säker mtb

helsing

Ny medlem
säker mtb
Hej alla.
Behöver kloka råd från alla som har koll i ämnet. Förra helgen hände det som man bara tror händer andra. I relativt hög fart går jag över styret och slår i asfalten med huvudet först. Detta sker så snabbt att jag inte fattade vad som hände. Mitt medvetande uppfattade bara att det plötsligt small som ett bössskott. Det var mitt hjälm försedda huvud som slog i backen. Det hela orsakades av att jag inte uppmärksammat ett potthål, ca 5cm djupt, med skarp kant.
Nu är frågan, slår alla mtb:er över lika lätt? Finns det några tekniska lösningar för att i någon mån motverka/reducera risken för framåtrull?
Eftersom det var asfalt hade jag min rock shox sid gaffel låst. Hade utgången blivit en annan om den inte varit det? Någon som har en bra teori?
En ny hjälm blir det i alla fall, frågan är om något bör ändras på cykeln?

Senast redigerad av en moderator:
säker mtb
Lär dig från det som hände och acceptera det som något som händer alla. Det handlar om att inte ramla och om man gör det ramla rätt och mjukt.

Du får rabatt på din nya hjälm dessutom då de flesta tillverkare har inbytespolicy.

säker mtb
200mm slag och slack gaffelvinkel hade nog hjälpt :)

nej men ärligt talat, ddet är sånt sm händer, speciellt med stelt fram och branta vinklar, men jag har gått över styret på downhillhojen också.

säker mtb
Ingen bör väl ändras på cykeln förutom att nästa gång kanske du inte ska köra med framgaffeln låst?

Det säger sig själv att klart chansen finns att du hade klarat det utan att vurpa ifall framgaffeln inte hade varit låst.

Själv låser jag bara min när det går uppför. Aldrig ned eller plant.

säker mtb
Oscars alternativ tycker jag är bäst men Sernevis roligast och då blir det garanterat säkert. På med passande skydd med så.

Bästa är att lära sig och se upp. Potthål är aldrig roliga, oavsett cykel.

säker mtb
Versus skrev:
-------------------------------------------------------

> Det säger sig själv att klart chansen finns att
> du hade klarat det utan att vurpa ifall
> framgaffeln inte hade varit låst.
>
Jag undrar om det är så självklart? Givetvis kan du har rätt, men hade inte bara gaffeln slagit ihop på bråkdelen av en sekund och resultatet varit detsamma.
Det som skrämmer mig är att den slog runt så lätt. Mina tidigare rund slagningar har berott på att jag kört i ett djupt dike eller fått stopp i ett brant utförslöpa.

säker mtb
Grejen var väl att du var oförberedd? Har varit på väg över i sådana lägen, på samma hoj och samma ställe som jag brukar glida förbi..

Känns cykeln för kort, och låg framtill, andra gånger? Så där så att du gruvar för att köra ned från trottoaren? Då kanske det är fel hoj för dig. Halvmeterlång styrstam och halva kroppen framför framnavet? Mindre lyckat oxå. Vänt framgaffeln på Blocket-vis?

säker mtb
Håller med Brakastruten, det handlar nog mest om att du var inte förberedd, och inte höll emot med armarna. Om man håller emot med armarna då krävs det ganska mycket deceleration för att cykel + cyklist ska börja välta framåt. Om man däremot inte håller emot då fortsätter man framåt medans framhjulet stannar... se discussionen på Sheldon Browns sida (som handlar om bromsning): http://www.sheldonbrown.com/brakturn.html

säker mtb
Brakastruten skrev:

> Känns cykeln för kort, och låg framtill, andra
> gånger? Så där så att du gruvar för att köra
> ned från trottoaren? Då kanske det är fel hoj
> för dig. Halvmeterlång styrstam och halva
> kroppen framför framnavet? Mindre lyckat oxå.

Jag har vänt och vridit på denna cykel (GT Avalance) den gångna veckan, kollat mått osv. Det enda jag kan komma på är att jag enligt vissa "regler" sitter 2cm för högt om man räknar på min benlängd.
Har andra cyklar annan vinkel på framgaffeln? Nån som vet?

säker mtb
Jag tror inte du behöver oroa dig för cykelns geometri; som sagt fenomet är mer att man själv åker över styret än att både cykel+cyklist rotera runt som en stelkropp. Angående vinklar på framgafflar, det finns olika men de är valda för styregenskaper. Tex en DH cykel har en mindre 'brant' vinkel för bättre stabilitet i hög fart.

säker mtb
Man får skilja på teori och praktik. Är man inte förberedd händer sånt ibland. Jag har (pinsamt nog) slagit över framåt när kedjan rappade en gång, trampan försvann neråt och den snabba förflyttningen skickade mig i rotation... Sånt händer helt enkelt.

säker mtb
Atlas skrev:
> Ärligt talat, ryck upp dig. Man trillar, ja det
> händer.

