Santa Cruz Hightower - The tråd

roaming

Ny medlem
Sixten Fors sa:
Eveningstar sa:
Sixten Fors sa:
Hightower Medium med 430 mm reach är för kort till 173 cm cyklist. Anser jag.
Jag är 172 och jag tycker nog att det beror på. När jag kör XCO så tycker jag den är lagom men när det blir mer åt enduro-hållet så tycker jag den är lite kort.
Kör du XCO med Hightower eller någon annan cykel? Att en XC HT/FS cykel (brantare, kortare slaglängd etc.) har kortare reach + längre stam än 50 mm är inte konstigt eller onormalt. Men att sätta 70-100 mm stam på en Hightower för att den skall bli "lagom" känns inte rätt på något sätt.

Fråga till TS:
Hur lång reach + stam har TS på sin Orbea? Hur långt sadelrör har TS på sin Orbea?
Enligt: https://geometrygeeks.bike/bike/orbea-alma-m30-2019/
Reach är 409mm och stam är 80mm så totalt 489mm
Seattube är 445mm

KiwiQ

Ny medlem
Sixten, en xxl HT hade verkligen varit perfekt för dig..

Att behöva ha 60-100mm stam på en hightower, så är det givet att köpa en större storlek där ett max 50mm stem passar säger jag,

Vart att nämna om oneupv1 Dropper och V2 är är att de har ett stort designfel, det är att du behöver ta hänsyn till utrymmet den behöver för att fungera dvs den är "housing actuated" i och med det så kräver den slack i själva housingen och mer utrymme i ramen, jag skickade tillbaka min och fick pengarna tillbaka. På alla Dropper posts så är det cable actuated men one ups använder sig av ytterkabeln som rör sig inuti ramen istället för att innerkabeln och yttekabeln är fixerade vid droppen nedre del och att de inte rör på sig överhuvudtaget

Sinnessjukt dålig design

BjornR

Aktiv medlem
KiwiQ sa:

Att behöva ha 60-100mm stam på en hightower, så är det givet att köpa en större storlek där ett max 50mm stem passar säger jag,

Vart att nämna om oneupv1 Dropper och V2 är är att de har ett stort designfel, det är att du behöver ta hänsyn till utrymmet den behöver för att fungera dvs den är "housing actuated" i och med det så kräver den slack i själva housingen och mer utrymme i ramen, jag skickade tillbaka min och fick pengarna tillbaka. På alla Dropper posts så är det cable actuated men one ups använder sig av ytterkabeln som rör sig inuti ramen istället för att innerkabeln och yttekabeln är fixerade vid droppen nedre del och att de inte rör på sig överhuvudtaget

Sinnessjukt dålig design
Verkar som att dom släpper en uppdatering till V2an. Bara att vänta till dess dom släppt den.

https://forums.mtbr.com/components/oneup-dropper-v2-1101344.html#post14097017

KiwiQ

Ny medlem
BjornR sa:
KiwiQ sa:

Sinnessjukt dålig design
Verkar som att dom släpper en uppdatering till V2an. Bara att vänta till dess dom släppt den.

https://forums.mtbr.com/components/oneup-dropper-v2-1101344.html#post14097017

Det hoppas jag verkligen, sjukt att de försökte mörka detta i v1. Tycker deras Dropper inte är särskilt bra heller, man får det man betalar för.. Billigt ja, sen var den även kass

NickPick

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Eveningstar sa:
Förstår inte frågan. Varför skulle man vilja köra en annan cykeln än Hightowern? ;)
Kör 60 mm stam.
Jag kör för övrigt också 60 mm på min Hightower CC i ramstorlek XL. Min cykeln är för liten, XXL fanns inte att köpa 2017 (?) den ramstorleken kom först 2018. Jag vill ha XXL.
Typiskt rookies att köpa fel storlek och maskera det med riserstyre och alldeles för lång styrstam.
Gör om gör rätt! ;)

Sixten Fors

Ny medlem
roaming sa:
Sixten Fors sa:
Fråga till TS: Hur lång reach + stam har TS på sin Orbea? Hur långt sadelrör har TS på sin Orbea?
Reach är 409mm och stam är 80mm så totalt 489mm. Seattube är 445mm
Då ser väl Hightower Large ut att passa perfekt, 450 mm reach med 45-50 mm stam. Eller?
Typ samma längd på sadelrör som idag.
Till ditt 85 cm grenmått förmodar jag 73,5-74 cm sadelhöjd. Låt oss räkna lite:
+50 mm sadel stackhöjd
+33 mm dropper stackhöjd
+180 mm dropper slaglängd
+450 mm sadelrör
=713 mm lägsta sadelhöjd, vilket räcker gott.

