Sadelstolpe fastnat

Töjjen

Ny medlem
Sadelstolpe fastnat
Nu när hösten är kommen och jag skulle plocka ner hela cykeln så sitter sadelstolpen som ett berg i ramen, båda i carbon. VAD GÖRA? Köpa ny ram är inget alternativ!

Sadelstolpe fastnat
Kyl ner med Kylspray och sedan värm upp med varmt vatten eller annan lämplig värmekälla. Då får du en "rörelse" som kan göra så att det släpper.

Alt kassera stolpen typ ovan eller en jätte rörtång och så vrider du loss den. Kan vara bra att vara två då.

Sadelstolpe fastnat
Som ovan fast kyl stolpen och värm sadelröret kanske? Värmepistol på svag värme på sadelröret och så kylspray på stolpen. Jag har tagit loss en framgaffel som satt som berget på en barncykel med värmepistol alena.

Sadelstolpe fastnat
Att försöka få loss kolfiber med hjälp av värme kommer nog inte att funka då kolfiber knapp expanderar, det är bl.a därför det används inom rymdindustrin. Vibrationer är nog ditt enda alternativ, testa att banka försiktigt ner röret i ramen...cykeln ska ju klara den mekaniska påfrestningen i den riktningen. Alternativt såga av röret.

Senast redigerad av en moderator:
Sadelstolpe fastnat
Alu smöjes bra med T-röd. Jag är inte säker på vad det har för effekt på kolfiber dock. Skruva ur en skruv till flaskhållaren på ramen. Häll i lite T-röd och vänd uppoch ned på ramen.Låt stå en liten stund och försök sedan rucka på den.
Obs kolla först att T-röd inte har negativ effekt på kolfiber.

Lycka till!

Sadelstolpe fastnat
Om du kan tänka dig att offra sadelstolpen har jag en bra metod. Såga av stolpen så du får ett öppet rör. Ta en lång metallstav, gärna med gängor nertill, och fäst nånting som blir en kant nertill. T ex mutter och brickor. Alternativt bara en krok eller böj i änden av staven.

För ner staven i röret och haka fast kanten/kroken i underkanten av sadelröret och ryck uppåt. Om det inte funkar kan du fästa nåt upptill som du kan slå mot med en hammare (dvs slå underifrån och uppåt) för att panka loss röret.

Jag har hjälpt en cykelkompis att få loss en avbruten kolfiberstolpe på det viset. Funkade jättebra.

Sadelstolpe fastnat
Draghammare

2ij6n0p.jpg ht=480

Sadelstolpe fastnat
Ännu bättre är en oval bricka på draghammaren, som har samma ytterdiameter som innerdiametern på röret i ramen.

För ner brickan på "högkant" (monterad på draghammare eller gängad stång) genom sadelstolpen. När den passerat underkanten på sadelstolpen lägger den sig rätt och låser mot kanten på röret. Använd draghammaren.

Sadelstolpe fastnat
nolltid skrev:
-------------------------------------------------------
> Draghammare
>
>

Det var i princip en sån grej vi mekade ihop, fast med lite random prylar som fanns i lokalen.

Sadelstolpe fastnat
Miro skrev:
-------------------------------------------------------
> Lossa skruvarna till klämman och ut och cykla.
> Den kanske släpper naturligt då.

Tummen upp på det!

Tillbaka
Topp