Det beror väl lite på hur man trillar. Inte så konstigt om man dubbelkollar snabblåset till framhjulet eller funderar ett varv över cykelgeometrin efter en rejäl smäll tycker jag.

säker mtb
kan väll ha o göra me vinkeln på gaffeln o så, men att den var låst tror jag även spelade in, tror du hade klarat dig om den varit upplåst, i alla fall om hålet bara var 5 cm djupt. hur man sitter på hojen o sånt kan nog oxå spela in.

något som bör ändras, njaa, lite mer uppmärksamhet från dig kanske, kanske inte låsa lika ofta. eller en gaffel som inte gungar så mycket att den behöver vara låst.

säker mtb
Atlas skrev:
> Ärligt talat, ryck upp dig. Man trillar, ja det
> händer.

Jag delar faktiskt din uppfattning även om man det inte ser ut så och om du bara visste hur många gånger jag "trillat". Om jag minns rätt ytterligare två gånger tidigare samma dag. Men den tredje gången var en nära döden upplevelse.
Nu var min avsikt med denna tråd att se om det finns något mer man kan göra för att slippa upprepning, förutom att hålla i styret och undvika potthål.

säker mtb
Okej, då är det upp med blicken från framhjulet som gäller. Flackare vinklar såklart men då får du ju en helt annan cykel. Vilket är varför som jag tycker att det inte är en så stor grej, tur det gick bra däremot, hjälm är inte en så tokig sak...

säker mtb
helsing skrev:
> Jag har vänt och vridit på denna cykel (GT
> Avalance) den gångna veckan, kollat mått osv.
> Det enda jag kan komma på är att jag enligt
> vissa "regler" sitter 2cm för högt om man
> räknar på min benlängd.
> Har andra cyklar annan vinkel på framgaffeln?
> Nån som vet?
Det är självklart att styrvinkel har stor betydelse för hur lätt en cykel vill göra en vertikal 180. Jag har själv genomlidit en Giant NRS med 71grader styrvinkel. Den var stört omöjlig att köra i skogen. Tillsammans med ett kort rejsing styre, 160gram, var cykeln både svår att hålla ballansen med och känslig för slag mot framhjulet. Genom att montera på en 10cm gaffel som var 4 cm längre, som gav en styrvinkel på 69 grader och monterade på ett längre low-riser styre, 68cm, fick jag en mycket behagligare gång i skogen. Tillsammans med en bättre kroppshållning under drift har jag kunnat undvika vurpor, t.o.m i branta backar.

Vad jag kunde hitta, har din cykel 71graders styrvinkel. Häng på en lite längre gaffel, så får en lugn trevlig gång på cykel.

säker mtb
Robert: Om du sågar 71 graders gaffelvinkel så får du nog hela väldseliten och alla rambyggare emot dig. 71 grader har varit standard i snart 10 år för XC. Kör du däremot mer åt DH-hållet kan jag förstå dig. Jag kört själv en NRS med rakt smalt styre och har aldrig haft en mer lätthanterad hoj...

säker mtb
En cykel som är maximalt snabb på slätt underlag kastar gärna föraren över styre när det blir svårare. Så sänk sadeln, korta styrstammen, bredda styret, flacka gaffelvinkel, öka slaget, flytta bak vikten, tjocka däcken, vinkla upp bromshandtagen, synka fram- och bakdämpning, minska däcktrycket. Och aktivera kroppen mera. Slappna av, sänk kadensen, håll vikten lång bak, se långt fram.

Ju mer stök desto mer av ovan har du glädje av, och tvärtom. Man får välja.

säker mtb
ething skrev:
> Robert: Om du sågar 71 graders gaffelvinkel så
> får du nog hela väldseliten och alla rambyggare
> emot dig. 71 grader har varit standard i snart 10
> år för XC. Kör du däremot mer åt DH-hållet
> kan jag förstå dig. Jag kört själv en NRS med
> rakt smalt styre och har aldrig haft en mer
> lätthanterad hoj...