roaming

Ny medlem
Sixten Fors sa:
roaming sa:
Sixten Fors sa:
Fråga till TS: Hur lång reach + stam har TS på sin Orbea? Hur långt sadelrör har TS på sin Orbea?
Då ser väl Hightower Large ut att passa perfekt, 450 mm reach med 45-50 mm stam. Eller?
+50 mm sadel stackhöjd
+33 mm dropper stackhöjd
+180 mm dropper slaglängd
+450 mm sadelrör
Ja det är 50mm stam.
Här ovan räknar du med att man byter dropper eller?
Det vill jag helst inte. Det finns andra saker som inte heller är 100% med cykeln (för mig) som tex XT isf GX och fälgarna verkar inte direkt vassa heller.
Blir det för mkt att byta så tar jag en annan cykel är min känsla.

Sixten Fors

Ny medlem
roaming sa:
Sixten Fors sa:
roaming sa:
Sixten Fors sa:
+50 mm sadel stackhöjd
+33 mm OneUp v2 dropper stackhöjd
+180 mm OneUp v2 dropper slaglängd
+450 mm sadelrör
Ja det är 50mm stam.
Det vill jag helst inte. Det finns andra saker som inte heller är 100% med cykeln (för mig) som tex XT isf GX och fälgarna verkar inte direkt vassa heller.
OM du inte kan/orkar räkna själv :)
Till ditt 85 cm grenmått förmodar jag 73,5-74 cm sadelhöjd. Låt oss räkna lite till:
+50 mm sadel stackhöjd
+65 mm Reverb dropper stackhöjd
+150 mm Reverb dropper slaglängd
+450 mm sadelrör
=715 mm lägsta sadelhöjd, vilket räcker gott.

Matte e svårt

roaming

Ny medlem
Sixten Fors sa:
roaming sa:
Sixten Fors sa:
roaming sa:
Sixten Fors sa:
+50 mm sadel stackhöjd
+33 mm OneUp v2 dropper stackhöjd
+180 mm OneUp v2 dropper slaglängd
+450 mm sadelrör
Ja det är 50mm stam.
OM du inte kan/orkar räkna själv :)
Till ditt 85 cm grenmått förmodar jag 73,5-74 cm sadelhöjd. Låt oss räkna lite till:
+50 mm sadel stackhöjd
+65 mm Reverb dropper stackhöjd
+150 mm Reverb dropper slaglängd
+450 mm sadelrör
=715 mm lägsta sadelhöjd, vilket räcker gott.

Matte e svårt
Sorry är helt grön på detta med dropper och har som du märker dålig koll på den biten.

AX3L

Aktiv medlem
PeTeR sNaBb sa:
Bidrar med en bild på hur jag försöker skydda länkaget, en bit slang som sitter med buntband i sadelrör och sving, och en skärm bara för att testa ?
Det där är jättebra! Jag brukar spänna upp den lite mer dock. Tyvärr får jag inte till utan att den börjar ta i med mina nya 29x2.6 så jag tog bort den för nu iaf. Man kan också se det som att mina däck är för stora för ramen om man är sån.

glitch

Aktiv medlem
Redigerar mig själv, det var lättare att se på datorn hemma. Står i high som redan konstaterat.

Senast ändrad:

KiwiQ

Ny medlem
AX3L sa:
PeTeR sNaBb sa:
Bidrar med en bild på hur jag försöker skydda länkaget, en bit slang som sitter med buntband i sadelrör och sving, och en skärm bara för att testa ?
Det där är jättebra! Jag brukar spänna upp den lite mer dock. Tyvärr får jag inte till utan att den börjar ta i med mina nya 29x2.6 så jag tog bort den för nu iaf. Man kan också se det som att mina däck är för stora för ramen om man är sån.
Samma "problem" här, för stora däck för att få plats med "skyddet"

Sixten Fors

Ny medlem
PeTeR sNaBb sa:
Hmm, jag tolkar detta som att det är "High" borde jag flytta till "Low" eftersom jag kör 29"? Vad tycker den samlade expertisen?
Det bestämmer du själv. Har för mig att den ändrar höjden av bakaxeln ca 5 mm vilket är väldigt lite. Jag kör 29" och High för att få mindre låg BB-höjd. Hela 3,2 mm högre BB :)

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag är rätt säker på att bakaxeln kommer befinna sig halva hjuldiamtern ovanför marken oavsett hur man ställer in flipchipet.

