Säfsen i sommar

Säfsen i sommar
Vi var där för två år sedan och bodde i stuga i stugbyn, minns inte hur det var prismässigt men man har ju eget kök och kan komma billigt undan om man köper med sig eget käk och lagar själv. Handla i så fall i någon större affär på vägen dit för på plats finns bara en nödproviantsaffär som inte är prisvärd.

Vet inte vart ni tänkt cykla och vad för typ av cykling ni är ute efter men de uppmärkta lederna i Säfsen är till stor del grusväg. Visst går det mycket upp och ned men det är ont om stig. Jag brukar rekommendera Högbo bruk istället, både roligare åkning och roligare matutbud.

Säfsen i sommar
Wiciman sa:
Bodde ni på Högbo Brukshotell då? Prisvärt? Maten ok?

Ja vi har bott i deras stugor, det finns både enklare rum i stuglängor eller att man hyr en egen stuga för sig själv. Gott om plats för cyklar, pinnaler och svettiga kläder, de hade någon drive med en extra natt gratis eller så. Maten på hotellet är mycket bra, frukostbuffén är en av de bättre jag varit på och det ska även finnas efterrättsbuffé till middagen (som jag dock inte testat). Sedan finns det något vandrarhem också om man vill komma billigare undan. Det finns också ett lite större utbud där generellt med golfrestaurang, kafé som serverar bra lunch och några ytterligare mindre kaféer.

Säfsen i sommar
Var där i helgen över en dag bara. Bike parken verkar vara nedlagd eller?
Körde två av spåren och det var inte preppat alls med hjulspår och regnfåror.
Hittade kul stigar på Toppturen på andra berget, men det är brant så man får gå upp bitvis.

Säfsen i sommar
I sänfsen bör man följa leder för vandring, inte för cykling om man vill ha en bra AM upplevelse. Då är det rätt så ok faktiskt.

Mvh
Magnus

Säfsen i sommar
Har fått en fråga om jag vill åka till Säfsen några dagar och funderar om det är värt att åka dit? Downhill verkar vara nedlagt eller? Och stigarna verkar sådär om man läser på happy. Jag bor I Falun och har en timma till Högbo och var i Rörbäcksnäs och Sälen för nån vecka sen, bra ställen allihop, men Säfsen? Jag gillar bröt och singletrack, barnen gillar stenfri familje-downhill. Alla ogillar vi gusvägar i tät skog utan utsikt, sådana "cykelparadis" har jag inte mycket till övers för.

Säfsen i sommar
Det finns massvis med stigar som är ett par timmar långa. Dock så är det upp mot en timmes transport där det startar om man håller 27-30km/h. Och det kan ju va lite drygt.

Men vi i klubben har fått massvis med timmar stig då vi klippt ihop godbitarna.

Säfsen i sommar
Det låter inget vidare, en timma i 30 km/h är inte vad jag tänker mig som mountainbike, inte barnen heller. Med den aktionsradien får man ihop ganska mycket fint nästan var som helst.... Men det finns ju studsmattor och billigt boende...

Säfsen i sommar
Körde säfsen 2015 med familj med småbarn. MTB slingorna var inte något speciellt, mest grusväg. Frugan som är nybörjare tyckte till o med dom trista. Dirt som dom påstod att dom hade bestod av 2 kurvor o ett gupp. Barnen var väldigt besvikna, i år skall dom ha byggt ut den säger dom. I år testar vi Isaberg istället, lite närmare Gbg också.

Säfsen i sommar
Dirtbanan är rejält utbyggd såg jag när vi var där i slutet på maj iår. Dock inte riktigt klar.
Man behöver ju inte följa hela deras färdiga slingor, då blir d tråkigt, det finns ju hur mycket stig som helst som man kan svänga in på om man blir nyfiken.

Säfsen i sommar
Bra att dom byggt ut Dirten.
Finns säkert kanonfina stigar i säfsen, men tyvärr svårt att hitta nya stigar när jag tillbringade 3 dagar på plats och växlar tiden med frugan då någon måste hänga med kidsen. Då önskar jag att dom utmärkta mtb stigarna hade varit bättre.

Säfsen i sommar
Har gått några år sedan någon skrev i den här tråden. Funderar på ett besök i sommar. Har en 11-åring i familjen som har en odämpad mtb och cyklar rätt sällan. Finns det något som kan passa honom tro? Typ fin enkel singeltrack? Jag vill gärna cykla lite också men är inte så kräsen utan vad som helst är en bonus. Hund, fru och 14-åring ingår också i familjen och de vill gärna ha några bra enklare vandringar.

Säfsen i sommar
Har gått några år sedan någon skrev i den här tråden. Funderar på ett besök i sommar. Har en 11-åring i familjen som har en odämpad mtb och cyklar rätt sällan. Finns det något som kan passa honom tro? Typ fin enkel singeltrack? Jag vill gärna cykla lite också men är inte så kräsen utan vad som helst är en bonus. Hund, fru och 14-åring ingår också i familjen och de vill gärna ha några bra enklare vandringar.
Det finns stigar som passar alla. Vid receptionen uppe i Säfsen har dom en kortare bana plus en teknikbana som mina grabbar cyklar på ofta. Dom är 9, 7 och 3 år, dom cyklar även banan dom tagit fram i skogen där utan problem. Nu är ju mina mer vilda än tama på cyklar iofs :)

Säfsen i sommar
Det finns mycket att välja på som Norenfalk skriver. Men av de längre rundorna är de enkla oftare grus eller banvall, snarare än enkel singeltrack. Rekomenderar ändå Säfsen starkt, speciellt då det verkar finnas så mycket icke cykelrelaterade aktiviteter som passar resten av din familj!

Säfsen i sommar
Allt du efterfrågar finns i Säfsen, dock så är det lite utspritt med "fina" singeltacks, det finns bitvis på ett par av rundorna. Rekommenderas varmt för familjesemester då det finns många aktiviteter för stora som små förutom cykling.

Säfsen i sommar

Ett ganska aktuellt reportage från 2020:

På stigjakt i Säfsen med familjen – Happyride.se

Tillbaka
Topp