Jag tror inte världseliten cyklar Happyrides i skogar där någon har behagat plantera bottenlösa hål med vatten och en och annan sten som är större en 10 cm. 71 grader passar fint fint på släta stigar och grusvägar, typ Bockstensturen. Tyvärr finns det inte många sådana stigar kring Göteborg. Då får man snällt anpassa cykel eller blir jävel på att cykla.
Det finns värld mellan XC och DH, där ca 67 graders styrvinkel är norm.
Välkommen till en Happyride i Göteborg.

säker mtb
Nu var det väl inte i skogen olyckan skedde? Det var ett 5 cm djupt potthål i asfalten!
Man börjar undra lite.. Farliga bruna löv som är halkiga, kvarlämnade gruskorn på cykelbanan sargar låren, kvist i hjulet fäller hela ekipage. Är det här ens ett mtb-forum?

säker mtb
Brakastruten skrev:
> Nu var det väl inte i skogen olyckan skedde? Det
> var ett 5 cm djupt potthål i asfalten!
> Man börjar undra lite.. Farliga bruna löv som
> är halkiga, kvarlämnade gruskorn på cykelbanan
> sargar låren, kvist i hjulet fäller hela
> ekipage. Är det här ens ett mtb-forum?

Nä, det är ett cykelforum. Och någon har en fråga ang, ett cykelproblem.

säker mtb
En dämpad gaffel hade nog räckt för att ta upp en 5 cm kant... fast jag har bränt ner i 5 cm potth¨l med racer hjul utan att välta över... så är nog en kombination av cykel och sittställning..

säker mtb
Brakastruten skrev:
> Nu var det väl inte i skogen olyckan skedde? Det
> var ett 5 cm djupt potthål i asfalten!
> Man börjar undra lite.. Farliga bruna löv som
> är halkiga, kvarlämnade gruskorn på cykelbanan
> sargar låren, kvist i hjulet fäller hela
> ekipage. Är det här ens ett mtb-forum?

Som upplysning, vurpan skedde på en transportsräcka på raid Uppsala. Tävlingen gå på de flesta olika underlag. Från lervälling till just asfalt.
Förutom bättre uppmärksamhet kanske just gaffelinställningen är nyckel. Så här är det.
Enligt fabrikanten ska gaffeltrycket ställas så att man får 20% sag. I detta fall 16mm. Det ger en väldigt behaglig gång i terrängen. Men då gungar den och stjäl kraft på jämt underlag därför har jag den nästan alltid låst då. Nu blir inte rock shox gaffeln helt stum i låst läge heller.
Hur gör ni andra?

säker mtb
helsing skrev:
>Men då
> gungar den och stjäl kraft på jämt underlag
> därför har jag den nästan alltid låst då. Nu
> blir inte rock shox gaffeln helt stum i låst
> läge heller.
> Hur gör ni andra?

Har gaffeln olåst, slutar stressa och njuter av vädret på tråkiga transporter och sparar energin till den roliga skogen.

säker mtb
Tyvärr var nog problemet att du satt och sov bakom styret för du trodde det var slätt, då hinner man knappast parera ett potthål... Cykeln är det inget fel på, bara trött och okoncetrerad cyklist :-) T

säker mtb
Little Stereo skrev:
> Tyvärr var nog problemet att du satt och sov
> bakom styret för du trodde det var slätt, då
> hinner man knappast parera ett potthål... Cykeln
> är det inget fel på, bara trött och
> okoncetrerad cyklist :-) T

Det har du förmodligen rätt i. :-)

säker mtb
I slutändan ska väll cykeln klara asfalt med potthål oavsett gaffelinställning. Jag menar det har ju hänt att man kört ner i 5 cm djupa potthål men 23 mm lvg däck och cykeln har aldrig slått över.. Däremot har jag fått punktering.

säker mtb
Känner väl till terrängen i Göteborg (bodde där i 5 år, bor numer i lika steninga stenungsund), jag håller också med om att det inte är ren XC, dock uppfattade jag inte trådskaparens dilemma som att det skedde i "grov terräng".

säker mtb
Jag har cyklat i 13 år nu, tot ca 11.000 mil och ramlat otaliga gånger, skadat sammanlagt 12 revben, förskjutit ett nyckelben, kvaddat båda axlarna (träningsuppehåll 2 resp 3 månader) samt en axel ur led (fixade jag själv). Av de ca 300 fall så har det aldrig hänt i svår eller okänd terräng då jag varit mycket koncentrerad. Oftast har det hänt då jag varit okoncentrerad pga att jag cyklat där många gånger och utgått från att det alltid ser likadant ut. Ibland när jag varit mycket trött och sliten- också minskad koncentration och resten felbedömning av underlag i okänd och ibland välkänd mark. T o m på slätt då jag inte såg en grop i grusvägen pga att solen stod nästan i zenit och ingen släpskugga visades. Och just där har jag cyklat många gånger. Lite skrapsår, ett böjt styre men i övr hel. Lyckas nästan alltid rulla runt på något sätt men de allvarligaste skadorna har uppstått då jag inte lyckats med detta pga av att fallvinkeln var för låg och farten för hög. Då slog bröstkorgen direkt i mittvallen på en skogsväg. Intressant ansiktsfärg noterade medcyklisterna. En gång vek sig styret i en fördjupning innan stigen nådde grusvägen och jag upptäckte att jag plogade ca 2,5 m grusväg med näsan. Såg fruktansvärd ut. Då skulle jag haft hjälmen på hakan. Det hela var fullständigt överraskande. Såg inte den ”nya” snedställda grenen i botten på sänkning och jag var då koncentrerad att snabbt vika till höger uppe på grusvägen – som jag gjort 100-tals gånger förr.

