Sänka däcktryck + Huck Norris

Tomcat1

Aktiv medlem
Börjar att känna mig lite nedgraderad med 3 bar fob i däcken eftersom andra har betydligt lägre. Samtidigt har jag inte haft en punka på sex månader(ink. 1 vecka i Malaga) så då är det lite rätt för mig.

Men säg om jag skulle föra in huck norris belägg och sänka trycket med 0,2- 0,3 bar. Kanske kan jag få samma recept mot punka?

En rekommenderar inte Huck N. och en annan vill sälja sina Huck N. Det viktar inte direkt uppåt för Huck N.

Var det bara en fluga?

Jag har HN i nu (förinstallerade vid köp) men är sugen på att testa Pepis Tire Noodles. Har fått för mig att de är bättre, utan att vara jobbiga som Cushcore är (enligt vissa).

Jag vet inte om detta räknas som en röst mot HN, och kan inte heller säga nåt om däckstryck mer än att jag kör nånstans mellan 1 och 2 bar och har inte bucklat fälg, än.

..Jag tror man kan sammanfatta mitt bidrag såhär:

Jag använder Huck Norris och tycker det är bra. Men jag vågar inte sänka trycket speciellt mycket bara för att jag har HN. Jag kör normalt 1,9 bar bak och då slår jag igenom regelbundet utan att punktera. Efter några månader är en HN förbrukad.

HN och många andra liknande produkter ska ses som ett sätt att få bättre marginaler, inte en anledning till att sänka trycket...

3 bar är väldigt imponerande! Är du tung och/eller kör på klena däck?

happymtb.fr sa:
HN och många andra liknande produkter ska ses som ett sätt att få bättre marginaler, inte en anledning till att sänka trycket...

3 bar är väldigt imponerande! Är du tung och/eller kör på klena däck?

Egentligen inte. Fast om man har haft ett överjävligt tryck för att inte bottna fälgen känns det ju vettigt att byta ut en del av den reserven mot en HN. Sen är det där med däcktryck uppenbarligen sjukt subjektivt. Jag mäter alltid med en liten digital mätare, och många som säger "jag kör alltid 2 bar" mäter bara på sin 0-11 bar handpump och har ändå bara 1.2-1.4 när jag kollar med min digitala. Inte nödvändigtvis ett problem, så länge man inte jämför med någon annans tryck från en annan mätare.

Pepi's på väg att monteras på DH-däck.
Ska hårdtestas om någon dag.

Screenshot_20190320-094416.jpg

hmm. tillsvidare tror ja att jag avvaktar men prövar sänka till 2.8 bar. Min åkstil har smuttats till på sistone. Jag resonerade alltid med att ha 3.0 b för om jag landar rejält fel så slipper jag den där punkan och jag slipper bemöda mig ta med slangar ut i skoga.

På min Canyon spectral kör jag typ 23 psi bak, slanglöst utan HN (väger 75 kg). Kör med Maxxis HR2 däck 2,4” med EXO, och inte fått någon punka vad jag kan minnas. Då har jag ändå kört en del i Finale Ligure och alperna utöver vanlig skogscykling i Sthlm. Innan dess hade jag Continental mountainking, då fick jag punka när jag körde ett väldigt köttigt spår vid Garda-sjön.

På dh cykeln kör jag cush core med ännu lägre tryck dock med DH casing. Inga problem alls med punkor.

Är du väldigt rädd om dina fälgar så kör 3 bar, men byt till cushcore om du vill ha bättre grepp men ändå rädda fälgarna.

Har kört Procore sedan det kom på 3 cyklar farm och bak, samt bak på sonens hoj. Rätt dyrt men jag kan köra hur lågt tryck som helst utan att buckla fälgen eller få punka. OK en punka i Garda för några år sedan men då slet en sten upp ett hål stort som en 50-öring i däcket. Jag brukar köra 3,5-4 bar i innerdäcket fram och 4-4,5 bar bak. Dock så är jag sugen att testa Nukeproof ARD.

Innan Procore såg bakfälgen ut så här efter 4 dagar i Järvsö med 2,0 bar.

Bilagor

• IMAG0650_1.jpg
    IMAG0650_1.jpg
    334.1 KB · Besök: 69
Jag tog ur mina HH. Tyckte inte dom gjorde någon skillnad, lyckades få 4st hål i däcket på kort tid. Monterade in Rimpact Sendnoodz och tycker dom har funkat mycket bättre. Känns som genomslagen är snällare och mer dämpade.

