S-holms innerstad - var tvättar ni cykeln?

rispalt

Medlem
Hej,
Hur gör ni för att hålla cykeln fin?
Det måste finnas ngt knep som jag inte kan lista ut eller duschar ni med era älsklingar?

mvh
Lars

Senast redigerad av en moderator:
Varför ska cyklen vara fin?

Okej med delar som rör sig, typ innerbenen på gaffel och dämpare och växlar och reglage..

Resten är väl bara roligt att ha lite skiigt, så det syns att den används? :)

Brukar spola av med hink och vatten på någon lämplig mack ibland. Funkar bra för att få bort det värsta.

lleberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför ska cyklen vara fin?
>
> Okej med delar som rör sig, typ innerbenen på
> gaffel och dämpare och växlar och reglage..
>
> Resten är väl bara roligt att ha lite skiigt,
> så det syns att den används? :)

En del bor någon trappa upp och det är inte poppis (bland grannarna) att det ser ut som om man har släpat hem träskmannen på en snabbis :)

Jag tvättar cykeln mer sällan än jag moppar lägenheten. D.v.s. inte särskilt ofta. Tjejen/sambon har tyckt ibland att cykeln har varit skitig och då tagit den till badkaret och tvättat av den... Sådan lyx har jag :-)

MVH
Johan

1) Hink, vatten, diskborste på gården
2) Duschen
3) Skura badrummet

Alltså cyklar jag helst när det är torrt och fint och soligt ute :-)

triple skrev:
-------------------------------------------------------
> Sprockets skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Annars kan man göra som Bruce gjorde i
> lördags:
> > http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=52518
>
>
> Jättebra om man vill fylla ramen med vatten
> också, det mår vevlagrena bra utav ;(

Det där var grunt (cykeln bottnar ju med marginal) vatten jämfört med när vi cyklar. UV-vevlager is da shaijt!

Har en gardenaslang (ca 2 m) med sprutmunstycke i ena änden och hona i andra änden samt ett kranvred. (bild kommer ikväll) Med detta kan jag plugga in mig i de flesta väggmonterade vattenkranar som används till t ex bevattning av rabatterna på innergården. Funkar jättebra att bara spola av det värsta leran. Lätt att ha med sig i ryggan/camelbacken.

~K

30m vattenslang från tvättstugan, genom katakomberna och slutligen ut på gården. Dassigt tryck och kallt som faan. Brrr. Men har man inget badkar så :-)

Nu bor jag förvisso inte i innerstaden, men en hink och en diskborste kan räcka långt. Lera, kottar, barr och ekorrar försvinner ju ganska snabbt när det kommer vatten. Inte som vägdamm, olja och pulveriserade V-bromsbelägg. Själv kan jag dra ut en slang från cykelkällaren. Jag kör hink och borste först för att få bort det värsta, sen sköljer jag bara med slangen.

Prova du biltema varianten. Du får en ren cykel, plus att du blir sedd som en nörd av grannarna! win-win enligt mig ;-)

Själv så duchar jag med min cykel, efteråt vill säga...

Jag har haft samma problem som andra, ingen slang på gården, duscha i badkaret är inte så bra, blir stopp. Så jag har torrborstat istället när den stått någon dag. Men idag beställde jag en sån här från Clas Ohlson, kan nog bli funkis.

Campingdusch

310899_X_2007-02-20_150732_872.jpg

"Kompakt och bärbar. Rymmer 5 liter. Duschtid ca 3 minuter. Artikelnummer 31-899" Kan vara värd ett försök tänker jag. På turer där jag kör bil först kan den få följa med i bagageutrymmet för direkt tvätt efter tur. För turer hemmavid kan man ta ut duschpumpen på gatan. Den finns på internetsiten, inte i varuhusen förrän till sommaren. 440 spänn.

Jag köpte 8 liters ¨sprutan¨från biltema för 189 skr igår efter våran hellastur och den funkade fin-fint . En tank räckte till en lerig hoj :)

Tack för tipsen !

Ps. Kanske ska tillägga att jag hade varmvatten i den och leran inte hade stelnat ...

Senast redigerad av en moderator:
Jag åker till närmsta bensinmack. De har antingen slang eller vattenkanna. Jag sköljer bara bort det mesta av leran, jag orkar inte att skrubba med en svamp, det tar bara massa tid och dagen efter så är cykeln lika skitig igen. Jag tvättar bara av det mesta så att det inte blir lera över hela lägenheten.

Ohh 189kr... de var lockande. Inte rekat om ja har något uttag för slang här men antar att de inte finns. Får nog bli en sväng till biltema i vår.

Nån här med för mycket pengar/för lite tid/smutsallergi/trasig hink som lämnat in cykeln på tvätt? Var isåfall? Pris och resultat?

Tillbaka
Topp