sadelstolpe/sadel standard mått?

Simon

Ny medlem
jag har köpt en thomson sadelstolpe till min heckler men jag får inte dit sadel. rälsen verkar vara för tjocka o för brett isär (vi pratar mm) för att passa. den sadel jag testar på är en azonic love seat o den passar både på en kona sadelstolpe o på en ritchey. är det möjligt att sadeln har större räls? det står inget om det på CC ...ni som har thomson vad har ni för sadel?

Jag tror bara att det är lite dålig passning, inte helt ovanligt. pröva med våld, går inte det så ta mer våld:)

Vill tilägga att jag inte har en thomson stolpe:)

Jag har varken thomsonstolpe eller azonicsadel men min erfarenhet av sadlar är att det ibland passar dåligt. Jag har däremot en cannondale elite som är löjligt lik. På den sitter det en selle san marco som fick anpassa sig lite. Jag skruvade loss ena bulten helt och lade klämman över rälsen. Sen drog jag åt ett varv per bult tills dess att rälsen gled rätt. Efter en dag så efterdrog jag allting. Nu sitter det perfa.

Ta i ordenligt. Sadeln är gjord för att flexxa lite så den vänjer sig. Det _skall_ passa. =)

/rikard

ok verkar det som som vanligt att man är lite fegt... saken är att jag har inte bestämt än hur jag vill ha det så jag kan inte använda sååå mkt våld ...

ska vi se ... 2-3 det går säkert att tvinga dit men jag vill inte eftersom 1. sadel är till låns 2. jag överväger en bakåtböjd sadelstolpe o tänkte prova ( nu när easton styrstammen är på plats) vilket känns bäst för sittställningen ...

Min SLR carbon var alldeles för small mellan railsen för USE stolpen. Men med mycket kraft och vådligt carbonknaster ljud kom den på plats, det diffade runt 5mm.

Skumt att sadeln passar på de andra stolparna tycker jag.

Om du håller Thomsonstolpen mot någon av de andra, kan du så se om urskärningarna för railsen skiljer sig mellan stolparna?

Hej Simona!
Är den en nya sadel? Kanske rails är lite böjd! Använd så mycket våld som du Kan/vill - vi kan byte dom delar om du skada dom på stolpe

nu har jag kollat. thomson texten är (o var) åt rätt håll men om jag sätter thomson klämman o ritchey klämman bredvid varandra (eller övanför) så skiljer det 4 mm i bredden o 1-2 mm i storleken på rälsen så det är inte bara inbillning. men jag ska försöka med lite våld på rälsen så får vi se ...

Mitt brev till Sheldon Brown:

Sheldon,

I am an importer/distributor in Stockholm, Sweden and one of my customers is having a problem that I haven't seen addressed. She is having trouble making a certain saddle work with a Thomson seatpost that I provided. It turns out that the clamping channels on the Ritchey post that she had been using previously are spaced approx. 4 mm more widely than those on the Thomson. I have not previously experienced similarly large fitting discrepencies when swapping saddles from Brooks, WTB, Selle Italia, Terry, Serfas and Avocet between posts from Thomson, Kalloy, Syncros, Maxm and Moots, so my first inclination is to assume that the Ritchey post differs from the norm.

That having been said, I can't find any independent description or verification of what the norm is. Can you shed any light on this?

Thanks,

Dane

Jag har en gammal skön lädersadel där railsen är 10 mm smalare än normalt. Med en bred skruvmejsel och vanliga infästningsbulten har det inte varit några problem att tvinga den på plats utan att göra märken.

Svaret från Sheldon Brown:

Sorry, I don't know of any specific standard for this. Saddle frames are generally flexible enough that a perfect match is not required.

All the best,

Sheldon

Tillbaka
Topp