Nukeproof ard lyckades jag sno åt mig när de äntligen kom i lager. Nu har jag ikte hunnit testa så mycket, men första intrycken är riktigt bra. Väger lite, väldigt stabilt skum som verkar tåla mycket och sjukt prisvärda. Inga problem att installera heller, tog bara marginellt mer tid än utan. Körde några stenkistor med någon misstimeing där jag instinktivt hade förväntat mig nåt slags känning givet mitt ganska låga tryck, men inte. Men som sagt, jag får ge det iaf en halv sommarsäsong innan jag kan säga definitivt hur bra de skyddar.

AX3L sa:
Nukeproof ard lyckades jag sno åt mig när de äntligen kom i lager. Nu har jag ikte hunnit testa så mycket, men första intrycken är riktigt bra. Väger lite, väldigt stabilt skum som verkar tåla mycket och sjukt prisvärda. Inga problem att installera heller, tog bara marginellt mer tid än utan. Körde några stenkistor med någon misstimeing där jag instinktivt hade förväntat mig nåt slags känning givet mitt ganska låga tryck, men inte. Men som sagt, jag får ge det iaf en halv sommarsäsong innan jag kan säga definitivt hur bra de skyddar.

Tack för bra info, låter helt klart intressant.

AX3L sa:
Klavikel sa:

Kul! Vi behöver fler oberoende testpiloter av de olika systemen som finns nu.

Jag kan nog inte bidra med allt för mycket vettigt på det området.
Aldrig kört inserts och aldrig kört med DH-casing tidigare.

Kan iofs tala om ifall det höll (eller inte)
Fortsättning följer.

Klavikel sa:
AX3L sa:
Klavikel sa:

Fortsättning följer.

Jag har kört på Pepi´s ett tag. Ett helvete, verkligen ett helvete, att montera. Men punkafritt bra länge nu.

Stalle

Så skulle mina mekaniker säga om mitt bak dt-440 nav nu om ratchet ringen som måste lossas som sitter som gjuten. Surt mejl till återförsäljaren är skickat.

Vad rullar ni för däcktryck egentligen?

Jag ligger på rundt 90kg och brukar åka 2bar bak med procore men folk här verkar ju ligga duktigt över det?

//W

Kung Stalle sa:
Klavikel sa:
AX3L sa:
Klavikel sa:

Fortsättning följer.

Jag har kört på Pepi´s ett tag. Ett helvete, verkligen ett helvete, att montera. Men punkafritt bra länge nu.

Stalle

Det viktigaste med sådana inserts är att fälla in kanttråden i mittenskåran när du monterar för att ge så mycket slack i den som möjligt. Men det kanske du gjorde?

Angående tryck: 1.3-1.4/1.2-1.1 kör jag cirka, mätt med topeak d2. Spez 2.6 grid på 30mm 29" fälg. Justerar upp trycket cirka 0.2 om det är torrt och fint/jag kör park. *Inväntar hatbrev*

Har kört pepis sedan i höstas. 16psi fram 20psi bak. Kanongrepp i vinterhalkan och inga punkteringar. Kört mycket brötstigar med stenkistor och hopp.

ca 100 kg, 26 psi fram och 30 psi bak så typ 1.8 / 2.0 bar.
Bankar igenom bak med jämna mellanrum. Begriper inte hur folk rullar runt på 0.9 osv, då hade jag punkat ner till ICA.

Hur mycket stöttar pepis upp däcket? Ser lite ut som moussen för rallydäck, de gjorde rätt stor skillnad på hur däcket uppförde sig.

Edit: 2,5 maxxis på 35mm id.

Senast ändrad:
En viktig aspekt är däck och fälgbredd. Mina plusdäck på 2.8-3.0" på 40mm fälg är ju stenhårda vid cirka 1 bar. Även mellan 2.3 på 19mm fälg och 2.6or på 30mm fälg är det ju en viss skillnad i volym.

Och som sagt: så länge man inte mätt med något som liknas ett precisionsinstrument (dvs en pump med vettig skala, digital mätare..) har man inte en jäkla aning om vilket absolut värde man har.

AX3L sa:
Kung Stalle sa:
Klavikel sa:
AX3L sa:
Klavikel sa:

Fortsättning följer.

Stalle

Det viktigaste med sådana inserts är att fälla in kanttråden i mittenskåran när du monterar för att ge så mycket slack i den som möjligt. Men det kanske du gjorde?

Angående tryck: 1.3-1.4/1.2-1.1 kör jag cirka, mätt med topeak d2. Spez 2.6 grid på 30mm 29" fälg. Justerar upp trycket cirka 0.2 om det är torrt och fint/jag kör park. *Inväntar hatbrev*

Ja det vet jag. Problemet är att Pepi är inte 622mm precis. Snarare 550mm (eller nåt) som man fick stretcha utav bara helvete och ligger korven i vägen är det ju åxå extra svårt att få ner däckskanten in mittenskåran.