Man måste ha som tumregel att alltid vara uppmärksam på underlaget vare sig det är lätt eller stökigt och aldrig utgå från att den välkända slingan ser likadan ut från gång till gång. Jag cyklar året runt och har lärt den läxan gång på gång. Ibland ramlar en gren ner från ett träd, ibland lägger ryttare ut mindre hinder där man minst anar det, ibland välmenande jägare som vill förhindra oss cyklister och ibland kan rent av cyklister cykla på en gren strax intill stigen och putta in den över stigen så att bakomvarande cyklist kör på den. Man ska dessutom se till att hålla avstånd till cyklisten framför så att man hinner ändra kurs ifall något händer och det händer nästan alltid där man minst anar det och där man cyklat 100-tals gånger tidigare. Ett bra sätt att upptäcka ev hinder är att hela tiden ”skanna av” underlaget från när till fjärr, något som alla terränglöpare gör hela tiden och lägger det i det ”akutminnet” för att sedan byta ut det när man passerat... Sådant orkar man inte efter långa hårda cyklingar därför händer oftare småolycker på hemväg än när man börjar sina pass. Räkna med att ett hinder kan finnas bakom nästa dolda kurva. Är du beredd så hinner du reagera och undvika det.

I år har jag hittills cyklat 900 mil sedan 1 januaru och ramlat 10 ggr. Möjligt att man lärt något av ovanstående.

Edward K

säker mtb
Det är enkelt. Antingen gör du som du själv redan räknat ut:

" hålla i styret och undvika potthål."

Eller så modifierar du din cykel enligt receptet nedan. Antingen gradvis, eller hela kitet. Fast oavsett så är det alltid bra att hålla i styret och undvika potthål.

erik h skrev:
> sänk sadeln, korta
> styrstammen, bredda styret, flacka gaffelvinkel,
> öka slaget, flytta bak vikten, tjocka däcken,
> vinkla upp bromshandtagen, synka fram- och
> bakdämpning, minska däcktrycket. Och aktivera
> kroppen mera. Slappna av, sänk kadensen, håll
> vikten lång bak, se långt fram.
>
> Ju mer stök desto mer av ovan har du glädje av,
> och tvärtom. Man får välja.

säker mtb
Jag tycker att du ska ställa skadeståndskrav mot kommunen eller Vägverket beroende på vem som ansvarar för underhållet av vägen. Då behöver du inte ens bry dig om rabatt på ny hjälm, du kan ju få ersättning för den. Go west!

säker mtb
MathiasP skrev:
> Jag tycker att du ska ställa skadeståndskrav mot
> kommunen eller Vägverket<

Jag kan nog inte lasta någon annan för att jag kör i ett halvmeterstort hål, när vägen är fem meter bred. Kraschen berodde på den som höll/inte höll i styret och möjligen på någon inställning som samma person har gjort :-)

säker mtb
Håller nog med Mathias lite... Nästa gång gräver de ett dike tvärs över, och menar att det är så kort sträcka av vägen..
Vet av några djupa hål som brukar döljas under vatten, och spm man blir flyg förbaskad på mer än en gång! Hur svårt kan det vara att åtminstonde lägga i lite mackadam och stampa fast?