Sixten Fors

Ny medlem
jofahjalm sa:
Jag är rätt säker på att bakaxeln kommer befinna sig halva hjuldiamtern ovanför marken oavsett hur man ställer in flipchipet.
Inte om cykeln hänger i ett verkstads/mekställ när man vänder flip-chipet.
Precis som en 10 mm ändrad A-C ändrar framaxelns höjd 9,2 mm (utan att ta hänsyn till sag).
Låt säga att avstånd från framaxel till bb är 65% av hjulbas, och bakaxel till BB är 35 % av hjulbas.
5 mm lägre bakaxel * 65 % = 3,25 mm högre BB
9,2 mm lägre framaxel * 35 % = 3,22 mm högre BB
5 mm bak och 9,2 mm fram = 6,5 mm högre BB.

Jag är inte helt säker på att jag mätt exakt rätt (eller minns rätt) när jag säker att flip-chipet har 5 mm påverkan på bakaxeln.

KiwiQ

Ny medlem
I high med 150 gaffel och 27,5plus
I low med 140 gaffel och 29"

Tycker min blev lite väl hög med 150mm gaffel med 29" i low, nästan så man kan överväga 175 vevar

Tångan

Ny medlem
Om/när ni transporterar med bil, använder ni takhållare eller "bakhållare"(?)? Har Thule Proride 591 och Thule "basic" för dragkrok och två hojar...
Något att tänka på förutom gripklon på Proride och avgasutblås kontra plastfälg?

Tångan

Ny medlem
Tångan sa:
Om/när ni transporterar med bil, använder ni takhållare eller "bakhållare"(?)? Har Thule Proride 591 och Thule "basic" för dragkrok och två hojar...
Något att tänka på förutom gripklon på Proride och avgasutblås kontra plastfälg?
Jag har för övrigt en HT LT CC 2019...

Efter att ha blivit rånad på min Genius anlände idag ersättningshojen. Blev en HT LT C i S-build. Premiärtur imorgon!

20190628134812_IMG_1863-01.jpeg

20190628135025_IMG_1874-01.jpeg

20190628135200_IMG_1881-01.jpeg

Fick inte med någon fettspruta, enligt uppgift borde den varit med. Stämmer det?

Leffe

Aktiv medlem
trailbiker sa:
Efter att ha blivit rånad på min Genius anlände idag ersättningshojen. Blev en HT LT C i S-build. Premiärtur imorgon!

Fick inte med någon fettspruta, enligt uppgift borde den varit med. Stämmer det?
Nice ??
Verkar olika med sprutan

Vizual54

Medlem
Bra val! Jag är toknöjd med min.
Fick varken med extra växelöra eller fettspruta med min. En liten svart vattentät säck med några ramskyddsklistermärken och ett multiverktyg av tveksam kvalitet var det som ingick om jag minns rätt.

Scut

Medlem
clnr sa:
SC-Hightower-3-1200x584.jpg

Gamla HTn har helt utdaterad geo. Fullständigt ocyklingsbar på annat än grusväg. Men vi som har en Hightower 1 kan vara lugna då den kommer forfarande fungera perfekt som vinterpendlare med skärmar och barends.

Hightower_Geo_page.jpg
1mm kortare kedjestag (utom i Sixten-storlek), gaffelvinkel på 65.2° (låg)och 65.5° (hög) och en sadelrörsvinkel som ändrar sig mellan storlekarna. Gör det enda rätta och lägg en beställning omgående.

Den leriga vargen sammanfattar.
https://theloamwolf.com/2019/07/02/santa-cruz-hightower-release-first-ride/

Senast ändrad:

Lol Tolhurst

Ny medlem
Börjar bli svårare o svårare att skilja modellerna från varandra, nomad light på 29or.

Scut sa:
clnr sa:
Gamla HTn har helt utdaterad geo. Fullständigt ocyklingsbar på annat än grusväg. Men vi som har en Hightower 1 kan vara lugna då den kommer forfarande fungera perfekt som vinterpendlare med skärmar och barends.

1mm kortare kedjestag (utom i Sixten-storlek), gaffelvinkel på 65.2° (låg)och 65.5° (hög) och en sadelrörsvinkel som ändrar sig mellan storlekarna. Gör det enda rätta och lägg en beställning omgående.

Den leriga vargen sammanfattar.
https://theloamwolf.com/2019/07/02/santa-cruz-hightower-release-first-ride/

Vi som har den svårt utdaterad 1:an kan ju trösta oss med att den verkar vara lättare än den nya iaf (även om det förmodligen mest beror på däcken) klena ben + lättare cykel = lika snabb som starka ben på den nya ??

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer