Sadelstolpe problem

caramellic

Ny medlem
Sadelstolpe problem
Hej!

Har någon tips på hur jag kan få loss en sadelstolpe som fastnat? Jag köpte en Scott Genius RC30 begagnad och vill sänka sadeln lite, men sadelstolpen går varken att rubba upp, ner eller åt sidorna :-(

/Patricia

Sadelstolpe problem
testa med en skvätt 5-56 och lått det stå en stund. Tror inte att det är så lämpligt att värma ramen som man kunde göra på den gamla hederliga stålramstiden.

Sadelstolpe problem
Droppa lite lättflytande tunn olja längs kanten på sadelröret och låt det dra in över natten. Eventuellt kan man också värma upp sadelröret med en hårfön eller nåt så att den utvidgar sig lite.

/rikard

Sadelstolpe problem
ska du inte återanvända stolpen (alt inte är så petig med repor) så lossa klämman och ta en rörtång och vrid loss den..

Sadelstolpe problem
Tyvärr kan sadelstolpar sitta hårt. Och då menar jag hårt. Själv köpte jag en begagnad hoj där sadelstolpen satt så hårt så efter flera veckors slit med allt från rörtänger och 5-56 till coca-cola, så lämnade jag in den till en cykelverkstad som helt enkelt borrade bort stolpen. Tilläggas är att det var en stålram...

Har du ett skruvstäd kan du fästa stolpen i den och använda hela ramen som hävstäng. Var lite försiktig bara. Går inte det kan det gå att såga av stolpen och lägga två snitt invändigt (var mycket mycket försiktig så att du inte sågar i ramen) med ett bågfilsblad. Sedan kan det gå att trycka ihop stolpen och dra ur den. Vet att det finns beskrivet bra på någon sida. Skulle det behöva gå så långt så kan jag försöka hitta sidan åt dig.

f

Sadelstolpe problem
Kom bara ihåg att stolpen är av udda dimension innan du sätter sågen i den. Måste troligtvis beställas från Scott.
Surt å tro att man kan gå in hos sin LBS för att bara konstatera att den är leveranstid på stolpen.

Sadelstolpe problem
The hardcore Tipps från VILLE

Detta tipps visades faktiskt med bildrepotage i någon gammal mtb-blaska förr om åren..hehe, fungerar doch inte på aluram.

ta bort alla delar du har på hojjen förutom sadelstolpen, anävänd en gaslåga eller annat varmt och värm upp ramen över aluminiumets smältgräns..hehe, häll ut sadelstolpen:)

Glöm inte att lacka om ramen;)

Tillbaka
Topp