sadelstolpsgegga

• Trådstartare Trådstartare Dad
  • Start datum Start datum
D

Dad

Guest
sadelstolpsgegga
Vill ha tätt för vatten mellan sadelrör och sadelstolpe, men vill inte använda konsistensfett eftersom det dels smörjer och dels tenderar att förvinna vid tvätt. Kan någon förslå något bra?

sadelstolpsgegga
jtl skrev:
-------------------------------------------------------
> Bör man?!? Är der inte stor risk att sadelstolpen
> inte sitter riktigt?

Den kan vrida sig om du vurpar men vid normalt bruk är det ingen fara. Jag har alltid smort mina sadelstolpar. Faktum är att man ska fetta in dem minst en gång om året om man inte rör dem normalt. Annars står man snart där med bågfilsbladet och försöker klyva sadelstolpen inne i ramen...

sadelstolpsgegga
Jag avfettade min sadelstolpe när den var ny. Eländet gled hela tiden neråt, och jag var tvungen att justera uppåt varje mil. Så kan man ju inte ha det.... Har inte haft problem med att det skulle fastna. Räcker att man är på den ibland och drar runt. Tycker snacket om att den skulle växa ihop m ramen är överdrivet. Så spar på fettet!

sadelstolpsgegga
Jag använder kopparpasta mellan min kolfiberstolpe och min aluram. Jag körde utan första månaderna och hade ett h-vete att få bort stolpen. Nu sitter den stabilt på plats men om jag lossa klämman kan man enkelt justera den. Kan rekomenderas varmt i alla fall till den kombinationen.

sadelstolpsgegga
Jag brukar lägga på ett tunt lager med vanligt vattenfast fett som jag har köpt på Statoil, funkar utmärkt. Har aldrig problem med att stolpen rör sig.

sadelstolpsgegga
precis som doktor Englund så rekommenderar jag kopparpasta, det har mycket högre friktion än vanligt fett och ger också en stabilare sammanfogning som minskar risken för knak. Fast prylen från CRC ser ju ganska bra ut också...

sadelstolpsgegga
Alla som kört stålram och kört av en stolpe (gärna sunns stålstolpe!) jämns med sadelröret och sen upptäckt att skiten rostat fast tar det här med smörja på allvar. Jag smörjer, för de timmar jag stod med ett bågfilsblad och skulle klyva sadelstolpen vill jag inte uppleva igen. Usch usch. :)

sadelstolpsgegga
Min kontakt på race face dementerar carbon och koppar pasta !!!

Question:
Can I use Gripshift Jonnisnot grease to handlebar and seatpost between the steem and seatpost tube ?
Or what should you recommend, Haven't had any carbon stuff earlier.

Answer:
Per,
That will work just fine. You only require enough lubrication to reduce friction. We recommend a small amount of synthetic waterproof grease for the best result

Question 2:
Somebody is using copper grease, whatabout that ?

Answer 2:
-THAT'S NOT RECOMMENDED.

Senast redigerad av en moderator:
sadelstolpsgegga
Explosif Danger skrev:

>
> Question 2:
> Somebody is using copper grease, whatabout that ?
>
> Answer 2:
> -THAT'S NOT RECOMMENDED.
>

bra att veta att kopparpasta & kolfiber inte funkar bra ihop.
Förresten var mitt svar ovan tänkt som ett svar till Dad, men jag ser nu att det ser ju ut som ett svar på din fråga om carbonstolpe...

sadelstolpsgegga
Hur är det med galvaniska element och sånt när det gäller kopparpasta och alu? Finns det inte en viss risk att kopparpastan går hårt åt aluminiumet?

sadelstolpsgegga
oxr skrev:
> Hur är det med galvaniska element och sånt när det
> gäller kopparpasta och alu? Finns det inte en viss
> risk att kopparpastan går hårt åt aluminiumet?
>
> *Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att
> ha*

tanken har slagit mig också, men så många använder det och det verkar funka...
Läs här: http://happymtb.org/forum/read.php?1,35929
t ex så har Leo lovat att använda kopparpasta så länge han lever :-)

sadelstolpsgegga
Aluminumet är såpass passiviserat att det inte blir nåt galvaniskt element. Samma grej som gör att man kan ha syra i ståltankar. (typ) =)

sadelstolpsgegga
rikard skrev:
> Aluminumet är såpass passiviserat att det inte blir nåt galvaniskt element.
> Samma grej som gör att man kan ha syra i ståltankar. (typ) =)

Kemi... *ryser*

Du har sett hur det blir när man blandar aluminium och syrafast i korrosiv miljö va rikard? :)

Aluminium är ju ädlare än koppar. Det borde därmed inte vara någon fara?

Värre om man blandar in järn i det hela dock. Minns den rysliga kombon generatorfästhål
i motorblock (gjutjärn) + kopparpasta + bult i förzinkat stål. HUGA! Där kunde man fått en
remskiva som projektil åt vilket håll som helst vid lite varvning.

http://www.studera.com/nytto/persys/per_sys.htm

By the way. Aluminiumpasta finns ju på burk både hos OK och Biltema. Tydligen mer värmetålig
än kopparpasta dessutom.

Senast ändrad:
sadelstolpsgegga
cal skrev:

> Aluminium är ju ädlare än koppar. Det borde därmed
> inte vara någon fara?

?

Tillbaka
Topp