Stalle

Har du provat att ta bort däcket med den i? Jag bävar lite för den dagen jag verkligen måste kasta i en slang i mina nukeproof ard däck ute på stigen..

AX3L sa:
Har du provat att ta bort däcket med den i? Jag bävar lite för den dagen jag verkligen måste kasta i en slang i mina nukeproof ard däck ute på stigen..

Nä jag har aldrig punkat med Pepi´n men jag bävar för att om jag gör det i fält så kan det bli en brottningsmatch som heter duga. Jag har rustat med baconstrips så jag kan plugga hålet och förhoppningsvis komma undan.

Stalle

@AX3L:
En bra upplösning är ingen garanti på att man mäter rätt! ?

Var och en kommer hitta den tryck som funkar för sin åkstil/terräng/däck bara hen labbar sig fram metodiskt och där är en digitalmätare guld värt. Det är viktigt att inte glömma kolla trycket innan man åker också, slanglöst brukar tappa en del med tiden!

Inte för att kasta salt på såren, men jag är nyfiken på vad ni gör med allt grepp/fäste ni får med så låga, i mina ögon, tryck i era däck... ??

Nej självklart inte. Att ha en diskussion om olika mätares absolutnoggrannhet känns rätt överdrivet och meningslöst eftersom ingen vet hur väl det stämmer. Anekdotiskt är dock upplösningen viktigast. En vanlig lvg pump som går upp till 11 bar är inte bra i området 1-3 bar men en pump som går till 4 bar (avsedd för mtb) ger ändå en bra uppskattning även om tiondelarna kanske inte är exakta.

Sist jag iakttog trådskaparens cykel så tyckte jag mig se Maxxis 2,3:or på. Och med tanke på Tomcatens ganska brutala stil så kanske det är läge att gå upp till nåt större, typ 2,5"? Det verkar helt vansinnigt att behöva cykla omkring med 3 bar i däcken. Det kör ju inte ens världseliten i EWS och de cyklar rimligen betydligt hårdare.

Kung Stalle sa:
AX3L sa:

Nä jag har aldrig punkat med Pepi´n men jag bävar för att om jag gör det i fält så kan det bli en brottningsmatch som heter duga. Jag har rustat med baconstrips så jag kan plugga hålet och förhoppningsvis komma undan.

Stalle

På gårdagens etapp på cape epic tappade Schurter/Forster nästan 10 min när de inte kunde laga en punktering på ett däck med pepis i, så lite lurigt verkar det...

Jag kör med Barberis variant i vanliga xc-däck (maxxis forekaster exo), jag har inte ändrat däcktryck utan har det mest som ett skydd för fälgen. Jag tycker största skillnaden är att däcket känns mkt mer dämpat, typ som ett DH-däck, framförallt på hardtail när man kör över rotmattor så blir cykeln mycket lugnare och mindre studsig.
Jag har börjat ha med mig en däckavtagare till om jag får punktering, jag reder inte ut det utan med inserten i, den tar för mkt plats.

Hur ställer vi oss till fungerande knäleder i detta sammanhang? Kan det eventuellt hjälpa att motverka punktering oavsett slang eller slanglöst?

Makten sa:
...Det verkar helt vansinnigt att behöva cykla omkring med 3 bar i däcken. Det kör ju inte ens världseliten i EWS och de cyklar rimligen betydligt hårdare.

Kan ju vara en teknikfråga och inte en materialfråga även om dom kör ”hårdare”

Svårt att tro att dom skulle klara en säsong på samma hjul med :)

Sjukt intressant hur som, jag blir alltid lika imponerad av folk som rullar lågt tryck och påstår att de inte kör sönder grejer. Känns som jag bucklar fälgar bara jag tänker på att åka under 2bar bak.

//W

Det kan vara en fråga om hastighet med, inte i mitt fall alltså, men i andras.

För mig är det rätt stor skillnad när man försöker hitta de där sista sekunderna och då hinner man inte med att vara smidig alltid. Eller så tar i för mycket och strular till det istället, så tappar man fart och bankar i det där man tänkt att man skulle segla över lite snyggt.

X-Race sa:
Hur ställer vi oss till fungerande knäleder i detta sammanhang? Kan det eventuellt hjälpa att motverka punktering oavsett slang eller slanglöst?

Sluta nu.

Men givetvis ligger det mycket i det. Kolla vad Martyn Ashton kunde göra på en lvg-hoj med 25mm (?) däck utan dämpning.. Och enligt utsago med endast en punktering.

Tillbaka
Topp