efter detta!!

Morsning // cerberos

redigering: kom på det där med pannlampan :)

Senast redigerad av en moderator:
Beroende på ved väder å vind så kommer jag befinna mig i Sölvesborg i början av nästa vecka. Någon som vill med ut å trampa¨på berget?

Passar Måndag eftermiddag dig så ska jag se till att jag är där då. Bestäm du tid å plats.
Ps ta med frugan åxå så kan vi ta ett dopp å en pilsner efteråt i Hällevik.

Vi glider från Volvo i Sölvesborg 13,15 på måndag.
Alla med cykel är välkomna att hjälpa till med att köra skiten av LasseN.

Ben skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi glider från Volvo i Sölvesborg 13,15 på måndag.
>
> Alla med cykel är välkomna att hjälpa till med att
> köra skiten av LasseN.

Det brukar du ju klara av rätt bra på egen hand!!
En annan skall ju tillbaka till vardagen igen.

Ha det så kul ( obs! inte ett dugg avis, det skall ju ändå regna)

/Bosse

Lessen att jag sinkade er på Hovdala innan i veckan, känner mig allmänt snorig & hängig, frusen etc...
Helt klart läge för en wirre när man kommer hem, sitter på jobbet och sliter just nu.

Aber, ovasett väder så tar vi en runda måndag strax efter middag.
Ju fler desto bättre, tyvärr kommer inte Jocke hem från 08 förrän på onsdag...

/krokus

Senast redigerad av en moderator:
Det var ett litet gäng Danska cyklister i Vångabacken idag, som frågade efter roliga stigar här i byggden. De kände till happymtb.org, så jag tipsade om några galna gubbar som hänger här. Hoppas det är ok! ;)

Tillbaka
Topp