Sedan Kallefs: Du verkar missa min poäng. Inlägget innan tog upp eliten i skogen. Olyckan skedde dock på dåligt underhållen asfalt. Senaste tiden har varit rena tramstillbuden, med små oskyldiga självklara hinder. Sådan som rullstolsbundna och pensionärer brottas med dagligen..
På en sida som happy - MTB(!), skulle man kunna tro att sådana saker inte skulle behöva vara så svårforcerade?

säker mtb
Jag gjorde ett empiriskt test på att åka ner i ett sånt där hål i asfalt i nerförsbacke för en liten stund sen faktiskt, fast det var inte alls planerat ;). Resultatet med en stel Surly 1x1 med 71 graders styrvinkel och 2.1-däck var att det var inte ens i närheten att bli en kullerbytta, vilket ju var nice. Kanske att stålgaffeln inte sviktar på samma sätt som en sid när man träffar den främre kanten på hålet, eller att det inte var så mkt vikt på styret helt enkelt. Note to self: ladda pannlampan fullt innan nästa mörkertur :)

säker mtb
Lotta B skrev:
> Jag gjorde ett empiriskt test på att åka ner i
> ett sånt där hål i asfalt i nerförsbacke för
> en liten stund sen faktiskt, fast det var inte
> alls planerat ;). Resultatet med en stel Surly 1x1
> med 71 graders styrvinkel och 2.1-däck var att
> det var inte ens i närheten att bli en
> kullerbytta, vilket ju var nice. Kanske att
> stålgaffeln inte sviktar på samma sätt som en
> sid när man träffar den främre kanten på
> hålet, eller att det inte var så mkt vikt på
> styret helt enkelt.

Vilket gör mig än mer frågande varför min hoj slog runt för så lite? Vad hade du för fart? Jag hade nog vår marschfart ca 25-30km/tim.

säker mtb
Hur många kan du samla ihop för ett mera noggrannt test? Rada upp er och kör i olika sittställningar och med olika cykelkonstruktioner, och notera resultaten! Spänningen är oooooooliiiiiidlig!

säker mtb
helsing skrev:
> Lotta B skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag gjorde ett empiriskt test på att åka ner
> i
> > ett sånt där hål i asfalt i nerförsbacke
> för
> > en liten stund sen faktiskt, fast det var inte
> > alls planerat ;). Resultatet med en stel Surly
> 1x1
> > med 71 graders styrvinkel och 2.1-däck var att
> > det var inte ens i närheten att bli en
> > kullerbytta, vilket ju var nice. Kanske att
> > stålgaffeln inte sviktar på samma sätt som
> en
> > sid när man träffar den främre kanten på
> > hålet, eller att det inte var så mkt vikt på
> > styret helt enkelt.
>
> Vilket gör mig än mer frågande varför min hoj
> slog runt för så lite? Vad hade du för fart?
> Jag hade nog vår marschfart ca 25-30km/tim.

Du behöver nog öva lite cykelteknik som så många andra som skyller på hojen.

säker mtb
Har man aldrig gjort en OTB så har man aldrig cyklat.

Jag skulle dra gränsen där man kan kalla sig riktig mtb-cyklist vid 15 OTB kanske.

Gör som bikerfox, släng er i vägen! :D

säker mtb
helsing, farten låg i den trakten. Om jag skall vara allvarlig så tror jag att du får hänga en del på styret för att få en otb på det sättet. Kör du mkt i teknisk terräng? Om inte så kanske det skulle vara kul att leta upp en riktigt knölig sträcka för att se hur cykeln uppför sig, och vilken nytta det är med viktplacering fram/bak.

Brakastruten, det kanske blir något sånt när jag får lust, eller inte. Håller med om att det är spännande :)

säker mtb
helsing skrev:
> Brakastruten skrev:
>
> > Känns cykeln för kort, och låg framtill,
> andra
> > gånger? Så där så att du gruvar för att
> köra
> > ned från trottoaren? Då kanske det är fel
> hoj
> > för dig. Halvmeterlång styrstam och halva
> > kroppen framför framnavet? Mindre lyckat oxå.
>
> Jag har vänt och vridit på denna cykel (GT
> Avalance) den gångna veckan, kollat mått osv.
> Det enda jag kan komma på är att jag enligt
> vissa "regler" sitter 2cm för högt om man
> räknar på min benlängd.
> Har andra cyklar annan vinkel på framgaffeln?
> Nån som vet?

Vad är det för årsmodell? GT ändrade inte geometrin på ramen först när de "högre" gafflarna kom, på min santacruz med för hög gaffel (100mm istället för max 80), upplevde jag att den lätt fick framåtvikt... Vanesak visserligen, men det är intressant...

säker mtb
> Vad är det för årsmodell? GT ändrade inte
> geometrin på ramen först när de "högre"
> gafflarna kom,

Vet faktiskt inte årsmodellen på ramen. Köpte det begagnad för ett antal år sen. Det mesta är utbytt på den sen dess. Försökte kolla på GT:s hemsida men dom hade inte lagt ut någon info om äldre modeller. Ramnumret säger inte mig något. Förutom Avalance står det: competition series och all terra. Säger det er något?

Tillbaka
Topp